handdator

Visa fullständig version : Distansstudier, hur gick det för er?

Henrik L
2013-02-02, 14:36
Tjena, funderar på att plugga på Distans i Sommar samtidigt som jag jobbar som tidningsbud. Blir nog Matte D och Tyska 1. Är det någon annan som har prövat på att göra på liknande sätt och hur gick det för er? Tror ni det är bättre att köra bara Matte fast mer intensivt och försöka få Matte E gjort snabbare?

ducedo
2013-02-02, 14:52
Har du läst distans tidigare och vet vad som förväntas?

I regel brukar det medföra en drös enkla (om man pluggat) men tidskrävande inlämningsuppgifter vilket sällan är så motiverande under sommaren om du samtidigt arbetar och vill umgås med vänner på fritiden. Det är trots allt den årstid då flest roliga aktiviteter brukar ske.

Kolla upp exakt vad du förväntas genomföra under kurserna. Att läsa tyska kan t.ex. vara roligt men räcker det med att klara ett grammatikprov eller förväntas du, utöver grammatikprovet, lämna in flera ljudklipp i veckan, läsa på om Tyskland (realia) och recensera 3-4 böcker så blir det genast väldigt tidskrävande.

Å andra sidan så går det kanske att bara hoppa av tyskan om du inser att det inte håller?

pbiddy
2013-02-02, 17:27
Tjena,

jag har läst på distans en hel del samtidigt som jag har jobbat, både under sommaren och resten av året. Har inte varit några problem alls även om det är, minst sagt, skittråkigt.

Men kolla upp vad som krävs och vad du faktiskt måste göra för att få godkänt (eller högre, om det är det du eftersträvar). Nästan alla de kurser jag har läst har haft ett visst antal uppgifter för att få godkänt och sen några till för att få högre betyg.

Ett exempel är en andra världskriget-kurs på 15 hp som jag la ner totalt tio timmar på och det var helt okej för att få studiebidrag under sommaren :)

willtjam
2013-02-02, 17:39