handdator

Visa fullständig version : viktuppgång, ca 1 kg i veckan!

adlan
2013-01-29, 09:17
Hej!
Äter efter ett matschema för att gå upp i vikt då jag har haft en ätstörning och gått ner i vikt, var för 1 vecka sedan nere i 45,1 och i morse 46,3 till mina 182 cm och 17,5 år!
Men men får iallafall äta efter ett schema för att öka i vikt och dom säger att jag kommer gå upp 0,5-1 kg i veckan, men tror inte riktigt på personalen utan det känns som jag kommer springa i väg i vikt och lägga på mig massor med onödigt fet, och bli stor,tjock o rund!
Schemat ser följande ut
Frukost: 2 mjuka smörgåsar o 1 hård med 2 skivor pålägg ca 15gr bregott o 2 dl mjölk
Eller 1 portion gröt med 1 msk mos/sylt o en skvätt mjölk eller ca 2-2,5 dl fil med 1 dl musli med russin i och 1 mjuk o 1 hård smörgås med 10 gr bregott o 2 skivor pålägg o 2 dl mjölk!
Mellanmål : frukt o 2 dl mjölk
Lunch: storportion mat och 1 frukt o 2 dl mjölk
Mellanmål : 1 mjuksmörgås med bregott o pålägg o 2 dl mjölk
Middag: som lunch
Mellanmål: som mellanmål nr2

Stor portion inebär, 150 gram kött,fisk,fågel: 1,5 lax file, 1,5 tjock korv och 1,5 kyckling file eller 1,5 scnitzel eller liknande och 10 köttbullar, 3 pann/färsbiffar
3 dl ris,mos, gratäng som potatis eller liknande, 3 potatisar eller 4 dl pasta
Ca 2-3 dl grytta så som köttfärssås eller kycklinggrytta eller liknand rät*e, eller ca 4 dl lasagne, pastagratäng eller pyttipanna eller liknande rätt.
Och 1 dl sås om det inte är grytta!
Har ätit så här i 1 vecka nu och får inte gå ut och gå eller göra nått ansträngande och får ligga och vila 1 timme efter frukost, lunch och middag och 30 min efter mellan målen!
Känns som jag kommer springa i väg i vikt och bli skitt fet och tjock o så vidare,!
Måste ju vara närmare 3500-4000 kcal jag får i mig per dag?
Kommer ju gå upp mer än 1 kg i veckan iallafall och lägga på mig ganska mycket onödigt fett känns det som, men personalen säger att det är vad en i din ålder och en i din längd behöver och att det inte är så mycket mat, men det känns som berg för mig och känner mig full i magen hemma tiden!
Någon med erfarenhet av detta eller som har varit eller är i samma sits!
kan tillägga att jag kommer följa detta ca 7 veckor mer!
Går väll visserligen att börja träna och så och ta bort det mm lägger på sig men ändå!

hertzman
2013-01-29, 09:19
Du ska lyssna på dem som behandlar dig. De vet vad de håller på med.

Ta också i beaktning att allt vad du tycker eller känner kring din vikt är helt uppåt väggarna. Du är sjuk och kan inte bestämma det här själv.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

1684_
2013-01-29, 09:43
jag vet som sagt hur de e med ätstörningar men jag har ollat ALLA dina olika startade trådar och inlägg sen 1år tillbaka och dfår din hjälp nu, ta vara på det och lyd personalen bara.
Du e så pass underviktig att du kommer att inse och klarna mer i hjärnan ju mer du går upp och närmar dig normalvkt, i ditt läge är 0,5-1kg inte mkt i veckan!!

Hebbe84
2013-01-29, 09:47
Du skulle behöva gå upp sisådär 25-30 kilo för att nå en hälsosam vikt, du kommer inte på något sätt att lägga på dig "onödigt fett" av din kost.

Jag håller med ovanstående talare. Din självbild är som du säkert vet skev, det är så du hamnat där du är och du får lita på att de som hjälper dig vet vad de håller på med. Du är trots allt knappast den första personen med samma problem som de behandlat.

Lycka till :)

1684_
2013-01-29, 10:08
Jag var själv inlagd men fgick komma hem på villkor att följa ett liknande schema som du gör.
Jag lovar dig, att du kommer inte bli tjock men tyvärr, måste du INSE detta själv!!!
Å de gör du, med tiden! Se detta som en spännande resa ifrån sjukdomen... Kroppens alla hormoner, signaler börjar komma igång igen, du kommer må bättre osvosv...

Ett till tips, i sån här sjuk situation... Försök undvik mat och träningssidor... Det bildar bara mer onödiga hjärnspöken!

adlan
2013-01-29, 10:57
Tack för alla svar!
Fick utökat mellanmål på förmiddagen till i mjuksmörgås också!
Men men man får väll se det här som en liten semester och njuta av maten och så och ta tag i resten senare , för allt går ju att fixa till sen med träning och kost:)
Nästan som en bullk får man väll tänka?
Känns bara som sakt som jävligt mycket mat och att jag kommer lägga på mig väldigt mycket och bli rund och tjock om magen , men det får man väll ta dom närmaste 6-7 veckorna av vårdtiden!

apfel
2013-01-29, 11:25
Tack för alla svar!
Fick utökat mellanmål på förmiddagen till i mjuksmörgås också!
Men men man får väll se det här som en liten semester och njuta av maten och så och ta tag i resten senare , för allt går ju att fixa till sen med träning och kost:)
Nästan som en bullk får man väll tänka?
Känns bara som sakt som jävligt mycket mat och att jag kommer lägga på mig väldigt mycket och bli rund och tjock om magen , men det får man väll ta dom närmaste 6-7 veckorna av vårdtiden!
Nej, det får du verkligen inte tänka. Du går upp i vikt av en mycket god anledning. Du verkar inte ha någon speciellt sjukdomsinsikt, vilket är viktigt om du ska bli frisk.
Jag tycker precis som 1684_ att du ska sluta hänga på träningsforum och matsidor, det kommer bara förstöra din tillfriskning.

Gober
2013-01-29, 11:39
Du har skrivit liknande trådar. Återigen personalen VET VAD DOM SYSSLAR MED. Och återigen så förstår vi att du nu sitter här med dina hjärnspöken och försöker få någon i tråden att säga att personalen har fel och att du ökar för mycket i vikt.

Men sanningen är att du måste följa det upplägget man har lagt upp till dig. DU ligger på en extrem undervikt och varje kg du går upp är positivt och en liten bit på väg mot en fungerande kropp och förhoppningsvis ett fungerande psyke.

Hoppas verkligen att du får psykologisk hjälp för att ta dig ur dessa tankar om att du blir "lurad".

z_bumbi
2013-01-29, 11:47
Du har redan fått bra råd och om du skapar flera nya trådar kommer de att raderas.
Fokusera på vad vårdpersonalen säger och strunta i att läsa något om kost och träning på internet så kanske det går lättare för dig att bli frisk.