handdator

Visa fullständig version : kan någon förklara för mig hur jag ska tänka (Harris & benedict)

Sooffiiee
2013-02-03, 21:53
Känner en jobbig ångest som kommer krypande nu.
Jag har räknat ut att mitt kcal intag i viloläge är 1475 kcal om dagen för varken upp eller vikt nedgång

Detta är vad jag ätit idag: (Exakt då jag vägt allt)
Mål 1
Laxfile 145 gram
Västerbotten ost 10 gram
Morot 10 gram
Fänkål 5 gram
Röd paprika 15 gram
olivolja 2 tsk
Celsius apelsin smak 355ml

Mål 2
Kycklinklubba 174 gram
kokt pasta (fusilli) 270 gram
Rostad lök 15 gram

Mål 3 (Blev sugen på något)
Vatten melon 390 gram
Mango (Färsk) 217 gram

Övrigt
V Energy drink 250 ml

Enligt min shape up app så har jag alltså konsumerat 1614 kcal idag.
Jag har även sprungit 5 km idag på 33 minuter som jag räknar med ungefär 300 i kalori förbrukning.

Nu till det som förvirrar mig! Fick som sagt ångest ochin på sidan "calories per hour" för att räkna ut hur många kalorier jag har brönt under det senaste dygnet med allt från vila, sova, städa, träning osv, vilket gav ett resultat på att jag brännt 1431 kcal på 24 timmar
1614-1431=183. Betyder det att jag i stort sett bara ätit 183 kalorier idag eller hur fan fungarar det, blir galen på detta!
Skulle bli glad om nogån kunde förklara for mig hur detta ligger till för det låter helt orimligt för mig, samtdigt som tänker att jag ätit 1614 kcal och ätit alldeles för mycket idag... suck

begt
2013-02-03, 21:57
Calories per hour är en sida som fungerar hyfsat för vissa aktiviteter. Men med viloläge avses sängliggande HELA dagen. Har du verkligen fått med alla aktiviteter?

Sen så är ett överskott (om det ens är det vilket jag starkt tvivlar på) på ca 200 kcal ingenting. Bara att äta lite mindre nästa dag så jämnar det ut sig.

Längd/vikt?

Sooffiiee
2013-02-03, 22:07
Jag är 163 på 63 kg, fan jag har sån sjuk ångest just nu att jag funderar på att ut och springa 5 km till...

Men fick fortfarande inte svar rikigt på hur jag ska tänka eller räkna, vet att viloläge menas med sängliggande...

så hur fungerar det egentligen, jag har konsumerat 1614 kalorier förbrukat 1431.
Eller ska jag tänka; 1475 kalorier *1.2 i aktivitets faktor (eftersom jag varit ganska inaktiv idag förutom min springtur)
1475*1,2 =1770. 1770-500 =1270. så då har jag alltså över ätit 344 kalorier idag *spy* 1614-1270= 244...

begt
2013-02-03, 22:11
Jag är 163 på 63 kg, fan jag har sån sjuk ångest just nu att jag funderar på att ut och springa 5 km till...

Men fick fortfarande inte svar rikigt på hur jag ska tänka eller räkna, vet att viloläge menas med sängliggande...

så hur fungerar det egentligen, jag har konsumerat 1614 kalorier förbrukat 1431.
Eller ska jag tänka; 1475 kalorier *1.2 i aktivitets faktor (eftersom jag varit ganska inaktiv idag förutom min springtur)
1475*1,2 =1770. 1770-500 =1270. så då har jag alltså över ätit 344 kalorier idag *spy* 1614-1270= 244...

Inte för att vara taskig, men att du känner dig pressad så att du vill springa mer är ett tecken på begynnande anorexi om något. Har själv varit i den sitsen och där vill du inte hamna. Det är som att vara besatt av en demon.

Men hur tänker du nu? Om du har 1475 kcal i viloläge som förbrukning och minst 1,2 i aktivitetsfaktor förbränner du per definition minst 1770 kcal. Om du sen springer ovanpå det får du lägga till 300 kcal eller vad det var dvs. 2070 kcal.

Vitlök
2013-02-03, 22:15
Inte för att vara taskig, men att du känner dig pressad så att du vill springa mer är ett tecken på begynnande anorexi om något. Har själv varit i den sitsen och där vill du inte hamna. Det är som att vara besatt av en demon.

Men hur tänker du nu? Om du har 1475 kcal i viloläge som förbrukning och minst 1,2 i aktivitetsfaktor förbränner du per definition minst 1770 kcal. Om du sen springer ovanpå det får du lägga till 300 kcal eller vad det var dvs. 2070 kcal.

+1
Dvs ett underskott på ~450kcal, vilket är ganska lagom! :)

Sooffiiee
2013-02-03, 22:18
Fast jag vill ju ligga på 500 kcalorier underskott så då borde det ju bli 1270 kcalorier jag enbart ska ha ätit?
Gaaaahhh!!! jag blir galen på det här vet fan inte hur jag ska tänka eller räkna!

Med aktivitesfaktorn är vell springturen redan inräknad så som jag tänker,
1475 i viloläge, 1,2 i aktivitetsfaktor som sagt etersomjag mest legat still idag, annars hade det ju varit aktivitetsfaktor 1.0 eller 1.1 om jag inte rört mig alls idag.

begt
2013-02-03, 22:21
Fast jag vill ju ligga på 500 kcalorier underskott så då borde det ju bli 1270 kcalorier jag enbart ska ha ätit?
Gaaaahhh!!! jag blir galen på det här vet fan inte hur jag ska tänka eller räkna!

1475 i viloläge, 1,2 i aktivitetsfaktor som sagt etersomjag mest legat still idag, annars hade det ju varit aktivitetsfaktor 1.0 eller 1.1 om jag inte rört mig alls idag.

?

Du säger att du har en förbrukning på 1475 vid vila, stämmer det?

I såna fall så stämmer allt det jag sagt. Springturen är inte inräknad i vilan eller motsvarande 1,2 aktivitetsfaktor. Det får du plussa på i förbrukningen.

Vitlök
2013-02-03, 22:22

SLUTA NOJA!
Du kommer omöjligt att hamna på pricken -500kcal varje dag, både eftersom det inte går att räkna ut exakt vad du förbrukar, och inte heller veta den exakt energimängden på det du stoppar i dig.
Du ska ta 1475 * din aktivitetsfaktor (1,2 eftersom du skriver att du knappt rört dig idag) och sen lägga till eventuell träning.

Edit: Tycker nästan det börjar lukta lite ätstörning här :/ Spänn av! En dag är ingen dag.

Sooffiiee
2013-02-03, 22:30
jag vet att jag nojjar! men jag har misskött mig så mycket nu fredag lördag att jag skulle sköta mig nu under söndagen men jag verkade misslyckas igen!

Men en sak jag fortfarande inte förstår, i aktivitetsfaktorn så ingår vell all aktivitet där? det är vell därför det kallas just aktivitetsfaktor. just för att man räknar ut hur mycket man ligger på med sitt intag i viloläge ggånger aktivitetsfaktir för att sen dra av 500 kval så att man hamnar 500 kvalorier i underskott?? fattar inte vart ni fpr att jag ska plussa på? eller är det bara jag som är otroligt tröög?*facepalm*

Vitlök
2013-02-03, 22:36
Men du vet ju inte om du misskött dig eller inte? 50kcal är ingenting.
Man kan välja att lägga till träningen i aktivitetsfaktorn, men då skulle du inte använda dig av 1.2, eftersom du har tränat. 1.2 använder du bara om du i princip bara vilat hela dagen. Jag brukar alltid använda mig av 1,2-1,3 lite beroende på vad jag gjort i övrigt under dagen, och sen lägga till extra för träningen.

begt
2013-02-03, 22:36
Men du har ju inte lagt in löpning som aktivitet!

1,2 under en vilodag är helt normalt, även om du legat i sängen ganska mycket. Sen får du lägga till löpningen dvs. 1770 kcal+ löpning på ca 300 kcal= 2070. Sen har du ätit 1614 kcal vilket betyder ett underskott på nästan 500 kcal.

Sheogorath
2013-02-03, 22:39
jag vet att jag nojjar! men jag har misskött mig så mycket nu fredag lördag att jag skulle sköta mig nu under söndagen men jag verkade misslyckas igen!

Men en sak jag fortfarande inte förstår, i aktivitetsfaktorn så ingår vell all aktivitet där? det är vell därför det kallas just aktivitetsfaktor. just för att man räknar ut hur mycket man ligger på med sitt intag i viloläge ggånger aktivitetsfaktir för att sen dra av 500 kval så att man hamnar 500 kvalorier i underskott?? fattar inte vart ni fpr att jag ska plussa på? eller är det bara jag som är otroligt tröög?*facepalm*

Du kan antingen använda en låg aktivitetsfaktor och plussa på energiutgifterna separat eller försöka uppskatta din verkliga aktivitetsfaktor (förusätter att du alltid gör samma saker i veckorna).

Men det är i regel precis lika bra att bara välja ett energiintag som man tror är rimligt snarare än att försöka pricka in rätt siffra på aktivitsfaktorn. Sen justera man energiintaget en gång i veckan om man märker att man hamnat fel. Du skulle t.ex. kunna välja att äta 2300 kcal per dygn och se vad som händer med vikten. Blev det för mycket - ät 100 kcal mindre per dag nästa vecka. Blev det lagom, ligg kvar. Blev det för lite, ät 100 kcal mer per dag nästa vecka. Det är bättre att satsa för högt än för lågt tycker jag, så slipper man åtminstone tappa muskler. Ju fler gånger du påbörjat en diet desto säkrare blir du på var du ska lägga dig till en början. :)

Sooffiiee
2013-02-03, 22:44
Okey ni har antagligen rätt!

Men kan ni hjälpa mitt att uppskatta vad jag har för aktivitetsfaktor under en vecka? Skulle vara snällt
Jag styrketränar 4 ggr i vecka, springer 5 km 2 dagar i veckan och jobbar som servitris 6 dagar i veckan 8h pass.

Vitlök
2013-02-03, 22:54
Okey ni har antagligen rätt!

Men kan ni hjälpa mitt att uppskatta vad jag har för aktivitetsfaktor under en vecka? Skulle vara snällt
Jag styrketränar 4 ggr i vecka, springer 5 km 2 dagar i veckan och jobbar som servitris 6 dagar i veckan 8h pass.

Känns som ett väldigt aktivt jobb? Mycket gå och stå. Skulle säga 1,4 minst iallafall, sen ~150kcal+ på styrketräningen och ~250kcal+ på löpningen.
För att vara viktstabil: 2100kcal på vilodagar, 2200-2300kcal de dagar du styrketränar, 2300-2400kcal de dagar du springer. Räknat de dagar du jobbar, annars drar du av 300kcal.
Sen lägger du dig bara på ett lagom underskott, skulle rekommendera -500kcal.
Men, som jag alltid skriver när folk undrar hur mycket dom ska äta, testa! Precis som Sheo skriver så får du prova äta en viss mängd en vecka eller två, och den ändra lite grann om det inte "stämmer"

Sooffiiee
2013-02-03, 23:06
Tack så mycket för hjälpen, har gett mig lite mer klarhet i det hela,

Men jag har faktist provat mig fram, har dietat tidigare och varit nere på 57 kg så jag vet ju hur jag ska göra och jag har provat mig fram, väger även allt jag äter, men till det konstiga, trotts denna träning, och jobb som jag har så går jag inte ner i vikt om jag inte äter mindre än 1500 kalorier om dagen :/ det som gör det hela så jobbigt!
Ligger jag på 1300 kcal om dagen så blir det ca 500 gram i viktnedgång i veckan, så det är sjukt frustrerande!
Försöker att ligga på 130 gram protein varje dag också, ibland blir det 10 gram +/-. men idag blev det mindre än annars....

Vitlök
2013-02-03, 23:10

Men jag har faktist provat mig fram, har dietat tidigare och varit nere på 57 kg så jag vet ju hur jag ska göra och jag har provat mig fram, väger även allt jag äter, men till det konstiga, trotts denna träning, och jobb som jag har så går jag inte ner i vikt om jag inte äter mindre än 1500 kalorier om dagen :/ det som gör det hela så jobbigt!
Ligger jag på 1300 kcal om dagen så blir det ca 500 gram i viktnedgång i veckan, så det är sjukt frustrerande!
Försöker att ligga på 130 gram protein varje dag också, ibland blir det 10 gram +/-. men idag blev det mindre än annars....
Kan ju faktiskt vara så att det är den förbrukning du har. Nu när jag tänker efter så var nog mina gissningar lite väl optimistiska. 2100kcal är ju fan va jag ligger på under diet (Man, ~80kg, 181cm) så runt 1500kan kanske stämma för dig. Funkar det är det bara att köra på.

NilsN
2013-02-03, 23:33
Sluta försöka se det som ett matteproblem och pröva dig fram hur din kropp fungerar, räkna på förbrukningen och intaget är riktlinjer och ingenting annat.

Har du så bråttom så att du inte har tid att känna efter vad som du trivs med och vad som fungerar för dig skulle du ha börjat tidigare..

Sheogorath
2013-02-04, 06:20

Jag tycker från och till att det är frustrerande att inte vara miljonär. Det har dessvärre ingen påverkan på verkligheten.