Visa fullständig version : Ang deff och kaloriintag
asdfasdfas
2013-01-29, 17:12
Ang min kost så käkar jag ca 3510 kcal per dag och väger 100kg, har inget jobb så jag är ganska stillasittande förutom när jag tränar. Min uppdelning ser ut så här (kan ju skilja sig lite ifrån dag till dag men alltid noga med att få i mig minst 290g Protein per dag):
305g protein
370g kolhydrater
90g fett
Är mitt kaloriintag lagom för att bygga? Vill inte gå upp i fett för jag tycker nästan jag har för mycket fett på mig nu 😃 Behöver jag ändra min uppdelning av ämnena?
Och sen använder jag ShapeUp när jag räknar mina kalorier för det är ju bara skriva i så räknar den ut själv sen och då får jag ju alltid fylla i om jag tränat tung eller lätt styrketräning och då tar jag alltid Tung styrketräning naturligtvis, men sen ska man ju fylla i hur lång tid man tränat och ju längre tid man tränat ju mer kalorier räknar den ju bort. Men då tänkte jag att när jag kör få reps och vilar mer i mellan seten tar ju passen lite längre och då vill den ju räkna bort mer kalorier än när jag kör fler reps och med lite kortare vila mellan seten. Men är lite kluven till hur jag ska skriva upp tiden för när jag kör lite mer få reps så vilar jag ju mer i mellan seten fast passen tar längre tid och då gör jag väl egentligen av med mer kalorier än när jag kör mer högreps och vilar kortare mellan seten?
Sen ang. deff, när tycker ni man ska köra cardio? Och hur många dagar i veckan? Och när jag ska räkna mitt kaloriintag så ska jag ju ligga -500 kcal ifrån mitt kaloribehov för att stå still i vikt ungefär, men om vi då säger att jag ligger på 3500 kcal och står still i vikt då behöver jag äta 3000kcal för att gå ner. Låt då säga att jag styrketränar 70 min och bränner ca 600-700kcal då, betyder det så att jag behöver äta 2300kcal + 700kcal = 3000kcal och ändå gå ner i vikt utan att köra cardio?
Är mitt kaloriintag lagom för att bygga? Vill inte gå upp i fett för jag tycker nästan jag har för mycket fett på mig nu Behöver jag ändra min uppdelning av ämnena?
Förstår inte frågeställningen här? Ska du upp i vikt eller ligga still? Hårdare på samma vikt?
Sen ang. deff, när tycker ni man ska köra cardio? Och hur många dagar i veckan? Och när jag ska räkna mitt kaloriintag så ska jag ju ligga -500 kcal ifrån mitt kaloribehov för att stå still i vikt ungefär, men om vi då säger att jag ligger på 3500 kcal och står still i vikt då behöver jag äta 3000kcal för att gå ner. Låt då säga att jag styrketränar 70 min och bränner ca 600-700kcal då, betyder det så att jag behöver äta 2300kcal + 700kcal = 3000kcal och ändå gå ner i vikt utan att köra cardio?
Vad menar du för cardio?
Pratar vi konditionsträning så är svaret: så långt ifrån styrketräningen som möjligt om man vill göra det så optimalt som möjligt, snackar vi promenader så blir svaret: när du känner för det.
600-700 kcal på ett styrketräningspass låter väldigt högt.
Om du ligger still på 3500 kcal, hur har du kommit fram till det?
Har du räknat (i sådanna fall hur har du räknat?) eller testat dig fram?
Man behöver inte köra cardio för att minska i vikt.
asdfasdfas
2013-01-29, 18:18
Förstår inte frågeställningen här? Ska du upp i vikt eller ligga still? Hårdare på samma vikt?
Jag vill ligga på ett lagom kaloriintag så att jag kan bygga muskler utan att gå upp i onödig vikt, dvs gå upp i fett. Alla sidor ger ju olika svar även fast dom har samma formel dom räknar efter.
Vad menar du för cardio?
Pratar vi konditionsträning så är svaret: så långt ifrån styrketräningen som möjligt om man vill göra det så optimalt som möjligt, snackar vi promenader så blir svaret: när du känner för det.
600-700 kcal på ett styrketräningspass låter väldigt högt.
Om du ligger still på 3500 kcal, hur har du kommit fram till det?
Har du räknat (i sådanna fall hur har du räknat?) eller testat dig fram?
Man behöver inte köra cardio för att minska i vikt.
Jag pratar om cardio för att bränna fett så det blir väl raska promenader :) Och hur jag kommit fram till mitt kaloribehov är genom diverse sidor och dom säger mellan 3400-3600kcal för att stå still i vikt och jag har ätit såpass mycket i ett par veckor nu. Och 600-700 kcal för hård styrketräning i ca 70min är det svar jag får ifrån alla sidor och appar som räknar ut det.
Så om jag ska deffa och gör så jag ligger på 3000kcal som ska vara ungefär 500kcal under mitt dagsbegov för att stå still så behöver jag inte köra cardio för att få ner i fett?
Jag vill ligga på ett lagom kaloriintag så att jag kan bygga muskler utan att gå upp i onödig vikt, dvs gå upp i fett. Alla sidor ger ju olika svar även fast dom har samma formel dom räknar efter.
Men du vill alltså gå upp i vikt? Det är svårt att just gå upp i vikt utan att lägga på sig någon fettmassa alls.
Så det man kan göra är att minimera uppgång i fett är:
a) bygga på balans, det tar tid men fet blir man inte eller b) ligga på ett lätt överskott typ +250 kcal / dag.
Vad väger du förresten? Hur lång är du?
Jag pratar om cardio för att bränna fett så det blir väl raska promenader :) Och hur jag kommit fram till mitt kaloribehov är genom diverse sidor och dom säger mellan 3400-3600kcal för att stå still i vikt och jag har ätit såpass mycket i ett par veckor nu. Och 600-700 kcal för hård styrketräning i ca 70min är det svar jag får ifrån alla sidor och appar som räknar ut det.
Så om jag ska deffa och gör så jag ligger på 3000kcal som ska vara ungefär 500kcal under mitt dagsbegov för att stå still så behöver jag inte köra cardio för att få ner i fett?
Om du ligger still i vikt på 3400 - 3600 kcal så känns det ju som att det stämmer.
Att man skulle bränna 700 kcal på styrketräning stämmer absolut inte ;), det vore isådanna fall om man bokstavligt talat inte vilade alls under 70 minuterna.
Men som sagt ligger du still på det kaloriintaget så känns det ju som att det stämmer vare sig styrketräningen är felräknad eller ej :)
Är det promenader så kan du ta de när som egentligen som sagt.
asdfasdfas
2013-01-30, 10:43
Men du vill alltså gå upp i vikt? Det är svårt att just gå upp i vikt utan att lägga på sig någon fettmassa alls.
Så det man kan göra är att minimera uppgång i fett är:
a) bygga på balans, det tar tid men fet blir man inte eller b) ligga på ett lätt överskott typ +250 kcal / dag.
Vad väger du förresten? Hur lång är du?
Om du ligger still i vikt på 3400 - 3600 kcal så känns det ju som att det stämmer.
Att man skulle bränna 700 kcal på styrketräning stämmer absolut inte ;), det vore isådanna fall om man bokstavligt talat inte vilade alls under 70 minuterna.
Men som sagt ligger du still på det kaloriintaget så känns det ju som att det stämmer vare sig styrketräningen är felräknad eller ej :)
Är det promenader så kan du ta de när som egentligen som sagt.
Okej :) Dom flesta sidor jag kollat på så står det att 60 min hård styrketräning bränner runt 500-700 kcal men på diverse forum säger folk runt 200kcal, har du någon aning om förbränning på styrketräning??
Okej :) Dom flesta sidor jag kollat på så står det att 60 min hård styrketräning bränner runt 500-700 kcal men på diverse forum säger folk runt 200kcal, har du någon aning om förbränning på styrketräning??
Runt 200 känns rimligt :)
asdfasdfas
2013-01-30, 12:14
Runt 200 känns rimligt :)
Okej :)
Jag periodiserar min träning såhär och det funkar väldigt bra på mig:
BLOCK 1 (Vecka 1 & 2)
• 4-6 reps
• 4 sek i neg och pos fasen
• Vila 3-4 min i mellan seten
BLOCK 2 (Vecka 3 & 4)
• 7-10 reps
• 2 sek i neg och pos fasen
• Vila 1-2 min mellan seten
BLOCK 3 (Vecka 5 och 6)
• Övning 1: 7-9 reps
Övning 2: 10-13 reps
Övning 3 >>: 13-15 reps
• 2 sek i neg och 1-2 sek i pos
• Vila 2 min mellan seten
• Superset och dropset på alla övningar
Så har ni lite koll på hur mina pass ser ut och Block 1 passen tar mellan 75-90 min, och jag tänkte käka så här:
Vilodag: Träningsdag:
3602 kcal 3888 kcal
P: 300 P: 320
K: 380 K: 422
F: 98 F: 100
150 kcal extra på Block 3 träningsdagar eftersom det blir intensivare och mindre vila!
Ser det OK ut? (Detta är inte under deff)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.