Logga in

Visa fullständig version : Jag behöver datorhjälp! Får inte en drivrutin att fungera!

Zoidy
2013-01-31, 14:15
Hej,

Jag var lite osäker på om det här egentligen var rätt forum att ställa frågan i men det kändes ändå som den mest passande.

Det är så att jag har formaterat lillsyrrans dator precis men drivrutinen för wifi vill inte funka. Jag har laddat ner det direkt från ASUS hemsida så jag förstår inte varför det inte funkar.

Datorn det gäller är en ASUS X53SD laptop. Drivrutinen som inte fungerar är till Atheros AR9002WB-1NG wireless network adapter [NoDB], enligt programmet everest som jag kört. Drivrutinen jag försökte med fick jag från den här sidan:

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=X53SD

Det som står när jag går in på enhetshanteraren är att drivrutinen inte är digitalt signerad, och code 52. Jag fick även en bluescreen när jag försökte installera drivrutinen men datorn startade om sig utan problem. Drivrutinen funkade dock ej som sagt.

Så, experterna på kolo, hur löser man det här?

Zoidy
2013-01-31, 14:17
Kanske bör tillägga att datorn inte har ett fungerande wifi än sålänge pga drivrutinsproblemet. Den hittar inga trådlösa nätverk helt enkelt. Gör man en felsökning står det att det uppstått ett problem med nätverkskortet har jag för mig.

Jag har installerat windows 7 64-bit på datorn kanske jag borde säga också.

Akerhage
2013-01-31, 17:44
Under Wireless finns ju 3st olika versioner
Intel WiFi Wireless LAN Driver
Atheros Wireless Lan Driver and Application
WiMAX Wireless LAN Driver

Testat dem?

Zoidy
2013-01-31, 22:31
Yes jag har installerat dem. Men det fungerar fortfarande inte som sagt. Jag har installerat drivrutinen till nätverkskortet men det står som sagt att den inte är digitalt signerad, och så står det code 52...

Ronn
2013-01-31, 22:34
Yes jag har installerat dem. Men det fungerar fortfarande inte som sagt. Jag har installerat drivrutinen till nätverkskortet men det står som sagt att den inte är digitalt signerad, och så står det code 52...

Låter spontant som du har fel version av drivrutinen beroende på vilken windows du kör, den borde vara signerad.

Zoidy
2013-02-01, 15:34
Låter spontant som du har fel version av drivrutinen beroende på vilken windows du kör, den borde vara signerad.

Ja jag tycker också det. Det känns konstigt bara eftersom jag gått in på tillverkarens hemsida för Windows 7 64-bit. Rimligtvis borde ju de ha rätt version av drivrutinen kan man tycka... Jag har iaf googlat fram drivrutinen själv nu. Men det finns ingen direkt installationsfil att klicka på... det är bara .sys och .dll filer vad jag kan se... Och jag har ingen aning om hur man får in det i datorn så den fattar att drivrutinen finns där. Laddar man ner från Asus hemsida får man ju med en .exe fil eller liknande som man kan köra.

King Grub
2013-02-01, 16:48
Och jag har ingen aning om hur man får in det i datorn så den fattar att drivrutinen finns där.

Enhetshanteraren. Mitt Windows är engelskt, men det borde vara enkelt att översätta:

Start -> Control Panel -> Hardware and sound -> Device Manager. Klicka på Network Adapters. Högerklicka på enheten vars drivrutiner du önskar updatera och välj "Update driver software". Välj "Browse my computer for driver software" och välj mappen med .dll och .sys-filerna du beskrev.

Zoidy
2013-02-01, 17:36
Enhetshanteraren. Mitt Windows är engelskt, men det borde vara enkelt att översätta:

Start -> Control Panel -> Hardware and sound -> Device Manager. Klicka på Network Adapters. Högerklicka på enheten vars drivrutiner du önskar updatera och välj "Update driver software". Välj "Browse my computer for driver software" och välj mappen med .dll och .sys-filerna du beskrev.

Tackar! Jag kör också Windows på engelska så det bör inte vara några problem. Ska testa detta! Jag återkommer med resultat.

Zoidy
2013-02-01, 17:45
Funkade klockrent! Tack så mycket för hjälpen Grubben!