handdator

Visa fullständig version : Enkel fråga för kunnig

Bryggan
2013-02-05, 10:19
Hej

Jag är 182 cm lång och väger 88 kilo, och har idag 19% kroppsfett. Min fråga är hur många kilo det är kvar att gå ner till jag når 9% kroppsfett?

Alltså 19% --> 9% = 10% kroppsfett bort.

Försöker trycka iväg skrot varje vardagsmorgon för att stimulera kroppen att bränna fettet istället för musklerna. Det borde väl vara korrekt eller. Springer en kortis till gymmet varje vardagsmorgon också. Går även till jobbet och hem varje dag (2x40 min, rask takt). Det är de förändringar jag gjort på senare tid....eller ja de senaste 7 månaderna har jag kört på gym och de senaste 2 mån gym + gång. Försöker ligga på en viktminskning på 3 hg i veckan.

KravMagen
2013-02-05, 12:32
Vikt Fett % Fett KG Minskning
88 19% 17
87 18,39% 16 -1
86 17,44% 15 -2
85 16,47% 14 -3
84 15,48% 13 -4
83 14,46% 12 -5
82 13,41% 11 -6
81 12,35% 10 -7
80 11,25% 9 -8
79 10,13% 8 -9
78 8,97% 7 -10

Om jag nu gjort rätt så handlar det om 10 kg OM du lyckas plocka 100% rent fett. Är verkligen ingen matematiker så just nu sticker jag ut hakan...

Past0rn
2013-02-05, 12:46
Vikt Fett % Fett KG Minskning
Om jag nu gjort rätt så handlar det om 10 kg OM du lyckas plocka 100% rent fett. Är verkligen ingen matematiker så just nu sticker jag ut hakan...

Stämmer!!

Bryggan
2013-02-05, 14:58
Oj!

Jag fantiserade om typ 82 kilo men så var det inte alltså.

Tack så mycket vänner.

Fredrik_S
2013-02-05, 15:17
Oj!

Jag fantiserade om typ 82 kilo men så var det inte alltså.

Tack så mycket vänner.

Du kan dock omöjligt vet att din fett% är just 19. Det finns inga tillförligtliga mätmedoter som mäter korrekt...

Bryggan
2013-02-07, 06:47
Nej det är riktigt att jag inte kan veta exakt att jag ligger på 19% men det är där i krokarna någonstans. Så 8-10 kilo till kan vi slå fast ska bort.

Fasen jag har svårt att ligga på 0,3 kilo ner i veckan för vissa veckor verkar jag ha mer vätska i kroppen än andra vid invägningen som är varje fredag morgon. Helt plötsligt kan vågen stå stilla för att fredagen efter det visa 1 kilo mindre. Finns det något sätt att "jämna" till nedgången så man kan få till en rät linje....i ett diagram eller liknande?

Sheogorath
2013-02-07, 07:00
Nej det är riktigt att jag inte kan veta exakt att jag ligger på 19% men det är där i krokarna någonstans. Så 8-10 kilo till kan vi slå fast ska bort.

Fasen jag har svårt att ligga på 0,3 kilo ner i veckan för vissa veckor verkar jag ha mer vätska i kroppen än andra vid invägningen som är varje fredag morgon. Helt plötsligt kan vågen stå stilla för att fredagen efter det visa 1 kilo mindre. Finns det något sätt att "jämna" till nedgången så man kan få till en rät linje....i ett diagram eller liknande?

Du använder medianvikten. D.v.s. du väger dig varje morgon under samma förutsättningar och använder sedan medianen som "din" vikt för veckan. Medianen gör att du får bort alla extremvärden, t.ex. att du tappat eller bundit extra mycket vätska någon dag.

Medianen är "mittentalet" om du sätter upp alla veckans sju vikter i storleksordning. I Excel kan du använda funktionen Median så slipper du ställa upp en talserie manuellt och titta på vilket tal som ligger i mitten. :)

Bryggan
2013-02-07, 14:40
Aktivitetsfaktor-fråga då då.

Ibland på vissa kalorimätningsmjukvaror på nätet så efterfrågas "aktivitetsnivå". Jag gissar alltid på dessa och tänkte nu fråga er vad jag kan tänkas ligga på.

Jag ligger träningsmässigt på:
mån-fre
Springer 400 meter det snabbaste jag orkar till gymmet. In på gymmet och kör med så lite vila jag vågar mellan övningarna och jag byter muskler istället. För att dra ett exempel på rygg:
Pull-ups så många jag orkar, byter till lats-drag (samma muskler typ men jag orkar bara 5 kontrollerade pull-ups), byter till roddrag, byter till omvända flyes och avslutar med axelflyes, dessa är "basövningarna" men sedan finns det lite småövningar jag brukar komplettera med.
Hela proceduren upprepas, efter andra gången så brukar jag vila lite extra för hjärtat slår så hårt. Har ni förresten märkt att hjärtat slår olika om man springer eller styrketränar? När jag springer uppfattar jag det som att hjärtat slår snabbt medan om jag styrketränar så slår det "hårt", lite som att det är dubbelt så stort.
Hur som helst så har mina 30 avsatta minuter då gått och jag knatar hem igen. Efter tvagning tar jag min lilla promenad till jobbet i rask takt som tar ca 40 minuter.
Jobbar hyfsat stillasittande hela dagen och knatar sedan hem och handlar på vägen...samma 40 minuter alltså.

En vanlig vecka är:
Mån: Rygg, axlar
Tis: Ben
Ons: Bröst, mage
Tors: Ben
Fre: Rygg, axlar

eller

Mån: Rygg, axlar
Tis: Bröst, mage
Ons: Ben
Tors: Rygg, axlar
Fre: Bröst, mage

Helgerna är ganska inaktiva men någon promenad eller två försöker jag genomföra på helgen. Beroende vilket schema jag kört på veckan så kör jag armhävningar så många jag orkar x 3. Körde jag bröst på fredagen innan så blir det armhävningar på söndagen men om det var bröst på onsdagen så blir det armhävningar på lördagen. Syftet med armhävningarna är att det är snyggt med synliga serratus anterior och enda sättet för mig att få kontakt med dessa är genom extra djupa armhävningar.

Som ni märker så är det inte mycket cardio men det orkar ingen hålla på med i längden iaf. Så som jag kör nu känns det som jag kan göra förevigt..ingen risk för skador heller:).

Nåväl vilken aktivitetsfaktor anser ni detta vara?

Bryggan
2013-02-07, 21:47
Med ovan skrivna text skulle ni välja vilken nivå nedan?

Aktivitetsnivåerna:

Lite eller ingen motion (BMR * 1.2)

Lätt motion (BMR * 1.375)

Medel motion (BMR * 1.55)

Tung motion (BMR * 1.725)

Mycket tung motion (BMR * 1.9)

Vitlök
2013-02-07, 22:08
Med ovan skrivna text skulle ni välja vilken nivå nedan?

Aktivitetsnivåerna:

Lite eller ingen motion (BMR * 1.2)

Lätt motion (BMR * 1.375)

Medel motion (BMR * 1.55)

Tung motion (BMR * 1.725)

Mycket tung motion (BMR * 1.9)
Rekommenderar att du väljer 1.2 som aktivitetsfaktor och sen lägger till eventuell träning separat. Sen får du justera intaget i efterhand då du antagligen inte kommer pricka rätt bara genom olika formler och diverse uppskattningar.

Bryggan
2013-02-07, 22:19
Precis så jag gör men jag har inte räknat utan tune:at in maten till "lagom" för 0,3 kilo i veckan. Känner nästan på mig när jag ligger "rätt". Det gick lite fort i början med de första 5 kilona men så är det ju oftast. Skalat av 11 kilon än så länge. Tänkte bara det skulle vara roligt att veta vad internet säger.

Förresten när jag kollar på dina "stats" vitlök så ser jag att vi är typ lika långa och du ligger nära min målvikt tydligen. Vilket BF har du?

Bänken ser tung ut. Akta axlarna! Utan axlar är du slut som artist.

Vitlök
2013-02-07, 22:38
Precis så jag gör men jag har inte räknat utan tune:at in maten till "lagom" för 0,3 kilo i veckan. Känner nästan på mig när jag ligger "rätt". Det gick lite fort i början med de första 5 kilona men så är det ju oftast. Skalat av 11 kilon än så länge. Tänkte bara det skulle vara roligt att veta vad internet säger.

Förresten när jag kollar på dina "stats" vitlök så ser jag att vi är typ lika långa och du ligger nära min målvikt tydligen. Vilket BF har du?

Bänken ser tung ut. Akta axlarna! Utan axlar är du slut som artist.

Ingen aning om bf%. När jag känner mig tjock gissar jag på 20% och när jag känner mig i form säger jag 10%. Just nu känner jag att jag ligger någonstans mittimellan så då låter 15% kanske inte helt fel. Har aldrig lagt större vikt vid att ta reda på en sån sak. Det är spegeln som avgör. Inte några siffror som inte går att koppla till om jag är nöjd eller inte.
Har postat formbilder ganska nyligen i min journal om du vill se hur ~80kg ser ut på 181cm med min obestämda bf%. Ifall du nu inte kikat redan. Då kanske du kan uppskatta hur långt ifrån du ligger.

Bryggan
2013-02-07, 22:55
Ja det ser väl ut att stämma ganska bra men du är inte mycket över 10% BF skulle jag säga...kanske. Skitsvårt sånt där ju.

Ser att du är en hejare på att köra chins också. Hur brett håller du mellan händerna? Jag tycker det tar mer på ryggen om jag håller brett isär men man orkar inte lika många. Tycker jag jobbar mer med armarna om jag håller endast något mer än axelbredd...vad tycker du?

Vitlök
2013-02-07, 23:05
Ja det ser väl ut att stämma ganska bra men du är inte mycket över 10% BF skulle jag säga...kanske. Skitsvårt sånt där ju.

Ser att du är en hejare på att köra chins också. Hur brett håller du mellan händerna? Jag tycker det tar mer på ryggen om jag håller brett isär men man orkar inte lika många. Tycker jag jobbar mer med armarna om jag håller endast något mer än axelbredd...vad tycker du?

Lagom..? Nä men vet inte exakt. Greppar stången där det känns naturligt. Är samma som med bänken, jag kör där jag känner mig mest säker/stark.
Gäller att prova sig fram, och just det är någonting som jag anser gälla det mesta när det kommer till kost&träning. Prova, testa, testa igen, testa nått annat, ändra det där, finjustera här osv. Kunskap är någonting du ska ta vara på, men, diagram, formler, vinklar, gram och kilon i all ära, någonstans mitt i allt det där så får man försöka hitta någonting som passar en själv. Rent anatomiskt så skiljs vi människor inte åt så mycket, men alla har vi lite olika förutsättningar och då gäller det att hitta en lämplig väg utifrån dom.
Edit: Ber om ursäkt ifall det blir en hel del OT nu.

Bryggan
2013-02-08, 05:54
OT? Det var ju jag som ställde frågor, du bara svarade ju. Tack!

Hantelpress och bänkpress var populära övningar även för mig när jag var yngre. Tycker dock att jag fick lite känningar åt axlarna och har således bannlyst de övningarna till fördel för olika flyes-liknande övningar och pec-decken.