Visa fullständig version : Kan man bli smalare på energibalans (+träning)?
Hej kära Kolozzeum.
Min fråga är ganska rak (som rubriken lyder): Kan man bli smalare på energibalans om man styrketränar och löper på bandet?
Exempel: Man, 24år, 172cm lång, väger 81kg. = en del mage och lite småfet.
Äter: Försöker ligga på ca 1800 kcal/dag i intag men snittet i slutet av veckan ligger nog närmare 2000 kcal/dag (det fuskas ibland på fredagen). Protein ca 1,5-2g/kg och håller nere på allt ohälsosamt (socker, dåliga fetter, snabba kolhydrater etc).
Tränar: 3ggr/veckan styrka (2 pass överkropp, 1 pass underkropp). Springer 30min på bandet på morgonen 3ggr/veckan.
Så låt oss säga att jag siktar på ovan (som skulle ge ett litet kcal underskott pga träningen) men att jag räknar lite fel och därför hamnar på exakt energibalans istället (vill veta min marginal här), vad händer då?
Kommer jag bygga muskler under fettet och bli stark-tjock? Eller kommer musklerna "ersätta fettet" så att jag ändå tappar i midjemått (och blir smalare)?
Mycket tacksam för svar!
Du kanske kommer uppfattas som bitigare iom. att du kanske lägger på dig muskler.
Men fett lär du inte tappa, och inte ersättas av muskler, du måste sära på de här. Fett är fett, muskler är muskler.
Alltså, du kommer inte gå ned i fett så länge du underhåller massan med kaloribalans :)
Du kanske kommer uppfattas som bitigare iom. att du kanske lägger på dig muskler.
Men fett lär du inte tappa, och inte ersättas av muskler, du måste sära på de här. Fett är fett, muskler är muskler.
Alltså, du kommer inte gå ned i fett så länge du underhåller massan med kaloribalans :)
ok, så med andra ord: Du måste ligga på underskott för att förbränna fett = jag kommer inte att bli smalare runt magen om jag inte ligger på underskott?
Men hur är det när det snackas om fettförbränning när man löper etc? Skulle hoppats på att detta skulle minskat fettet medan styrketräningen skulle ökat musklerna = vikten består men midjan bli smalare.
Nu ligger jag ju på ett kcal underskott med det jag tränar då jag antar att en kille på 24 år får äta MINST 2000 kcal/dag (utan träning)? Så borde ju få en långsam kroppsförändring?
Bygger du muskler så minskar ju automatiskt fettprocenten
Bygger du muskler så minskar ju automatiskt fettprocenten
Du har ju helt rätt, men vad spelar det för roll med fettprocent om fettet fortfarande täcker över magmusklerna? ^^ haha
Nu är väl kanske inte rutorna varken "the big deal" eller vidare relevant för mig just nu, men vill gärna bli av med kärlekshandtagen och se lite bättre ut kring midjan på stranden :)
Du har ju helt rätt, men vad spelar det för roll med fettprocent om fettet fortfarande täcker över magmusklerna? ^^ haha
Nu är väl kanske inte rutorna varken "the big deal" eller vidare relevant för mig just nu, men vill gärna bli av med kärlekshandtagen och se lite bättre ut kring midjan på stranden :)
Hur mycket fett är det vi talar om då?
Säg att du har lite fett över magen och att dina magmuskler växer som fasiken ett tag och blir riktigt stora så kanske du ändå får lite synliga rutor i och med större muskler, fett eller inte ;)
fan vad dåligt förklarat, du fattar va? :)
haha ja jag fattar :P Men det sätter sig verkligen kring magen på mig. 100cm kring midjan liksom. Så visst finns det fett att ta ifrån, och det måste nog vara jäkla stora magmuskler innan det syns ^^
Men tack för alla svaren! Men kan man räkna med att en man på 24år kan äta 2000 kcal även om man studerar (så ganska stillasittande).
Knatcharn
2013-02-07, 10:09
haha ja jag fattar :P Men det sätter sig verkligen kring magen på mig. 100cm kring midjan liksom. Så visst finns det fett att ta ifrån, och det måste nog vara jäkla stora magmuskler innan det syns ^^
Nyckeln till magrutor är låg fettprocent men självklart kan man framhäva dem utan att tappa fett genom att göra dem större.
Angående energibalans så kan man visst omfördela (kallas recomposition eller recomp) i och med att kroppen under dagen ligger på både överskott och underskott. Däremot kommer det ta längre tid att tappa fettet än om du legat på underskott sett över en vecka, men du kommer antagligen få muskler på köpet. Så har du inte bråttom kan det vara bekvämt att skippa bulk/deff och bara köra på. Du kommer garanterat se skillnad även om det inte går snabbt.
cakehole
2013-02-07, 12:24
Om en man på 24år, 172cm, 81kg käkar 2000kcal/dag så ligger han på underskott endast av att kliva upp från sängen tillaga maten och inmundiga maten.
Lägger man då till 6st träningspass i veckan + övriga helt vanliga vardagssysslor så ligger du på ett rejält underskott på dina 2000kcal
Om en man på 24år, 172cm, 81kg käkar 2000kcal/dag så ligger han på underskott endast av att kliva upp från sängen tillaga maten och inmundiga maten.
Lägger man då till 6st träningspass i veckan + övriga helt vanliga vardagssysslor så ligger du på ett rejält underskott på dina 2000kcal
OK, för jag tycker det är så svårt att få reda på exakt vad energiförbrukningen exakt är per dag och också hur mycket man bränner när man styrketränar. Så man vill ju ha lite marginal. Vad tror du är att räkna med?
Illuminatus
2013-02-08, 11:20
Du måste ju plussa på energiförbrukningen du gör av med genom träning i din totala energiförbrukning.
Om vi säger att din kropp gör av med 2000kcal (sängliggandes) och du således äter 2000 så ligger du bara där på balans. Utför du sedan ett styrkepass med uppvärmning/kondition så kan du räkna bort 300-400kcal vilket betyder att du ligger på ett underskott vilket i sig kommer leda till en viktminskning.
Jag kommer själv bara minska intaget fett & kolhydrater en aning men fortfarande äta lika mycket. Utöver detta kommer jag öka min energiförbrukning genom att powerwalka, springa & öka intensiteten något på gymmet vilket gör att jag går ner i vikt.
Simple as that...
Jag tror att det finns aspekter av intensiv träning som ligger utanför kaloribalansen, t ex hormonella förändringar e t c som kan påverka fettförlust även på en sammantagen kcal-balans.
Hej kära Kolozzeum.
Min fråga är ganska rak (som rubriken lyder): Kan man bli smalare på energibalans om man styrketränar och löper på bandet?
Äter: Försöker ligga på ca 1800 kcal/dag i intag men snittet i slutet av veckan ligger nog närmare 2000 kcal/dag (det fuskas ibland på fredagen). Protein ca 1,5-2g/kg och håller nere på allt ohälsosamt (socker, dåliga fetter, snabba kolhydrater etc).
Tränar: 3ggr/veckan styrka (2 pass överkropp, 1 pass underkropp). Springer 30min på bandet på morgonen 3ggr/veckan.
Så låt oss säga att jag siktar på ovan (som skulle ge ett litet kcal underskott pga träningen) men att jag räknar lite fel och därför hamnar på exakt energibalans istället (vill veta min marginal här), vad händer då?
Kommer jag bygga muskler under fettet och bli stark-tjock? Eller kommer musklerna "ersätta fettet" så att jag ändå tappar i midjemått (och blir smalare)?
Mycket tacksam för svar!
1800-2000 är fan ingenting :ssss spec för en kille???
Jag tycker folk har en lite sne uppfattning om det här.
Jag ligger på 2400 träningsdagar och 2100 vilodagar för att gå ner ett halvt kilo i veckan.
Gjort så 5 ggr.
30 år, 180 lång. 78 kilo.
Ingen cardio + stillasittande jobb.
cakehole
2013-02-08, 14:33
Jag tycker folk har en lite sne uppfattning om det här.
Jag ligger på 2400 träningsdagar och 2100 vilodagar för att gå ner ett halvt kilo i veckan.
Gjort så 5 ggr.
30 år, 180 lång. 78 kilo.
Ingen cardio + stillasittande jobb.
Det är såklart fruktansvärt individuellt hur mycket olika individer förbrukar.
Dina siffror låter HELT normala i din situation.
Tar man då istället en person som BÅDE utövar konditionsträning + har ett fysiskt ansträngande jobb, så är personen uppe i ca: 4500-5000kcal om dagen för balans. Det vill säga personen behöver käka runt 4000-4500kcal/dagen för att gå ner ca: 0,5kg/veckan.
Hej kära Kolozzeum.
Mycket tacksam för svar!
Hur länge har du tränat? Min uppfattning är att folk som börjar träna samt äter nyttigt, blir betydligt mer vältränade än innan oftast helt utan att fundera kring antal kalorier de stoppar i sig.
cakehole
2013-02-08, 14:40
OM killen är allmänt INAKTIV, så är det helt normala siffror att deffa på..
Hur länge har du tränat? Min uppfattning är att folk som börjar träna samt äter nyttigt, blir betydligt mer vältränade än innan oftast helt utan att fundera kring antal kalorier de stoppar i sig.
ca 1,5 månader. Så kommit förbi första "orkar inte gå till gymet-fasen" :)
Mitt liv utöver träningen skulle jag klassa som mycket inaktivt. Längsta promenaden är till busshållplats/mataffären eller liknande. Så bränner nog inte mycket extra där.
Jag känner mig lite slankare, ökar lite i reps/vikter varje vecka och mår så jäkla mycket bättre, så visst ger det resultat. Men ibland blir det ju att man fuskar trots att man är disciplinerad majoriteten av tiden (ex: utekväll med mat och dryck som direkt betyder 1500 kcal extra den dagen). ^^
Det är såklart fruktansvärt individuellt hur mycket olika individer förbrukar.
Dina siffror låter HELT normala i din situation.
jag vet, det var ingen fråga utan ett påstående.
ca 1,5 månader. Så kommit förbi första "orkar inte gå till gymet-fasen" :)
Mitt liv utöver träningen skulle jag klassa som mycket inaktivt. Längsta promenaden är till busshållplats/mataffären eller liknande. Så bränner nog inte mycket extra där.
Jag känner mig lite slankare, ökar lite i reps/vikter varje vecka och mår så jäkla mycket bättre, så visst ger det resultat. Men ibland blir det ju att man fuskar trots att man är disciplinerad majoriteten av tiden (ex: utekväll med mat och dryck som direkt betyder 1500 kcal extra den dagen). ^^
Fortsätt som du gör och om målet inte är ett jobb som fitnessmodel så är det ok att "fuska" mellan varven.
Ironwoman
2013-02-08, 16:51
Hej kära Kolozzeum.
Mycket tacksam för svar!
Jag har upplevt ett byte från fett till muskler under de år jag tränat. Har då vissa år tränat mycket hårt, men i princip bara kondition. Vikten har pendlat ett par kg, brukar gå upp på hösten och ned till våren, men max skillnad har varit 5. Skillnaden i vikt har kommit naturligt, så det är inget jag jobbat för. Har nu de mått jag hade innan jag började träna (dvs samma kläder), men väger 4-5 kg mer. Omvandlingen har dock inte varit snabb, utan det handlar om flera år.
haha nej någon fitnessmodel ska jag inte bli i alla fall :D Jag förstår också att förändring behöver tid och det är absolut inte snabba resultat jag kräver, beach 2013 är INTE målet med min träning ;) Vill just hitta en balans i allt som jag kan fortsätta med resten av livet.
Tack för alla svar. Mycket bra tankar och idéer :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.