handdator

Visa fullständig version : För dem som har det tungt

Rahf
2013-01-28, 07:47
Det kändes som tanken kom lite som en blixt från klar himmel. Men, givetvis härstammar det från senaste veckan, då jag märkt att många här på Kolozzeum har dragit på sig skador, depressioner, uppbrutna relationer; ja allt man kan tänka sig som påverkar ens vardag negativt.

Denna tråden startas för ett enda syfte: att påminna er om att ljuset i tunneln bara kommer bli starkare, så länge ni kan se i den riktningen och gå, springa, kräla, hasa, vad ni nu behöver göra för att ta er dit. Jag vet att det blir bättre, den möjligheten finns alltid, det är bara svårt att se det ibland. Om man behöver sitta i mörkret en stund, då gör man det. Glöm bara inte att resa på er till slut.

Jag förväntar mig inte att denna tråden blir långlivad eller populär, bara att den fyller ett syfte: få de som famlar i mörkret att äntligen se en liten skymt av ljus och framgång.

Ta hand om er! Må 2013 läka skador, höja er ovan depressioner, finna balans i livet; allt som ni kan behöva just för stunden.

http://kipper.8m.com/hug/hug.jpg

Mental
2013-01-28, 08:02
Haha, självklart är bilden i uppmuntringstråden trasig!
Det sumerar liksom det hela.

Rahf
2013-01-28, 08:05
*Edit* Äschans!

Hreidmar
2013-01-28, 08:09
Tack Rahf att du tänker på alla <3 2013 ska bli ett bra år känner jag :)

gratefuldead
2013-01-28, 10:38
Tack, och detsamma till dig Rahf.

Ps. bilden funkar inte.

mangemani
2013-01-28, 10:59
om mitt snus slutande är den där tunneln, så syns inte det där ljuset på andra sidan tunneln ens.
suttit hela morgonen och skakat på varje tom snusdosa flera gånger i hopp om att det ska ligga någon där:D.
första testet blir då jag ska handla efter träningen, då man alltid brukar köpa snus, lär bli en jäkla kollision med en långtradare som går i 100kmh i den där tunneln.

Rikard Jansson
2013-01-28, 11:01
om mitt snus slutande är den där tunneln, så syns inte det där ljuset på andra sidan tunneln ens.
suttit hela morgonen och skakat på varje tom snusdosa flera gånger i hopp om att det ska ligga någon där:D.
första testet blir då jag ska handla efter träningen, då man alltid brukar köpa snus, lär bli en jäkla kollision med en långtradare som går i 100kmh i den där tunneln.

Två tips:

1.) köp tuggummi och missbruka frenetiskt
2.) säg till alla att du har slutat snusa, speciellt alla i kassan på alla ställen där du handlar, då har du en skamgräns att överkomma om du vill ha snus

lycka till!

mangemani
2013-01-28, 11:04
Två tips:

1.) köp tuggummi och missbruka frenetiskt
2.) säg till alla att du har slutat snusa, speciellt alla i kassan på alla ställen där du handlar, då har du en skamgräns att överkomma om du vill ha snus

lycka till!

haha, tips nr 2 var bra:)

PRound
2013-01-28, 11:16
Tack. Förhoppningsvis orkar man resa sig upp en dag.

midwinterholes
2013-01-28, 11:31
Håll ut i 1 vecka. Efter det sitter det bara i huvudet, som en vana. Förstå att det bara var en vana, det var inte nåt nödvändigt som att andas t.ex. Det är OK att inte alltid ha inne snus och bara göra ingenting.

Duran
2013-01-28, 11:46
Det här var fint gjort av dig Rahf. Medkänsla från andra tar inte bort problem men det kan fylla på energin med lite ljus.

Matsa
2013-01-28, 11:55
Du är bra folk, Rahf. :)

spoonchest
2013-01-28, 12:03
Håll ut i 1 vecka. Efter det sitter det bara i huvudet, som en vana. Förstå att det bara var en vana, det var inte nåt nödvändigt som att andas t.ex. Det är OK att inte alltid ha inne snus och bara göra ingenting.
Jag siktade på tre dagar som den "magiska" gränsen.
Det här med att hålla ut fick mig att tänka på en bok jag läste som hette No easy day. Den handlar om en kille och hans tid i Navy Seals. Under BUD/S och i synnerhet det beryktade hell week så utvecklade han en rätt bra teknik för att just hålla ut.
Hans enda mål var att klara sig fram tills nästa mål mat.

Juxta
2013-01-28, 13:16
http://i.imgur.com/bUVUgqM.jpg

Slartibartfast
2013-01-28, 13:20
We're all gonna make it, brahs!

Växjö81
2013-01-28, 13:29
Underbart initiativ!! Hatten av!

Jag har två fraser som håller mig kämpandes när det är som mörkast:

1) allt har sin tid.
2) I'll manage!

Inget är för evigt liksom. Det blåser över. Det kan behöva storma som satan kanske till och med länge, men sen mojnar det. Och då är det en ny tid. För något annat. Något bra.

Och vad som än händer så går det. Jag personligen har gått igenom helvetet flera vändor fram och tillbaka. Jag hade klippkort fanimej. Men jag klarade det och jag klarar allt annat också. Även om det är tungt och jag slår mig halvt fördärvad längst vägen. Come what fucking may - I'll manage!!

Må alla få må väl snart. När stormen lägger sig.

http://img.tapatalk.com/d/13/01/28/eje3ysum.jpg

Rahf
2013-01-29, 08:18
Vi tar och bumpar upp dig för alla morgonpigga.

Växjö81
2013-01-29, 21:44
Åsså kör vi en kvällsbump med

Viktor_Balck
2013-01-29, 21:46
Gruppkram

Trashcan
2013-01-30, 10:41
Fin tråd. =)

Någon som har någon ficklampa att låna ut? Ljuset i tunneln syns inte än faktiskt.

Har varit deprimerad i... Två år tror jag det är nu. Försökte gå och träna i förrgår för första gången på ett halvår. Det gick inte pga min värdelösa handled.
FML.

Elmer
2013-01-30, 21:37
Dendär Herr Ågren kan vara en tung rackare.
Den snubben har man fått påhälsning av under & pga uppväxten.
Den biten har man tagit sig ur rätt hyfsat.
Har kunnat varit värre.:)

Nästa tunga grejj inträffade för några år sedan då det visade sig att jag åkt på en ovanlig & icke behandlingsbar synskada.
Att få det beskedet var riktigt tungt & spec pga att mitt liv var uppbyggt kring synintryck då man är lite konstnärligt lagd.
Detta mörker*ordvits* har man också tagit sig ur rätt hyfsat.

Hittade redan i barndomen humorn.
Blev klassens pajas ända upp o högstadiet.
Då var det mkt en överlevnadsstrategi.
Hellre att folk skrattar åt en än att dom är elaka.

Numer är väll humorn mer en del av vem jag är.
Har ett mkt brett spann vad gäller humor.
Somliga har sagt att dom minsann har sjuk humor, men efter att jag öppnat munnen så har dessa individer inte varit lika kaxiga.:D

Vad gäller kombinationen synskada & humor så går det alldeles utmärkt.
När jag väl börjat acceptera den & började driva med den så blev så jävligt mkt roligare.
Fast grädden på moset är ju när folk runt omkring driver med mig.
Dom invigda kan dessutom driva med mig rätt hårt, vilket verkligen uppskattas.:P

Började även som 17-18åring att tappa håret.
För en långhårig blond rocker tog det ett bra tag att acceptera, elr rättare sagt så tog det flera år. På den tiden så tillförde det mitt redan tunga liv inte så mky positivt.
En dag så åkte dock rakaparaten fram & jag har väll inte sett tillbaka sedan dess.
Även i detta fallet så har det som en gång varit tungt förvandlats till humor.

En polare har tex en fabless att återskapa en av Benny Hill's signum, nämligen att klappa mig på flinten på samma sätt som Benny gjorde med den skalliga lilla gubben.:)

En gång för inte alltför länge sedan, satt jag på golvet hos syrran.
Rätt som det var så sa det *PLOPP*.
Syrrans lilla son på 7bast hade fått det spontana infallet att sätta fast en sugploppsleksak mitt på flinten.
Detta gav upphov till ett gott skratt hos samtliga närvarande.
En kort kommentar om detta är Priceless!:P

Visst kan man känna ett litet mörker fortfarande ibland.
Tex när det är obesvarade/obekräftade känslor ifrån någon fager mö man råkat fastna för, men det är en del av livet.
Det har hittils inte sänkt mig än trots att det stundtals kan kännas lite tungt.

Till er som fortfarande kurar under Herr/Fru Ågrens täcke så vet jag hur det känns.
I have been there så jag vet hur det känns.
Man får omge sig av nära & kära, kanske gå & snacka hos nån.
När man väl har tagit sig ur skiten så kan det hårda & mörka ist bli en konstruktiv erfarenhet.
Det krävs dock att man faktiskt vill ta sig ur eländet.

Visdomsord:
Ödmjukhet & en jävla massa humor is the shit!:P

Bob90
2017-07-04, 18:59
Snubblade över den här nu rätt så gamla tråden när jag sökte efter något helt annat, men den är värd en bump.

En universal lag är ju att inget tyvärr varar för evigt, men som tur är gäller det även lidande. Man kommer långt med, om än stundvis vacklande, beslutsamhet.

xan
2017-07-04, 19:27
Är livet plågsamt outhärdligt tråkigt eller är det bara jag som är djupt deprimerad? Är 23 år gammal, och de senaste 4 åren har jag inte sett fram emot något i denna värld förutom att ha ett nytt förhållande och sitta vid datorn.

http://i66.tinypic.com/6nxszm.jpg

Är det här allt som finns?

Nattljus
2017-07-04, 19:30
Nej. Så småningom blir du ålderssvag. Alltid något att se fram emot *hug*

Jockefoten
2017-07-04, 20:01

Du kan alltid börja fundera på frön i jordgubbar.
6YN1ZrC_RZA

Blomkål
2017-07-04, 20:43
Är livet plågsamt outhärdligt tråkigt eller är det bara jag som är djupt deprimerad? Är 23 år gammal, och de senaste 4 åren har jag inte sett fram emot något i denna värld förutom att ha ett nytt förhållande och sitta vid datorn.

Känner du att världen inte utmanar dig nog?

Bärsärk
2017-07-04, 20:49

Precis som bilden beskriver så finns det ju för mycket saker att göra det var bättre förr när livet var att arbeta på sin pappas gård och hela dagarna spenderas på en åker och man drömde om det stora landet i väst som hette Amerikat.

Själv är jag typ 30 och har hela världen framför mig och alla möjligheter att resa bo och leva vart jag vill och med vad jag vill.

Men vill jag göra nått? Nä, absolut inget.

J.V
2017-07-04, 21:16

[/IMG]http://i66.tinypic.com/6nxszm.jpg[/IMG]

Är det här allt som finns?Har du testat fallskarmshopp, eller annat som ger ett satans adrenalinpaslag? Har du statt langt fram under en konsert vid ett band/en artist du alskar? Ser du till att testa saker du misstanker att du KANSKE gillar, aven om det ar liten att du gillar det och om generella konsensus ar att det ar skit? Har du gjort anstrangt dig for att se nagon i din narhet (partner/familj/kompis) riktigt javla glad/overraskad? Deltagit i nagot dar LAGET och GEMENSKAPEN ar det viktiga, oavsett om det ar schackklubb, hockeylag, esport, eller stapla muggar pa kortast mojliga tid? Jobbat som voluntar for manniskor eller djur? Rest i Sverige/Europa/varlden? Tar du dig utanfor din bekvamlighetszon hittar du garanterat nagot som fascinerande som tar dit intresse.

Jag vill inte dra in negativitet i en sa fin trad - men jag far kanslan av att manga som inte ser gladje i nagot inte heller forsoker, om man nu inte ar diagnostiserad som deprimerad (eller borde blir det), da ar det sa klart skillnad och bor behandlas av professionella. Sa ar det i alla fall i min bekantskapskrets, de som ar mest cyniska och "hatar" allt forsoker inte ens utforska vad som kan vara roligt och deras "mening med livet". Det ar battre att sitta vid datorn/framfor TVn och gnalla, istallet for att forsoka hitta vad som kommer gora deras liv battre.

Vad ar det med datorn som lockar? Finns det kanske nagot du kan plocka dar? Utveckla ide nagot helt nytt, jobba for att forbattra nagot som finns? Om det ar en flykt fran "verkliga" livet - vad flyr du till? Traningssajter som Kolozzeum, kan du gora nagot i den banan till ditt yrke? Ar du pa Internet for att se en speciell typ av gifs/Youtube-videos, kan du borja gora nagot i den stilen sjalv? Osv etc.

Du vill ha ett forhallande, gor du nagot konkret for att realisera det? Internetdejtar, flortar IRL? Foljer med pa krogen nar polare ska ga ut? Har du inga polare att ga ut med, gor du nagot for att hitta polare som att ga med i nagon typ av community? Och har fungerar ju vilken typ av community som helst, sticka, scrapbooking, lagsport, koda i php. Vad som helst.