handdator

Visa fullständig version : Hur mycket protein per måltid.

Shoyan
2013-02-05, 23:14
Hej.
Har hamnat i en diskussion med en kompis här på jobbet.
Vi kom in på vad som händer med proteinet efter man äter de. Och vi höll inte överens. Han sa att man endast kunde ta in 30 g protein per måltid, resten går till överskottsenergi som man pissar ut eller tar ut ur kroppen på något annat vis. Jag sa att man kan ta in mer och allt över 30 g sparas i kroppen och ges till musklerna i ett annat tillfälle.

Vem har rätt?

strango
2013-02-05, 23:18
Hej.
Har hamnat i en diskussion med en kompis här på jobbet.
Vi kom in på vad som händer med proteinet efter man äter de. Och vi höll inte överens. Han sa att man endast kunde ta in 30 g protein per måltid, resten går till överskottsenergi som man pissar ut eller tar ut ur kroppen på något annat vis. Jag sa att man kan ta in mer och allt över 30 g sparas i kroppen och ges till musklerna i ett annat tillfälle.

Vem har rätt?

Din kompis har fel. Kroppen tar upp allt protein. Det som inte går till muskeluppbyggnad går till andra viktiga funktioner i kroppen

King Grub
2013-02-05, 23:23
Han har fel i att man kissar ut protein som inte används till muskeluppbyggnad, men rätt i att en stor del oxiderar till energi, men det gör det alltid även om man håller sig till 30 gram eller under per måltid. Det är bara en liten del av proteinet man äter som blir muskelprotein. Om man åt 30 x 4 = 120 gram protein per dag, och allt blev muskelprotein, skulle man öka över 4000 gram muskelprotein per år bara av proteinintaget, och då muskler bara består till 20% av muskelprotein skulle man alltså öka mer än 20 kilo i muskelvikt varje år bara av att äta. 200 kilo på 10 år. Vilket inte sker. En majoritet av proteinet man äter blir alltid till energi, och så skall ske.

Runt 30 gram protein per måltid (kanske under en femtimmarsperiod) kan användas till muskeluppbyggnad (mer än så stimulerar inte proteinsyntesen mer, även om inte dessa 30 gram protein heller blir till muskelprotein som ovan nämnt), men måltider med större mängder protein än så är inte bortkastade, eftersom dessa i stället påverkar proteinbalansen positivt under längre tid genom att minska muskelnedbrytningen i stället.

http://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614%2812%2900266-X/fulltext

LillisJ
2013-02-05, 23:23
Jag har för mej att det var att allt tas upp, men det behövs 30g protein för att stimulera MPS maximalt, och därför säger många ofta att man ska äta 6-7 gånger om dagen. För att hålla MPS så hög som möjligt hela tiden.

Någon bekräfta!

Edit: Grub ninjade mej visst :)

Shoyan
2013-02-05, 23:39
Tack för svar!
hur skulle ni sammanfattat detta, gynnar eller missgynnar det att man tar över 30g protein för muskeluppbyggningen

King Grub
2013-02-05, 23:43
Varken eller; det spelar antagligen ingen speciell roll hur många mål du fördelar dagens proteinintag på bara dygnets totala intag är tillräckligt. Föredrar du få men större mål kommer måltiderna per automatik att få mer protein.

rogerQ
2013-02-06, 14:13
Han har fel i att man kissar ut protein som inte används till muskeluppbyggnad, men rätt i att en stor del oxiderar till energi, men det gör det alltid även om man håller sig till 30 gram eller under per måltid. Det är bara en liten del av proteinet man äter som blir muskelprotein. Om man åt 30 x 4 = 120 gram protein per dag, och allt blev muskelprotein, skulle man öka över 4000 gram muskelprotein per år bara av proteinintaget, och då muskler bara består till 20% av muskelprotein skulle man alltså öka mer än 20 kilo i muskelvikt varje år bara av att äta. 200 kilo på 10 år. Vilket inte sker. En majoritet av proteinet man äter blir alltid till energi, och så skall ske.

Runt 30 gram protein per måltid (kanske under en femtimmarsperiod) kan användas till muskeluppbyggnad (mer än så stimulerar inte proteinsyntesen mer, även om inte dessa 30 gram protein heller blir till muskelprotein som ovan nämnt), men måltider med större mängder protein än så är inte bortkastade, eftersom dessa i stället påverkar proteinbalansen positivt under längre tid genom att minska muskelnedbrytningen i stället.

http://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614%2812%2900266-X/fulltext

Hej, med tanke på denna matematik som ingen kan bestrida förstår jag inte varför det pratas så mycket om protein över huvud taget i träningssammanhang. Det borde inte spela någon som helst roll om en person som väger mellan 75-95 kg äter 50, 100 eller 150 g protein per dag. Det mesta deamineras och oxideras hur man än gör. Det enda man kan påverka är hur mycket man sliter på gymmet, övrig fysisk aktivitet och övrigt kaloriintag.

LarsLasr
2013-02-06, 14:25
Med ökad fysisk aktivitet ökar ju även kroppens behov av att underhålla och nybilda proteiner i kroppen, speciellt om målet är att lägga på sig muskelmassa.

Då är det ju dumt att begränsa sin utveckling och förmåga till återhämtning med ett lågt proteinintag, och studier har bevisat att 1g/kg kroppsvikt är bättre än 0.5g/kg kroppsvikt. Sedan vart den övre gränsen går där det inte tillför något mer utan i stort sett bara blir dyr överskottsenergi brukar vara ett ämne öppet för diskussion och individuella tolkningar.

Men att 50g är för "lite" är bevisat.

King Grub
2013-02-06, 14:27
Hej, med tanke på denna matematik som ingen kan bestrida förstår jag inte varför det pratas så mycket om protein över huvud taget i träningssammanhang. Det borde inte spela någon som helst roll om en person som väger mellan 75-95 kg äter 50, 100 eller 150 g protein per dag. Det mesta deamineras och oxideras hur man än gör. Det enda man kan påverka är hur mycket man sliter på gymmet, övrig fysisk aktivitet och övrigt kaloriintag.

Signalmekanismer. Höga nivåer av aminosyror i blodet sänder signaler för nybildning av muskelprotein, även om det inte nödvändigtvis är just aminosyrorna man ätit som byggs in som det muskelproteinet. Ju mer protein, desto mer muskler, inom fysiologiska gränser.

rogerQ
2013-02-06, 14:31
Med ökad fysisk aktivitet ökar ju även kroppens
Men att 50g är för "lite" är bevisat.

Du får gärna ta fram den artikeln så kan vi läsa den båda två och diskutera sen. 50 g kan vara "för lite". Men jag hävdar efter eget förstånd att det inte finns någon som helst fördel med att äta mer än 75-100 g protein per dag. Kroppen använder det protein den behöver från dessa aminosyror, di- och tripeptider som passerar genom tunntarmen. Dessutom kan det syntetiseras många aminosyror om det finns tillgängligt kväve.

rogerQ
2013-02-06, 14:34
Signalmekanismer. Höga nivåer av aminosyror i blodet sänder signaler för nybildning av muskelprotein, även om det inte nödvändigtvis är just aminosyrorna man ätit som byggs in som det muskelproteinet. Ju mer protein, desto mer muskler, inom fysiologiska gränser.

De anabola signalerna från en rejäl omgång i gymmet skulle jag hävda är det som räknas. Om folk tränade mer/bättre och inte åt så förbannat mycket protein så skulle allt funka mycket bättre.

King Grub
2013-02-06, 14:35
För personer som vill bygga muskler är det mer protein = mer muskler.

I alla observationer har man sett: mer aminosyror -> mer muskelmassa.

It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/2/525S

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/552/1/315

rogerQ
2013-02-06, 14:42
För personer som vill bygga muskler är det mer protein = mer muskler.

I alla observationer har man sett: mer aminosyror -> mer muskelmassa.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/2/525S

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/552/1/315

Är det därför alla i elfenbenstornet har grova biccar?

King Grub
2013-02-06, 14:43
Och där tog argumenten slut.

rogerQ
2013-02-06, 14:47
Nej, jag fick bara mer att läsa. Men att mäta MPS med isotoper är inte samma sak som att muskelvolymen ökar under flera år.

LarsLasr
2013-02-06, 14:55
Du får gärna ta fram den artikeln så kan vi läsa den båda två och diskutera sen. 50 g kan vara "för lite". Men jag hävdar efter eget förstånd att det inte finns någon som helst fördel med att äta mer än 75-100 g protein per dag. Kroppen använder det protein den behöver från dessa aminosyror, di- och tripeptider som passerar genom tunntarmen. Dessutom kan det syntetiseras många aminosyror om det finns tillgängligt kväve.

Det jag utgår ifrån är mest livsmedelsverkets rekommendationer, inte en studie i sig men det dom säger är baserat på studier.

protein (http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Behover-idrottande-ungdomar-extra-protein-----/)

De flesta värden för tränande individer är mellan 1 och 2 gram/kg kroppsvikt.

Pretorian
2013-02-06, 14:58
De anabola signalerna från en rejäl omgång i gymmet skulle jag hävda är det som räknas. Om folk tränade mer/bättre och inte åt så förbannat mycket protein så skulle allt funka mycket bättre.

På vilket sätt skulle allt bli bättre för man minskar proteinmängden? Jag tror ett nybörjarmisstag många gör är att de äter för mycket mat i allmänhet och protein i synnerhet.

nHz
2013-02-06, 18:29

Jag är förmodligen helt ute och cyklar och min fråga och den kan nog tolkas som en aningens flummig. Hjälp mig gärna att förstå isf.

När du/ni nämner protein, är det antalet gram protein som i t ex kött eller är det antalet gram EAA du/ni menar?

Alltså 30g protein/måltid är det t ex samma som ~250 kvarg (13g protein/100g = 32.5g ) eller är det 500g kvarg (13x5 = 65g protein och ~30g EAA)?

tjing
2013-02-06, 18:49
När man pratar om protein per måltid talar man i regel om mängden fullvärdigt protein som stimulerar MPS maximalt. Mjölkprotein är fullvärdigt, alltså 250 g kvarg.

Att mer protein ger mer muskler gäller givetvis till en gräns, men en fortsatt linjär ökning efter denna gräns skulle innebära att folk lade på sig ohemula mängder muskler. Vilket de inte gör.

Mer protein minskar muskelnedbrytning. Men det gör även kolhydrater, som dessutom i regel är ett billigare substrat. Det finns med andra ord ingen som helst anledning att överkonsumera protein på ett kcal-överskott, i min mening. Dessutom kanske man besparar kroppen onödigt slitage.

Däremot hamnar jag ofta på 3 g / kg kroppsvikt men alla kolhydrater jag äter innehåller protein vid sidan om de fullvärdiga källorna jag äter. Sånt är livet.

rogerQ
2013-02-06, 21:10
På vilket sätt skulle allt bli bättre för man minskar proteinmängden? Jag tror ett nybörjarmisstag många gör är att de äter för mycket mat i allmänhet och protein i synnerhet.

Det är mycket. Vet inte var jag ska börja men drar några punkter. Folk slutar nojja över att få i sig 200 g protein per dag för att nån snubbe skrev det på Internet. Energin kan läggas på att köra forced reps och drop sets på gymmet. Folk får även mer pengar över då kött är relativt dyrt. Mindre belastning på köttindustrin, mindre buljongfylld kycklingfile'. Mindre kväve i Östersjön.

Pretorian
2013-02-06, 21:25
Det är mycket. Vet inte var jag ska börja men drar några punkter. Folk slutar nojja över att få i sig 200 g protein per dag för att nån snubbe skrev det på Internet. Energin kan läggas på att köra forced reps och drop sets på gymmet. Folk får även mer pengar över då kött är relativt dyrt. Mindre belastning på köttindustrin, mindre buljongfylld kycklingfile'. Mindre kväve i Östersjön.

Jag menade självklart att många äter FÖR LITE men det förstod du nog.

Det är mer än "någon snubbe på internet" som sagt att man bör äta en större mängd protein.

Och att man inte BÅDE kan få i sig mycket protein OCH köra forced reps förstår jag inte heller.

Jag tror inte det finns någon med relativt stor mängd muskler som äter 50-100 gram protein per dygn.

Anders The Peak
2013-02-06, 21:30
När man pratar om protein per måltid talar man i regel om mängden fullvärdigt protein som stimulerar MPS maximalt. Mjölkprotein är fullvärdigt, alltså 250 g kvarg.

Att mer protein ger mer muskler gäller givetvis till en gräns, men en fortsatt linjär ökning efter denna gräns skulle innebära att folk lade på sig ohemula mängder muskler. Vilket de inte gör.

Mer protein minskar muskelnedbrytning. Men det gör även kolhydrater, som dessutom i regel är ett billigare substrat. Det finns med andra ord ingen som helst anledning att överkonsumera protein på ett kcal-överskott, i min mening. Dessutom kanske man besparar kroppen onödigt slitage.

Däremot hamnar jag ofta på 3 g / kg kroppsvikt men alla kolhydrater jag äter innehåller protein vid sidan om de fullvärdiga källorna jag äter. Sånt är livet.

Nu hackar jag inte på dig, utan bara undrar hur du tänker när du skriver på det här sättet.

Finns det någon studie som stöder ett påstående som det här, jag menar utöver 1.0-1.7gr protein /kg protein. Det finns studier som visar att man klarar av att bygga muskler på 0.5-0.6 gr protein/ kg i knapp energiblans.

tjing
2013-02-06, 21:43
Nu hackar jag inte på dig, utan bara undrar hur du tänker när du skriver på det här sättet.

Finns det någon studie som stöder ett påstående som det här, jag menar utöver 1.0-1.7gr protein /kg protein. Det finns studier som visar att man klarar av att bygga muskler på 0.5-0.6 gr protein/ kg i knapp energiblans.

Missade du vad King Grub refererat ovan?

Jag skrev ju också att jag inte anser att man behöver en massa protein på ett kcal-överskott så jag förstår inte vad exakt du angriper i det jag skrev.

nHz
2013-02-08, 21:26

Så med tanke på vad ni skriver kanske det är onödigt att äta 500g kvarg i ett och samma mål som sista mål?

Är det kanske bättre att dela upp det på två mål istället (á 250g) med några timmars mellanrum?
Ex. Middag kl. 6, kvarg 1 kl. 20 och kvarg 2 kl. 22...

King Grub
2013-02-08, 21:32
Det spelar antagligen ingen roll.

Sverker
2013-02-09, 07:30
Eftersom proteinsyntesen pågår hela tiden är jag själv mer intresserad av att hela tiden ha tillgång till alla aminosyror i aminosyrapolen. I klartext att regelbundet fylla på med energi och protein genom flera måltider varje dag.

Har aldrig funderat kring tankarna att maxa proteinsyntesen med att toppa mängden aminosyror i blodet. De teorierna fångas in med i mina egna tankar om att så fort som möjligt efter träningen fylle på med snabba kolhydrater och snabbt protein ( hydrolysat ).

....lagom är bäst...:d

Pretorian
2013-02-09, 07:33
Räknas vassle som hydrolysat?

Sverker
2013-02-09, 07:35
Nej. Men du kan hydrolysera vassleproteinet och få ett snabbare hydrolysat.

I klartext från snabbt till mycket snabbt upptag.

Pretorian
2013-02-09, 08:17
Behöver man vara kemist för att kunna göra det eller ska jag bara addera något till drinken?

Sverker
2013-02-09, 09:37
Finns att köpa. Både som rent hydrolysat och dels som en del i en gainer.

Du kan göra själv också ifall du är duktig på kemin. Knäck ägg och separera ut äggvitan. Häll äggvitorna i en kastrull och häll på en propplösare http://www.alfort.se/sv/varumarken/nitor/inne/Sortiment/Stad/Nitor-Inne/Sodor-och-Propplosare/Propplosare-gel/
Värm försiktigt under någon timme. Neutralisera med en flaska ättika. Koka bort ättikan och du har äggvitehydrolysat

rogerQ
2013-02-09, 10:01
Finns att köpa. Både som rent hydrolysat och dels som en del i en gainer.

Du kan göra själv också ifall du är duktig på kemin. Knäck ägg och separera ut äggvitan. Häll äggvitorna i en kastrull och häll på en propplösare http://www.alfort.se/sv/varumarken/nitor/inne/Sortiment/Stad/Nitor-Inne/Sodor-och-Propplosare/Propplosare-gel/
Värm försiktigt under någon timme. Neutralisera med en flaska ättika. Koka bort ättikan och du har äggvitehydrolysat

Inte för att vara taskig, men det lär smaka satan. Och jag tycker inte man ska blanda hushållskemikalier i maten, någon kan dosera fel osv.

Sverker
2013-02-09, 10:52

Självklart menar jag inte alls allvar med detta*gah!*

Det fanns en tanke att avskräcka genom att skriva propplösare. Självklart är det hydrolysat, som tillverkas av någon känd tillverkare, under kontrollerade former, det rätta.

Pretorian
2013-02-09, 17:28
Tack, jag hade precis tänkt börja skapa det hemma i garaget.