handdator

Visa fullständig version : Distansstudier, hur gick det för er?

Henrik L
2013-02-02, 14:36
Tjena, funderar på att plugga på Distans i Sommar samtidigt som jag jobbar som tidningsbud. Blir nog Matte D och Tyska 1. Är det någon annan som har prövat på att göra på liknande sätt och hur gick det för er? Tror ni det är bättre att köra bara Matte fast mer intensivt och försöka få Matte E gjort snabbare?

ducedo
2013-02-02, 14:52
Har du läst distans tidigare och vet vad som förväntas?

I regel brukar det medföra en drös enkla (om man pluggat) men tidskrävande inlämningsuppgifter vilket sällan är så motiverande under sommaren om du samtidigt arbetar och vill umgås med vänner på fritiden. Det är trots allt den årstid då flest roliga aktiviteter brukar ske.

Kolla upp exakt vad du förväntas genomföra under kurserna. Att läsa tyska kan t.ex. vara roligt men räcker det med att klara ett grammatikprov eller förväntas du, utöver grammatikprovet, lämna in flera ljudklipp i veckan, läsa på om Tyskland (realia) och recensera 3-4 böcker så blir det genast väldigt tidskrävande.

Å andra sidan så går det kanske att bara hoppa av tyskan om du inser att det inte håller?

pbiddy
2013-02-02, 17:27
Tjena,

jag har läst på distans en hel del samtidigt som jag har jobbat, både under sommaren och resten av året. Har inte varit några problem alls även om det är, minst sagt, skittråkigt.

Men kolla upp vad som krävs och vad du faktiskt måste göra för att få godkänt (eller högre, om det är det du eftersträvar). Nästan alla de kurser jag har läst har haft ett visst antal uppgifter för att få godkänt och sen några till för att få högre betyg.

Ett exempel är en andra världskriget-kurs på 15 hp som jag la ner totalt tio timmar på och det var helt okej för att få studiebidrag under sommaren :)

willtjam
2013-02-02, 17:39
Kan vara värt att nämna att det heter inte matematik A-E längre, utan 1-5, och kursinnehållet är nu annorlunda fördelat. Det betyder alltså att vissa grejer som lästes i C nu läses i 2 (f.d. B) osv. Det kan vara bra att känna till så du inte hoppar in i en kurs där dom antar att du redan kan grejer som du inte kan.

Anton Fräs
2013-02-02, 17:43
Jag läser på distans just nu varav ett par kurser på advancerad nivå. Det går alldeles utmärkt, det gäller dock att ha disciplin och lite vilja annars är det lätt att slappa för mycket.

Duran
2013-02-02, 18:57
Kolla upp skolan innan du börjar, jag läste Komvux på distans och de bytte hemsida utan att informera om det ens på den gamla hemsidan. Min "mentor" slutade utan att jag fick veta det och för att försöka få reda på om jag fortfarande var inskriven satt jag och mailade en rektor som tydligen också hade sagt upp sig. Det var också najs när man hade anmält sig till ett prov för att upptäcka att de skrotat den gamla anmälningslistan utan att informera om det. Jag vet fortfarande inte om jag nånsin fick några betyg.

Mental
2013-02-02, 19:31
Jag har läst mattematik B på distans och misslyckats.
Jag har även läst Kemi A på distans och lyckats .

blarand
2013-02-02, 20:48
Jag har läst mattematik B på distans och misslyckats.
Jag har även läst Kemi A på distans och lyckats .

Hur fungerade Kemi A på distans? Fick du experimentera hemma eller bege dig till en gymnasieskola i närheten?

Jag har läst psykologi A och privatjuridik på distans och det fungerade mycket bra även fast psykologiläraren i stort lämnade mig vind för våg. Läser just nu Affärsjuridik och Rätten och samhället.

Nackdelen med distansstudier är att det är otroligt tråkigt att nöta studieböckerna tills ögonen blöder och att man saknar diskussioner samt det sociala som klassrumsundervisning erbjuder. Fördelen är att man kan lägga upp sina studier och läsa vart som helst, när som helst. Självdiciplin är ett måste, annars är man rätt körd. :-)

Vilka läser ni genom? MiROi? Hermods?

Kryss
2013-02-02, 21:18
Både läst på distans och i vanlig klassrum när jag jobbat såväl 75% som 100%. Det funkar bara man sätter manken till, däremot inte fått några monsterbetyg utan bara sett till att bli godkänd.

begt
2013-02-02, 21:21
Distansstudier passar mig utmärkt eftersom jag oftast är en kass lyssnare- lär mig så lite på föreläsningar ändå. Har jag bara en textbok att läsa i är det lugnt.

Läste GIS på distans ifjol, funkade bra.

Mantus
2013-02-02, 23:01
På universitetet har det inte fungerat alls. Jag behöver utbyte med andra och dessutom ett incitament för mig att faktiskt anstränga mig. Klassrumsundervisning med prestationskrav var en sådan -välbehövlig- spark i baken för mig.

Nu när jag snart kommer gå distanskurser via arbetet gissar jag att det kommer gå mycket bättre då jag då har ett incitament i form av lön och känslan av att direkt kunna applicera utbildningen på mina arbetsuppgifter.

Henrik L
2013-02-02, 23:16
Tack för alla svar :), ser att detta är något många prövat på. Jag tror nog att jag kommer att orka lägga manken till. Jag planerar som sagt att plugga 50% vilket blir 4timmar per vecko dag eller 3,33 timmar per dag om jag pluggar en lördag/söndag också. Men jag ska definitivt kolla upp i förhand vad som kommer att förväntas av mig så att jag får det klart. Jag sa på semester utomlands med familjen 2 veckor i april/maj så jag är nog rätt så utvilad när jag kommer tillbaka efter det.

Om jag pluggar på distans blir det genom miroi, jag har inte högskolebehörighet nu så kan nog inte plugga distans på högskola även om det inom tex språk säkert är samma saker man lär sig.

Och ja, nytt system är det visst. Jag får nog börja med en orienteringskurs för att "hamna rätt" i vad jag kan. Nog inte dumt heller med tanke på att det var ett tag sedan jag plugga matte tidigare. Och jag fick endast G på C kursen men MVG i matte B kursen.

Tack för tipsen!

Daniel L
2013-02-02, 23:58
Jag läste biologi A som en extrakurs i trean på gymnasiet. Funkade bra. Minns att jag fick utföra några mindre "experiment" i hemmet, och dokumentera, samt svara på en massa frågor. Avslutades med ett prov via webcam med en helskön gubbe i morgonrock.

blarand
2013-02-03, 00:09
Tack för alla svar :), ser att detta är något många prövat på. Jag tror nog att jag kommer att orka lägga manken till. Jag planerar som sagt att plugga 50% vilket blir 4timmar per vecko dag eller 3,33 timmar per dag om jag pluggar en lördag/söndag också. Men jag ska definitivt kolla upp i förhand vad som kommer att förväntas av mig så att jag får det klart. Jag sa på semester utomlands med familjen 2 veckor i april/maj så jag är nog rätt så utvilad när jag kommer tillbaka efter det.

Om jag pluggar på distans blir det genom miroi, jag har inte högskolebehörighet nu så kan nog inte plugga distans på högskola även om det inom tex språk säkert är samma saker man lär sig.

Och ja, nytt system är det visst. Jag får nog börja med en orienteringskurs för att "hamna rätt" i vad jag kan. Nog inte dumt heller med tanke på att det var ett tag sedan jag plugga matte tidigare. Och jag fick endast G på C kursen men MVG i matte B kursen.

Tack för tipsen!

Jag gillar Mirois upplägg med inlämningsuppgifter och sedan ett skriftligt slutprov i någon av deras lokaler, om dom inte gjort om hela upplägget.
Hermods, som jag läser via kör med olika moduler där det ingår en eller flera prov och uppdrag. Hela kursen avslutas sedan med en munta.

Lycka till med dina studier! :-)

blarand
2013-02-03, 00:10
Jag läste biologi A som en extrakurs i trean på gymnasiet. Funkade bra. Minns att jag fick utföra några mindre "experiment" i hemmet, och dokumentera, samt svara på en massa frågor. Avslutades med ett prov via webcam med en helskön gubbe i morgonrock.

Var detta via din gymnasieskola eller t ex Hermods? Låter som deras upplägg med en munta via webkamera. Jag hoppas dock att mina lärare inte sitter i morgonrock vid muntan i slutet av terminen, haha. :-)

ducedo
2013-02-03, 00:19
På tal om MiROi - vad är poängen med att läsa deras kurser? En snabb sökning på Google gav ett väldigt negativt intryck och deras sajt lyfter fram att en kurs i sociala medier är utmärkt för att få arbete.. Även om man inte tillgodoräknar sig poängen i en framtida utbildning så har många arbetsgivare förtroende för en del av våra universitet. Vad är fördelen i att läsa kurser vid ett självutnämnt utbildningsföretag?

gratefuldead
2013-02-03, 03:00
Jag studerar 2 kursen på distans just nu, totalt 45 poäng. Det är mycket läsa, mer än vad jag hade räknat med. I och med att det bara gått 2 veckor kan jag inte göra något korrekt uttalande, men det går väl bra, men man får räkna med att plugga.