handdator

Visa fullständig version : De/dem

andeem
2013-02-03, 18:39
Om du är osäker på om du ska skriva de eller dem: Prova att byta ut mot vi/oss. Om vi ligger bäst i munnen ska det vara de, oss ersätts av dem.

Till exempel: "[Låren] ser inte likadana ut." Vad låter bäst, "Vi ser inte likadana ut", eller "Oss ser inte likadana ut"? "Vi", eller hur? Då kan du skriva "De ser inte likadana ut". "Dem ser inte likadana ut" är alltså fel.

Hellre än att skriva "dem" när det ska vara "de" kan man använda "dom".

Och visst, jag vet att det är en skitsak. Men eftersom det är så lätt att göra rätt kan man ju lika gärna göra det.

Pinoy
2013-02-03, 18:41
Ett annat tips jag brukar använda mig av är att läsa meningen på engelska. är det "they" så är det de och är det "them" så är det dem.

tp_88
2013-02-03, 18:41
Funkar inte alltid, men mja, det är ett bra knep.

Förstår inte riktigt den ilska en del verkar känna av att läsa "dom", dock.

andeem
2013-02-03, 18:45
Ett annat tips jag brukar använda mig av är att läsa meningen på engelska. är det "they" så är det de och är det "them" så är det dem.Också bra. :)

Okej
2013-02-03, 18:46
Snövit och vi sju dvärgarna?
Snövit och oss sju dvärgarna?

:confused:

Duran
2013-02-03, 18:48
Hahaha, bra att du tog tag i detta, jag har förundrats över hur många som har svårt att få till det.

andeem
2013-02-03, 18:51

:confused:Good point. Vi/oss-tricket funkar bara när de/dem står för sig själv. När ordet fungerar som bestämd artikel är det alltid "de".

mattilainen
2013-02-03, 19:15

När man själv skriver det i normala fall så ser man det och stör sig på det. Det är samma med särskrivningar. "kan man" det och ser det så stör man sig för folk ska inte vara så dåliga på sitt eget språk tycker jag.

Fatalist
2013-02-03, 19:20
De dödade dem. Kom ihåg den så är det väl inte så svårt? Normal svensk ordföljd S V O.

Dem syftar till objektet om det är senare i en mening och likaså syftar de till subjektet om det förekommer senare i en mening.

timoat
2013-02-03, 19:31
Gött, jag är en av dem som aldrig haft problem med de.

Trooll

tp_88
2013-02-03, 19:35
När man själv skriver det i normala fall så ser man det och stör sig på det. Det är samma med särskrivningar. "kan man" det och ser det så stör man sig för folk ska inte vara så dåliga på sitt eget språk tycker jag.
Jag skriver oftast också de/dem numera på forumet, och självklart alltid i mer seriösa sammanhang. Särskrivningar tycker jag ser värre ut, eller att börja mening med liten bokstav... ;)

Philley
2013-02-03, 19:51
Varför har så många problem med det igentligen?

Okej
2013-02-03, 19:55
Det känns som att halva tråden trollar, men jag är inte säker..*jorgen*

Riddle
2013-02-03, 20:00
Varför har så många problem med det igentligen?

Egentligen

David Brent
2013-02-03, 20:01

Jag har svårare för folk som istället skriver "dem" hela tiden, då föredrar jag helt klart "dom".

Wibba
2013-02-03, 20:14
Harry Potter och dom visas sten :) ?

tp_88
2013-02-03, 20:20
Jag har svårare för folk som istället skriver "dem" hela tiden, då föredrar jag helt klart "dom".
Indeed. Lite som människor som använder ord som DE inte behärskar över huvud taget.

Duran
2013-02-03, 20:50
Jag skriver "dom" online ibland eftersom språket på nätet ofta är ett ganska ledigt talspråk.

Philley
2013-02-03, 21:04
Egentligen

Haha den fick du för enkelt :D

Fordon
2013-02-03, 21:07
Jag skriver "dom" online ibland eftersom språket på nätet ofta är ett ganska ledigt talspråk.

Tvivlar på att de som skriver de/dem utanför internet skulle försämra sin svenska med flit. Det är varken svårare eller längre ord än "dom".

Jag undrar hur svenskalärare har det. De måste ju bli tokiga..

grondahl
2013-02-03, 21:18
Tvivlar på att de som skriver de/dem utanför internet skulle försämra sin svenska med flit. Det är varken svårare eller längre ord än "dom".

Svensklärarna har det aldrig lätt, språket skiftar ständigt.

Undrar om det är kunskaperna som är sämre nu eller om utvecklingen bara låter alla visa upp sin kunskapsnivå offentligt.

Fordon
2013-02-03, 21:32
Svensklärarna har det aldrig lätt, språket skiftar ständigt.

Undrar om det är kunskaperna som är sämre nu eller om utvecklingen bara låter alla visa upp sin kunskapsnivå offentligt.

Det är väl troligtvis det sistnämnda. Men att språket ständigt skiftar stämmer inte (nu syftar vi väl på hurvida man skall använda de/dem och dylikt).

Duran
2013-02-03, 21:35

Oftast skriver jag "de"/"dem" på internet men förut skrev jag nog oftare "dom". Jag tycker att ett "för korrekt " språk i lediga sammanhang kan låta lite pompöst och torrt. Nä man skriver utanför internet brukar det vara mer formella sammanhang, där ett opersonligt och korrekt språk kan ge fördelar.

Brickhead
2013-02-03, 21:37

:confused:
Så här kan väl göra?

Dem = Honom
De = Han

Ta bort dvärgarna så kan man se vad som är rätt ->

Snövit och han
Snövit och honom

Alltså, Snövit och de sju dvärgarna

Rahf
2013-02-03, 21:47
Oftast skriver jag "de"/"dem" på internet men förut skrev jag nog oftare "dom". Jag tycker att ett "för korrekt " språk i lediga sammanhang kan låta lite pompöst och torrt. Nä man skriver utanför internet brukar det vara mer formella sammanhang, där ett opersonligt och korrekt språk kan ge fördelar.

Man behöver inte skriva essä-liknande text på internet. Så svårt är det väl inte att uttrycka sig, eller hur?

Med det sagt, så tycker jag att min egen röst är rätt torr och tråkig på svenska *screwy*

Duran
2013-02-03, 21:59
Man behöver inte skriva essä-liknande text på internet. Så svårt är det väl inte att uttrycka sig, eller hur?

Med det sagt, så tycker jag att min egen röst är rätt torr och tråkig på svenska *screwy*

Nej, det är klart men jag stör mig lite på vissa ord. "Ej" istället för "inte" är ett annat exempel. Jag är kluven mellan att använda "dom" som jag tycker ser avspänt ut och "de"/"dem" som jag vet att många andra tycker är bättre. :)

Rahf
2013-02-03, 22:02
Personligt val, tycker jag. "Ej" är ju något vi sällan använder i talspråk, förutom när vi verkligen behöver skruva till sociala registret. Däremot använder vi "dom," vilket är synonymt med "de/dem."

De/dem använder jag för att ordet "dom" inte ska tappa mening i en paragraf. Att det tvunget ska uttalas "dom" är något av det mest korkade och förvirrande jag varit med om.

Angel
2013-02-03, 22:07
Jag har riktigt svårt för "dom".

johanhej
2013-02-03, 22:36
I regel så ska det vara "de" på de ställe man kan ersätta med "jag"

samt

"dem" på de ställe man kan ersätta med "mig".

Woody R
2013-02-04, 00:25
Eller så skriver man inte alls "de" "dem" eller "dom"

Rikard Jansson
2013-02-04, 00:29
Jag stör mig på folk som säger "han" när det ska vara "honom"

Fordon
2013-02-04, 06:08
Eller så skriver man inte alls "de" "dem" eller "dom"

Hur tänkte du nu?

Minimjölk
2013-02-04, 10:46
Just de/dem verkar vara svårt att få till för många. Gärna när man sedan kombinerar detta med jämförelser.

Vi är bättre än de/dem?

Sätt in vi/oss istället ->

XX är bättre än vi/oss? <-- här gör många fel då de missar att det egentligen är:
XX är bättre än vi (är)?

På samma sätt som man skriver:
Jag är större än han, igentligen. ;)

Dvs, rätt svar är:
Vi är bättre än de.

Lite klurigare blir det om man syftar på tex två hockeylag som jämförs:
De är mycket bättre än de/dem?
De är mycket bättre än de.

tlk
2013-02-04, 10:55
effektivisering, aka. lär av ungdomarna och anamma språkets utveckling:

istället för det/den/dem/de => skriv d

Gober
2013-02-04, 11:25
"Dom" anses väl okej i chat, sms, kanske på forum?

Tycker det är värre att felaktigt använda "dem" hela tiden, bättre då att använda "dom" om man är osäker, eller?

Duran
2013-02-04, 11:27
effektivisering, aka. lär av ungdomarna och anamma språkets utveckling:

istället för det/den/dem/de => skriv d

:laugh: Skitbra!

andeem
2013-02-04, 11:38
"Dom" anses väl okej i chat, sms, kanske på forum?

Tycker det är värre att felaktigt använda "dem" hela tiden, bättre då att använda "dom" om man är osäker, eller?”Dom” är helt ok, lite ledigare än de/dem men sedan länge godkänt av SAOL. Mitt råd (jobbar med text) är just att använda ”dom” om man är osäker på ”de” eller ”dem”.

Minimjölk
2013-02-04, 11:46
Så är det, jag tycker dock att dom ser dumt ut i textform. Även om jag vet att det är ok så är det ju inte enklare att skriva dom än de/dem så jag ser ingen egentlig rationell förklaring till varför det skulle vara ok att använda dom i SMS och på forum. Det ger väl egentligen bara intrycket av att personen som skriver antingen inte vet hur de/dem skall användas eller är för lat för att tänka.

Det känns lite som att försöka ta genvägar som inte är en genväg och därmed inte ger någon tidsmässig vinst men att man konstant indirekt bestraffas i form av tex högre vägtull. Även om man får skriva dom är det ju bra att ha koll på grammatiken och genom att konstant öva i vardagen får man ju det gratis.

andeem
2013-02-04, 12:14
Korrekt använt ”de/dem” är förstås att föredra. Eftersom felaktigt använt ”de/dem” är så vanligt, och jag inte har så mycket hopp om att det ska bli bättre, hoppas jag dock på att ”dom” tar över bland de osäkra. Visst ser det lite slafsigt ut men det är mest en vanesak.

Loke
2013-02-04, 12:31
Det känns lite som att försöka ta genvägar som inte är en genväg och därmed inte ger någon tidsmässig vinst men att man konstant indirekt bestraffas i form av tex högre vägtull. Även om man får skriva dom är det ju bra att ha koll på grammatiken och genom att konstant öva i vardagen får man ju det gratis.

Om ska snacka vinster så undrar jag vad vinsten är att säga de/dem. Det är knappast grammatik som tillför något.

Vinsten att skriva dom är naturligtvis att hålla skriftspråket nära talspråket.

AronP
2013-02-04, 13:11
Kan väl erkänna att detta är ett av mina större ok i svenska, överlag är jag bra på det och hanterar det i mångt och mycket bra men jag kan verkligen inte lära mig "de"/"dem" oavsett hur många regler jag lär mig och hamnar därför alltid i "dom".

Minimjölk
2013-02-04, 14:19
Om ska snacka vinster så undrar jag vad vinsten är att säga de/dem. Det är knappast grammatik som tillför något.

Vinsten är väl tydligheten i budskapet. Att använda sig av olika de och dem i dokumentation tydliggör ju vad som gäller (om de användes korrekt dvs). :)

Vad känner du för när du hör/ser folk skriva enligt följande:

-Jag vill prata med du!
-Prata du med jag?
-Nej, jag pratar om ni (igentligen)?
-Prata du om om jag eller vi?
-Nej, inte vi, jag prata om ni!
-Vi är betydlig mer lättförståelig än er
Kommer du hit till jag sedan så reda vi ut det?

Vi kan ju säkert förenkla detat ytterligare men utan grammatik och böjningar försvinner mycket av nyanseringen och förstårbarheten. Speciellt då man i text inte ser hur folk gestikulerar och riktar blicken. En muntlig dialog är oftast enklare att förstå när man ser och hör personerna. Därför krävs att texten är mer förfinad.

Duran
2013-02-04, 14:57
Vinsten är väl tydligheten i budskapet. Att använda sig av olika de och dem i dokumentation tydliggör ju vad som gäller (om de användes korrekt dvs). :)

Vad känner du för när du hör/ser folk skriva enligt följande:

-Jag vill prata med du!
-Prata du med jag?
-Nej, jag pratar om ni (igentligen)?
-Prata du om om jag eller vi?
-Nej, inte vi, jag prata om ni!
-Vi är betydlig mer lättförståelig än er
Kommer du hit till jag sedan så reda vi ut det?

Vi kan ju säkert förenkla detat ytterligare men utan grammatik och böjningar försvinner mycket av nyanseringen och förstårbarheten. Speciellt då man i text inte ser hur folk gestikulerar och riktar blicken. En muntlig dialog är oftast enklare att förstå när man ser och hör personerna. Därför krävs att texten är mer förfinad.

Jag känner mest att det nog är någon som inte är svensk från början, jag tycker inte att just de här exemplen var svåra att förstå. För mig är valet att använda ett mindre "proffsigt" språk ett sätt att gestikulera språkligt och därigenom vara mer tydlig med vilken ton och personlighet man har. Men visst kan jag i undantagsfall tycka att ett slarvigt språk är svårtolkat.

Fatalist
2013-02-05, 18:37

AIK:arna bråkade med DIF:arna på medborgarplatsen, där sköt de mot dem med pistol innan de greps av polisen.

AIK:arna bråkade med DIF:arna på medborgarplatsen, där sköt de mot dem med pistol innan dem greps av polisen.

Är jag efterbliven nu eller är inte dessa två meningar grammatiskt korrekta (men sjukt onödigt formulerade) och har olika innebörd? Det vill säga att subjektet grips i första meningen medan objektet grips i den andra. Försök formulera det med bara "dom".

TommyBoy
2013-02-05, 18:58
AIK:arna bråkade med DIF:arna på medborgarplatsen, där sköt de mot dem med pistol innan de greps av polisen.

AIK:arna bråkade med DIF:arna på medborgarplatsen, där sköt de mot dem med pistol innan dem greps av polisen.

Är jag efterbliven nu eller är inte dessa två meningar grammatiskt korrekta (men sjukt onödigt formulerade) och har olika innebörd? Det vill säga att subjektet grips i första meningen medan objektet grips i den andra. Försök formulera det med bara "dom".

Mening ett är korrekt. Mening två skickar otäcka vibbar in i ryggmärgen. Har svårt att förstå att man ska behöva tillämpa regler för något så enkelt.

andeem
2013-04-09, 14:14
Bumpar den här eftersom det behövs.

andeem
2013-06-07, 10:44
Dags för en liten bump. Skärpning!

Raschmus
2013-06-07, 12:05
Mycket bra tråd!

Regelbunden bumpnish +1

G.W
2013-06-07, 12:29
Dem som är mindre belästa brukar ha svårigheter med att skilja dessa två ord.

BlötSnö
2013-06-07, 12:49
Jag förstår inte. Hur gör dem fel när dem skriver?
:d:d:d

Sir Beef A Lot
2013-06-07, 13:51
Jag förstår inte. Hur gör dem fel när dem skriver?
:d:d:d

Asså, du är inte rolig. Detta är allvarligt när dem skriver fel.
http://www.cheatengine.org/forum/files/cool_face_986.jpg

Lachrillo
2013-06-07, 14:38
De = Icke bestämd form, ( några )
Dem = ( just dessa ) bestämd form.

No problemo.

Red Apple
2013-06-07, 14:42

No problemo.

Jag har skadat mina ben, dem gör ont.

Nja.

andeem
2013-06-07, 15:28

No problemo.Problemo.

andeem
2013-10-24, 10:36
Bump! Läs! Lär! Gör rätt!

Mapa får fortsätta göra fel eftersom han är så stor och stark.

en stor stark
2013-10-24, 10:41
De är viktigt.

iddqd
2013-10-24, 11:13
Tack. Jag irriterar mig fruktansvärt på detta. De/dem är något man lär sig i lågstadiet och lyckas man inte ens lära sig det så förstår jag inte hur man kan vara bra på något annat heller.

tp_88
2013-10-24, 12:14
Något som kan reta mig lite är när folk använder de/dem istället för dom, när de uppenbarligen inte har en susning om hur de/dem används. Betydligt bättre att hålla sig till dom då, IMO.

knuckles
2013-10-24, 12:16
Tack. Jag irriterar mig fruktansvärt på detta. De/dem är något man lär sig i lågstadiet och lyckas man inte ens lära sig det så förstår jag inte hur man kan vara bra på något annat heller.

Jo, men samtidigt ser man särskrivningar i nästan varje mening av vissa.

DPahkamaa
2013-10-24, 12:24
Som svensklärare jobbar jag mig gråhårig med detta.

De/dem/dom, vår/våran, er/eran, sen/sedan, ju+ju/desto+desto och särskrivningar är nog det jag får anmärka på mest.

Rent allmänt så tycker jag att skriftspråket i mer formella sammanhang blir allt mer talspråkligt. Det är t.ex. inte ovanligt att se otroligt många ofullständiga meningar, vilket oftast brukar vara subjektslösa meningar.

iddqd
2013-10-24, 12:28
Jo, men samtidigt ser man särskrivningar i nästan varje mening av vissa.

Särskrivningar är minst lika illa.

knuckles
2013-10-24, 12:58
Sär skrivning är ännu mer irriterande

cero
2013-10-24, 16:23
Ett annat tips jag brukar använda mig av är att läsa meningen på engelska. är det "they" så är det de och är det "them" så är det dem.

Brukar använda mig av detta. Sedan tänker jag ofta att "de" är i början av en mening och att "dem" är passiv och i slutet av en mening, typ. De kastar en sten på dem? Okej blev lite osäker nu.

Särskrivningar är minst lika illa.

Särskrivningar är mycket värre. De/dem kan ju vara lite knepigt att få till om man inte är en van läsare, men att inte särskriva lär man ju sig på mellanstadiet för guds skull.

Zorgus
2013-10-24, 16:34
Sär skrivning är ännu mer irriterande

Japp, det är bara att titta på några trådstarter i detta forum...många särskrivningar blir det. Kliar i fingrarna ibland att korrigera, men det skulle nog inte uppskattas.

cero
2013-10-24, 16:36
Japp, det är bara att titta på några trådstarter i detta forum...många särskrivningar blir det. Kliar i fingrarna ibland att korrigera, men det skulle nog inte uppskattas.

Du glömde mellanslag efter punkterna. :D

Zorgus
2013-10-24, 17:07
Du glömde mellanslag efter punkterna. :D

Det ska tydligen vara mellanslag både före och efter de tre punkterna ... så här. Man lär sig nåt nytt varje dag. :)

iddqd
2013-10-25, 20:49
De/dem kan ju vara lite knepigt att få till om man inte är en van läsare

Det är det inte alls.

hurril
2013-10-25, 20:51
Det är det inte alls.

Kan dom komma ut som har parkerat bilen här utanför.

De eller dem?

Diomedea exulans
2013-10-25, 20:52
För att krångla te hatt ytterligare finns det ju de som skriver de när de menar det. *gah!*

hurril
2013-10-25, 20:53
För att krångla te hatt ytterligare finns det ju dem som skriver de när de menar det. *gah!*

Ja.

tntballe
2013-10-25, 20:58
Däm.
Fungerar i alla lägen.

hurril
2013-10-25, 21:09
Däm.
Fungerar i alla lägen.

Ibland fungerar düm ännu bättre.

tntballe
2013-10-25, 21:37
Ibland fungerar düm ännu bättre.

Düm däm sak!

cero
2013-10-25, 22:47
Det är det inte alls.

De eller dem?

Haha, utmaning! *popcorn*

iddqd
2013-10-26, 10:28

De eller dem?

De. Jämför "kan du komma ut som har parkerat bilen här utanför" med "kan dig komma ut som har parkerat bilen här utanför". Men är man osäker så borde "kan de som parkerat bilen här utanför komma ut" också fungera rätt bra.

Diomedea exulans
2013-10-26, 11:41
Ja.

Det skulle väl vara "de" där? "Det finns de som skriver" är väl korrekt, inte "det finns dem som skriver"? Det heter ju "de skriver", inte "dem skriver".

hurril
2013-10-26, 11:48
Dem före som.

Xtreme-G
2013-10-26, 12:19
Dem före som.

De som tror det har fel.

hurril
2013-10-26, 12:47
De som tror det har fel.

Nej de tror inte fel eftersom båda går bra.

DPahkamaa
2013-10-26, 12:51
Dem före som.

Det finns ingen sådan regel.

De = subjekt
Dem = objekt

Att hävda "dem före som" är precis som att hävda att man alltid ska säga honom eller henne för som.

hurril
2013-10-26, 12:55
Det finns ingen sådan regel.

De = subjekt
Dem = objekt

Att hävda "dem före som" är precis som att hävda att man alltid ska säga honom eller henne för som.

Din vilja att peta på mig är större än din förmåga att ha rätt. Det är inte jag som Hävdar något här, tråden är snarare full av viktigpettrar som vill göra klart för omvärlden att de minsann behärskar de/ dem-omständigheterna när det _direkt_ visade sig att så inte riktigt var fallet.

Före som kan man anse att ordet står i objekt-form och förr, som det så fint heter, ansåg man att dem som var det korrekta.

DPahkamaa
2013-10-26, 13:02
Din vilja att peta på mig är större än din förmåga att ha rätt. Det är inte jag som Hävdar något här, tråden är snarare full av viktigpettrar som vill göra klart för omvärlden att de minsann behärskar de/ dem-omständigheterna när det _direkt_ visade sig att så inte riktigt var fallet.

Före som kan man anse att ordet står i objekt-form och förr, som det så fint heter, ansåg man att dem som var det korrekta.

Förr ja.

Språket förändras.

Nu gäller det att se vilken funktion pronomenet har i satsen, vilket innebär att båda kan vara korrekta beroende på satsen. Idag finns dock ingen regel som säger att man konsekvent ska använda dem före som.

hurril
2013-10-26, 13:05
Förr ja.

Språket förändras.

Nu gäller det att se vilken funktion pronomenet har i satsen, vilket innebär att båda kan vara korrekta beroende på satsen. Idag finns dock ingen regel som säger att man konsekvent ska använda dem före so.

Min poäng är att JAG inser att de/ dem inte är så lätt så mig hittar du inte som personen som hånar andra där. Det finns flera knepiga hörnfall som dessutom inte är så himla få till antalet, eller alltså, det är inte så ovanligt att man snubblar över dem i skrivandet av en längre text. Det är inte så svårt att blanda ihop bestämd artikel med pronomen, vilken av alla saker som ingår i satsen som är objekt på riktigt när vissa saker är båda. Mitt bilparkeringsproblem ovan t ex.

De enklaste fallen borde de flesta lära sig klara av (eller helt enkelt börja skriva dom.)

DPahkamaa
2013-10-26, 13:09
Min poäng är att JAG inser att de/ dem inte är så lätt så mig hittar du inte som personen som hånar andra där. Det finns flera knepiga hörnfall som dessutom inte är så himla få till antalet, eller alltså, det är inte så ovanligt att man snubblar över dem i skrivandet av en längre text. Det är inte så svårt att blanda ihop bestämd artikel med pronomen, vilken av alla saker som ingår i satsen som är objekt på riktigt när vissa saker är båda. Mitt bilparkeringsproblem ovan t ex.

De enklaste fallen borde de flesta lära sig klara av (eller helt enkelt börja skriva dom.)

Ja, det är inte alltid lätt, speciellt inte när man är stressad eller skriver på ställen där grammatiken kommer i andra hand och kommunikationen i första hand.

Dessutom har jag väl aldrig påstått att du hånar andra, det var snarare du som tog tillfället i akt att brösta upp dig och försöka håna mig. Så tack för den.

andeem
2013-10-26, 13:13
Nej de tror inte fel eftersom båda går bra.Du har fel. Dem är objektsform. Här är "dom" subjekt och inget annat.

Om meningen däremot lyder "Kan du be dom som parkerat bilen därute komma in" är "dom" objekt och alltså ska det skrivas "dem".

hurril
2013-10-26, 13:15
Du har fel. Dem är objektsform. Här är "dom" subjekt och inget annat.

Om meningen däremot lyder "Kan du be dom som parkerat bilen därute komma in" är "dom" objekt och alltså ska det skrivas "dem".

Grrr... mitt de/ dem handlar om vad som får stå framför som, inget annat.

Diomedea exulans
2013-10-26, 13:42
Nej de tror inte fel eftersom båda går bra.

Varför rättade du mig då?

andeem
2014-04-09, 09:05
Dags för en bump. Läs första inlägget.

Babo
2014-04-09, 09:19
För att krångla te hatt ytterligare finns det ju de som skriver de när de menar det. *gah!*

Det är ju faktiskt ganska intressant. En grej jag funderat på är att jag alltid säger de istället för det. Samma sak i bestämd form, där säger man väl "huse", inte "huset", det låter ju extremt överkorrekt.
Undrar om det är dialektalt?

andeem
2014-06-09, 06:59
http://img.tapatalk.com/d/14/06/09/a8ygydu6.jpg

Bryggan
2014-06-09, 07:16
Jag hatar dem :).

Varför inte använda "dom" och "de" överallt istället för "dem". "Dem" är det nya modeordet och används allt som oftast totalt fel, förstör meningen helt.

Min enkla fråga är varför inte använda dom istället för dem...funkar det överallt??

andeem
2014-06-09, 08:39
”Dom” är ju godkänt av SAOL (även om det är en ”vardaglig” form) så det är bara att köra. :)

mela
2014-06-09, 09:20
http://img.tapatalk.com/d/14/06/09/a8ygydu6.jpg

:D So true!
Jag lackar ut varje gång, speciellt när någon använder "dem" hela tiden istället för att bara köra rakt av på "de".