Visa fullständig version : Om man äter skräpmat en dag - förstör man allt då?
MrKnubbis
2013-02-02, 18:37
Hallå
Så jag håller på att träna för att gå ner i vikt. Har hållt på i 3 veckor nu och känner ganska stor skillnad på kläderna och allt.
Denna frågan handlar inte ett skit om vad jag äter just nu, eller tänker. Ställer den endast för jag är nyfiken, då jag är tjock av en anledning vill jag veta så mycket jag kan.
Om jag skulle käka en pizza / kebabrulle en dag, skulle det förstöra min viktnergång? eller handlar allt egentligen om att få i sig mindre kcal än vad man gör av med?
Enligt harris formlen 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
66.5 + (13.75 x 128) + (5.003 x 185) - (6.775 x 22) = 2603,005
Skulle säga att min aktivitetsfaktor ligger på 1,4 minst
2603,005*1,4 = 3644,207 (Men då jag är överviktig så drar vi av 600 bör väl vara rimlig?)
Så att hålla min vikt ska jag ligga på 3000 kcal. För att gå ner i fin och normal takt 2500kcal.
Så handlar det om att äta rätt mat eller endast hålla sig till kcalsen? Så i princip bör man kunna käka en kebabrulle 1 dag då och då (Dvs, 1 gång i månaden kanske) utan att förstöra den dagen typ?
Lychgate
2013-02-02, 18:39
Du kan gå ner i vikt på sylt och jordnötssmör förutsatt att du äter mindre än vad du föbrukar.
Det kan du lugnt göra men tänk på att en kebabrulle är svår att räkna kcal på om du inte gör den själv. Men annars funkar det i princip så att det är mängden som avgör.
Det kan du lugnt göra men tänk på att en kebabrulle är svår att räkna kcal på om du inte gör den själv. Men annars funkar det i princip så att det är mängden som avgör.
en kebabrulle skulle jag nog räkna som 1200kcal o 40g protein.
inga problem att äta kebab ibland om man känner för det. inte då mättande per kcal dock.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Problemet generellt med skräpmat är att det ofta innehåller rätt mycket energi så om du ska hålla dig mätt och nöjd en hel dag och samtidigt ligga på underskott kan det bli rätt svårt att få ihop det om du inte är väldigt aktiv och har stor kaloribudget.
vicarious
2013-02-02, 20:22
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194954
MrKnubbis
2013-02-08, 12:10
Tack som fan för svaren.
Då jag börjat tänka på min vikt mer och försöker gå ner. Så har jag skippat att följa med folk ut för jag trodde att skräpmat skulle förstöra allt jag gjort.
Nu vet jag att jag kan dra med jobbet å käka en pizza, men att jag kanske inte kan äta något mer under dagen.
Tänk bara att det är ganska stor skillnad på en kebabrulle och en kebabpizza.
Men det är ju inga problem så länge du hela tiden har koll på hur mycket du stoppar i dig etc.
Tänk bara att det är ganska stor skillnad på en kebabrulle och en kebabpizza.
Men det är ju inga problem så länge du hela tiden har koll på hur mycket du stoppar i dig etc.
enda skillnaden är osten och tomatsåsen?
osten på en pizza brukar vara 400-500kcal, tomatsåsen gissar jag på typ 50-100kcal.
så att 450-600 kcal mer ungefär.
enda skillnaden är osten och tomatsåsen?
osten på en pizza brukar vara 400-500kcal, tomatsåsen gissar jag på typ 50-100kcal.
så att 450-600 kcal mer ungefär.
Nja nu är det ju svårt att avgör då i princip alla ställen/städer har gör på sitt sätt etc. Men här känns det iaf som pizzorna har betydligt mer "deg" så att säga vs en kebabrulle.
Men här skulle jag tippa på att en kebabrulle med sås, ~1200kcal.
En kebabpizza som oftast har en tjock botten landar på ~2000kcal.
Tar du även med ost i kanterna jadu :D
EDIT: Kom faktiskt på för nåt halvår sen då jag testade på Vikingrulle, som är en stor kebabrulle men med pommes i också, där snackar vi en riktig bomb :)
Om grundfrågan är hurvida en kebab/pizza en gång i månaden förstör hela viktnedgången så är svare nej. Sen om den innehåller 2000kcal eller 1200 känns rätt oviktigt, unna dig något gott mellan varven. I värsta fall tar det en vecka längre att nå ditt mål.
Inga problem lols. Jag har käkat kebab och pizza i mängder senaste tiden, jag är mer deffad än någonsin :]
Inga problem lols. Jag har käkat kebab och pizza i mängder senaste tiden, jag är mer deffad än någonsin :]
Exakt, själv åt jag 3 semlor till fikat och är precis lika blekfet som imorse =D
MrKnubbis
2013-02-08, 17:27
En sak jag kom att tänka på innan idag. Tar den i denna tråden så slipper jag spamma ner forumet.
Dricker whey80 pulver och insåg nyss att det är ganska mycket kcal i det. Jag väger mellan 120-130kg. Ska då ha i mig 240-260g protien?
Det är typ 150kcal per 30g protien typ.. dvs 1500kcal genom protien pulver bara. Blir inte mycket över till att äta om dagen.
Ska jag satsa på att skippa protien / dricka mindre protien pulver om dagen så jag har söttre "mat budget" ? - Äter veg. mat nästan alltid (Flickvän är veg och hon lagar maten).
Tanken är inte att du ska få i dig 260 g protein från enbart pulver, utan i kombination med vad du äter. Maten du äter innehåller ju protein (även om den är vegetarisk).
Skickat från en mobil enhet.
Hur lugnt som helst.
Kompensera under dagen, eller acceptera att du kommer ligga "150 gram back" i viktnedgången. Blir i runda slängar bara 1000kcal överskott den dagen, kan vara gutt att tanka upp energinivåerna också :)
Har jag sabbat min diet för denna vecka idag?
Här ätit såhär hittills:
3000 kcal
80 g protein
348 g kolhydrater
131 g fett
Har hört ifall man äter mycket fett och kolhydrater, bildas det fett i kroppen än om man håller fettintaget nere och myckey kolhydrater så blir det bara vatten?
Brukar ligga på 1600 kcal per dag...
Ska jag äta 400 kcal mer eller ska jag vänta tills imorrn?? ...
Eller ska jag dra till gymmet och köra cardio? Men då måste man ju äta efter då är fan halva cardio slitet "bortkastat"??? Och bränner knappast så mycket på 1h...
Senast redigerad av mallis den idag klockan 17:50.
Har jag sabbat min diet för denna vecka idag?
Här ätit såhär hittills:
3000 kcal
80 g protein
348 g kolhydrater
131 g fett
Har hört ifall man äter mycket fett och kolhydrater, bildas det fett i kroppen än om man håller fettintaget nere och myckey kolhydrater så blir det bara vatten?
Brukar ligga på 1600 kcal per dag...
Ska jag äta 400 kcal mer eller ska jag vänta tills imorrn?? ...
Eller ska jag dra till gymmet och köra cardio? Men då måste man ju äta efter då är fan halva cardio slitet "bortkastat"??? Och bränner knappast så mycket på 1h...
Senast redigerad av mallis den idag klockan 17:50.
Skämtar du eller?
Hur fan tänker du när du tror att 3000 kcal, som förmodligen är din balans, skulle förstöra din vecka?!
speedy83
2013-02-09, 00:39
En sak jag kom att tänka på innan idag. Tar den i denna tråden så slipper jag spamma ner forumet.
Dricker whey80 pulver och insåg nyss att det är ganska mycket kcal i det. Jag väger mellan 120-130kg. Ska då ha i mig 240-260g protien?
Det är typ 150kcal per 30g protien typ.. dvs 1500kcal genom protien pulver bara. Blir inte mycket över till att äta om dagen.
Ska jag satsa på att skippa protien / dricka mindre protien pulver om dagen så jag har söttre "mat budget" ? - Äter veg. mat nästan alltid (Flickvän är veg och hon lagar maten).
Du ska ju inte dra i dig allt protein genom pulver. Även om du äter veg. Mat finns det ju protein alternativ. Så mycket pulver känns dessutom inget vidare att dra i sig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.