Visa fullständig version : Ni som kan det här med fettförbränning
Hallå!
Jag har en fundering kring det här med fettförbränning.. Blir ganska förvirrad. Det sägs att cardioträning börjar använda sig av fett som energikälla efter ca. 30-45 minuter, visst stämmer väl det? Vad som inte riktigt går ihop i min hjärna är då hur man vid ett kaloriunderskott (bantning/deff) tappar kroppsmassa i form av fett endast genom att ligga på ett underskott. Alltså, vid träning måste kroppen ansträngas MINST 30 min för att bränna fett men ändå så påstås det att kroppen gör sig av med fett om man ligger på ett underskott.. Hmm..Någon som kan förklara detta?
All konditionsträning ger viss fettförbränning (förutom vid mycket hög anträningning). Du förbränner mer kolhydrater då du kör konditionsträning, men efter att träningen är slut kommer du förbränna mer fett istället.
Så det där med 30-45 minuter är bara bs.
Det som avgör om du går upp eller ned i vikt är kaloribalansen.
Sheogorath
2013-01-26, 16:22
Hallå!
Jag har en fundering kring det här med fettförbränning.. Blir ganska förvirrad. Det sägs att cardioträning börjar använda sig av fett som energikälla efter ca. 30-45 minuter, visst stämmer väl det? Vad som inte riktigt går ihop i min hjärna är då hur man vid ett kaloriunderskott (bantning/deff) tappar kroppsmassa i form av fett endast genom att ligga på ett underskott. Alltså, vid träning måste kroppen ansträngas MINST 30 min för att bränna fett men ändå så påstås det att kroppen gör sig av med fett om man ligger på ett underskott.. Hmm..Någon som kan förklara detta?
Fettförbränningen är som högst i vila (om man tittar på ration kolhydrater/fett). Ju intensivare aktivitet desto mer kolhydratkrävande är den.
Vill man spara på glykogenet maximalt (t.ex. för sin styrketräning) är det alltså effektivare att bara skära ner på maten än att försöka förbränna kalorier med högintensiv träning.
Dessutom är påståendet i sig fel. Vid löpning förbränner du både kolhydrat och fett samtidigt, men mer fett allteftersom kolhydratförråden i musklerna blir tömda.
King Grub
2013-01-26, 16:22
Någon som kan förklara detta?
Nej, det går inte att förklara, eftersom det är rent nonsens.
ChrisRiddick
2013-01-27, 10:22
Lägg inte så mycket vikt i att bränna fett genom olika träningsformer.
KOSTEN är det som gör din viktnedgång, sen kan du sitta och knyppla om du vill.
välj träningsform efter vad du vill ha ut av din träning, vill du ha bättre kondition, kör nån form av cardio. vill du bli starkare kör styrketräning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.