handdator

Visa fullständig version : äggvita på dunk. Konstig smak?

antonwiberg
2013-02-03, 22:40
Har precis fått hem 2 dunkar med vita från ett par släktingar från stockholm eftersom det inte finns här hemma. KRONÄGG är märket.

Jag gjorde nyss 200g äggvita, 1 helt ägg och lite skinka. i en skål, in i micron typ 4 min.

1. Den luktade konstigt.
2. Den smakade åxå konstigt.
3. Den blev väldigt blöt. Det rann liksom vatten ur den..

Tidigare har jag gjort på vanliga vitor och det har inte blivit någonting av ovanstående.

Så jag undrar om det är fler som det har blivit såhär för eller om det är just det här märket som inte är så bra? *grr27*

Fuark
2013-02-03, 22:44
All äggvita på dunk smakar unket. Varför vet jag inte

Elmer
2013-02-03, 22:55
Kollar du innehåmlsförteckningen så står det säkert att vatten är tillsatt.
Kan isf vara därför som ägget släpper lite vatten efter tillagning.

Jag köpte en liten dunk äggvita på Willys(antagligen samma som tec Citygross har) & på den stod det att vatten var tillsatt.

Varför man sätter till vatten vet jag dock inte.
Dock tjänar fabriken extra pengar på sitt vatten.;)

Jag upplevde dock smaken som hyfsat neutral.
Inte mnt smak alls i den.

Det finns även helägg på dunk, men där verkar man inte ha tillsatt ngt vatten om jag nu läste rätt.
Om så är fallet så ser jag det som smått onödigt att späda vitan.

antonwiberg
2013-02-03, 23:03
Kollar du innehåmlsförteckningen så står det säkert att vatten är tillsatt.
Kan isf vara därför som ägget släpper lite vatten efter tillagning.

Jag köpte en liten dunk äggvita på Willys(antagligen samma som tec Citygross har) & på den stod det att vatten var tillsatt.

Varför man sätter till vatten vet jag dock inte.
Dock tjänar fabriken extra pengar på sitt vatten.;)

Jag upplevde dock smaken som hyfsat neutral.
Inte mnt smak alls i den.

Det finns även helägg på dunk, men där verkar man inte ha tillsatt ngt vatten om jag nu läste rätt.
Om så är fallet så ser jag det som smått onödigt att späda vitan.

jaa det har du rätt i. Den jag har köpt står det 89% äggvita resten vatten och en massa konserverings ämnen och skit..

All äggvita på dunk smakar unket. Varför vet jag inte

jaja... Jag som hade hoppats på att det fann någon som smakade som vanliga vitor.. :(

ChrisDEFC
2013-02-03, 23:25
Köpte en liter i affären nyss och kan nog hålla med om att det inte riktigt smakar som när man tar äggvita direkt från ägget. Dock funkar det att blanda tycker jag. Idag stekte jag 3ägg och tömde på med lite extra äggvita (ca2dl), krydda rätt bra och det smaka fint!

Tricklew
2013-02-03, 23:31
Det funkar väl när du använder den för att göra såser med mera, men att köpa dunken och sedan micra låter fruktansvärt äckligt.

Mantus
2013-02-03, 23:58
Äggvita på dunk fungerar, som Tricklew sade, i matlagning. En omelett gjord på enbart äggvita på dunk kan dock bli lite (läs: rätt mycket) gummiaktig i smaken. Att mikra äggvita låter inte gott alls och blir antagligen ännu värre med äggvita på dunk.

Gober
2013-02-04, 00:01
Den är Pastöriserad och kanske innehåller den några tillsatsämnen? Lämpar sig nog inte särskilt bra till omelett osv utan till maränger och liknande.

Piledahl
2013-02-04, 08:22
Ja tillsatser. Jag kör ett tyskt märke som endast innehåller äggvita inget annat.
http://www.lebensmittel.de/productpics/bz_1/bnb_d/bn_w2011czzzr2011201120112011zo//w_400/h_400/70469374.jpg
Dricker halvliter dagen ungefär.. perfekt för att få i mig proteinet

antonwiberg
2013-02-04, 08:32
Ja tillsatser. Jag kör ett tyskt märke som endast innehåller äggvita inget annat.
http://www.lebensmittel.de/productpics/bz_1/bnb_d/bn_w2011czzzr2011201120112011zo//w_400/h_400/70469374.jpg
Dricker halvliter dagen ungefär.. perfekt för att få i mig proteinet

Vart köper du det då?

antonwiberg
2013-02-04, 08:50
Ja det har ni nog rätt i. Är nog bättre att blanda i det i någonting..

Gjorde gröt på 2dl havregryn 1dl äggvita och 2 hela ägg. in i micron 3-4 min. nu till frukost. Och det var betydligt bättre än bara omelett! Ingen konstig lukt eller smak och inget vatten som rann ut heller. :)

Bulta
2013-02-04, 09:19
Om man med sin vanliga kost inte fyller ut den mängd protein man vill ha, varför inte bara köra på ett vassle-protein? Billigare, och vad tillför egentligen äggvitan i sig som inte hela ägg gör i matlagningen.

Mantus
2013-02-04, 10:00
Om man med sin vanliga kost inte fyller ut den mängd protein man vill ha, varför inte bara köra på ett vassle-protein? Billigare, och vad tillför egentligen äggvitan i sig som inte hela ägg gör i matlagningen.

Det finns flera möjliga skäl.
1. Man vill inte dricka sin mat under diet utan vill ha de flesta kalorierna från mat med bättre mättnadsindex.
2. Man föredrar helt enkelt lagad mat.
3. Man tycker inte om att dricka vassledrinkar.

Sedan finns det säkert en uppsjö andra möjliga skäl.

exevision
2013-02-04, 10:29
Att mikra äggvita låter inte gott alls och blir antagligen ännu värre med äggvita på dunk.

Äh! Det är ju riktigt gott ju!
Kasta i lite frysta grönsaker så har du en perfekt dietmåltid.

Gober
2013-02-04, 10:35

Jag förstår inte heller riktigt grejen med äggvita. Men antar att det är populärt för att Bodybuilders ofta kör med det i sina videos osv?

Hela ägg är godare och nyttigare och är man på diet finns det ju andra alternativ. Ät mindre ägg och komplettera med något annat, som kvarg, proteinpulver, tonfisk osv osv.

Bulta
2013-02-04, 10:36
Det finns flera möjliga skäl.
1. Man vill inte dricka sin mat under diet utan vill ha de flesta kalorierna från mat med bättre mättnadsindex.
2. Man föredrar helt enkelt lagad mat.
3. Man tycker inte om att dricka vassledrinkar.

Sedan finns det säkert en uppsjö andra möjliga skäl.

Okej, nu var vassle egentligen bara ett exempel på en utav många proteinkällor som är mycket billigare än äggvita. För de som vill ha det enkelt och kan tänka sig att kompromissa med smaken så är väl äggvita på dunk utmärkt. :)

vicarious
2013-02-04, 10:40
Vissa bakverk använder man bara vitan. Sen kanske man vill göra t ex en omelett fast med något lägre energi/fettinnehåll? 1-2 hela ägg och mer äggvita. Och då kan det ju kännas onödigt att slänga gulan.