Visa fullständig version : Godis under viktnedgång
Hej jag försöker just nu gå ner i vikt, äter 1500-1800 kalorier om dagen och springer 40-60 min 5-6 gånger i veckan. Jag undrar om man kan äta godis och god mat typ 1 gång i veckan? Kommer det "förstöra" min viktnedgång och kommer det ta mycket längre tid att gå ner om jag gör det?
StretfordEnd
2013-01-24, 20:54
En fuskdag kan förstöra i princip hur mycket som helst. Allt handlar om hur mycket kalorier du stoppar i dig i förhållande till hur mycket du gör av med.
Sluta göra nya trådar hela tiden är du snäll.
Jag har (och säkert andra också) sagt att det handlar om kalorier. Du kan äta 1500 kcal godis varje dag och gå ned i vikt men det vore en katastrof både för hälsan och för resultaten.
Lite godis under deff är inte fel, men personligen undviker jag sånt så mycket jag bara kan. Då kan en god frukt som en passionsfrukt vara bättre, för frukter och riktig mat tenderar inte att ge samma "sjuka" sug som godis kan ge.
Lychgate
2013-01-24, 20:57
Beror helt på mängd.
Äta godis kan vara allt från en halv snickers (~150kcal) till ett halvkilo godis (2000-3000kcal). Räkna och se om du tycker det är värt det.
Sluta göra nya trådar hela tiden är du snäll.
Jag har (och säkert andra också) sagt att det handlar om kalorier. Du kan äta 1500 kcal godis varje dag och gå ned i vikt men det vore en katastrof både för hälsan och för resultaten.
Lite godis under deff är inte fel, men personligen undviker jag sånt så mycket jag bara kan. Då kan en god frukt som en passionsfrukt vara bättre, för frukter och riktig mat tenderar inte att ge samma "sjuka" sug som godis kan ge.
Gör inte det hela tiden och tänkte att den första var lite utplånad. Jag vet att det handlar om kalorier, men jag undrade bara ifall den annars nyttiga veckan skulle förstöras.
Gör inte det hela tiden och tänkte att den första var lite utplånad. Jag vet att det handlar om kalorier, men jag undrade bara ifall den annars nyttiga veckan skulle förstöras.
Om du har täckt ditt näringsbehov med nyttig mat som ägg, kött, kvarg, grönsaker osv. och sen lägger till lite godis för att också täcka ditt energibehov finns det inga problem med det om du kan hålla dieten.
Men om du går runt hela dagarna och tänker på godis så dietar du för hårt eller gör nåt annat fel. Ät riktig mat så försvinner suget efter ett tag. Visserligen ersätts det av sug efter mat, men det är naturligt vid energiunderskott ;)
Det tar så lång tid exakt så lång tid extra som du överäter. Räkna, det handlar om plus och minus, det måste du fattat vid detta laget. 1kg fett=ca 8000-9000kcal
Jag brukar spendera en dag i veckan till godis/glass/whatever. Jag käkar då exempelvis kyckling med broccoli både till lunch och middag och brukar då hamna på ungefär 700 kcal. De kalorier jag har kvar för dagen lägger jag på skit :) Det blir oftast ett gräddglasspaket samt grädde banan och daim. Rekommenderas ;D
Idag kan jag berätta att jag syndat pga födelsedagskalas så det blir ner till gymmet för att springa bort överskottet så att jag ska få min härliga glassdag :)
Det kanske inte är optimalt, men det får mig att hålla strikt kost och träning resterande dagar. Vissa personer behöver väl dessvärre en morot utöver resultaten.
lolitalord
2013-01-24, 23:00
Hej jag försöker just nu gå ner i vikt, äter 1500-1800 kalorier om dagen och springer 40-60 min 5-6 gånger i veckan. Jag undrar om man kan äta godis och god mat typ 1 gång i veckan? Kommer det "förstöra" min viktnedgång och kommer det ta mycket längre tid att gå ner om jag gör det?
Inte en gång i veckan, då tror jag det förstör mer än det är bra. Men kanske var 3e vecka? Ta en dag du känner dig riktigt låg för att få mer energi. Om du inte styrketränar behöver du inte alls ha ätardagar..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.