Visa fullständig version : Behöver råd ang. anorektiker
Det är en ung tjej som tränar på samma gym som jag. Hon har gått ned sjukligt mycket under en relativt kort period. Sista veckorna har hon droppat till tippvikten och börjar nu att ta sig under den..
Jag har sagt till personalen på gymmet i månader. De säger att de ska ta upp det med platschefen men ingenting händer.
Jag är medveten om att hon antagligen lär fortsätta med sitt beteende även om de fryser hennes medlemsskap på gymmet. Men ändå.. Någonting måste väl göras?
Och ja, jag är säker på att hon lider av anorexia. Det är liksom inte bara vikten utan det är allting.. själva helheten (insatt).
Någon som har råd/tips om vad jag ska göra? Svider i ögonen när jag ser människan..
MVH,
Lisa
Jag är tveksam till om det är rätt att stänga av en sådan person från gymmet.
gratefuldead
2013-02-04, 23:58
Jag är tveksam till om det är rätt att stänga av en sådan person från gymmet.
+1. Kan lätt kopplas till diskriminering.
Om det nu är en sådan stor grej för dig så gå och prata med henne?
Folk som anses vara en risk för sig själva och/eller sin omgivning brukar stängas av. En läkare kan skriva ett intyg om att Pat ej får träna på sitt/sina gym. Det är ett sätt att få någon tvångsfryst. Men det måste finnas fler.. Är dock inte insatt.. Någon som vet hur det ligger till med gympersonal osv? Vad har de rättighet att göra?
Tack för era svar förrsten :)!
Om det nu är en sådan stor grej för dig så gå och prata med henne?
Nej.
Seriöst, vad tror du ska hända när de stänger av henne? Tror du hon blir friskare av att bli utfryst? Det låter som att du bara vill slippa se henne på gymmet. Vad är anledningen till att du inte vill ta upp det med henne öga mot öga?
eternallord
2013-02-05, 01:33
Att utan utbildning försöka ta sig an vitt främmande människors grova mentala ohälsa tror jag är en urusel idé. Hon har garanterat människor i sin omgivning som hon känner som också ser detta och de är de enda som kan ingripa, de har säkert gjort det redan rentav. Håll dig till ditt.
Få inte henne avstängd ffs. Tror knappast det blir bättre av att hon sitter hemma och vägrar äta och har skuld för både sitt utseende PLUS att hon inte kan träna (nu låtsas vi som att man inte kan springa utomhus)
Seriöst, vad tror du ska hända när de stänger av henne? Tror du hon blir friskare av att bli utfryst? Det låter som att du bara vill slippa se henne på gymmet. Vad är anledningen till att du inte vill ta upp det med henne öga mot öga?
Läs gärna mitt inlägg innan du svarar. Skrev att jag är medveten om att hon antagligen lär fortsätta med sitt beteende (sin livsstil) om hon blir avstängd.
Well jag vill inte ha henne där eftersom,
*hon uppenbarligen inte blir friskare av det
*uppmuntrar sjuklig smalhet
*signalerar ohälsa
Och varför jag inte vill lägga mig i beror på att jag inte är insatt i hennes problematik överhuvudtaget. Jag skulle förmodligen göra mer skada än nytta. Dessutom jobbar jag inte på gymmet.
Tack för ditt svar.
Läs gärna mitt inlägg innan du svarar. Skrev att jag är medveten om att hon antagligen lär fortsätta med sitt beteende (sin livsstil) om hon blir avstängd.
*signalerar ohälsa
Och varför jag inte vill lägga mig i beror på att jag inte är insatt i hennes problematik överhuvudtaget. Jag skulle förmodligen göra mer skada än nytta. Dessutom jobbar jag inte på gymmet.
Tack för ditt svar.
Här har du mitt råd, eftersom du uppenbarligen inte bryr dig om hur hon mår, du vill bara ha bort henne; sköt ditt egna och lägg dig inte i andras affärer, speciellt inte genom att gå bakom ryggen på dem.
Få inte henne avstängd ffs. Tror knappast det blir bättre av att hon sitter hemma och vägrar äta och har skuld för både sitt utseende PLUS att hon inte kan träna (nu låtsas vi som att man inte kan springa utomhus)
Vad anser du att man ska göra då? Om alla gym börjar acceptera riktigt sjuka anorektiker vart hamnar vi då? :/
Yngre tjejer ser de här smala "vackra" tjejerna som något alldeles magiskt. De blir triggade. Är det bra? Tycker att det räcker med allt de får se i media.
Vad anser du att man ska göra då? Om alla gym börjar acceptera riktigt sjuka anorektiker vart hamnar vi då? :/
Yngre tjejer ser de här smala "vackra" tjejerna som något alldeles magiskt. De blir triggade. Är det bra? Tycker att det räcker med allt de får se i media.
Ja och när vi ändå håller på, bort med alla deffade vältränade fitnessmänniskor, och bort med alla kroppsbyggare, och bort med alla överviktiga, alla ska vara lika! Smala vältränade kvinnor är dåliga förebilder och alla har ätstörningar! Emotionella problem har de? Skit samma, ut med dem så jag slipper få min träning förstörd!
eternallord
2013-02-05, 02:01
Feta människor borde ju verkligen inte få träna. Tänk om unga tjejer ser dem och tror det är okej att vara fet. Räcker väl med alla tjockisar i media.
Feta människor borde ju verkligen inte få träna. Tänk om unga tjejer ser dem och tror det är okej att vara fet. Räcker väl med alla tjockisar i media.
Jag vet inte vad du dras till.. Men.. överviktiga individer fungerar oftast som avskräckande exempel.
För övrigt borde jag kanske inte ha bett om råd här på Kolozzeum. Risken för att det skulle bli dagisstämning i tråden var inte direkt liten -.-.
eternallord
2013-02-05, 02:11
Jag vet inte vad du dras till.. Men.. överviktiga individer fungerar oftast som avskräckande exempel.
För övrigt borde jag kanske inte ha bett om råd här på Kolozzeum. Risken för att det skulle bli dagisstämning i tråden var inte direkt liten -.-.
Okej, överviktiga människor är avskräckande och anorektiska är magiska och triggar, got it. Men du som har en doktorsexamen i Psykologi med fokus på psykisk ohälsa relaterad till kost, varför erbjuder inte du henne personliga sessioner? Du har ju stenkoll på den här biten.
Ja och när vi ändå håller på, bort med alla deffade vältränade fitnessmänniskor, och bort med alla kroppsbyggare, och bort med alla överviktiga, alla ska vara lika! Smala vältränade kvinnor är dåliga förebilder och alla har ätstörningar! Emotionella problem har de? Skit samma, ut med dem så jag slipper få min träning förstörd!
Vad var det där för ett mediokert inlägg? Smala, vältränade..tjocka..vad är problemet med dem?
Problemet är en kvinna som använder gymmet för att skada sig. Vore som att erbjuda en nyslipad Kockens till en självmordbenägen.
Okej, överviktiga människor är avskräckande och anorektiska är magiska och triggar, got it. Men du som har en doktorsexamen i Psykologi med fokus på psykisk ohälsa relaterad till kost, varför erbjuder inte du henne personliga sessioner? Du har ju stenkoll på den här biten.
Jag jobbar fortfarande inte på gymmet, my dear.
Tack snälla för dina inlägg, de var verkligen intelektuella och berikande, samt bidrog med ena riktiga tankeställare. Men snälla. Inte mer. Inte inatt. :)
Den här tråden skulle det inte busas och lekas i. Den skulle vara seriös. Kan vi inte försöka att vara lite vuxna och hålla den så? Seriös alltså. Trots att den inte handlar om EAA? Snälla!
LizaK hade ett mycket välformulerat och empatiskt svar på den frågan tidigare i tråden, när Bushi frågade varför hon inte pratade med henne direkt.
Nej
eternallord
2013-02-05, 02:30
Jag jobbar fortfarande inte på gymmet, my dear.
Tack snälla för dina inlägg, de var verkligen intelektuella och berikande, samt bidrog med ena riktiga tankeställare. Men snälla. Inte mer. Inte inatt. :)
Den här tråden skulle det inte busas och lekas i. Den skulle vara seriös. Kan vi inte försöka att vara lite vuxna och hålla den så? Seriös alltså. Trots att den inte handlar om EAA? Snälla!
Mitt förslag var inte att du skulle jobba för gymmet, mitt förslag var att du skulle jobba som psykolog. För det är du väl utbildad till, med tanke på dina svepande kommentarer och starka åsikter kring hur mänsklig psykologi fungerar och vilka åtgärder som ska tas för att reglera allmännyttan till det bättre?
Vad var det där för ett mediokert inlägg? Smala, vältränade..tjocka..vad är problemet med dem?
Problemet är en kvinna som använder gymmet för att skada sig. Vore som att erbjuda en nyslipad Kockens till en självmordbenägen.
Din lösning är ju skicka ut henne på gatan med Kockens i handen, bara du slipper se henne använda den.
För övrigt är din knivanalogi värdelös, då hennes (påstådda) sjukdom sitter i huvudet, inte i gymutrustningen.
Det var ju du som skrev den självgratifierande ryggdunkarposten för ett par månader sen om hur bra du var för att du gav en tiggare på bussen lite växel, vad hände med den empatin? Var väl tur att han inte villade in sig på ditt gym för att få hjälp, då hade han åkt ut så fort du hann smyga bort till personalen för att påpeka intrånget...
Vandraren
2013-02-05, 02:31
I dont know what we´re yelling about!
I dont know what we´re yelling about!
Anorektiker på gym! De ska ut, tydligen!
Vandraren
2013-02-05, 02:35
Anorektiker på gym! De ska ut, tydligen!
Ja, bara dom inte tränar är alla ätstörningar som bortblåsta. Så fort man slipper se dom så försvinner problemen egentligen.
Loud noices!
Dagisnivå.
Har någon av er förstått att den här tjejen riskerar att avlida om hon får fortsätta som hon gör? Givetvis ska alla vara välkomna till gymmet, även folk med ätstörningsproblematik. Om det dock har gått så långt att individen faktiskt kan bli allvarligt skadad under/efter kommande pass borde väl dock någon göra något? Eller ska folk bara skita i varandra?
Det är ju enkelt, men inte så humant.
På mitt förra gym så var det en tjej som var drabbad av anorexia. Hon sågs på bandet i tid och otid. Blev allt mer smal. Fick eksem och sprucken hud. Såg alltmer sliten och sjuk ut. Några härliga personliga tränare på det gymmet ägnade henne väldigt mycket uppmärksamhet under en tid. Även en person som ibland stod i receptionen hade långa samtal med tjejen.
Efter en tid började hon att öka i vikt. Allt oftare såg man henne vid fria vikter istället för vid bandet. Ett år senare var hon fortfarande smal, men hade ökat i vikt. Både i muskler och i fett. Idag strålar hon. Är vältränad och ser hälsosam och pigg ut. Hon är vacker.
Dagisnivå.
Har någon av er förstått att den här tjejen riskerar att avlida om hon får fortsätta som hon gör? Givetvis ska alla vara välkomna till gymmet, även folk med ätstörningsproblematik. Om det dock har gått så långt att individen faktiskt kan bli allvarligt skadad under/efter kommande pass borde väl dock någon göra något? Eller ska folk bara skita i varandra?
Um, det är ju du som skiter i henne, du vill ju bara ha ut henne ur gymmet så du slipper se henne, det har du själv skrivit. Det är vi som försöker få dig att förstå att problemet inte försvinner bara för att du inte se henne längre, det sitter i hennes huvud, inte i gymmet. Om du verkligen hade velat hjälpa henne hade du ju talat med henne, men du vill ju inte ens prata med henne, bara gå och bakom ryggen och få personalen att porta henne. Därför är det bättre att du sköter dig själv och inte lägger dig i hennes liv, eftersom du uppenbarligen inte vill hjälpa, bara ha bort henne.
Och by The way, alla har rätt att gå på gym. Träning kan ofta vara ett sätt att ta sig ur ätstörningar, i komplement med andra åtgärder som psykologhjälp.
Allvarligt, har du aspergers eller nånting liknande? Litegrann?
*signalerar ohälsa
Tack för ditt svar.
Ser du vad du skriver?
Um, det är ju du som skiter i henne, du vill ju bara ha ut henne ur gymmet så du slipper se henne, det har du själv skrivit. Det är vi som försöker få dig att förstå att problemet inte försvinner bara för att du inte se henne längre, det sitter i hennes huvud, inte i gymmet. Om du verkligen hade velat hjälpa henne hade du ju talat med henne, men du vill ju inte ens prata med henne, bara gå och bakom ryggen och få personalen att porta henne. Därför är det bättre att du sköter dig själv och inte lägger dig i hennes liv, eftersom du uppenbarligen inte vill hjälpa, bara ha bort henne.
Och by The way, alla har rätt att gå på gym. Träning kan ofta vara ett sätt att ta sig ur ätstörningar, i komplement med andra åtgärder som psykologhjälp.
Allvarligt, har du aspergers eller nånting liknande? Litegrann?
Nej det har jag inte. Men du har uppenbarligen problem med uppfattningsförmågan. Du kanske skulle börja jobba dagtid istället. Alternativt gå och lägga dig om du har möjlighet.
Varför jag inte pratar med henne har jag redan skrivit, men vi tar det igen:
Jag är inte insatt i hennes situation. Därmed kan jag riskera att göra mer skada än nytta om jag pratar med henne.
Och varför jag helst vill att hon hålls från gymmet är för att tjejen är under tippvikten just nu, vilket innebär att det kan vara väldigt farligt för henne att träna överhuvudtaget. Dessutom ger hon "motivation" till andra med ätstörningsproblematik vilket inte heller är bra.
Var vänlig & lämna tråden nu, du bidrar inte med något.
När någon kommer med argumentet "det börjar bli dagisnivå" så vet man att personen nått en återvändsgränd själv.
LizaK, du skrev:
Jag tror inte att hon blir sjukare heller.
Menar du att de som tagit sig till gymmet – speciellt det stora antalet barn och tonårstjejer – för att träna skulle bli uppmuntrade av hennes smala utseende? Kom igen, tror du folk är så blinda och lättpåverkade?
*signalerar ohälsa
Ja, ut med henne så behåller vi eliten kvar med det rätta idealutseendet.
Och varför jag inte vill lägga mig i beror på att jag inte är insatt i hennes problematik överhuvudtaget. Jag skulle förmodligen göra mer skada än nytta.
Tråd låst.
eternallord
2013-02-05, 04:01
Dagisnivå.
Du antar för mycket för dig eget bästa:
*Hon har en ätstörning (det mest centrala och totalt overifierat, hon kanske lider av någon fysisk sjukdom som orsakar viktminskningen, kul att bli anklagad för ätstörningar då)
*Hon får ingen behandling för detta (vad vet du om det? Hon kanske går hos terapeut och får diverse behandlingar redan)
*Det finns inte några personer, som dessutom är i bättre positioner relationsmässigt, som redan tagit upp detta med henne (med största sannolikhet har hon familj och vänner som är mycket mer insatt i hennes liv och situation som redan försöker hjälpa henne med detta)
*Att tvinga en psykiskt sjuk människa att sluta med fysisk träning är rätt väg att gå (personligen tror jag det här är idioti, men lyckligtvis är det inte jag som bestämmer)
Sen får du nog bestämma dig om det är hennes hälsa eller huruvida hon är en bra förebild du bryr dig om. Det verkar skifta lite titt som tätt när argumenten tryter.
Lord:
*Hon har anorexia. Hört henne prata i telefonen och grinat för någon vecka sedan då hon "inte lyckats tappa något sen sist, jag är fet och äcklig och nu fungerar inte träningen som den ska längre. Jag ska träna varje dag från och med nu". M.f små händelser som jag inte tänker nämna då någon kanske skulle kunna identifiera henne.
*Om hon får behandling verkar den inte fungera särskilt väl. Hennes kroppsvikt sjunker från vecka till vecka.
*Ibland måste man vidta obehagliga åtgärder för att inte personen ifråga ska skada sig själv/andra. Det är inte trevligt, men nödvändigt.
*Och ang gympersonalen (t.ex) så tycker jag att de är mycket mer lämpade än t.ex mig/mina vänner. De inger nog bra mycket mer förtroende osv.
Nej det har jag inte. Men du har uppenbarligen problem med uppfattningsförmågan. Du kanske skulle börja jobba dagtid istället. Alternativt gå och lägga dig om du har möjlighet.
Varför jag inte pratar med henne har jag redan skrivit, men vi tar det igen:
Jag är inte insatt i hennes situation. Därmed kan jag riskera att göra mer skada än nytta om jag pratar med henne.
Och varför jag helst vill att hon hålls från gymmet är för att tjejen är under tippvikten just nu, vilket innebär att det kan vara väldigt farligt för henne att träna överhuvudtaget. Dessutom ger hon "motivation" till andra med ätstörningsproblematik vilket inte heller är bra.
Och då är din lösning att få henne portad från gymmet? Fantastiskt.
Nu skiter jag i det här.
Uttryckte oro över en medmänniska men allt som händer är att man ska behöva försvara sig. Orka. Ta tråden och lek vidare i den. Den är liksom död nu. Tack grabbar. Pratar med nära & kära istället, skulle jag ha gjort från början men dum i huvudet som man var trodde man att folk härinne skulle ha massor att komma med..
eternallord
2013-02-05, 04:19
*Om hon får behandling verkar den inte fungera särskilt väl. Hennes kroppsvikt sjunker från vecka till vecka.
*Ibland måste man vidta obehagliga åtgärder för att inte personen ifråga ska skada sig själv/andra. Det är inte trevligt, men nödvändigt.
*Och ang gympersonalen (t.ex) så tycker jag att de är mycket mer lämpade än t.ex mig/mina vänner. De inger nog bra mycket mer förtroende osv.
*Anorexia är inget som försvinner över en natt hux-flux. Många krigar med ätstörningar i flera år, hela liv rentav.
*Och vad får dig att tro att träningsförbud är en nödvändig (eller överhuvudtaget effektiv) åtgärd?
*Varför skulle gympersonalen vara mer lämpad än familj och vänner?
Jag tycker ni är lite hårda mot LizaK, för det är bra mycket bättre att någon säger något (så att människan inser att hon har problem, även om det såklart finns bättre sätt än att slänga ut henne från gymmet), än att bara vara tyst/ignorera, som det mest vanliga beteendet är. LizaK måste dock omvärdera situationen lite och hitta på bättre sätt att hjälpa flickan. Förövrigt håller jag med om att LizaK verkar lite väl aggressiv i sina poster, why this anger?
Ignatius72
2013-02-05, 05:27
F&S i Malmö har tex en tydlig policy när de märker, eller blir uppmärksammade på just sådana här ärendet. Nu minns jag inte om de blir portade under en tid men det blir iaf ett möte där msn uttrycker din oro. Och i förlängningen vill man kanske inte bidra med att ge tillgång till att fortsätta ett destruktivt beteende.
Jag tycker ni är lite hårda mot LizaK, för det är bra mycket bättre att någon säger något (så att människan inser att hon har problem, även om det såklart finns bättre sätt än att slänga ut henne från gymmet), än att bara vara tyst/ignorera, som det mest vanliga beteendet är. LizaK måste dock omvärdera situationen lite och hitta på bättre sätt att hjälpa flickan. Förövrigt håller jag med om att LizaK verkar lite väl aggressiv i sina poster, why this anger?
Fast nu är det inte inte någon som skulle säga något. Nu var det en avstängning det handlade om. Med andra ord fel väg att gå.
Ingen här anser att man bör stänga av personen. Men LizaK tycker då att det är en dagisnivå och oseriöst. Det skulle ju aldrig kunna vara så att hennes förslag är felaktigt *rolleyes*
Sheogorath
2013-02-05, 07:00
Det Liza föreslår är på inga sätt radikalt och många gym arbetar så. Doktorer arbetar så och det tolkar jag som att Liza har personlig erfarenhet av. Sen kan man tycka vad man vill om policyn men ni får det att framstå som ett konstigt förslag. Det är det inte.
För övrigt behöver vi Tolkia i den här tråden. Dagisfröken behöver dra ett par snorvalpar i öronen.
Sheogorath
2013-02-05, 07:09
...vidare så har många anorektiker och fd anorektiker jävligt bra koll på hur anorexia fungerar. Det finns vissa återkommande beteenden och mönster som lätt identifieras. Att dissa LizaKs analys bara för att hon inte har en master i beteendemedicin är störtlöjligt.
Om man nu bryr sig på riktigt hade jag i första hand pratat med tjejen i fråga innan jag fick henne avstängd. Jag har begränsad erfarenhet om just anorexia men relativt stor om psykiska sjukdomar i allmänhet och de flesta tycker om när någon visar att dom bryr sig, på riktigt. Om TS dessutom har egna erfarenheter med anorexia så är det än bättre.
Det Liza föreslår är på inga sätt radikalt och många gym arbetar så. Doktorer arbetar så och det tolkar jag som att Liza har personlig erfarenhet av. Sen kan man tycka vad man vill om policyn men ni får det att framstå som ett konstigt förslag. Det är det inte.
För övrigt behöver vi Tolkia i den här tråden. Dagisfröken behöver dra ett par snorvalpar i öronen.
Men kom igen, visst inser du när du läser tråden att det är LizaKs attityd att vilja skyla den här tjejen från allmänt åskådande som folk går igång på? Fäller man den här typen av kommentarer:
*signalerar ohälsa
Förtjänar man det bemötande LizaK har fått, oavsett hur god hennes intention var från början.
Men kom igen, visst inser du när du läser tråden att det är LizaKs attityd att vilja skyla den här tjejen från allmänt åskådande som folk går igång på? Fäller man den här typen av kommentarer:
Förtjänar man det bemötande LizaK har fått, oavsett hur god hennes intention var från början.
Jag skulle vilja påpeka det enkla i att två fel inte blir ett rätt. Non?
Ja, man kan lika gärna stänga av feta med ungefär samma motivation. De kan ju få en infarkt av löpbandet. För att inte tala om att de:
*uppmuntrar sjuklig fethet
*signalerar ohälsa
Stänga av någon är fel väg att gå, men jag håller med om att personalen borde prata ordentligt med henne.
Stänga av någon är fel väg att gå, men jag håller med om att personalen borde prata ordentligt med henne.
De anorektiker som är riktigt långt gångna blir inlagda och får inte ens promenera. De är en fara för sig själva så varför skulle det vara fel att porta henne från gymmet?
Hon borde träffa läkare omgående och antagligen läggas in.
Du är naiv som tror att vanlig gympersonal kan tala en anorektiker till rätta. Sorry men så enkelt är det inte.
De anorektiker som är riktigt långt gångna blir inlagda och får inte ens promenera. De är en fara för sig själva så varför skulle det vara fel att porta henne från gymmet?
Hon borde träffa läkare omgående och antagligen läggas in.
Du är naiv som tror att vanlig gympersonal kan tala en anorektiker till rätta. Sorry men så enkelt är det inte.
Låter man personen vara kvar OCH pratar med denne så ger man den en chans, slänger man ut den så tvår man bara sina händer.
Stefan J
2013-02-05, 08:44
Motionsform för en anorektiker är irrelevant. Stänger du av henne från gymmet söker hon sig till ett annat gym. Stänger du av henne från alla gym i hela världen går hon ut och går. Ger du henne husarrest blir det armhävningar, jogga på stället, situps och en livsstil där hon aldrig sitter. Och binder du fast henne kommer hon att ligga och spänna alla muskler hon kan för att bränna kalorier.
Såvida du personligen inte får henne att söka och acceptera vård (vilket inte görs med ett par allvarliga samtal) åstadkommer du ingenting med det du föreslår även om du kanske menar väl.
Förbaskad dagisnivå i den här tråden (den har dock blivit bättre mot slutet märker jag nu) med en hel del dåligt underbyggda argument och fjantig mellanstadieattityd från folk som borde veta bättre.
Liza Ks inlägg var allvarligt menat och verkar även välmenande, behandla det med respekt och diskutera istället för att tramsa runt.
Många här undrar om den eventuella sjukdomen blir bättre om hon sitter hemma istället? Nej, antagligen inte men tjejen kommer mista ett sätt (av många) att skada sig själv. Bara för att en sjukdom antagligen inte blir bättre behöver man -som gymägare- inte bidra till den. Jag vet att jag som gymägare i alla fall velat signalera att jag inte vill hjälpa människor skada sig själva, om de gör det någon annanstans så skulle det vara utanför min kontroll men så länge de befunnit sig i min intressesfär så hade jag reagerat.
Sheos inlägg var f.ö. riktigt bra.
Det är inget konstigt eller kontroversiellt att stänga av en anorektiker eller någon annan som har ett skadligt beteende på gymmet. Det bör ske i samråd med andra instanser men har man inte den informationen kan det vara bättre att göra det i alla fall men det sker självklart inte heller som första åtgärd.
Ja risken är stor att personen väljer att träna på egen hand eller på ett annat ställe, jag har sett det ske, men man gör i alla fall något.
Från detta är det väldigt långt att stänga av någon som är sjuk för att den sätter upp någon sorts skadligt ideal för andra.
Grundfrågan är väl hur stort ansvar vi har för varandra. Om någon blir överfallen eller faller ihop så känner nog de flesta att de bör ingripa. Det är inte lika självklart eller enkelt vid psykiska problem. I just det här fallet så låter det inte som att tjejen accepterat sin sjukdosmbild.
En annan fråga är hur stort ansvar vi har för våra kunder. Det är lätt att säga att gympersonalen inte skall låta någon träna som kan ta skada av det. Styrketräning ses inte som en rättighet eller ens särskilt viktigt av de allra flesta, men om vi analyserar logiken bakom påståendet och applicerar den på andra branscher börjar det bli intressant. Skall personalen på systembolaget sälja alkohol till uppenbart alkoholmissbrukande personer? Skall konditorier servera sjukligt feta?
Min personliga åsikt är att man, om man kan, alltid skall göra sitt bästa för sina medmänniskor. Det kostar så lite, men ger så mycket.
Ja, man kan lika gärna stänga av feta med ungefär samma motivation. De kan ju få en infarkt av löpbandet. För att inte tala om att de:
*uppmuntrar sjuklig fethet
*signalerar ohälsa
Nej för en överviktig behöver just träna för att återfå sin hälsa. En anorektiker behöver radikalt minska träningsdosen och öka kaloriintaget samt få psykisk vård. Detta är nog definitionen på att jämföra äpplen med päron.
Jag tänkte stämma in i kören. Med en twist.
Jag har den djupaste förståelse för att någon som själv har haft en ätstörningsproblematik eller levt nära en ätstörningsproblematik inte vill bli direkt involverad i någon annans. Måste vara sjukt jävla jobbigt på en nivå som är svår att greppa för oss andra.
Sen tycker jag det vore fint om just gym (vilket de som regel verkar göra) signalerade att de inte är proana. Genom samtal. Genom avstängning. Genom något slags markering.
Ju fler "not ok" desto större chans att summan tränger igenom. Inte stor chans, men större än ... betydligt större än ... att signalera "vi accepterar ditt beteende som ok".
Grupptryck är starka saker.
Det ingen har reflekerat över är att träningen kanske är det sättet som denna anorektiska tjej har som får henne att må bra och för en stund glömma tankarna på att hon känner sig fet/ful om jag bara vore osv...
Det ingen har reflekerat över är att träningen kanske är det sättet som denna anorektiska tjej har som får henne att må bra och för en stund glömma tankarna på att hon känner sig fet/ful om jag bara vore osv...
Jodå. För andra är det heroin. Båda kategorierna borde upphöra med sitt missbruk.
Jodå. För andra är det heroin. Båda kategorierna borde upphöra med sitt missbruk.
Så du menar att träningen är det som lägger grunden för hennes psykiska sjukdom? Jag har ingen aning då jag inte känner människan, men att stänga ute, tillrättavisa, markera osv låter i mina öron som ett ypperligt dåligt medel att förbättra en persons psykiska problem med självkänsla och att vara tillfreds med sitt utseende.
Låter man personen vara kvar OCH pratar med denne så ger man den en chans, slänger man ut den så tvår man bara sina händer.
Det krävs långa samtal med läkare/psykologer som jobbat med såna här människor i åratal.
Det bästa är att ta kontakt med en läkare och stänga av personen i fråga.
Så du menar att träningen är det som lägger grunden för hennes psykiska sjukdom?
Nej.
Å andra sidan menar jag att heroinmissbruk inte heller är ett atomiskt problem. Du talade om träning som flyktmekanism, jag jämförde med heroin som flyktmekanism.
Bägge är, om det förra involverar en anorektiker under tippvikt, förenade med överhängande livsfara.
Jag har ingen aning då jag inte känner människan, men att stänga ute, tillrättavisa, markera osv låter i mina öron som ett ypperligt dåligt medel att förbättra en persons psykiska problem med självkänsla och att vara tillfreds med sitt utseende.
Då delar vi inte åsikt. Vilket naturligtvis är ok.
Stefan J
2013-02-05, 09:43
Man kan faktiskt dra en parallell till sjukligt överviktiga. Men kanske inte på gymmet utan snarare på restauranger.
Restaurangpersonalen bestämmer sig för en policy att kraftigt överviktiga endast får beställa sallad och vatten eller inte äta alls i ett försök att motivera till en hälsosammare livsstil.
Förutom att våra bolloida medmänniskor temporärt hade känt sig kränkta, hade man åstadkommit någonting alls mer än denna irritation? Tror ni att det hade gått upp ett ljus för dem att deras livvstil kommer att leda dem i fördärvet? Jag är övertygad om att sådana personer hade ätit hemma istället. Och om personerna i fråga, precis som anorektiker, dessutom styrs av andra saker än hunger (eller i anorektikerns fall andra saker än bara viljan att vara smal och fin), såsom tvångstankar, ångest, kontrollbehov, känslor av skuld och skam och att vilja att straffa sig själv (exempelvis för att personen blivit utsatt för incest och övergrepp) samt en rad andra komplicerade mekanismer, då kan jag garantera att en portning från en eller flera restauranger/gym har noll och ingen verkan alls.
Men det ser såklart fint ut att ta avstånd från ett sjukligt beteende och att domdera med att "Vi står för ett friskt och sunt ideal". Det hjälper bara inte den sjuke det minsta att säga att detta är ytterligare en plats där du inte är önskvärd, du har återigen misslyckats.
Det är inte en bra jämförelse med överviktiga.
Anorektiker kan falla ihop på stället och är oftast mer illa däran än överviktiga. De lider av kronisk näringsbrist och kroppen slutar gradvis att fungera. Anorektiker har kraftigt förhöjd risk för att dö.
Överviktiga har bättre förutsättningar att klara sig på kortare sikt, även om de inte har så goda chanser att bli 80 år gamla.
cakehole
2013-02-05, 09:50
Stänga av en anorektiker från ett gym? Vilket jävla nonsens.
Vad hindrar henne från att ge sig ut och springa ett maraton om dagen?
Tjejen är förmodligen inte ute efter att bli biffkriminel. Och bränna kalorier gör man inte bara på gymmet. Så varför stänga ute henne?
Vad är det enligt vissa som gör att just GYM-miljön skulle vara mer farligt än löpspåret?
Förutom att våra bolloida medmänniskor temporärt hade känt sig kränkta, hade man åstadkommit någonting alls mer än denna irritation?
Överviktiga stigmatiseras 24/7. Öppna valfri tidning i dessa bantningshetstider så ser du att vad som kablas ut är "smalt är bra". Titta på närmsta reklamposter. Se en film. Kolla in TV-reklamen. Lyssna på samtalet man och man emellan.
"Smalt är bra".
Överviktiga behöver inte en tydligare markering, den finns redan överallt - hela tiden. Vad tycker du samma signal säger till en anorektiker? :)
Stänga av en anorektiker från ett gym? Vilket jävla nonsens.
Vad hindrar henne från att ge sig ut och springa ett maraton om dagen?
Tjejen är förmodligen inte ute efter att bli biffkriminel. Och bränna kalorier gör man inte bara på gymmet. Så varför stänga ute henne?
Det är så de behandlas. Man sätter en massa begränsningar så att de inte kan träna så lätt. Det är gymägarnas ansvar att reagera nära brukarna skadar sig själva.
Hon borde träffa läkare och psykolog och bo på behandlingshem där det inte går att motionera.
Stefan J
2013-02-05, 10:05
Det är så de behandlas. Man sätter en massa begränsningar så att de inte kan träna så lätt. Det är gymägarnas ansvar att reagera nära brukarna skadar sig själva.
Hon borde träffa läkare och psykolog och bo på behandlingshem där det inte går att motionera.
Denna behandling går endast att genomföra under lagen om psykiatrisk tvångsvård. Först då kan du kontrollera motionen, tvinga i patienten kalorier med sond om så krävs och i vissa fall häva sjukdomen om du kommer tillrätta med vad det är som är orsaken till aneroxin. Detta kan ta många år för en del och många åker in och ut från sjukhuset länge just för att man inte kommer tillrätta med problemet utan göder upp dem till BMI 18 eller vad gränsen nu är. Sedan när de kommer ut börjar de omedelbart återuppta gamla mönster och rasar i vikt igen. Jag tror inte riktigt att folk förstår nivån på störningen som en aneroxi innebär. Det är inte så enkelt som att man bara vill bli smal för att uppnå ett ideal.
Nu är inte alla anorexier så här dramatiska. Ca en tredjedel klarar att komma ur det på egen hand.
cakehole
2013-02-05, 10:07
Ja det borde hon, om hon är så illa däran som TS försöker framhäva.
MEN om tjejen är myndig, så är det upp till henne att söka den hjälpen själv.
Och att stänga av henne från gymmet skulle i värsta fall kunna leda till att hon kommer må ÄNNU sämre, med ökat självskadebeteende som följd.
Hon kanske helt tappar livsgnistan om hennes träning tas ifrån henne.
Jag har inte sett några siffror på det men jag tvivlar på att så många tränar för att inte ha kontroll över sin egen kropp och sitt kaloriintag.
Däremot är det inte lätt att dra gränser och det är ingen vild gissning att många som jobbar inom gymvärlden också har sina egna problem med stört ätbeteende eller t o m ätstörningar. Då finns risken att mycket som utomstående ser som skadligt ses som normalt eller att beteendet helt enkelt ignoreras då det är för närma det man själv lider av.
Ja det borde hon, om hon är så illa däran som TS försöker framhäva.
MEN om tjejen är myndig, så är det upp till henne att söka den hjälpen själv.
Och att stänga av henne från gymmet skulle i värsta fall kunna leda till att hon kommer må ÄNNU sämre, med ökat självskadebeteende som följd.
Hon kanske helt tappar livsgnistan om hennes träning tas ifrån henne.
Nja, vi bor i Sverige och här kan man tvångsvårdas, är vanligt med missbrukare t ex.
Sparven från Minsk
2013-02-05, 11:46
Är inte personalen på gymmets uppgift att bestämma vem som ska träna där eller inte. Tror inte det är möjligt eller ens speciellt smart att porta henne från gymmet.
Om du nu LizaK känner empati för denna människan så kan du snacka med henne. Men som många sagt innan så är säkert hennes vänner, nära och kära redan medvetna om problemet. För om random person på gymmet (dvs du) upptäckt detta så kan du vara säker på att hennes vänner har upptäckt det med.
Sett många på gymmet som kan antas ha anorexia, tränat helt galet med hög skaderisk med mera men jag går inte runt och moralpredikar. Jag tränar på gymmet.
Visst ser jag någon som kör mark superostrikt med uppenbar skaderisk kanske jag frågar om de behöver hjälp, men i regel låter jag folk träna som de bäst vill.
Är inte personalen på gymmets uppgift att bestämma vem som ska träna där eller inte.
Jo? Vem skulle annars bestämma det?
Att jämföra övervikt och anorexi är som att jämföra äpplen och..apelsiner. För en oinsatt skulle det möjligtvis kunna ses som polära tillstånd, men funktionellt sett är det två vitt skilda problem. Fetma är utbrett och utgör en folkhälsoproblematik, fetma är ohälsa på populationsnivå. Anorexia nervosa är en psykiatrisk diagnos, med en i jämförelse liten men mycket svårare drabbad grupp. Anorexi har väldigt lite med "smala" eller "vältränade" individer att göra. Det handlar om individer med maladaptiva beteendemönster som kommer sig av en gravt rubbad kroppsuppfattning.
Angående ansvarsfrågan så är det kanske knepigt. Det är sällan fel att visa och uttrycka genuin omsorg, och man kan hoppas att det finns personer i denna individs närhet som gör så. Vidare att det, om nu behovet föreligger, leder till att denne får adekvat professionell hjälp med sin problematik.
..men jag går inte runt och moralpredikar.
På vilket sätt tänker du att det är en fråga om moral eller värderingar?
Sparven från Minsk
2013-02-05, 23:29
Jo? Vem skulle annars bestämma det?
Du ingår ju ett avtal med gymmet och osäker om de verkligen kan porta dig pga att du tränar "för mycket" eller ser "osund ut". Vem är de att bedömma det?
Så är som sagt ytterst tveksam om de kan det serru.
På vilket sätt tänker du att det är en fråga om moral eller värderingar?
Nä kom inte på något annat ord bara haha. Mera min kunskap vs deras kunskap kanske. Och att påpeka för någon att de enligt min åsikt tränar "fel" är som att ifrågasätta visa personers hela existens! ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.