Visa fullständig version : Poängsystem för hushållssysslor
Trashcan
2013-01-26, 12:29
Har nyligen propsat för att vi ska införa ett poängsystem hemma med min sambo, för att slippa bli osams om onödiga saker.
Tanken är enkel: Jag tömmer diskmaskinen, jag får 15 poäng. Hon dammsuger vardagsrummet, hon får 25 poäng. Jag tömmer kattlådan och får 10 poäng, sen är vi kvitt osv. Hittills har det funkat rätt bra(1 vecka) men det finns ett problem:
Vad händer när någon drar ifrån i poäng? Det är ju lätt hänt att det blir en situation där den ena är lat, eller helt enkelt inte har lika mycket tid att hjälpa till hemma. Drar den ena ifrån hur mycket som helst känns det ju sedan bara hopplöst att komma ikapp, och det blir ändå dålig stämning(Och det var ju det man ville undvika). Man vill ju att systemet ska vara självreglerande.
Hittills har vi tänkt oss att varje söndag så nollställer vi poängen, och skillnaden förvandlas till en valuta där den som får poäng över kan "köpa tjänster" av den andra. Typ: "Nu vill jag köpa en massage för 50 poäng" eller något åt det hållet. Sex eller saker som involverar några större mängder pengar (mer än typ 20-lappar liksom) får inte vara med, det blir bara dåligt.
Diskutera! Jag är säker på att många skulle ha nytta av detta, och antagligen har testat någon gång. *popcorn*
Vad är det ultimata hemmapoängsystemet?
Låter bra, men jag hade nog begränsat det till hushålls sysslor och inte blandat in andra, mer intima saker eller pengar, det känns som att det hade snabbt blivit en downward spiral. Och jag hade inte nollställt varje söndag, om ni vill nollställa gör det en gång i månaden, och den som ligger på minus (säg, mer än 50 poäng) får ett "straff", kanske saker man inte är så pigg på i andra fall, tex kolla på Mannen som kunde tala med hästar, eller gå på paintball tillsammans.
Mäter man i tid, hur tråkigt det är, etc? Att skotta, julpynta eller städa kan t.ex. ta allt ifrån 10 min till flera timmar. Problemet är väl att där alltid finns "loopholes". Även om dammsugning t.ex. är tråkigt så är det tråkigare att lämna återvinningen. Resultatet blir att man dammsuger en gång om dagen för att det är lätta poäng medan viktiga sysslor blir liggande.
Om man ska ha ett schema så är det, spontant, ganska vettigt att köra en form av "bestraffning" där man tvingas ta itu med uppgifter man skjuter på (t.ex. städa vinden, måla, etc). Att köpa / kräva tjänster från den andra gillar jag inte riktigt.
Personligen hade jag försökt lösa det med någon form av veckoschema istället. Kom överens om vem som lagar mat / diskar / städar på förhand och kör sedan på det.
Kunde inte redigera mitt inlägg p.g.a. 10 min regeln men började fundera på arbetstider. Om den ena parten spenderar mer tid i hemmet så borde han/hon åstadkomma mer. Antingen resulterar det i att man får mer poäng eller så kommer man lindrigt undan när den andra personen jobbar "gratis" på arbetet.
Till slut uppstår frågan med lön - om den ena parten tjänar majoriteten av pengarna och de andra spenderar dem - borde inte det också få ett poängsystem?
Känns som att ett poängsystem kan fucka upp det längre fram.
Kan ni inte bara hantera vardagssysslorna som vuxna människor? 10 poäng för att diska lite tallrikar? Låter som något grabben på 12 bast kan pyssla med.
Det börjar låta som ett getingbo!
Rikard Jansson
2013-01-26, 13:10
Första steget till skilsmässa, vad jag hört.
Hade en sambo som gjorde absolut noll i form av att plocka upp efter sig, eller ens ställa disken i diskmaskinen istället för i vasken etc. Testade allt möjligt, till slut gjorde jag allt, annars blev det inte gjort. Slutade med att vi separerade :D
Personligen hade jag rekommenderat att ni inte kör poäng, utan bara delar upp sakerna. En person är ansvarig för att bädda sängen, en för att diska, en för att dammsuga mm. Sedan kan man hjälpa varandra då och då för att visa att man är kärleksfull och inte en besserwisser.
Men vafan vet jag, jag är singel.
Om det är svårt så känns det spontant bättre att skriva en lista på saker att göra varje vecka och sedan kör ni alla sysslor varannan vecka var. Mindre utrymme för tjafs och kryphål.
Trashcan
2013-01-26, 13:45
Låter bra, men jag hade nog begränsat det till hushålls sysslor och inte blandat in andra, mer intima saker eller pengar, det känns som att det hade snabbt blivit en downward spiral. Och jag hade inte nollställt varje söndag, om ni vill nollställa gör det en gång i månaden, och den som ligger på minus (säg, mer än 50 poäng) får ett "straff", kanske saker man inte är så pigg på i andra fall, tex kolla på Mannen som kunde tala med hästar, eller gå på paintball tillsammans.
Nä precis, det nämnde ju jag också. Sex t ex ska bygga på kärlek, inte att den ena absolut vill osv.
Ja, det skulle kunna vara nåt. "Straffet" måste ändå vara något som är positivt i slutändan, t ex om hon nu, som i ditt exempel inte tycker paintball är så fantastiskt kommer vi ju sannolikt ändå ha ganska roligt när hon blir "bestraffad".
Mäter man i tid, hur tråkigt det är, etc? Att skotta, julpynta eller städa kan t.ex. ta allt ifrån 10 min till flera timmar. Problemet är väl att där alltid finns "loopholes". Även om dammsugning t.ex. är tråkigt så är det tråkigare att lämna återvinningen. Resultatet blir att man dammsuger en gång om dagen för att det är lätta poäng medan viktiga sysslor blir liggande.
Om man ska ha ett schema så är det, spontant, ganska vettigt att köra en form av "bestraffning" där man tvingas ta itu med uppgifter man skjuter på (t.ex. städa vinden, måla, etc). Att köpa / kräva tjänster från den andra gillar jag inte riktigt.
Personligen hade jag försökt lösa det med någon form av veckoschema istället. Kom överens om vem som lagar mat / diskar / städar på förhand och kör sedan på det.
Det är ju ett självreglerande system. Saker som tar olika lång tid får ha minuttaxa.
Självklart får man inte göra saker i onödan, t ex dammsuga en gång om dagen. Och loopholes löser sig ju som i en vanlig ekonomi, visar det sig att ingen av oss vill dammsuga höjer man ju bara priset på den sysslan tills någon gör det. Klassisk tillgång och efterfrågan-princip. =)
Kunde inte redigera mitt inlägg p.g.a. 10 min regeln men började fundera på arbetstider. Om den ena parten spenderar mer tid i hemmet så borde han/hon åstadkomma mer. Antingen resulterar det i att man får mer poäng eller så kommer man lindrigt undan när den andra personen jobbar "gratis" på arbetet.
Till slut uppstår frågan med lön - om den ena parten tjänar majoriteten av pengarna och de andra spenderar dem - borde inte det också få ett poängsystem?
Det beror ju på hur man har gjort med ekonomin hemma. Delar man alla pengar kan det ju bli lite orättvist. Vi kör på "halvdelad" ekonomi. Vi lägger in lika mycket på ett gemensamt konto varje månad, det går till att betala gemensamma saker. På så vis finns det ingen anledning att blanda in arbetstiden egentligen. Den som arbetar mer tjänar ju (förhoppningsvis) mer pengar som han/hon får spendera själv.
Känns som att ett poängsystem kan fucka upp det längre fram.
Kan ni inte bara hantera vardagssysslorna som vuxna människor? 10 poäng för att diska lite tallrikar? Låter som något grabben på 12 bast kan pyssla med.
Hur då menar du? Vore intressant att höra.
Näe, tydligen inte. Har funkat så dåligt innan. Vi är båda ganska lata när det gäller sånt. Dessutom har hon någon slags(odiagnostiserad) autism och är inte direkt någon hejare på att göra vissa saker som "vuxna människor".
Första steget till skilsmässa, vad jag hört.
Kan du utveckla?
Rikard Jansson
2013-01-26, 13:49
Något jag har bak i huvudet att jag har hört bara, vet inte om det är från en tv-serie eller från en förhållande-pedagog eller bara från random person på internet^^
Trashcan
2013-01-26, 13:49
Hade en sambo som gjorde absolut noll i form av att plocka upp efter sig, eller ens ställa disken i diskmaskinen istället för i vasken etc. Testade allt möjligt, till slut gjorde jag allt, annars blev det inte gjort. Slutade med att vi separerade :D
Personligen hade jag rekommenderat att ni inte kör poäng, utan bara delar upp sakerna. En person är ansvarig för att bädda sängen, en för att diska, en för att dammsuga mm. Sedan kan man hjälpa varandra då och då för att visa att man är kärleksfull och inte en besserwisser.
Men vafan vet jag, jag är singel.
Vad trist. Fast du verkar ju inte bitter i alla fall. :)
Om det är svårt så känns det spontant bättre att skriva en lista på saker att göra varje vecka och sedan kör ni alla sysslor varannan vecka var. Mindre utrymme för tjafs och kryphål.
Ja, fast en sak som är positiv med ett poängsystem är ju att man alltid gör en "dubbel insats". T ex: Om jag känner mig lite extra taggad på att städa, och gör det, så höjer jag ju min poäng som hon ska matcha. Hon får alltså göra lika mycket som jag gjorde, och hemmamiljön blir ännnu trevligare. Det blir liksom en bra spiral. Det är nästan det jag gillar mest med systemet.
Vad trist. Fast du verkar ju inte bitter i alla fall. :)
Ja, fast en sak som är positiv med ett poängsystem är ju att man alltid gör en "dubbel insats". T ex: Om jag känner mig lite extra taggad på att städa, och gör det, så höjer jag ju min poäng som hon ska matcha. Hon får alltså göra lika mycket som jag gjorde, och hemmamiljön blir ännnu trevligare. Det blir liksom en bra spiral. Det är nästan det jag gillar mest med systemet.
Om det funkar för er så är det bra. Jag tycker dock att det verkar jättejobbigt och nästan som att ha en tävling hemma som pågår hela tiden. Liksom; 'skönt med fredag men jag ligger ju 270 städpoäng back, fasen'.
Trashcan
2013-01-26, 14:02
Om det funkar för er så är det bra. Jag tycker dock att det verkar jättejobbigt och nästan som att ha en tävling hemma som pågår hela tiden. Liksom; 'skönt med fredag men jag ligger ju 270 städpoäng back, fasen'.
Ja.... Fast det är ju kanske inte mindre jobbigt att tänka: Skönt med fredag, men det är ju skitstökigt.
Eller: Skönt med fredag, jag har städat som fan hela veckan, fortfarande stökigt och hon verkar inge sugen på att städa, ska jag behöva städa ännu mer?
Säger inte att systemet är perfekt, men städa måste man ju göra oavsett.
Ja.... Fast det är ju kanske inte mindre jobbigt att tänka: Skönt med fredag, men det är ju skitstökigt.
Eller: Skönt med fredag, jag har städat som fan hela veckan, fortfarande stökigt och hon verkar inge sugen på att städa, ska jag behöva städa ännu mer?
Säger inte att systemet är perfekt, men städa måste man ju göra oavsett.
Absolut, det var mest själva 'tävlingsmomentet' som inte funkar för mig (men som sagt; om det är bra för dig så är det bra för dig).
mattilainen
2013-01-26, 14:36
Skriv upp ett schema istället? Måndag dammsuger du, nästa måndag dammsuger hon. Du diskar tisdag, hon nästa tisdag etc etc. Skriv in alla "saker" i ett veckoschema och ha ett rullande schema?
Då menar jag ju självklart att om det behövs flergånger per vecka, t.ex. diska så gör ni varannan gång.
Det här ska jag lätt införa när jag har ett par barn som ska börja hjälpa till hemma.
Detta låter invecklat. Vem ska bedöma om sysslan är "slarvigt" utförd? Ger den full pott ändå?
Jag vet med mig att jag är väldigt lat med sysslor i hemmet, min sambo är dom en duracellkanin. Hon är nästan pedantisk med hemmet. Håller igång hela tiden med sysslor känns det som.
Vi har helt olika definition av ordet stökigt.
Men jag jobbar lite mer, och tjänar bättre. Så jag betalar mer än gärna mer på räkningarna. Visst jag gör också saker hemma, men hon gör betydligt mer. För oss funkar det.
Självklart gör jag sysslor här hemma, men det är inte jämställt om man enbart ser till sysslorna. 60-40 kanske.
en stor stark
2013-01-26, 18:34
Låter som en bra idé för vissa par. Vet inte hur det skulle funka för mig, men funkar säkert för vissa.
Macroman
2013-01-26, 18:34
Köp städhjälp så löser det sig.
Trashcan
2013-01-26, 19:12
Detta låter invecklat. Vem ska bedöma om sysslan är "slarvigt" utförd? Ger den full pott ändå?
Man får väl prata med varandra *rolleyes*
Varför inte sex??
För att ligga enbart för att den ena vill och att det finns något slags "krav" på det är fel på så många nivåer.
Ignatius72
2013-01-26, 19:29
Låter meckigt. Kanske nåt i en övergångsperiod men på de stora hela låter mer som två ruskompisar än ett riktigt par.
Vad är felet på dagens män? Ni beter er som småflickor. Ge henne en lavett ifall hon inte gör som du säger.
Låter kul att ge massage "för att man ligger back" snarare än för att man vill ge det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.