handdator

Visa fullständig version : Sjunker i vikt och ökar i styrka men utan synliga resultat än, varför?

fredrik89
2013-01-30, 18:56
Hej!

Är en kille på 24år 178cm och 83kg

Jag är inne på min deff och allt känns och går bra,
på träningen kör jag hårt varje gång som jag är där vilket blir tre gånger i veckan och jag sjunker i vikt samt ökar i styrka och orkar tyngre vikter i jämförelse med i början men min fråga är om jag gör något fel då jag inte får några synliga konturer.

Har dock enbart tränat i en månad nu kontinuerligt hur lång tid behövs det för att få tydliga konturer?

En vanlig och träningsdag ser ut som följer för mig.

Sömn: 8 timmar

Frukost: 1st limpskiva med lite smör och en ost eller skink skiva,
1 glas mjöl av den gröna varianten.
1 frukt klämentin eller äpple

Middag: 1 portion med ris/pasta med något kött till t.ex. köttbullar, korv eller kyckling

Träning: Hårt gym pass överkropp

Efter träning: efter tränings dryck samt ett par ägg.

Kvällsmat: liknande middagen med grund pasta/ris och köttbullar, korv eller kyckling.
Äter enligt tallriksmodellen på kvällen med en del sallad också.

Kväll: Slappa vid tvn/datorn.

Mycket tacksam för alla svar :)

RykteT
2013-01-30, 19:49
Hej!

Är en kille på 24år 178cm och 83kg

Jag är inne på min deff och allt känns och går bra,
på träningen kör jag hårt varje gång som jag är där vilket blir tre gånger i veckan och jag sjunker i vikt samt ökar i styrka och orkar tyngre vikter i jämförelse med i början men min fråga är om jag gör något fel då jag inte får några synliga konturer.

Har dock enbart tränat i en månad nu kontinuerligt hur lång tid behövs det för att få tydliga konturer?

En vanlig och träningsdag ser ut som följer för mig.

Sömn: 8 timmar

Frukost: 1st limpskiva med lite smör och en ost eller skink skiva,
1 glas mjöl av den gröna varianten.
1 frukt klämentin eller äpple

Middag: 1 portion med ris/pasta med något kött till t.ex. köttbullar, korv eller kyckling

Träning: Hårt gym pass överkropp

Efter träning: efter tränings dryck samt ett par ägg.

Kvällsmat: liknande middagen med grund pasta/ris och köttbullar, korv eller kyckling.
Äter enligt tallriksmodellen på kvällen med en del sallad också.

Kväll: Slappa vid tvn/datorn.

Mycket tacksam för alla svar :)

Här har du ditt svar!

tjing
2013-01-30, 19:54
Nja, hypertrofi ökar redan inom ett par veckor hos nya tränande. Men visst kanske det tar längre för dig, trådskaparen. Kör på bara och träna inte för tungt såhär i början.

RykteT
2013-01-30, 20:02
Nja, hypertrofi ökar redan inom ett par veckor hos nya tränande. Men visst kanske det tar längre för dig, trådskaparen. Kör på bara och träna inte för tungt såhär i början.

Men kan man verkligen se det så snabbt? :confused:

gratefuldead
2013-01-30, 20:08

Jag såg fan inte ett skit efter en månad. Att förvänta sig skillnad efter så kort tid borde man inte räkna med.

RykteT
2013-01-30, 20:10
Jag såg fan inte ett skit efter en månad. Att förvänta sig skillnad efter så kort tid borde man inte räkna med.

Inte jag heller och det var därför jag undrade (Kan iofs vara för jag tappade i vikt lite för snabbt också)! ;)

fredrik89
2013-01-30, 20:17
Efter hur lång tid brukar man börja se skillnader, ett halv år?

Jag är 1,78cm och mitt mål är att deffa ner till 78kg är det en bra vikt eller ska jag ner mer för att få synliga konturer och möjligtvis magrutor?

RykteT
2013-01-30, 20:20
Efter hur lång tid brukar man börja se skillnader, ett halv år?

Jag är 1,78cm och mitt mål är att deffa ner till 78kg är det en bra vikt eller ska jag ner mer för att få synliga konturer och möjligtvis magrutor?

Det beror helt på men jag skulle säga 6 månader för att se stora skillnader, Ja!

Det beror också på om du har mycket fett på kroppen eller om större delen är muskler alla redan men jag skulle chansa på (att eftersom du bara tränat en månad) så kommer du inte se dina magrutor på 78 kg.

tjing
2013-01-31, 12:16

Ingen aning, men det kan uppmätas i alla fall.

Men det beror ju på hur man tränat också.

AronP
2013-01-31, 13:22
Av min erfarenhet (introducerat ca 150 person till gymmet) så verkar dom flesta människor se resultat efter en månad, kanske inte så mkt av hypertrofin men mer glykogen, en ökad tonus. Precis som man ser att man tappar volym när man varit borta från träningen 1-2 veckor som sedan kommer tillbaka på några dagar.

fredrik89
2013-01-31, 14:19
Jo nu när jag kollat efter så märker jag en del skilnad emot i början,
t.ex. jag klarar att lyfta tyngre och jag känner mig liksom stel/uppsväld i bicepsen och magen har blivit hårdare men jag har ändå inte jätte tydliga definationer än men det kanske kommer tydligare och mer ju längre man tränar så säg om ett halv år t.ex. borde det ju vara och synas tydligare?

Ascent
2013-01-31, 15:24
Det tar tid?

Jag har exempelvis kört ett bra diet/träningsupplägg nu sen årsskiftet och enligt måttband och våg minskat 3,5kg och 5cm runt midjan. Det är dock mycket mer siffermässigt än vad jag själv upplever i spegeln rakt upp och ner.

Synliga resultat tar tid. Fortsätt som du gör och så länge som siffrorna går åt rätt håll så är det du gör åtminstone lite rätt.

DJJOHANSSON
2013-02-02, 17:41
Jag såg riktigt bra resultat de första tre månaderna :)

Acekorv
2013-02-09, 16:57
Kan bero på flera saker, du beskriver att du tränat 1 mån. Alldeles för kort tid. för några underverk. Ge det minst 2 mån för ngra resultat. Du beskriver att du blir stark troligtvis lär du din kropp just nu att använda ditt nervsystem i att aktivera fler muskelfibrer Du äter inte optimalt alltså du går ner i vikt för att du nu förbrukar mer energi.
Skulle säga ge det mer tid, ät mer protein och se över din kost. Träna periodiserat för att öka styrka och högre reps 8-12 för att ökavolym.

Det är bara ngra råd.

Lycka till

earf
2013-02-09, 17:03
Det tar tid att se stora skillnader. Ta ett kort då och då så ser du ännu tydligare. För kollar man i spegeln varje dag händer det inte så mycket.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Donkens
2013-02-10, 18:56
Bilder är ett bra verktyg för att se skillnad.
Att se sig själv i spegeln varje dag kmr bara få dig att vänja dig och tro att du har exakt samma fysik hela tiden. Du måste få en bekräftelse och det är via bilder, sen kommer du begripa via spegeln vart du ligger.

Det gäller samma med människor man umgås med. Umgås du med samma kretsar varje dag och tappar 7kg fettmassa, så är chansen stor att de inte lägger märke till det. Är det en gammal kompis som du inte träffat under tiden du rasade vikten, då är chansen stor att du får kommentarer. Pratar med min egna erfarenhet här.

Kanske ska försöka undvika spegeln också i 1 vecka :)? Då menar jag att du stöter på spegeln endast när du borstar tänderna, sköljer ansiktet eller fixar håret. Då undviker du att spana in din kropp. Kan förstå att det är frestande att kika sig själv i spegeln efter ett gympass då pump framhäver musklerna mer, men kanske värt att prova ändå :)?

fredrik89
2013-02-11, 12:51
Tack för alla bra svar då ska jag börja fota mig, känns lite ego men tror det kan vara rätt bra :)

Oliverthemc
2013-02-16, 10:23
Ett glas mjöl på morgonen lät inte gott :( Antar att du menade mjölk? ;)

...I alla fall, min åsikt är att du skippar brödet helt och byter ut det mot tex havregrynsgröt eller kvarg (den på lidl är den bästa imo). Ta bort alla tillgjorda produkter som tex köttbullar och korv (om du inte har gjort det själv).. Nu är ju det bara vad JAG tycker och du ska inte lyssna på mig. Tycker också att du ska lägga in mellanmål i form av tex en banan eller en proteindrink mellan målen, så att du tar en banan vid 9 och sedan en proteindrink vid 15 innan träningen. Eller om du tränar kl 14.00 och tar en proteindrink (eller äter) efter kl 15 om du har chans till det pga jobb osv :) Men det handlar ju egentligen bara om vad du anser vara bäst, det är ju trots allt du som får resultaten ;)