handdator

Visa fullständig version : Behöver era råd...

Morotsrivare
2013-02-01, 08:38
Hej, har luggit på ett kaloriöverskott ett bra tag nu och har ca 2 månader kvar då jag tänkt ligga på detsamma, sen är det tänkt att en deff ska inledas.
Jag tränar(gym) på en rullande fyrsplit alla dagar och vilodagar tas när schemat blir allt för späckat.

Det jag egentligen undrar över är vilken aktivitet/tillvägagångssätt som är mest fördelaktig vad gäller att minska kroppsfettet utan att tappa muskelmassa och samtidigt förbättra konditionen?

(gymmandet kommer att se likadant ut under min deff som bulk, alltså en rullande 4split. Detta för att inte behöva justera kosten så mycket utan istället öka på med någon aktivitet)

cakehole
2013-02-01, 08:52
Det jag egentligen undrar över är vilken aktivitet/tillvägagångssätt som är mest fördelaktig vad gäller att minska kroppsfettet utan att tappa muskelmassa och samtidigt förbättra konditionen?

I ditt fall så är det väl uppenbart?! Vill du förbättra konditionen så måste du ju såklart motionera mera. Protein minst 2g/kg, fett 0,3g/kg, kolhydrater resten. Motionera som fan. Och går du inte ner i vikt så stryper du lite på kolhydraterna, eftersom att du varken kan/bör strypa på proteinet eller fettet angivet i mängden ovan.

Styrketräning + konditionsträning + adekvat kostupplägg = win

Morotsrivare
2013-02-01, 09:05
I ditt fall så är det väl uppenbart?! Vill du förbättra konditionen så måste du ju såklart motionera mera. Protein minst 2g/kg, fett 0,3g/kg, kolhydrater resten. Motionera som fan. Och går du inte ner i vikt så stryper du lite på kolhydraterna, eftersom att du varken kan/bör strypa på proteinet eller fettet angivet i mängden ovan.

Styrketräning + konditionsträning + adekvat kostupplägg = win

Ok min erfarenhet av tidigare deffperioder säger mig att man inte kan kötta på och tex löpa 1 mil 4-5 gånger i veckan utan att man förlorar muskelmassa.

Du menar alltså att det bara är att köra på med konditionsträningen precis som att det egentligen var det jag bara vill uppnå? (Jag vill bibehålla så mycket muskelmassa som bara går, helst allt, och samtidigt förbättra flåset en aning)

cakehole
2013-02-01, 09:07
Mitt svar var kanske en aning torftigt.

Men om du endast har intresse av att bibehålla din muskelmassa något sånär samtidigt som du förbättrar din kondition, så är det ju att föredra att skära ner styrkepassen till kanske 3ggr veckan och istället lägga krutet på konditionsträningen?

Se t.ex. på de bitiga 100meters löparna. De har ju knappast dåligt flås för sin kroppshydda. Satsa på intervallträning är mitt heta tips. Du vill förbättra din syreupptagning, och således är det HELT onödigt för dig att ge dig ut på uthållighetsträning alá 5mil löpning i veckan.

Börja med 2st intervalpass i veckan och jobba dig uppåt. Då räcker det gott att komplettera med kanske 1 max 2mil löpning i veckan för lite uthållighetsträning.

Morotsrivare
2013-02-01, 09:15

Men om du endast har intresse av att bibehålla din muskelmassa något sånär samtidigt som du förbättrar din kondition, så är det ju att föredra att skära ner styrkepassen till kanske 3ggr veckan och istället lägga krutet på konditionsträningen?

Förstår hur du tänker men det är inte ett alternativ, snarare tvärtom... Min prioritet ligger på att bygga och framhäva muskler och inte konditionen, men för den sakens skull vill jag ändå få tillbaka det flås jag hade för ca 2-3 år sedan innan jag började med seriöst byggande. Kanske var jag som inte fick fram det i mitt startande inlägg, sry för de i så fall.

Har i stort sett tränat 7-10 (inte gym kanske ska tilläggas) pass i veckan sedan jag var 15 (idag 24) så träningsmängden är jag van vid... Tänkte bara om du (eller någon) kunde ge förslag på aktivitet där jag samtidigt förbättar konditionen men som är opti för att inte förlora muskelmassa. eller är det som du säger i ditt först inlägg att det bara är att köra på med både styrke- och konditionsträning så länge protein och fett ligger över de krav som ställs? (lite kolisar för energi förstår jag att det behövs de med ;)

cakehole
2013-02-01, 09:20
Jag editerade mitt senaste inlägg.

Intervaller är the way to go för din del. Utan tvekan.

Jag kör själv mycket intervaller under min diet. Och då satsar jag ändå på storlek och maxstyrka. Jag ger mig sällan ut på ett löppass längre än 5-7km numera. Och då har jag ändå MYCKET bra kondition. Men jag har inte byggt upp min kondis på långa löparrundor, utan jag kör just intervaller a.k.a. syreupptagningsträning.

Morotsrivare
2013-02-01, 09:26

Se t.ex. på de bitiga 100meters löparna. De har ju knappast dåligt flås för sin kroppshydda. Satsa på intervallträning är mitt heta tips. Du vill förbättra din syreupptagning, och således är det HELT onödigt för dig att ge dig ut på uthållighetsträning alá 5mil löpning i veckan.

Börja med 2st intervalpass i veckan och jobba dig uppåt. Då räcker det gott att komplettera med kanske 1 max 2mil löpning i veckan för lite uthållighetsträning.

Jag editerade mitt senaste inlägg.

Intervaller är the way to go för din del. Utan tvekan.

Jag kör själv mycket intervaller under min diet. Och då satsar jag ändå på storlek och maxstyrka. Jag ger mig sällan ut på ett löppass längre än 5-7km numera. Och då har jag ändå MYCKET bra kondition. Men jag har inte byggt upp min kondis på långa löparrundor, utan jag kör just intervaller.

Thx cakehole, exakt ett sådant svar jag eftersökte, ska fundera och utvärdera nu de sista 2 månaderna av bulken om det verkar vettigt. Såhär på direkten känns det som ett bra upplägg då jag egentligen springer oftare och kortare än längre och sällan.

Har du någon journal eller något som man kan kika i för att se dina resultat :)

Fler tips på aktivitet mottages *drool*

cakehole
2013-02-01, 09:41
Thx cakehole, exakt ett sådant svar jag eftersökte, ska fundera och utvärdera nu de sista 2 månaderna av bulken om det verkar vettigt. Såhär på direkten känns det som ett bra upplägg då jag egentligen springer oftare och kortare än längre och sällan.

Har du någon journal eller något som man kan kika i för att se dina resultat :)

Fler tips på aktivitet mottages *drool*

Nä, ingen journal ännu :d Men något av ett litet mål är att springa milen på mellan 35-40min samtidigt som jag drar 300kg+ marklyft raw och har ett synligt sexpack *drool* Och för detta mål så är intervaller kombinerat med något medelintensitetspass då och då en fungerande strategi.

Morotsrivare
2013-02-01, 09:58
Nä, ingen journal ännu :d Men något av ett litet mål är att springa milen på mellan 35-40min samtidigt som jag drar 300kg+ marklyft raw och har ett synligt sexpack *drool* Och för detta mål så är intervaller kombinerat med något medelintensitetspass då och då en fungerande strategi.

Haha de e opti, Låter som att vi har samma mål i alla fall *flex*... ala grekisk gud!