handdator

Visa fullständig version : Inåtväxande hårstrå, tips?

Shcyhar
2013-01-26, 00:19
Har fått ett inåtväxande hårstrå tror jag. Det var en röd prick typ som en finne. Har sett att håret där under börjat komma fram mer och mer och nu låg håret som en loop typ. Håret satt fast ovanpå skinnet och gick sedan ner igen. Såg ut som håret växt upp sen ner under skinnet typ. Drog nu bort detta håret, vilket kanske var dumt? Borde jag ha låtit det fixa sig själv? Drog dock inte bort hela håret utan jag bara drog i ena änden av håret så gick den upp. Är det bara att låta denna prick nu läka av sig själv eller bör jag tvätta med något speciellt?

Kafka
2013-01-26, 00:27
Gräv med en pincett, och ryck ut hårstrået med roten. Brukar funka för mig.

marsh12
2013-01-26, 07:47
????????????

Duran
2013-01-26, 08:20
Jag har haft sånt och det har försvunnit utan nån specialtvätt. Låt bli att pilla så du inte får ärr. Om du vaxar så har jag läst att det är bra att använda en peelingcreme då och då för att inte få inåtväxande strån. Det finns särskilda cremer för inåtväxande strån också. Googla eller dra till Kicks/Åhléns/nån annan butik och fråga så du slipper detta i framtiden. Jag tyckte iallafall att det var stressande att gå och undra om det skulle försvinna eller inte.

Shcyhar
2013-02-11, 23:20
Har fått en till. Tog nyligen bort den. Lät den sitta tills det var möjligt att dra bort med fingrarna såg liksom hårstrået ligga mot huden och går ner på två sidor men lyckades få bort, började blöda lite osv. Måste man gå till läkare för det? Har även sån böld som liknar finne men har dragit ut hårstrået tror jag men inte roten.

LillaTjejen
2013-02-11, 23:59
Beror väl på var på kroppen och orsak, men om det är ett återkommande besvär pga rakning/vaxning så prova nån sån där specialkräm. Om inte så skulle jag ha lasrat bort eländet. Låter jobbigt att få små ömma varbölder och har du otur och det kommer in nått skit där så kan det ju bli en riktigt o.nice infektion.