handdator

Visa fullständig version : Olika träningssätt

phillimon
2004-02-17, 14:54
Det är så att jag tränar med en kompis fem dagar i veckan och vi kör olika typer av träningsupplägg. Jag hävdar att mitt sätt är bättre och min kompis hävdar att hans är bättre. Tänkte nu att jag skulle kunna få lite andra åsikter om saken.

Mitt pass ser ut som så att jag kör ungefär en muskelgrupp per dag dvs
mån: bröst
tis: mage och rygg
ons: ben
tors: axlar
fre: armar
Jag brukar köra 3-4 övningar vid varje tränings tillfälle och ca 4-5 sett på varje övning.

Min kompis kör framsida och baksida varannan dag och ett ben pass mitt i veckan.
T ex Mån: Biceps, Bröst, Mage. Tis: Triceps, Axlar, Rygg
Ca 2-4 övningar på varje grupp och ca 2-4 reps.

Han gör totalt fler övningar än mig men det känns ändå som mitt sätt borde vara efektivare.... Vad tror ni?

X-Change
2004-02-17, 15:03
Har inte erfarenheten för att säga att just ditt eller din kompis upplägg är bäst.
Vad jag dock hävdar att alla personer behöver olika upplägg för att få så effektiv träning som möjligt.
Det är som med styrketräning som bantning: Det finns en uppsjö med metoder och upplägg.
Varför tror du att aftonbladet t ex skriver om en ny bantningsmetod varannan vecka ungefär!? Jo för att det finns ingen "universiell" metod. Det beror ju i sin tur på att vi alla har olika dna och uppbyggnad.

Det här var inget svar på din fråga, vet det.
Vad jag menar är spelar det egentligen nån roll vem av er som har bäst schema så länge ni har kul!?
För så länge man gillar att träna ökar man! :hbang:

Pumpa på! :bpump:

Garnax
2004-02-17, 15:51
Tycker han kör väldigt få reps men jaja.

Vad jag själv kan säga om ditt pass är att jag skulle inte vilja träna axlar ena dagen för att dagen efter trycka hela armarna.
plus att jag skulle inte vilja efter att armarna är redigt slutkörda
köra börst efter 2 vilodagar.

Du kanske skulle lägga ihop triceps med bröst då bröst körs
mycket i press övningar vilket tar mycket på triceps också.

Och ryggen kostar på biceps en hel del så du kanske ska slå ihop dom med.

Själv om jag kör bröst så när jag är färdig är även triceps helt slut
och redigt stel ett par dagar.

//garnax