handdator

Visa fullständig version : Deffa 5-10 kg (95, 187) Stämmer detta?

monsa123
2013-01-29, 14:16
Hej,

20 år, 187 cm och 95 kg. Synligt sexpack, 14-15%. Grov om man får säga så själv, har inte speciellt mycket fett men kan ändå plocka bort en del.
Tränar HÅRD och TUNG styrketräning 4-5 ggr i veckan.

Basalt energiintag: 2173 kcal. Är det rätt att anta att min aktivitetsnivå är 1.55 med 4-5 tunga styrkepass i veckan? Ingen konditionsträning atm.

För att behålla vikt: 3300 vilket också troligt. Har ökat stabilt tycker jag så måste legat en bra bit över 3k kalorier. (6-7 kg från augusti tror jag).

SÅ, ska jag isf ligga på (3300-500) = 2800 kalorier varje dag för att torska 0.5 kg / vecka oavsett om jag tränar den dagen eller inte? För styrketräning bränner väl 300-400 så jag kan väl inte bara lägga på +300 varje träningsdag varje dag?

Såhär såg min mat ut igår:

frukost:

3 kokta ägg
1 dl havregryn, 2 dl vatten (havregrynsgröt)
2 matskedar lättsockrad lingonsylt
3 deciliter mellanmjölk

Lunch:

200 gram KOKT spaghetti (så 60-80 gram?)
200 gram kyckling
purjolök

Whey efter träning

Mellanmål:

3 dl filmjölk
60 gram musli

= 1400 kalorier~

+

Middag:

2 st potatisar i ugn
4 skivor fläskfile
Mycket salad

+

250 g keso @ kvällen

= tippar på 2300-2500 nånstans? skrev inte in middag + keso i shapeup utan bara 3 första målen. Känns fortfarande för lite. Jävligt svårt att uppskatta tycker jag även om jag räknar.

Bor hemma så äter väldigt varierad men bra. Mycket lax, kyckling, annan fisk, köttfärs och kött. Ris, pasta och potatis varieras. Mycket grönsaker.

Tacksam för svar!

Jeml
2013-01-29, 14:20
skulle bytt ut filen mot 250g kvarg och nöjt mig med 1dl mjölk.
over all ser det bra ut! 2 800 kanske är i högsta laget men det lär du märka :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Reaper123
2013-01-29, 14:24
När du använder dig av aktivitetsfaktor (som för övrigt låter lagom i nivå) så är träningen alltså inräknad i siffran du får fram, som brukar förkortas till TDEE (Total Daily Energy Expenditure). Denna siffra gäller alltså varje dag, 7 dagar i veckan. Så enklast är väl att äta TDEE-500kcal varje dag och se om dina beräkningar ser ut att stämma istället för att tex försöka äta mindre på vilodagar och mer på träningsdagarna för att landa på samma snitt...

Det viktiga är alltså inte vad du äter dag 1, utan vad ditt snitt blir över en vecka, månad eller ja hela deffen!

I övrigt finns alla svaren här:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

monsa123
2013-01-29, 14:28
skulle bytt ut filen mot 250g kvarg och nöjt mig med 1dl mjölk.
over all ser det bra ut! 2 800 kanske är i högsta laget men det lär du märka :)

Aa precis, det brukar jag även göra :) inte den bästa dagen för att skriva upp kosten hehe men äter MINST sådär iaf.

Tack. Och du tror inte det är behagligare att BARA följa vågen och utvärdera därefter? Alltså äter ganska mycket mindre än vad jag brukar göra men inte för lite och försöka höfta lite. Färre kolisar etc.

monsa123
2013-01-29, 14:29
Det viktiga är alltså inte vad du äter dag 1, utan vad ditt snitt blir över en vecka, månad eller ja hela deffen!

Mm, det förstår jag. Men då ska jag alltså inte dra för träningen utan bara tänka samma siffra hela tiden. Tack. Är en rätt hungrig grabb av mig så tror inte jag får i mig för lite mat även om jag inte skulle räkna.

Reaper123
2013-01-29, 14:57
Mm, det förstår jag. Men då ska jag alltså inte dra för träningen utan bara tänka samma siffra hela tiden. Tack. Är en rätt hungrig grabb av mig så tror inte jag får i mig för lite mat även om jag inte skulle räkna.Ja men precis, skulle du träna ett extra pass som dessutom är väldigt intensivt så kan du väl helt klart nna dig att äta upp dessa.

Men tränar du 4-5ggr i veckan som planerat tycker jag de räknas med i siffran du fick fram. Glöm inte bort att du troligen kommer tappa mest i vikt vecka 1, så stäm av vecka 2 hur du ligger till så du inte tror allt vecka 1 är fett och då justerar upp kcalintaget!

monsa123
2013-01-29, 19:37
Men tränar du 4-5ggr i veckan som planerat tycker jag de räknas med i siffran du fick fram. Glöm inte bort att du troligen kommer tappa mest i vikt vecka 1, så stäm av vecka 2 hur du ligger till så du inte tror allt vecka 1 är fett och då justerar upp kcalintaget!

Yes, mycket vätska säkert. Men t.ex. igår var min morgonvikt 94.6 och idag 96 så jag måste ju först och främst få fram en exakt morgonvikt. Väga sig samma tid varje morgon innan frukost och efter toa så får testa ett par dagar och se var jag landar mest? :D