Visa fullständig version : Infanterield.
Jag marchtränar en del med tung packning. Ett av mina problem är att jag drabbas av s.k infanterield när mina svettiga lår gnids mot varandra. Ni som gjort värnplikt/gmu eller bara är vana vandrare vet antagligen vad jag pratar om.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Infanterield
Jag har testat talk utan resultat, det blir geggigt av svetten och problemet kvarstår. Har inte testat cykelbyxor, trodde boxershorts med långa ben skulle räcka.
Har ni tips/erfarenhet av infanterield och dess förebyggande?
Mvh
Detsviderpåinsidanavminalårnärjagduschar
Jag marchtränar en del med tung packning. Ett av mina problem är att jag drabbas av s.k infanterield när mina svettiga lår gnids mot varandra. Ni som gjort värnplikt/gmu eller bara är vana vandrare vet antagligen vad jag pratar om.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Infanterield
Jag har testat talk utan resultat, det blir geggigt av svetten och problemet kvarstår. Har inte testat cykelbyxor, trodde boxershorts med långa ben skulle räcka.
Har ni tips/erfarenhet av infanterield och dess förebyggande?
Mvh
Detsviderpåinsidanavminalårnärjagduschar
Cykelbyxor om det inte räcker att pudra pongo.
Tights som nämnts är överlägset bästa lösningen jag funnit.
Jag ett par combatshorts från Nike, funkar utmärkt mot detta. Även liknade modell från UA funkar bra. Både slutar precis över knät.
Mjo någon form av underbyxa som transporterar bort fukten(svett) och inte låter den gnidas mot din hud behöver du.
IvarLudvig
2013-02-07, 09:39
Korta tights, eller Hotpants som det heter för kvinnor hjälper oftas några mil. Ha inte underkläder under. När/om det inte hjälper lägre och det börjar sätta sig mellan skinkorna så kör med vaselin. Smörj med idominsalva efter passet.
Knälånga thigts i "plast" om du vill ha låg friktion, dito i ylle om du vill ha bort fukten utan att lukta skunk.
LoveMachine
2013-02-07, 09:57
Trots rejälva lår så har jag aldrig haft några större problem med infanterield. Enda gången var vid något helt random tillfälle. Men det gäller att bygga från insidan. Om det är något lager kläder som har en tendens att korva ihop sig mellan låren så kommer detta att göra saken värre.
Utöver tights så skulle jag rekommendera att du kör fältläge på byxorna. Det innebär alltså att man öppnar gylfen och om det finns dragkedjor nertill även dessa. Då får man lite extra luftgenomströmning vilket gör att det tar längre tid innan skrevet blir ett svettigt inferno.
Trots rejälva lår så har jag aldrig haft några större problem med infanterield. Enda gången var vid något helt random tillfälle. Men det gäller att bygga från insidan. Om det är något lager kläder som har en tendens att korva ihop sig mellan låren så kommer detta att göra saken värre.
Utöver tights så skulle jag rekommendera att du kör fältläge på byxorna. Det innebär alltså att man öppnar gylfen och om det finns dragkedjor nertill även dessa. Då får man lite extra luft genomströmning vilket gör att det tar längre tid innan skrevet blir ett svettigt inferno.
Fältläge kör jag redan på byxorna, tror ev den grova sömmen i grenen på fältbyxorna kan vara en del av problemet.
Normalt brukar jag klara 40km utan sveda, men nu fick jag problem redan efter 15.
LoveMachine
2013-02-07, 10:04
Hur länge har du haft byxorna? Har du kollat om det är någon knöl i sömmen eller liknande som kan vara orsaken? Det kan ju helt enkelt vara så att sömmen ligger helt fel för just dig.
Craft gör kalsonger i funktionsmaterial, köp dom!
/ thread.
Sömmen på m90 kan ta död på den bäste, mina skinkor läkte ihop när jag gick hem baskern, vidrig smärta.
Finns väl en lång tråd om det redan ifall jag inte missminner mig. Massor av tips
Behövs inga massor av tips, räcker med tights!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.