Visa fullständig version : Olivolja
Jag ska börja äta lite extra olivolja för att få i mig mera kalorier under en period. Det jag undrar är vilken olivolja som ät bäst för kroppen? Blir ju en del så vill inte äta något skit!
Jag ska börja äta lite extra olivolja för att få i mig mera kalorier under en period. Det jag undrar är vilken olivolja som ät bäst för kroppen? Blir ju en del så vill inte äta något skit!
Kan du verkligen inte hitta något godare som är energirikt?
Kan du verkligen inte hitta något godare som är energirikt?
Jag tycker olivolja kan vara skitgott till t.ex. tonfisk och jag misstänker TS inte ska dricka det rent ur flaskan.
Kallpressad olivolja är sannolikt den nyttigaste då den behandlats minst men det kostar ju en del.
Jag tycker olivolja kan vara skitgott till t.ex. tonfisk och jag misstänker TS inte ska dricka det rent ur flaskan.
Kallpressad olivolja är sannolikt den nyttigaste då den behandlats minst men det kostar ju en del.
Tycker olivolja smakar typ.........ingenting. Men men, vi alla tycker ju olika.
ARMSTARK
2013-01-30, 14:40
Tanken att peta i sig olivolja...varför inte helt enkelt käka oliver isf? Lax är nåt annat som också är fett å gott, och nyttigt såklart.
om man tex steker kycklingfilé i olivolja, hur mkt olja fastnar då uppskattningsvis på kycklingen?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Jordnötssmör
Nötter
Majonäs
Feta såser
Ost
Creme Fraiche
m.m.
Bara några saker jag hellre stoppar i mig.
Du sitter alltså och äter Creme Fraiche?
Och har mage att ifrågasätta någon som vill äta olivolja som är den grundläggande fettkällan i hela medelhavsregionen?
Bra olivolja ska smaka liksom beskt och sticka/bränna i halsen när du smakar på den, har jag hört.
om man tex steker kycklingfilé i olivolja, hur mkt olja fastnar då uppskattningsvis på kycklingen?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Nästan noll.
Ingen mängd som är värd att räkna eller mäta.
Har du torrmarinerat kyckligen med massa kryddor kan dessa däremot suga åt sig en hel del.
Och har mage att ifrågasätta någon som vill äta olivolja som är den grundläggande fettkällan i hela medelhavsregionen?
Eeehhh va?
Eeehhh va?
Lika naturligt som att du antar att TS ska äta olivolja med sked istället för att ha i maten.
Sen är det tveksamt hur nyttig din lista är jämfört med olivolja vilket TS var ute efter.
Lika naturligt som att du antar att TS ska äta olivolja med sked istället för att ha i maten.
Sen är det tveksamt hur nyttig din lista är jämfört med olivolja vilket TS var ute efter.
Men snälla, vi pratar väl inte om att basera hela sin kost runt detta. Säger bara att JAG mycket hellre skulle dryga ut mitt energibehov med grejorna jag listade.
Men som jag skrev tidigare så gör man ju precis som man vill. Tycker man olivolja är bättre/godare så kör på det.
Bra olivolja ska smaka liksom beskt och sticka/bränna i halsen när du smakar på den, har jag hört.
Det gör det. Extra Virgin är inte att rekommendera om man vill ha en kalorikälla. Isåfall är det bättre med en mer raffinerad. Jag kör med "Olio de oliva" (tror jag den heter) med en 2a på en smakskala som går från 1 - 10.
Rekommenderar dock TS att göra majonnäs på den så att den smakar något (gott).
Extra Virgin är inte att rekommendera om man vill ha en kalorikälla.
JO! Men inte om man ska inmundiga det rent eller ha någon matsked i sin proteinshake - då är det vedervärdigt.
Det gör det. Extra Virgin är inte att rekommendera om man vill ha en kalorikälla. Isåfall är det bättre med en mer raffinerad. Jag kör med "Olio de oliva" (tror jag den heter) med en 2a på en smakskala som går från 1 - 10.
Rekommenderar dock TS att göra majonnäs på den så att den smakar något (gott).
Se där. Jag har inga som helst problem med att svepa extra virgin olivolja och tycker smaken är rätt behaglig.
Och vad är det nu för fel med créme fraiche? Är det det otroligt farliga mättade fettet som ställer till det?
Spikmattan
2013-01-30, 17:59
När vi ändå snackar olja... Rostade nötter har ofta vegetabilisk olja på innehållsförteckningen, räknas det som en "nyttig" olja?
Om det står vegetabilisk olja så är det sannolikt för att tillverkaren skäms för att erkänna vilken det är ;)
Jag gissar på majs-, solros-, eller palmolja. De första 2 är kanske inte "onyttiga" (diskuterbart) men de är inte direkt kända för att vara nyttiga heller. Palmolja anses väl vara kontroversiellt av etiska eller miljöskäl. Kommer inte riktigt ihåg.
Spikmattan
2013-01-30, 18:06
Om det står vegetabilisk olja så är det sannolikt för att tillverkaren skäms för att erkänna vilken det är ;)
Misstänkte det. Damn ;)
Tanken att peta i sig olivolja...varför inte helt enkelt käka oliver isf?
Vad jag hört, men det skiljer sig säkert från sort till sort, är inte alltid oljan som oliverna är indränkta speciellt nyttig alla gånger. Kan vara riktigt billigt skit i vissa sorter har jag hört.
Jag gissar på majs-, solros-, eller palmolja. De första 2 är kanske inte "onyttiga" (diskuterbart) men de är inte direkt kända för att vara nyttiga heller. Palmolja anses väl vara kontroversiellt av etiska eller miljöskäl. Kommer inte riktigt ihåg.
Främst miljöskäl. Ta en tur till Indonesien sa far du se. Palmolja bör skys som pesten.
Du kan sedan skörda palmfrukter i 30 - 35 år. Det är inte som att bränna skogen, odla en säsong och sedan bränna ny skog, för näringen spolades bort.
BisonLGcrew
2013-01-31, 18:52
Jag drack olivolja förrförra året under några veckor för att fortsätta upp i vikt. Blev nog onödigt snabb uppgång, men man var ju viktkåt. Det bygger karaktär om inte annat. Gav också uttrycket varannan vatten en ny innebörd för mig. Körde 1 dec/dag i början, sen 2 efter en vecka. Inget att rekommendera, men go nuts.
ChrillyMcFrill
2013-01-31, 20:17
Är inte rapsolja att föredra med tanke på att den innehåller ca hälften så många mättade fettsyror, samt över tre gånger så många fleromättade fettsyror men endast ca 17% mindre enkelomättade fettsyror än olivolja? Rapsoljan innehåller ca 220% mer omega-6 än Rapsoljan, men däremot så innehåller rapsoljan över 1000% gånger så mycket mer Omega-3, vilket borde ge en bättre omega-3/6 förhållanden.
Är rätt nyfiken, påstår inget, utan vill höra vad ni själva tycker då ni inte tagit upp rapsoljan i denna tråd än.
Det är väl iofs inte att föredra att hinka i sig olja vid någon viktuppgång.
Förutom om man är desperat och vill öka på hullet. Viktuppgång i muskler är ju det man ska sträva efter, inte fett.
Fattar inte heller, varför inte överäta kolhydrater istället? Äta mycket fett = man blir fetare?
Fattar inte heller, varför inte överäta kolhydrater istället? Äta mycket fett = man blir fetare?
Fett är godare.*drool*
Jag fick testa på en finare italiensk olivolja, satan vad god den var!
Klarar man det inte rent så skulle jag göra en grekisk sallad eller hälla det över ljust bröd sen in i ugnen.
Men som sagt, TS var ju ute efter kalorier så där är ju bara fantasin som kan stoppa en.
Är inte rapsolja att föredra med tanke på att den innehåller ca hälften så många mättade fettsyror, samt över tre gånger så många fleromättade fettsyror men endast ca 17% mindre enkelomättade fettsyror än olivolja? Rapsoljan innehåller ca 220% mer omega-6 än Rapsoljan, men däremot så innehåller rapsoljan över 1000% gånger så mycket mer Omega-3, vilket borde ge en bättre omega-3/6 förhållanden.
Är rätt nyfiken, påstår inget, utan vill höra vad ni själva tycker då ni inte tagit upp rapsoljan i denna tråd än.
Min uppfattning är att man bör blanda 1 del rapsolja med 4 delar olivolja, då får man lagom mycket fleromättat fett och rätt förhållande mellan n-3 och n-6
d.v.s. 1 del omega 3 till 4 delar omega 6. Har skrivit om det här på min hemsida.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.