handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater efter träning före sänge - Diet

Zooy
2013-02-08, 00:46
Hej!

Finns liknande trådar redan men tycker omständigheterna i detta fall är lite speciella så tänkte skapa en ny tråd för det.

Det är så att jag gått på en liten diet för att bli hårdare. Upplägget är samma som innan, lite kolhydrater som intas före/efter träning samt vid frukosten (havregryn). Detta för att endå ha energi till träningen samt fylla på glykogendepåerna runt träningen. Detta upplägg har fungerat kanon tidgare så där är det inga problem.

En detalj jag dock funderat på som jag skulle vilja ha ett lite mer utförligt svar på varför/varför inte är:
Jag jobbar natt, slutar 06:00 på morgonen och gymmar direkt efteråt, detta innebär att jag intagit cirka 5-6 måltider före träning så energin är på topp. Dock funderar jag på kolhydratsintaget efter träning? Är det nödvändigt? Jag tar cirka 50 gram protein både vassle/kasein efteråt. Sen åker jag direkt hem och lägger mig.

Anledningen jag ser till att även ta in typ 30ish gram kolhydrater (snabba) är för att stoppa nedbrytningen samt fylla på glykogendepåerna igen? Men eftersom jag ska hem och få 8 h sömn behöver jag dessa för att återhämta mig? Eller räcker proteinet gott och väl? Eller är det så att jag kanske ska inta långsamma kolhydrater?

Tacksam för svar och gärna lite djupare på varför?

Ha det gött

Fredrik_S
2013-02-08, 10:53
Stora mängder kolhydrater under deff är nog en av de absolut mest avgörande faktorer på varför man lyckas behålla musklermassa eller inte. Så otroligt vanligt att folk blir hårda men små pga att man tror att vara tömd eller halvtom på glykogen är en fördel under deff.

Jag tycker att man ska välja en vädligt kolhydrat rik kost under deff och försöka omsätta rätt många kalorier per dygn genom hög andel vardagsmotion/lättare cardio för bibehållande/ökande av muskelmassa..

cakehole
2013-02-08, 14:46
Håller med Fredrik_S till 100%.

Ingen fara att dra ner på fettintaget REJÄLT under ett antal månader heller. Essentiella fettsyror frisätts då du ligger på underskott.

Så att inmundiga minimalt med fett till favör för kolhydrat är en STOR rekommendation.