Visa fullständig version : Gå ner i vikt för första gången!
Hej
Jag har (som många andra nu vid nyår) börjat träna och hållt på i snart en månad.
Jag vägde vid nyår ca: 120 Kg och har nu gått ner till lite mindre än 115.
Är snart 20 år, och är ca. 180 cm lång.
Har alltid varit lite större men slutade med fotbollen för tre år sen och har sedan dess gått upp ca 30 Kg av ren lathet och tkr nu det är dags att bli av med dom!
Jag har sen fotbollen knappt gjort nån fysisk aktivitet överhuvud taget.
Har aldrig försökt gått ner i vikt så skulle vilja ha alla möjliga råd och motivationshistorier!
Det som jag har ändrat i min livsstil är att ist för att äta två riktigt stora mål (och mkt mackor imellan) om dagen så äter jag nu var tredje timme, nyttigare och i mycket mindre mängd.
Jag tränar också ett entimmespass 6 dagar i veckan. Jag cyklar, går och ror mycket då jag även vill träna upp min kondition för att kunna börja idrotta igen främst fotboll och innebandy (gymmet är inte något jag tycker om så värst mycket).
Så har lite Frågor till er med lite mer erfarenhet!
1. Vad är ett rimligt mål att sätta?
2. Har fått höra att jag går ner för snabbt i vikt, finns det nån negativ effekt i att tappa många kilon snabbt?
3. Borde jag köra någon styrketräning för att inte förlora för mycket muskelmassa (försöker äta mycket protein)
4. Idag när jag cyklade en mil, körde så hårt jag kunde och sista 5 Km låg på ca. 190 i puls och mot slutet började jag få stickningar i händerna, är detta ett tecken på att jag kört för hårt eller kan mina händer bara domnat av för jag hållt för hårt i styret?
Fler frågor tillkommer nog desto längre jag håller på. Och har tänkt komma med uppdateringar angående resultat.
Under tiden så är jag tacksam för alla råd och tips jag kan få!
Hare bra!
nisse1976
2013-01-28, 15:25
0,5 kilo per vecka brukar sägas som en lagom takt, dels för att inte göra det ohållbart i form av att vara alltför hungrig hela tiden men också för att en långsammare viktnedgång ger bättre möjlighet att tappa mer fett och mindre muskler. Skulle du gå ner lite mer än så per vecka är det dock inget negativt men låt det inte gå för snabbt.
2. Har fått höra att jag går ner för snabbt i vikt, finns det nån negativ effekt i att tappa många kilon snabbt?
Ja, fett kan bara frisätta en viss mängd energi per dygn, därför rekommenderas det inte att gå ner alltför snabbt i vikt då det är lätt hänt att även muskler ryker.
3. Borde jag köra någon styrketräning för att inte förlora för mycket muskelmassa (försöker äta mycket protein)
Ja definitivt, förutom själva kaloriunderskottet är det det viktigaste för att du skall vara så nöjd som möjligt när deffen är klar.
4.Idag när jag cyklade en mil, körde så hårt jag kunde och sista 5 Km låg på ca. 190 i puls och mot slutet började jag få stickningar i händerna, är detta ett tecken på att jag kört för hårt eller kan mina händer bara domnat av för jag hållt för hårt i styret?
Vet ej.
I övrigt rekommenderar jag att du läser igenom detta, finns mycket nyttigt där: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Hej
Jag har (som många andra nu vid nyår) börjat träna och hållt på i snart en månad.
Jag vägde vid nyår ca: 120 Kg och har nu gått ner till lite mindre än 115.
Är snart 20 år, och är ca. 180 cm lång.
Har alltid varit lite större men slutade med fotbollen för tre år sen och har sedan dess gått upp ca 30 Kg av ren lathet och tkr nu det är dags att bli av med dom!
Jag har sen fotbollen knappt gjort nån fysisk aktivitet överhuvud taget.
Har aldrig försökt gått ner i vikt så skulle vilja ha alla möjliga råd och motivationshistorier!
Det som jag har ändrat i min livsstil är att ist för att äta två riktigt stora mål (och mkt mackor imellan) om dagen så äter jag nu var tredje timme, nyttigare och i mycket mindre mängd.
Jag tränar också ett entimmespass 6 dagar i veckan. Jag cyklar, går och ror mycket då jag även vill träna upp min kondition för att kunna börja idrotta igen främst fotboll och innebandy (gymmet är inte något jag tycker om så värst mycket).
Så har lite Frågor till er med lite mer erfarenhet!
4. Idag när jag cyklade en mil, körde så hårt jag kunde och sista 5 Km låg på ca. 190 i puls och mot slutet började jag få stickningar i händerna, är detta ett tecken på att jag kört för hårt eller kan mina händer bara domnat av för jag hållt för hårt i styret?
Fler frågor tillkommer nog desto längre jag håller på. Och har tänkt komma med uppdateringar angående resultat.
Under tiden så är jag tacksam för alla råd och tips jag kan få!
Hare bra!
Hade precis samma startvikt som dig, dock var jag 18 år och jag är 178 cm lång.
Tappade ungefär 25 kilo ända till Maj-Juni ungefär och många tyckte det var ganska fort. Jag tror jag hade någon viss tur eftersom jag använde Jack3d, originalet som sedan förbjöds. Använde den dock bara i 1 månad men att ligga på kaloriunderskott och hålla mental fokus var inte så svårt.
Jag utgick från att jag behövde 2000 kalorier per dag, orkade inte med alla ekvationer. Jag rivstartade med att nästan strypa kolhydrater helt, då nån sa till mig att efter en viss tid så börjar kroppen fatta att din energireserv som är fett är huvudsakliga energikällan att använda. Däremot är kaloriunderskott fortfarande en regel.
Jag åt mager kött oftast, minskade på nötkött och åt mera av fisk (även fet, lax, makrill) samt kyckling. Allt som är söt förbjöd jag, förutom frukt och det var kanske 300-500 gram max varannan dag. Läsk och även lightprodukter bannade jag helt, aspartam triggar igång sötsuget och hungerkänslorna ordentligt.
Enkla knep som kan hjälpa dig på traven att inte få i dig så mycket energi, särskilt innan du äter. Drick kaffe/te nån timme innan din måltid. En matsked äppelcidervinäger eller en skiva citron får dig att bli mätt mycket fortare. Vatten är grymt viktigt att få i sig mycket av, du kan bli lurad av att när du är törstig så triggar kroppen hungerkänslorna också, eftersom att mycket av vätskan kommer ifrån fast föda.
Men just efter rivstarten så ändrade jag min livsstil bara, blev inte någon diethitler precis. Jag fokuserade på träning, äta rätt och inte slarva, promenader då och då och så blev det bra sen. Har påbörjat det igen då jag har en bit till att gå, siktar på cirka 80 kilo och därefter kan jag styrketräna och köra på bulk tryggt.
Tips är också som kommer göra din träning roligare när du är på vägen. Försök att då och då träna med din egen kroppsvikt, just nu när du väger mer än vad du önskar så är det tuffare, men därefter kommer det bli enkelt eftersom du går ner i vikt och du blir starkare samtidigt.
Intressant att höra från någon som har gjort samma sak som jag försöker göra! Om du kommer på något mer tips eller förslag så tar jag gärna emot det, för lättare att ta till sig av en som lyckats med exakt det man försöker med!
Jag försöker att inte äta kolhydrater mer än varannan-var tredje dag, har druckit ett glas läsk (light) på hela månaden, det har nog varit min största synd innan då det lätt kunde bli 1-1.5 liter cola om dan!
Vad kör du för träningsmoment? eller rättare sagt vad körde du när du var i början av din träning?
Och vad tycker du om styrketräning som en stor del av viktnedgång?
Tränar ju en timme om dagen sex dagar i veckan, funderar på att köra 40 min kondition /20 min Muskelbyggande låter det vettigt?
Ist för pasta, potatis, ris osv. Så äter jag mycket Wok grönsaker ist för det tycker jag är riktigt gott hur bra är det?
Pretorian
2013-01-31, 10:12
Varför äter du kolhydrater var tredje dag? Du kan gå ner i vikt även om du äter kolhydrater. För mig så fungerar träningen mycket bättre med kolisar så jag har lite energi på passen. Och bra träning är en förutsättning för en lyckat viktnedgång om du vill behålla lite muskler.
Bara ett tips så du inte fastnar i att kolhydrater är dåligt.
Intressant att höra från någon som har gjort samma sak som jag försöker göra! Om du kommer på något mer tips eller förslag så tar jag gärna emot det, för lättare att ta till sig av en som lyckats med exakt det man försöker med!
Jag försöker att inte äta kolhydrater mer än varannan-var tredje dag, har druckit ett glas läsk (light) på hela månaden, det har nog varit min största synd innan då det lätt kunde bli 1-1.5 liter cola om dan!
Vad kör du för träningsmoment? eller rättare sagt vad körde du när du var i början av din träning?
Och vad tycker du om styrketräning som en stor del av viktnedgång?
Tränar ju en timme om dagen sex dagar i veckan, funderar på att köra 40 min kondition /20 min Muskelbyggande låter det vettigt?
Ist för pasta, potatis, ris osv. Så äter jag mycket Wok grönsaker ist för det tycker jag är riktigt gott hur bra är det?
När jag vägde 120 kg så var det tufft med vissa träningsutföranden, som till exempel att springa. Som liten så spelade jag som back i fotboll och jag hade kvar min talang att läsa spelet på bra sätt. Så jag spelade fotboll med skollaget, bara av att springa från ena målet till det andra så kunde mina ben känna sig otroligt frustrerade.
Det kändes som att blodådrorna skulle sprättas upp när som helst, men det blev bara enklare och jag tog träningarna mycket lugnare då. Jag körde också styrketräning och det var det främsta jag gjorde, något jag egentligen tycker är bäst. Vissa veckor kunde jag vara väldigt intensiv med träningen, vissa veckor så kunde jag gå efter schemat.
När jag till exempel hade sovmorgon inför skoldagen, vad jag gjorde var att jag styrketränade på morgonen. På kvällen om jag nu hade lust vilket jag ibland fick en slags kick för, då kunde jag pallra mig iväg till gymmet och börja pendla med crosstrainern. Men det hände ett par gånger bara, kondition körde jag som max 1 gång i veckan och det var när jag kände att jag höll på och få i mig en massa kalorier nån dag.
Jag höll på så här från Februari ända in till April ungefär, och tro mig, det fanns fuskdagar. Visste jag på lördagen att hela kompisgänget skulle käka pizza, då kunde jag faktiskt glida med dem men bestämma mig för att inte äta något annat under dagen. Såna dagar var inte optimala för muskelutveckling, men det funkade bra för mig mentalt. Jag tog bort läsken, och kunde kompensera med en promenad på kvällen även fast jag inte hade överskridit mitt kaloribehov.
Redan efter 1 månad så fick jag kommentarer om att jag börjar bli mindre. Såna kommentarer var rena dopaminduschen för mig, jag hade ju tagit en bild innan jag började och valde att ta en efterbild, det funkade bättre psykologiskt för mig än. Än att hoppa upp på vågen så att säga.
Jag har inte loggat allt jag gjort och resultat, så jag har svårt att minnas precis allt. Jag har lite före och efter bilder så nån gång kommer de nog upp på kolozzeum. Tänk alltid på att kalorierna avgör din vikt, inte om det är potatis eller en morot du äter. Du får gärna ställa fler frågor.
Jag vet inte hur man redigerar inlägg, men vill tillägga en sak.
Jag hade en partner med mig, han vägde ungefär 95 kg och siktade på att gå ner 25 kilo han med. Så vi peppade varann hela tiden och tog promenader tillsammans och under dem sträckorna så kunde vi berätta om alla teorier och studier vi har stött på, vad som kan vara bra för en. Vi hamnade även i debatter också, han körde på en strikt LCHF diet fast med mycket protein inkluderat, vi båda fick samma resultat i princip.
Han tränade i princip inte utan minskade på maten bara, samt som jag ansträngde mig fysiskt oftare och utan någon LCHF bakom mig. Det blev bara tydligare för oss att kalorier är allt det handlar om.
Har nu gått cirka fem veckor sen jag började träna och jag har gått från 119,5 Kg till 112,2 kg och då har det tillkommit två frågor till!
1. Morsans kompis har någon våg som ska mäta fettprocent, muskelmassa, vatten procent, metabolisk ålder osv. Och enligt den så har jag senaste 2 veckorna gått ner 7,5 Kg fett och upp 3,5 kg muskler.. är de här slags vågarna realistiska? För mig känns det lite som hokuspokus.
Och isf pekar mina resultat i rätt rikting eller bör jag fokusera mer på fettminskning eller muskeluppbyggnad?
2. Varför har jag gått ner så mkt den senaste veckan?
Vecka 1: -1,5 kg (lever väldigt nyttigt)
vecka 2: _,,_
Vecka 3: _,,_
Vecka 4 -1 kg (lever väldigt nyttigt)
Vecka 5 - 1,7 kg (har supit en dag, endast tränat fem dagar, ätit snabbmat två gånger) Och då har det bara gått sex dagar så forsätter jag i samma tempo är det ju 2kg på en vecka imorgon!
Varför detta tempo den här veckan som är min onyttigaste vecka sedan jag började?
Är väldigt tacksam för alla svar!
Tjenare om någon mot all förmodan följer detta lite så ville komma med en liten uppdatering!
väger numera 107,9 kg har alltså gått ner 11,6 kilo på nio veckor! :)
Tkr det går skitbra inte så mycket problem med hungern, är väl värre att försöka låta bli alkoholen på helgerna! känner mig mycket piggare och tog idag på ett par jeans som jag inte kunnat ha på mig på 1,5 år:D
Hare bra!
Fetbulle
2013-03-07, 21:24
Tjenare om någon mot all förmodan följer detta lite så ville komma med en liten uppdatering!
väger numera 107,9 kg har alltså gått ner 11,6 kilo på nio veckor! :)
Tkr det går skitbra inte så mycket problem med hungern, är väl värre att försöka låta bli alkoholen på helgerna! känner mig mycket piggare och tog idag på ett par jeans som jag inte kunnat ha på mig på 1,5 år:D
Hare bra!
Killen! Vi ligger på exakt samma vikt nu. :hbang: Du har gjort det här riktigt bra. Jag tycker du ska starta en träningsjournal!
Killen! Vi ligger på exakt samma vikt nu. :hbang: Du har gjort det här riktigt bra. Jag tycker du ska starta en träningsjournal!
Härligt att höra att man inte är ensam!
Hur går det för dig?
Tror att jag är för oregelbunden för att föra journal, kör det jag känner för följer inget schema eller något! Det enda som jag behållt konstant är att jag kör minst 40 min kondition varje pass, jag tränar 5-6 gånger i veckan och mer än hälften av mina måltider består av Wokade grönsaker och kyckling!
diggiflow
2013-03-19, 23:32
Har Jag är ungefär i samma sits, vägde som mest i somras 116, nu när jag började.llåg jag kring 114kg. Väger nu 109kg efter 2 veckor, ja det är fort men antar att det är mycket vätska. Jag använder shape up appen och fungerar perfekt, ser skillnad på magen i profil och hoppas nå kring under 100 fram till sommarn, jag ligger på 1600kalorier per dag och en som tidigare ätit mycket mat och skräp så trodde jag fet va svårt, men det är intw så svårt som jag trodde, nu tänker jag mest "åt jag si och så mycket kalorier förut inte undra på att jag.väger mycket, tränar 3d/v på gym mest för att få in rytmen och göra något (arbetslös). Blivit en vana nu att räkna kalorier automatiskt, så länge jag äter bra och nyttigt är det lätt att.hålla sig mätt under dagen, ibland blir man sugen på nå gott men det är bara att.bita ihop för det är devärt!
Lycka till!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.