handdator

Visa fullständig version : Är det här ett bra kost schema?

adlan
2013-02-08, 22:15
Hej!
Är påväg uppfrån min ästörning och har fixat ett mat schema!
Jag är 17 snart 18 år och 182 cm lång och vägde i tisdags 50 kg!

Frukost: 1 portion havre/mannagryns gröt med ca 0.5 dl mjölk och lite sylt och 1 mjuksmörgås med ca 5 gram bregott och 1 skiva/matsked pålägg och antingen 1hårdsmörgås med 5 gram bregott och pålägg eller 1 ägg och 1 glas mjölk (2 dl ), gröten kan bytas ut mot 2 dl fil med 1 dl musli!
Eller 2 mjukasmörgåsar med påläg,5 gram bregott 1 ägg eller 1 hårdsmörgås och 2 dl mjölk
Mellanmål: 1 frukt, 1 mjuksmörgås med 5 gram bregott och påläg med 2 dl mjölk
Lunch: SNR-kost stor portion, 2 dl mjölk och 1 frukt
Mellanmål: 2 st mjukasmörgåsar med 10 gram bregott och påläg med 2 dl mjölk
Middag: samma som lunchen
Mellanmål: samma som mellan målet efter lunchen!
Scheman ska tydligen vara på 3000 kcal men det värkar vara sjukt mycket mer än 3000? Eller?

Finns lite alternativ på olika mellanmål men detta är orginal schemat!
Men kan det värkligen stämma att det är 3000 kcal och inte mer?

mallis
2013-02-08, 22:16
Det är väl bara bra om det är över 3000 kcal??

adlan
2013-02-08, 22:19
Jo, på sätt och viss men vill ha en sund viktuppgång och just nu får jag knappt röra på mig förutom 15 minuters promenad, Så har inga aktiviteter! Har ett BMI på 15,1 med en vikt på 50!

adlan
2013-02-08, 22:25
Glömde säga att det inte är jag som har gjort det här schemat utan en dietist som jag träffar 1-2 gånger i veckan som personalen också har kontakt med!

nissepelle
2013-02-09, 08:58
Om du får professionell hjälp så ska folk här passa sig jävligt noga för att komma och ha åsikter om saken. Det ser ut att mycket väl bli ganska exakt 3000kcal, om inte mindre än det. Absolut inte mycket mer i alla fall. En dietist är utbildad i att hålla människor sunda och friska genom kosten, dietisten kommer inte försöka få dig tjock eller ohälsosam.

Jag tycker att du ska vara försiktig med vad du läser här i kostforumet, folk här har en tendens till en ganska så väldigt osund kosthållning för någon som har/har haft ätstörningar.