handdator

Visa fullständig version : Tvätta lyftarskorna?

sanoj
2013-01-25, 12:50
Tja.

Mina adidas power perfect 2 har senaste tiden börjat lukta mer och mer kattpiss (ammoniak), antagligen på grund av några uteblivna vädringstillfällen. Därför undrar jag nu om någon här har haft ett liknande problem och lyckats lösa det? FUngerar sånna där bollar som tar bort bakterier och lukt, kan man tvätta skorna utan att förstöra osv??

olle lindblad
2013-01-25, 12:58
Yocoair fungerar, men du behöver spraya med jämna mellanrum. Finns på Clas Ohlson bland annat.

drakfelt
2013-01-25, 13:11
Utökar TS's frågeställning: Finns det något sätt att vårda sina adipowers, så att de håller så länge som möjligt. Jag är väldigt anal med skor i allmänhet så finns det någonting ö.h.t man kan göra så tipsa gärna. Jag brukar:

- Ställa skorna luftigt
- Ha skoblock i på vilodagar :)

z_bumbi
2013-01-25, 13:19
Generellt så funkar det att torka ur skor med en trasa/svamp med ättika för att få bort lukter. Finns det lösa sulor så plocka ut dem och gör rent dem separat.
Sen beror det på material vad som går eller inte går att göra så vad är skorna gjorda av?

drakfelt
2013-01-25, 13:31
Generellt så funkar det att torka ur skor med en trasa/svamp med ättika för att få bort lukter. Finns det lösa sulor så plocka ut dem och gör rent dem separat.
Sen beror det på material vad som går eller inte går att göra så vad är skorna gjorda av?

Oklart, nån form av plastblandat läder.

http://images.eastbay.com/is/image/EBFL/24382_fr_sc7_hinrg?wid=300&hei=300&qlt=80

"Polyuretan-belagt läder i mellanfoten och framfot för en hållbar, formsydd passform."

sanoj
2013-01-27, 17:23
Ingen som testat tvätt?

zeldox
2013-01-27, 17:36
Stryk insidan med bakpulver, frys 24 timmar, skrapa bort bakpulver. Normalt sätt borde lukterna försvinna! (iaf med läderskor-/mocka-/tygskor )