Logga in

Visa fullständig version : Proteinpulver = finnar men kvarg går bra?

MVP
2013-01-26, 09:56
Hur kan det vars så? Har testat både vassle och kasein som ger finnar direkt. Brukar käka kvarg med bär som efterrätt och det funkar bra? Någon som kan förklara detta?

Jeml
2013-01-26, 09:58
undrar också om kvarg ger finnar, har slutat med det nu men vet inge om jag fått mindre finnar..

tar dock 30-90g vassle/dag och det har jag svårare att sluta med.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ondskapelsen
2013-01-26, 10:07
För mig går Kasein och Kvarg bra, men Vassle är big no-no. Dock vassle i typ Gainer går ganska bra. Det är bara vassle som jag får problem av.
Fråga mig inte varför :S.

fenzyn
2013-01-26, 10:08
Smakämnen i pulvren kanske? Testa naturell.

MVP
2013-01-26, 10:16
För mig går Kasein och Kvarg bra, men Vassle är big no-no. Dock vassle i typ Gainer går ganska bra. Det är bara vassle som jag får problem av.
Fråga mig inte varför :S.

Är det inget vassle alls i kvarg?

King Grub
2013-01-26, 10:27
Nej.

MVP
2013-01-26, 10:39
Nej.
Jag tål alltså mjölkprotein men inte vassle då? Konstigt är att pizza och skräpmat går också bra. Kaseinpulver gick inte bra för det har 20% vassle. Kanske är något annat i pulvret jag inte tål? Vad säger grub

King Grub
2013-01-26, 10:47
Vassle är ett mjölkprotein.

Har kaseinpulver 20% vassle är det inte ett kaseinpulver, utan ett blandprotein/helmjölksprotein.

MVP
2013-01-26, 10:55
Vassle är ett mjölkprotein.

Har kaseinpulver 20% vassle är det inte ett kaseinpulver, utan ett blandprotein/helmjölksprotein.

Men kan man köpa 100% kasein som kvarg är i pulver? Tack gubb

earf
2013-01-26, 10:56
Så länge jag kör vassle med vatten går det bra men med mjölk är det kört.

Olika vassle också. Bs whey 100 kör jag med funkar finfint.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

King Grub
2013-01-26, 10:57
Men kan man köpa 100% kasein som kvarg är i pulver? Tack gubb

Det är klart det finns kaseinprotein.

MVP
2013-01-26, 11:35
Det är klart det finns kaseinprotein.
Undra om det är onödigt med pulver, kvarg går ju att variera mycket och före/efter träning kör jag EAA.

King Grub
2013-01-26, 12:07
Det är alltid "onödigt" med pulver om du får tillräckligt med protein från maten. Helt upp till dig. Det är onödigt med kvarg också, om man inte kan eller vill äta det. Mjölkprodukter är bra och smidiga, men inte nödvändiga för den som föredrar annat.

MVP
2013-01-26, 12:29
Det är alltid "onödigt" med pulver om du får tillräckligt med protein från maten. Helt upp till dig. Det är onödigt med kvarg också, om man inte kan eller vill äta det. Mjölkprodukter är bra och smidiga, men inte nödvändiga för den som föredrar annat.

Sant, men jag saknar smidigheten i en aktiv vardag. En lite bonusfråga, jag behöver inget super vetenskapligt svar.

Spelar det någon roll när man äter egentligen? Efter och före träningen har jag hört är det viktigaste. Jag äter 150g protein per dag, bör jag dela upp det i 20-30g omgångar eller kan jag lika gärna äta 3 rejäla mål med 50g i varje?

antar du fått frågan förut *rolleyes*

shikami
2013-01-26, 17:16
Sant, men jag saknar smidigheten i en aktiv vardag. En lite bonusfråga, jag behöver inget super vetenskapligt svar.

Spelar det någon roll när man äter egentligen? Efter och före träningen har jag hört är det viktigaste. Jag äter 150g protein per dag, bör jag dela upp det i 20-30g omgångar eller kan jag lika gärna äta 3 rejäla mål med 50g i varje?

antar du fått frågan förut *rolleyes*

Nu är jag inte helt säker på det där med direkt efter träning, har läst någonstans att man ska vänta ca 60 min (rätta mig om jag har fel)

Sen ang hur många måltider avgör du själv vad som är bäst för dig, vissa kör 1 måltid andra kör 6 måltider.

Gör det som funkar best för dig, se bara till att få dig det du/din kropp behöver.

MVP
2013-01-26, 17:59
Nu är jag inte helt säker på det där med direkt efter träning, har läst någonstans att man ska vänta ca 60 min (rätta mig om jag har fel)

Sen ang hur många måltider avgör du själv vad som är bäst för dig, vissa kör 1 måltid andra kör 6 måltider.

Gör det som funkar best för dig, se bara till att få dig det du/din kropp behöver.

Yeah

Sniggel
2013-01-26, 18:39

Finns ingen bra anledning att med flit vänta 60 minuter. Ät så fort som möjligt. Men stressa inte för den sakens skull. Tar det 1 timme att komma hem och börja äta så är det smidigt med en proteindrink direkt efter. Men ingen större fara om man skippar proteindrinken.

Alzie
2013-01-26, 19:22
Yep. Vassle får jag finnar av. Kvarg är dock lugnt :)

Kör aminosyror i samband med träning och även det funkar utmärkt!

Jeml
2013-01-26, 19:37

kvarg är alltså inget som framkallar finnar? fan jag som slutat med kvarg pga det men däremot äter en del vassle...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

shikami
2013-01-26, 21:50
Finns ingen bra anledning att med flit vänta 60 minuter. Ät så fort som möjligt. Men stressa inte för den sakens skull. Tar det 1 timme att komma hem och börja äta så är det smidigt med en proteindrink direkt efter. Men ingen större fara om man skippar proteindrinken.

Hmm brukar faktist dra i mig EAA´+ malto + kreatin direkt efter, sen hinner det bli en till innan middag ca 45-60 min beroende på om jag har någon middags matlåda eller ej.
Dock funderat på att vänta ca 60 min men även om det kan finnas studier på att det skulle vara optimalt så känns det inte optimalt.

King Grub
2013-01-26, 21:51
Our results imply that protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time.

Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9.

MVP
2013-01-26, 23:35

Exakt samma här. Kvarg,malto,EAA kör vi på och förblir samtidigt fina i hyn :)

Erikzor
2013-01-27, 01:25
Mycket intressant tråd, jag har jätte problem med finnar på ryggen nu under bulken då jag använder mig av gainer två gånger om dagen. Det här ska verkligen testas under deffen, att bara köra med kvarg istället för vassle.

Tackar!

MVP
2013-01-27, 06:40
Undra om man kan gå till läkarn och få reda på vilken kost man är kännslig emot?