handdator

Visa fullständig version : Tips & råd vid kraftig förkylning

wcanka
2013-01-26, 21:06
Tja!
Tänkte kolla med er vad jag kan göra för att må bättre/tillfriskna snabbare.

Åkt på nån jävla förkylning, svettas, nån konstig huvud värk som hugger till i bakhuvudet ibland.. ont i hela kroppen, trött som fan hela tiden, dålig aptit osv.

//Wcanka

Trashcan
2013-01-26, 21:13
Ipren gör mirakel.

Annars finns det nog inget magiskt du kan göra förutom att lyssna på din kropp. Den brukar vara rätt bra på att kommunicera vad den vill att du ska göra, t ex ligga i sängen och titta på tv för det gör så jävla ont i huvudet.

wcanka
2013-01-26, 21:18
Ipren gör mirakel.

Annars finns det nog inget magiskt du kan göra förutom att lyssna på din kropp. Den brukar vara rätt bra på att kommunicera vad den vill att du ska göra, t ex ligga i sängen och titta på tv för det gör så jävla ont i huvudet.

Thx man, har bara alvedon & voltaren T hemma tror jag.

Sen en sak till jag funderar över är att innan förkylningen bröt ut var jag förjävla seg i skallen, kände mig helt "borta".
Kan det ha nått mer virus i kroppen o göra eller?

Adeem
2013-01-26, 21:31
Jag ligger själv hemma med något som förmodligen är en influensa. 40 grader feber, hosta, muskelvärk och helt igen täppt i näsan. Jag har haft riktigt otur denna säsongen med förkylningar och liknande vilket suger då man inte kan träna...
Det började på samma sätt för mig, d.v.s. att jag kände mig lite seg i huvudet. För mig är det värktabletter som gäller, något som lindrar huvudvärken (tycker jag) är att lägga en kylmask i pannan. Om du inte har någon så funkar det med att fukta en handduk med kallvatten och lägga på pannan.

Krya!

Sheogorath
2013-01-26, 21:34
Könsbyte.

Rahf
2013-01-26, 21:50
Sen en sak till jag funderar över är att innan förkylningen bröt ut var jag förjävla seg i skallen, kände mig helt "borta".
Kan det ha nått med virus i kroppen o göra eller?

Känningar innan sjukdomen bryter ut på riktigt. Jag brukar få ont i lederna och ländryggen.

Trashcan
2013-01-26, 23:20
Könsbyte.

Man-cold är det värstaste. Kvinnor har ingen aning vad vi får utstå.

Duran
2013-01-26, 23:23
Enda man kan göra är väl att dricka och sova så mycket som möjligt, vädra hemma och gå ut för en nypa frisk luft (om man orkar) samt inte ha för varmt. Krya på er.

Victuhh
2013-01-27, 00:41
Enda man kan göra är väl att dricka och sova så mycket som möjligt, vädra hemma och gå ut för en nypa frisk luft (om man orkar) samt inte ha för varmt. Krya på er.

Inte ha för varmt, varför detta?
När jag varit sjuk med feber på somrarna har jag ibland gått ut på altanen och lagt mig och solat och riktigt stekt och slumra lite, riktigt mysigt faktist och inbillar mig att det hjälper :d

Xtronal
2013-01-27, 00:48
Jag skulle aldrig proppa i mig fullt med preparat fyllda med paracetamol..

Trouble
2013-01-27, 00:51
Jag skulle aldrig proppa i mig fullt med preparat fyllda med paracetamol..

Föööööööööratt?

Xtronal
2013-01-27, 00:56
Föööööööööratt?

Vill hålla min lever frisk

Duran
2013-01-27, 01:02
Inte ha för varmt, varför detta?
När jag varit sjuk med feber på somrarna har jag ibland gått ut på altanen och lagt mig och solat och riktigt stekt och slumra lite, riktigt mysigt faktist och inbillar mig att det hjälper :d

Jag tror att det var i Vårdguiden jag läste att man ska ha svalt om man har feber. Jag minns inte exakt varför, har för mig att det kan ha varit nåt som "sprider sig" mer i kroppen vid värme. Du hör själv att jag svarar luddigt. Jag minns inte varför. Men jag vet helt säkert att det stod så, för jag muttrade och tänkte tillbaka på alla gånger morsan tvingade på mig koftor trots att jag svettades ihjäl.

Trouble
2013-01-27, 01:11
Vill hålla min lever frisk

Hur många g tar du åt gången?

Xtronal
2013-01-27, 01:14
http://www.66lamp.com/wp-content/uploads/2011/02/designer-lamps.jpg
Inga gram alls!

Duran
2013-01-27, 01:29
http://www.66lamp.com/wp-content/uploads/2011/02/designer-lamps.jpg
Inga gram alls!

Lamptråden är några portar bort.

wcanka
2013-01-31, 13:49
Asså lolz, fortfarande typ "borta"/"tom" i huvudet eller hur fan man ska förklara det.. dock fortfarande snorig o hosta, men fan beror detta på? :S

LizaK
2013-02-01, 04:04
Ipren/Alvedon vid behov (dvs hög feber/medelstark smärta).

Vila/sov så mycket som möjligt, sköt kosten. C-vitamin är fint att få i sig.
Samma gäller varma drycker, vitlök, honung.

Drick ordentligt (gärna vatten).

Pressa inte kroppen. Går något inte så går det inte.

Håll dig varm men inte för varm. Frisk luft från ett fönster på glänt kan vara fint, sålänge luften inte får chans att kyla ned dig.

Krya på dig snarast!