handdator

Visa fullständig version : Adrians Dröm kaka ;)

Adrian
2004-02-16, 18:45
Tjaba på er Måste rekomendera er alla ett Jäklig god bakelse+ har två små frågor iaf jag börjar med bakelsen

Receptet

Ingredienser

3 dl vetemjöl
2 msk strösocker (jag kör med Fruktsocker)
125 g Lätt Kesella
1 äggula

Fyllning:
2 ägg
500 g Lätt Kesella
1 dl strösocker (samma sak här. Fruktsocker)
1 dl Mini crème fraiche
1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
rivet skal och pressad saft av 1 citron

Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Vispa ihop äggen och rör i resten av ingredienserna till fyllningen. Häll i pajformen. Grädda i mitten av ugnen 30 – 35 min. Låt kakan kallna och servera den i bitar eller rutor.

Oki nu till frågorna. Vad tror ni GI hamnar på, om kan bakar den med fruktsocker? Och fråga nr 2 hur är det med honungsmelon har den samma GI som vattenmelon ca 120??

Smaklig måltid
MVH Adrian

King Grub
2004-02-16, 19:20
Vad tror ni GI hamnar på, om kan bakar den med fruktsocker?

Halvhyggligt lågt, men vem bryr sig? Det blir inte nyttigare av det. Högt II som bara den, dock.

Och fråga nr 2 hur är det med honungsmelon har den samma GI som vattenmelon ca 120??

Ja, men du kan strunta i GI när det gäller meloner. :rolleyes: Inse att du får äta en hel del melon för att komma upp i GI-mängder.

Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa.

Var kom smöret ifrån? Det stod inte med.

Adrian
2004-02-16, 20:08
Man Tackar för svaren King Grub

"Var kom smöret ifrån? Det stod inte med."

Opps glömde skriva i Ingredienser att man kan välja mellan smör och Kesella, som sagt båda två går att använda utan några problem jag brukar alltid välja kesellan,, botten får en mer "soft" botten

MVH Adrian