Visa fullständig version : Hur många proteinshakes på en dag?
fredrik89
2013-02-05, 18:50
Hej!
Jag har just beställt efter 1kg whey-80 och undrar hur man ska dosera detta samt hur många shakes man ska ta per dag?
Jag är inne i min deff och ska ha shaken som ett protein tillskott samt så tränar jag på gym tre gånger i veckan om detta har någon betydelse.
Mycket tacksam för alla svar jag lyckas att få :)
Tillräckligt mycket för att komma upp i minst 2 gram protein / kg kroppsvikt. :)
Ät mat och komplettera med vassleprotein för att komma upp i den mängden
(Rekommenderar i vilket fall som helst ta en dos om cirka 30-35 gram pulver efter träning)
Hej!
Jag har just beställt efter 1kg whey-80 och undrar hur man ska dosera detta samt hur många shakes man ska ta per dag?
Jag är inne i min deff och ska ha shaken som ett protein tillskott samt så tränar jag på gym tre gånger i veckan om detta har någon betydelse.
Minst 8-9 skopor om dagen räcker:Virro
Hej!
Du köper ett tillskott som du inte har en aning om hur du ska använda det eller varför man tar det..
Varför?
fredrik89
2013-02-05, 21:26
Du köper ett tillskott som du inte har en aning om hur du ska använda det eller varför man tar det..
Varför?
Jag vet vad man använder produkten till och varför orsaken till min fråga är att jag läst att om man tar för mycket så går man upp i vikt.
Jag vet vad man använder produkten till och varför orsaken till min fråga är att jag läst att om man tar för mycket så går man upp i vikt.
Äter du mer kalorier än vad du gör av med går du upp i vikt. Det är inte tillskottet i sig som gör att du går upp i vikt
Om du vet vad den används till så vet du också att det är omöjligt för oss att svara på din fråga utan att veta exakt hur du äter..
äter du mkt potatis och kyckling går du också upp i vikt.. det handlar om hur mkt kalorier du äter totalt inte hur stor mängd du äter av en enskild produkt.
för att svara på din fråga borde du kunna dricka ca 20st shakes om dagen beroende på portionsstorlek att gå upp i vikt.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Såhär många :D
?v=SiMHTK15Pik
Hej!
För att du helt uppenbart är ute och simmar i mycket grumligt vatten:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
vicarious
2013-02-06, 08:11
Hej!
Det beror på hur din kost ser ut i övrigt. Direkt efter träningen är ett bra tillfälle att ta en shake. Sen kan du ta fler utspritt under dagen om det behövs för att du ska komma upp i önskad proteinmängd per dag. Föreslår dock att du får i dig ditt protein från fast föda när du deffar - mer mättande.
fredrik89
2013-02-06, 09:03
Tack för svaren jag fått trots att de var lite luddiga men så var ju även min fråga kom jag på hehe :)
Hittade även svaret att man ska ta 2g/kg vilket i mitt fall kommer att bli 166g och resten ifrån maten.
Tack för svaren jag fått trots att de var lite luddiga men så var ju även min fråga kom jag på hehe :)
Hittade även svaret att man ska ta 2g/kg vilket i mitt fall kommer att bli 166g och resten ifrån maten.
nu är du ute och cyklar rejält igen... rekommendationen är 2g/kg kv totalt, alltså ska du ha 166g om dagen TOTALT om du inte får i dig det från mat DÅ kan du dricka protein shakes för att få i dig tillräckligt.
KravMagen
2013-02-06, 09:10
Hoppas du skrev fel men,,, Försöker klargöra...
Jag föreslår att du äter mat motsvarande ca 100-120 g (typ ca 500g kycklingfile edyl) och sedan toppar med 2-3 shakes om dagen.
Du ska alltså INTE dricka 166g protein. Se shakes som ett tillskott inte huvudmål.
Edit: Pucktvåa
Hoppas du skrev fel men,,, Försöker klargöra...
Jag föreslår att du äter mat motsvarande ca 100-120 g (typ ca 500g kycklingfile edyl) och sedan toppar med 2-3 shakes om dagen.
Du ska alltså INTE dricka 166g protein. Se shakes som ett tillskott inte huvudmål.
man behöver verkligen inte äta 500g kött varje dag för att få i sig den mängden protein. man äter ju annat också som innehåller en hel del.. jag äter 300-500g kött/fågel/fisk om dagen och ligger på 200g+ protein (får bara i mig max 20-30g via tillskott).
StarkaUlf
2013-02-06, 09:14
Varför inte äta vanlig mat som ger tillräckligt med protein istället? Och 500g kyckling känns verkligen inte nödvändigt.
Till TS: Glöm absolut inte bort att räkna med proteinet från t.ex pasta, ris, bröd, potatis osv.
OnT: Ta en proteinshake efter träningen. Ät vanlig mat resten av dagen. Lär fungera bra.
KravMagen
2013-02-06, 09:24
Varför inte äta vanlig mat som ger tillräckligt med protein istället? Och 500g kyckling känns verkligen inte nödvändigt.
Till TS: Glöm absolut inte bort att räkna med proteinet från t.ex pasta, ris, bröd, potatis osv.
OnT: Ta en proteinshake efter träningen. Ät vanlig mat resten av dagen. Lär fungera bra.
Ett exempel Helge för att TS ska få ett hum om vilka mängder vi diskuterar..
StarkaUlf
2013-02-06, 09:26
Ett exempel Helge för att TS ska få ett hum om vilka mängder vi diskuterar..
Du föreslog att han skulle äta så.
Du hade kunnat skriva; "Som ett exempel så kan du äta..."
Jag föreslår då vanlig mat före flera shakes om dagen, varje gång.
KravMagen
2013-02-06, 09:27
man behöver verkligen inte äta 500g kött varje dag för att få i sig den mängden protein. man äter ju annat också som innehåller en hel del.. jag äter 300-500g kött/fågel/fisk om dagen och ligger på 200g+ protein (får bara i mig max 20-30g via tillskott).
Återigen.. Edyl betyder eller dyligt. Jag menar försökte förklara i grova drag hur en dags matranson kan se ut för att nå fullt proteinbehov.
Jösses har hela forumet blodsockerfall idag eller?
Återigen.. Edyl betyder eller dyligt. Jag menar försökte förklara i grova drag hur en dags matranson kan se ut för att nå fullt proteinbehov.
Jösses har hela forumet blodsockerfall idag eller?
var inte meningen att verka bitter, ville bara poängtera att man får i sig mer protein än man kanske tror från andra saker än kyckling och proteinpulver (typ pasta, havregryn, ägg, ris osv) :)
Det där med att man ska förbränna mer kcal än man äter för att gå ner i vikt stämmer väl inte helt?
Om jag ska äta tex 2500 kcal om dagen för att behålla min vikt. Och sen börjar äta bara 2000 kcal om dagen, men med fortsatt motion(knappt något) så går jag väl sakta men säkert ner i vikt. Om det så bara är 0.2 kg i veckan. På ett år blir de en hel del kilo.
Men, såklart hjälper det att röra på sig. Men jag ska väl inte förbränna över 2000 kcal på en dag? Att förbränna 600 kcal på ett löppass är rätt jobbigt, och sen har man 1400 kcal kvar.....
det stämmer helt och det underskott du nämner ger ~0,5kg minskning per vecka.
fredrik89
2013-02-06, 11:47
Stämmer det här dårå?
Jag väger alltså 83kg så 2g*83=166 och utav de proteinerna får jag i mig ca 60g ifrån vanlig mat och då tar jag alltså och fyller på med shake ca 106g?
Stämmer det här dårå?
Jag väger alltså 83kg så 2g*83=166 och utav de proteinerna får jag i mig ca 60g ifrån vanlig mat och då tar jag alltså och fyller på med shake ca 106g?
ja.
svårt att få i sig så lite från en normal kosthållning dock.
Fishtank
2013-02-06, 12:20
Jag rekommenderar 4 skopor per dag för optimalt resultat.
Nej men seriöst försök få i dig större delen av dagens protein via maten. Alltså ät mycket kött helt enkelt, eftersom du ligger i deff så ät magert kött.
det stämmer helt och det underskott du nämner ger ~0,5kg minskning per vecka.
Stämmer alt 1 eller 2?
alt 1: Om mina dagliga intag för att behålla vikten är 2500 kcal. Och jag sen bara börjar äta 200 kcal, fast rör mig lika lite som innan. Då går jag med ner i vikt.
alt 2: Äter man 2000 kcal på en dag måste man förbränna minst 2000 kcal på löpning, styrketräning, gång osv osv för att kunna gå ner i vikt.
Stämmer alt 1 eller 2?
alt 1: Om mina dagliga intag för att behålla vikten är 2500 kcal. Och jag sen bara börjar äta 200 kcal, fast rör mig lika lite som innan. Då går jag med ner i vikt.
alt 2: Äter man 2000 kcal på en dag måste man förbränna minst 2000 kcal på löpning, styrketräning, gång osv osv för att kunna gå ner i vikt.Läs länken till tråden på första sidan.
Du missar en väldigt grundläggande sak om din kropp. Du förbrukar saker(kcal) trots inaktivitet.
Skönt det här med träning, man kan krångla till det hur mycket som helst så det finns alltid något nytt att nojja över.
Fredrik89,
Du ska generellt äta minst 2g protein och 0,5-1g fett per kg kroppsvikt. Resten fyller du med kolhydrater tills du når önskad kaloriintag.
Räkna hur mycket protein du får i dig genom din vanliga kost och är du under 2g per kg kroppsvikt, komplettera då med ditt proteinpulver.
Det är inte svårare än så.
Allt detta står i sticky-tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Lycka till.
fredrik89
2013-02-06, 19:33
Tack Prez bästa svaret jag fått :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.