handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på kost tack!

svampbobfyrkantt
2013-02-04, 19:45
Jag sätter snart igång och följer (mer eller mindre ) ett färdigt program där skribenten säger att det viktigaste är att jag käkar tillräckligt med just protein och kolhydrater varje dag. Här nedan har jag själv rört ihop kost för en dag som enligt min matte skulle ge mig tillräckligt med just protein och kolhydrater. Givetvis är det tråkig föda med en tråkig budget men det är i alla fall vad jag kan tänka mig käka, avskyr tonfisk och allt vad det heter.

Experter där ute, finns det några solklara fel med mitt exempel av kost? Bortsett från att det kanske är snålt med omega3/vitaminer/mineraler. Mitt mål är att öka i storlek och styrka, jag struntar mer eller mindre i % kroppsfett.

Frukost
8 ”medium” ägg
4 portioner havregrynsgröt (dvs 160 g gryn)
4 dl mjölk (1,5%)
Sylt

Mellanmål 1 (Shake)
Whey FX (60 g)
2 dl mjölk (1,5%)
2 dl vatten

Lunch
2,5 skivor Pågen Gott Gräddat (cirka 110 g)
Herrgård ost mild (cirka 80 g)
Bregott

Mellanmål 2 (Shake)
Whey FX (60 g)
2 dl mjölk (1,5%)
2 dl vatten

Middag
Spagetti (300 g)
Pastasås

Mellanmål 3
2 dl Keso
2 skivor Pågen Rasker (cirka 80 g)

Fuark
2013-02-04, 19:47
Ser inget "fel". Det ser bra ut

Woody R
2013-02-04, 20:14
Inge kött?
Kyckling, köttfärs etc?

RobinEH
2013-02-04, 20:42
Jag sätter snart igång och följer (mer eller mindre ) ett färdigt program där skribenten säger att det viktigaste är att jag käkar tillräckligt med just protein och kolhydrater varje dag. Här nedan har jag själv rört ihop kost för en dag som enligt min matte skulle ge mig tillräckligt med just protein och kolhydrater. Givetvis är det tråkig föda med en tråkig budget men det är i alla fall vad jag kan tänka mig käka, avskyr tonfisk och allt vad det heter.

Experter där ute, finns det några solklara fel med mitt exempel av kost? Bortsett från att det kanske är snålt med omega3/vitaminer/mineraler. Mitt mål är att öka i storlek och styrka, jag struntar mer eller mindre i % kroppsfett.

Frukost
8 ”medium” ägg
4 portioner havregrynsgröt (dvs 160 g gryn)
4 dl mjölk (1,5%)
Sylt

Mellanmål 1 (Shake)
Whey FX (60 g)
2 dl mjölk (1,5%)
2 dl vatten

Lunch
2,5 skivor Pågen Gott Gräddat (cirka 110 g)
Herrgård ost mild (cirka 80 g)
Bregott

Mellanmål 2 (Shake)
Whey FX (60 g)
2 dl mjölk (1,5%)
2 dl vatten

Middag
Spagetti (300 g)
Pastasås

Mellanmål 3
2 dl Keso
2 skivor Pågen Rasker (cirka 80 g)

Dubbla allt!:eating:

LillisJ
2013-02-04, 21:07
Inge kött?
Kyckling, köttfärs etc?

Vegetarian kanske. :confused:

christofer79
2013-02-04, 21:53
I Norge äter man mackor till lunch, inte i Sverige :-) försök minimera förädlade kolhydrater, ät mer kost från grunden, billigare och nyttigare. Rotfrukter som potatis, palsternacka, rödbetor, morötter, bönor är billig kost och bra kolhydratkälla. Sen säljer exempelvis netto Alaska polack 300g för 12kr st riktigt god faktiskt. Där har du en bra proteinkälla. Äggen är bra källa till leucin enbart äggvita 7g leucin per 100g äggvita.

svampbobfyrkantt
2013-02-04, 22:12
Inge kött?
Kyckling, köttfärs etc?

I Norge äter man mackor till lunch, inte i Sverige :-) försök minimera förädlade kolhydrater, ät mer kost från grunden, billigare och nyttigare. Rotfrukter som potatis, palsternacka, rödbetor, morötter, bönor är billig kost och bra kolhydratkälla. Sen säljer exempelvis netto Alaska polack 300g för 12kr st riktigt god faktiskt. Där har du en bra proteinkälla. Äggen är bra källa till leucin enbart äggvita 7g leucin per 100g äggvita.

Jag vill sällan lägga ned många minuter på att tillaga en måltid. Även om det säkerligen kommer att bli kyckling/köttfärs/Alaska polack ibland så blir det nog oftast kost av den typen jag presenterade. Billigt blir det i vilket fall :)

Tack för alla svar så här långt!

christofer79
2013-02-04, 22:27
Jag vill sällan lägga ned många minuter på att tillaga en måltid. Även om det säkerligen kommer att bli kyckling/köttfärs/Alaska polack ibland så blir det nog oftast kost av den typen jag presenterade. Billigt blir det i vilket fall :)

Tack för alla svar så här långt!

Lägg in 150 g tinad laxfilé med örter och kryddor i Micron på ca 2till 3min, vips så är den färdig, släng över en burk kidneybönor, vips så har du fixat en lunch snabbare än att bre en transfettsmacka ;-)

dittan
2013-02-05, 20:41
Riktigt stor frukost, mer än vad jag skulle palla med att trycka i mig på morgonen men sen verkar du propp mätt resten av dagen! Är väl ingen "kostexpert" men måste säga att resultaten började komma för mig så fort jag lade ner tid på maten. Matlådor och att alltid orka ta fram dem där frysta kycklingfiléerna gör så mycket större skillnad än en shake. Så mycket tid tar det inte heller.
Lycka till!

Jeml
2013-02-05, 20:45
Riktigt stor frukost, mer än vad jag skulle palla med att trycka i mig på morgonen men sen verkar du propp mätt resten av dagen! Är väl ingen "kostexpert" men måste säga att resultaten började komma för mig så fort jag lade ner tid på maten. Matlådor och att alltid orka ta fram dem där frysta kycklingfiléerna gör så mycket större skillnad än en shake. Så mycket tid tar det inte heller.
Lycka till!

+1

ser egentligen inga fel annars med ts mat, det funkar nog att äta så men jag skulle hellre äta lite mer riktiga måltider på dagen med kött osv ist för att leva på en mastodont frukost och sen mackor+vassle typ.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Pretorian
2013-02-06, 08:27
När tränar du på dagen?

Själv skulle jag ha svårt att äta så som du gör. Jag hoppar oftast frukosten och sen äter jag mer och mer vid varje mål och det största blir middagen. Den innehåller mestadels protein för det är gott och det behövs efter min träning. Tycker middag ser lite proteinfattig ut om man säger så.

Jeml
2013-02-06, 08:33
När tränar du på dagen?

Själv skulle jag ha svårt att äta så som du gör. Jag hoppar oftast frukosten och sen äter jag mer och mer vid varje mål och det största blir middagen. Den innehåller mestadels protein för det är gott och det behövs efter min träning. Tycker middag ser lite proteinfattig ut om man säger så.

middagen är ju på ~40g protein och sedan får han i sig ytterligare 20-30g innan han lägger sig det räcker väl gott och väl? räcker ju med 30g åt gången för att stimulera mps till max.

Pretorian
2013-02-06, 08:45
Det är nog jag som är lite "skadad" när det gäller måltider. Vi har lite omvänd ratio när det gäller innehåll i måltiderna...
40 gram protein och 210 gram kolhydrater
mot
150-200 gram protein och 150-200 gram kolhydrater

Jeml
2013-02-06, 08:57
Det är nog jag som är lite "skadad" när det gäller måltider. Vi har lite omvänd ratio när det gäller innehåll i måltiderna...
40 gram protein och 210 gram kolhydrater
mot
150-200 gram protein och 150-200 gram kolhydrater

ja din ratio är ju bra om man ätet 1-2mål om dagen, det gör uppenbarligen inte ts och om man kollar vad han ätit tidigare under dagen så är det fullt tillräckligt med protein.

Pretorian
2013-02-06, 09:30
Är träningen innan middagen så tycker jag det är för lite med pasta och tomatsås.

Jeml
2013-02-06, 09:32
Är träningen innan middagen så tycker jag det är för lite med pasta och tomatsås.

okej förstår inte riktigt det resonemanget, 300g pasta är gansks mkt och jag förmodar att ts även dricker protein/aminosyror i samband med träning.

dittan
2013-02-06, 12:27
Varför inte bara steka köttfärs som man kan slänga ner i pastasåsen medans spaghettin kokar så ser ju helt plötsligt middagen mycket bättre ut? Känns ju som man kan skära ner lite på tillskotts kassan och lägga över mer på matkassan istället så borde man ha råd med en riktigt middag.

svampbobfyrkantt
2013-02-06, 19:14
När tränar du på dagen?

Jag hade tänkt köra mina pass strax innan shake nr 2 dvs kl 14.00/15.00.
Jag är nämligen student (distans) så den tiden på dagen fungerar fint för mig.

Om jag gör på det viset så agerar väll shake nr 2 som "post workout supplement" antar jag?

Jeml
2013-02-06, 19:35
Jag hade tänkt köra mina pass strax innan shake nr 2 dvs kl 14.00/15.00.
Jag är nämligen student (distans) så den tiden på dagen fungerar fint för mig.

Om jag gör på det viset så agerar väll shake nr 2 som "post workout supplement" antar jag?

ja. hur länge dröjer det till måltiden från det att träningen avslutats?

svampbobfyrkantt
2013-02-06, 20:33
ja. hur länge dröjer det till måltiden från det att träningen avslutats?

Jag hade tänkte dricka shake nr 2 direkt efter mina avslutade pass? Träna gör jag mest troligt någon gång mellan 14.00 och 15.00.

Jeml
2013-02-06, 20:45
Jag hade tänkte dricka shake nr 2 direkt efter mina avslutade pass? Träna gör jag mest troligt någon gång mellan 14.00 och 15.00.

ja jag menade hur länge det sen dröjer innan du äter pastan :)

Pretorian
2013-02-06, 21:28

Ja, precis. Själv tar jag en shake direkt efter gymmet och sen när jag kommer hem så äter jag en rejäl måltid med mestadels protein. Men det är inget som säger att man måste äta mer protein vid den måltiden men jag själv gillar det.

Som Jeml säger så får du i dig massa protein från pastan men jag är en sån som vill ha MER! :) Tänk 1000 gram kött som ger 200 gram protein så förstår du vad jag menar.

Jeml
2013-02-06, 21:32
Ja, precis. Själv tar jag en shake direkt efter gymmet och sen när jag kommer hem så äter jag en rejäl måltid med mestadels protein. Men det är inget som säger att man måste äta mer protein vid den måltiden men jag själv gillar det.

Som Jeml säger så får du i dig massa protein från pastan men jag är en sån som vill ha MER! :) Tänk 1000 gram kött som ger 200 gram protein så förstår du vad jag menar.

Men du måste ta hänsyn till att killen äter 6ggr/dag innan du förespråkar 1000g kött till middag.. varför skulle det vara bra? enda anledningen jag ser är väl för att det är gott men han frågar ju inte om råd hur man ska äta för att äta gott :p

dittan
2013-02-06, 22:26
6 mål mat varav bara 1 är ett riktigt mål enligt mig och det är frukosten. Därav borde det inte vara så svårt att trycka en stor middag, kanske inte ett kilo kött bokstavligen men ja, en stor middag skulle jag förespråka i detta fall.

Jeml
2013-02-06, 22:29
6 mål mat varav bara 1 är ett riktigt mål enligt mig och det är frukosten. Därav borde det inte vara så svårt att trycka en stor middag, kanske inte ett kilo kött bokstavligen men ja, en stor middag skulle jag förespråka i detta fall.

ja visst 200-300g kött hade varit att föredra till pastan (då skulle man dessutom kunna minska pulvret) men det kanske finns någon anledning att ts väljer att äta som han gör.

dittan
2013-02-06, 22:34
Jo självklart men han bad om synpunkter på sitt kostschema ;)

baggard
2013-02-06, 22:43
8 ägg och 4 portioner havregrynsgröt till frulle låter mastigt.

Du äter som ett dagisbarn.

Gör som de har skrivit i tråden och börja äta mer rotfrukter åtminstone

Pretorian
2013-02-07, 08:07
Men du måste ta hänsyn till att killen äter 6ggr/dag innan du förespråkar 1000g kött till middag.. varför skulle det vara bra? enda anledningen jag ser är väl för att det är gott men han frågar ju inte om råd hur man ska äta för att äta gott :p

Du missade vad jag skrev. Jag skrev hur jag gör inte hur han ska göra. Ser inte att jag skrivit att han ska äta 1000 gram kött till middag.