Visa fullständig version : Hur mycket skada gör en riktig skitdag?
OM man är noga med kosten i samband med träning och/eller en förändrad livsstil så är min fråga hur mycket skada det gör att ta en dag och verligen synda?
Jag har förstått att det är + och - som gäller så det är det totala intaget per dag som räknas, inte om man äter på kvällen eller liknande fördomar.
Men hur mycket överskott tar kroppen verkligen upp. Om jag vill ligga på 2000kalorier per dag och en dag äger 4500kalorier. Innebär det då att jag har 5 dagar där jag bör minska till 1500kaloriser för att "komma ikapp" efter syndiga lördagen?
Ni förstår vad jag menar, tar kroppen upp alla dessa 4500kalorier eller eller skiter man ut 1000 av dem :) ??
kroppen kommer ta upp samtliga 4500 kalorier.
Kroppen tar upp nästan allting. Men om du äter riktigt mycket och tuggar lite så tar den upp mindre. Överäter man så ökar energiförbrukningen också- mycket blir spillvärme. Kanske rör du lite mer på dig eftersom du har mer energi också. Det beror lite på vad du har för set-point. Dvs. den vikt din kropp vill att du ska ligga på.
Om du ligger på balans på 2000 kcal per dag och äter 4500 kcal så är överskottet bara 2500 kcal, varav en hel del kolhydrater antar jag. Om du konditionstränar mycket kan du snarare dra nytta av en dag där du fyller på ordentligt med glykogen.
mattilainen
2013-01-24, 16:37
Ja, du får i dig alla kcal. Om det är i största delen socker tar du upp mer eller mindre allt. Det finns väl någon studie som grub visat (om jag minns rätt) att även över 10000 kcal tas upp (om inte mer?)
Så. "syndar du" med så mycket överskott så får man tyvärr ligga back några dagar för att komma igen. Därför kan man lätt se såna där tjocka tjejer som är ute och festar fredag och lördag som "inte äter någonting" och dom gör inte det, speciellt inte på veckorna när dom alltid försöker dar ner på det dom äter och dricker såna där skit "GÅ NER I VIKT" drinkar.. Sen kommer helgen och dom har varit duktiga och legat på kaloriunderskott i hela 5 dagar. På fredag får dom i sig 4500 kcal och på lördag blir det pizza till frukost och supningen startar mer eller mindre direkt. Får inte glömma kebabtalriken på natten innan dom ska hem och ligga med sitt one night stand. De når lätt 4k kcal idag igen och vips hela veckans + lite till är som bortblåst. För att sedan klaga nästa vecka på att "Jag äter inget och går inte ner i vikt"
Kroppen tar upp det du äter, men samtidigt kan det vara jäkligt gott med en "skitdag" ibland
Bara för att kroppen tar upp det betyder det inte att det lagras in som fett. En del blir till värme, en del bygger muskler, en del lagras in som glykogen, en del lagras in som intramuskulära triglycerider, en del lagras in som underhudsfett etc. Men ju mer du överäter ju mer fett lagrar du också in.
Latissimus Dorsi
2013-01-24, 17:20
Desto mer du äter desto mer förbrukar du. Kalori in kalorier ut är bara en förenkling av verkligheten.
Desto mer du äter desto mer förbrukar du. Kalori in kalorier ut är bara en förenkling av verkligheten.
3-10% ökar förbränningen med. "Naturligt tjocka" brukar ligga runt 3% medan "naturligt smala" ligger runt 10%.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3456075
Om du är ute efter att bygga muskler och bli starkare, så är det ju bara positivt med energiöverskott vissa dagar (även om +2500 kcal som i ditt exempel är alldeles för mycket). Allt för många sådana dagar, och/eller för stora överskott, så blir du även fet på köpet.
ja, du får i dig alla kcal. Om det är i största delen socker tar du upp mer eller mindre allt. Det finns väl någon studie som grub visat (om jag minns rätt) att även över 10000 kcal tas upp (om inte mer?)
så. "syndar du" med så mycket överskott så får man tyvärr ligga back några dagar för att komma igen. Därför kan man lätt se såna där tjocka tjejer som är ute och festar fredag och lördag som "inte äter någonting" och dom gör inte det, speciellt inte på veckorna när dom alltid försöker dar ner på det dom äter och dricker såna där skit "gå ner i vikt" drinkar.. Sen kommer helgen och dom har varit duktiga och legat på kaloriunderskott i hela 5 dagar. På fredag får dom i sig 4500 kcal och på lördag blir det pizza till frukost och supningen startar mer eller mindre direkt. Får inte glömma kebabtalriken på natten innan dom ska hem och ligga med sitt one night stand. De når lätt 4k kcal idag igen och vips hela veckans + lite till är som bortblåst. För att sedan klaga nästa vecka på att "jag äter inget och går inte ner i vikt"
+1
Latissimus Dorsi
2013-01-24, 18:21
3-10% ökar förbränningen med. "Naturligt tjocka" brukar ligga runt 3% medan "naturligt smala" ligger runt 10%.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3456075
Det jag huvudslöigen syftar på är NEAT och att mer mat innebär mer spillvärme.
Tsandell
2013-02-01, 18:24
Jag har själv upplevt att en skräpdag gör mig mer motiverad de andra dagarna :) Så gör lite avtramp från kostrutinerna nån gång ibland om du känner för det.
Om du vet att du har ätit på tok för mycket en dag så är det ju bara att äta lite mindre några dagar, det jämnar ut sig i längden.
Langster
2013-02-01, 21:25
En riktig skitdag är en dag då man inte äter något eller inte äter tillräckligt och bara ligger i sängen och kollar på film typ. Det är mycket, mycket värre än att äta för mycket.
Det är bara om man kör en seriös deff man bör oroa sig för +2000 kcal nån dag ibland.
Perspektiv. Det är vad jag försöker ha för att evighetsdeff inte ska övergå i någon slags noja eller störning.
En skitdag är inte en dag med kebabtallrik, glass, ostbågar och öl. Det är inte en påtvingad vilodag på grund av jobb/barn/sjukdom eller sociala måsten.
En skitdag är när ett knä/en axel/nacke/disk ger upp med ett muntert knak och gör träningen till ett elände för månader/år framåt.
Plus att man inte dör ens av det.
Fyfan, bara för det gick jag till kylen och plocka fram jordnötssmöret och drog i mig några extra mackor. Denna dag blev ett överskott på över 2500....
exevision
2013-02-02, 09:36
Det beror lite på vad du har för set-point. Dvs. den vikt din kropp vill att du ska ligga på.
Du menar att dessa "set-points" existerar?
Du menar att dessa "set-points" existerar?
Ja, självfallet. Det är enda sättet att förklara varför vissa kan i teorin överäta vid en viss vikt men ändå stå still i vikt (matintag+träning+vardag identisk).
Sen verkar det som att en set-point kan skifta med tiden.
exevision
2013-02-02, 10:03
Ja, självfallet. Det är enda sättet att förklara varför vissa kan i teorin överäta vid en viss vikt men ändå stå still i vikt (matintag+träning+vardag identisk).
Du säger ju själv att det är i teorin. Sen om det praktiskt är så är en annan sak. Snacket om set point är väll bara en teori/spekulation?
Vet inte om jag köper setpoint teorin fullt ut men jag skulle kunna köpa att det handlar om att kroppen ogärna vill ha allt för små fettdepåer. :)
Du säger ju själv att det är i teorin. Sen om det praktiskt är så är en annan sak. Snacket om set point är väll bara en teori/spekulation?
Men förstod du inte vad jag menade?
Säg att person X springer en mil om dagen och är nästan helt stillasittande i övrigt. Den förväntade förbrukningen ligger på 3000 kcal. Men som det verkar förbrukar X 3300 kcal istället och går ned 0.3 kg i veckan.
exevision
2013-02-02, 10:58
Men förstod du inte vad jag menade?
Säg att person X springer en mil om dagen och är nästan helt stillasittande i övrigt. Den förväntade förbrukningen ligger på 3000 kcal. Men som det verkar förbrukar X 3300 kcal istället och går ned 0.3 kg i veckan.
Jo, jag förstod det hela. Men som sagt, det är i teorin, på skrivbordet. Om det är så i praktiken är en annan sak. Och att man verkar uppleva/uppfatta en sak är inte det samma som att det verkligen är så.
fitness2013
2013-02-02, 18:17
Ätardag eller inte.... det är frågan!!! Själv äter jag strikt i veckorna där jag inte äter ngt annat än mitt schema tillåter. Men sen har jag en ätardag varje lördag och då äter jag massor!!!!!! Och precis av det jag vill :D Min erfarenhet är att jag inte ökar i fettprocent av detta upplägg! Däremot samlar jag på mig en massa vätska så dagen efter känner jag mig hyfsat tung :P
Ätardag eller inte.... det är frågan!!! Själv äter jag strikt i veckorna där jag inte äter ngt annat än mitt schema tillåter. Men sen har jag en ätardag varje lördag och då äter jag massor!!!!!! Och precis av det jag vill :D Min erfarenhet är att jag inte ökar i fettprocent av detta upplägg! Däremot samlar jag på mig en massa vätska så dagen efter känner jag mig hyfsat tung :P
Hur mycket kcal överskott på lördagar då?
Har man koll på vad man äter funkar det att ha fria ätardagar men förvånande många har inte den kollen och då kan det vara en nackdel. Jag ser också hellre att någon äter mer mat vid de vanliga målen/äter någon maträtt som de är sugna på än att de öppnar brödluckan kl 9 på morgonen och börjar skyffla in precis allt de kommer över för att sedan vara tvungna att lägga sig väldigt lågt i kalorier resten av dagarna för att kompensera. Det triggar enligt mig bara att risken ökar för att nästa "ätardag" blir ännu värre.
Har man en låg kaloribudget kan man dessutom inte spontanäta "skräpmat", godis, efterrätter etc i veckorna utan att gå över den dagens kalorimål och riskerar på sätt att bli ännu mer sugen.
Edit: Fast sen är det också så att en gång inte påverkar något i stort bara man inte får för sig att överkompensera det man har ätit och därför skapar en ond cirkel.
Sheogorath
2013-02-03, 11:20
Set-point handlar inte om att göra sig av med ett överskott vid en viss aktivitetsnivå utan beskriver den vikt på vilken aptit och aktivitet regleras så att ett större energiintag kompenseras för över tid, och en tids energiunderskott leder till överätning. D.v.s. det förklarar varför de flesta står tämligen stilla i vikt fast de inte räknar kalorier eller ens tänker på kalorier. D.v.s. det är kroppens självvalda vikt.
Set-point handlar inte om att göra sig av med ett överskott vid en viss aktivitetsnivå utan beskriver den vikt på vilken aptit och aktivitet regleras så att ett större energiintag kompenseras för över tid, och en tids energiunderskott leder till överätning. D.v.s. det förklarar varför de flesta står tämligen stilla i vikt fast de inte räknar kalorier eller ens tänker på kalorier. D.v.s. det är kroppens självvalda vikt.
Säker på att det är så enkelt? Länka gärna till en källa.
Annars kan jag tänka mig att kroppen skulle kunna uppreglera metabolismen för att bränna av kalorier när trivselvikten hotas.
exevision
2013-02-03, 11:49
Finns det någon fördel med att hålla sig inom den viktintervallen i sin bulk och deff?
Kvicksilver
2013-02-03, 11:50
En skitdag är när jag hamnar under 2900 kalorier... då blir jag orolig att jag ska krympa. :(
Finns det någon fördel med att hålla sig inom den viktintervallen i sin bulk och deff?
Att vara viktstabil omöjliggör både bulk och deff.
Sheogorath
2013-02-03, 11:55
Säker på att det är så enkelt? Länka gärna till en källa.
Annars kan jag tänka mig att kroppen skulle kunna uppreglera metabolismen för att bränna av kalorier när trivselvikten hotas.
Det kan den och studier har visat att vissa gör det effektivare än andra. Men det är inte innebörden i "set point". Det är däremot en av de metoder kroppen använder för att nå set-point. Andra metoder är minskad/ökad aptit och minskad/ökad spontanaktivitet.
Det kan den och studier har visat att vissa gör det effektivare än andra.
Jo, jag vet.
Men det är inte innebörden i "set point". Det är däremot en av de metoder kroppen använder för att nå set-point. Andra metoder är minskad/ökad aptit och minskad/ökad spontanaktivitet.
Fast du skrev ju precis att det inte handlade om att bränna av kalorier på ett överskott och nu säger du att det också är en "metod" tillsammans med minskad/ökad aptit och spontanaktivitet?
Menar du alltså att "set-point" inte involverar en ökad termogenes, hormonella förändringar osv av matintag?
Sheogorath
2013-02-03, 12:29
Jo, jag vet.
Fast du skrev ju precis att det inte handlade om att bränna av kalorier på ett överskott och nu säger du att det också är en "metod" tillsammans med minskad/ökad aptit och spontanaktivitet?
Menar du alltså att "set-point" inte involverar en ökad termogenes, hormonella förändringar osv av matintag?
Nej, jag menar att man får skilja på metoderna och resultatet. Set-pointen är resultatet. Vägen dit nås på flera sätt av kroppen där reglerad termogenes är en väg, reglerad aptit är en annan väg osv. Det är alltså inte bara reglerad termogenes som förklarar stabil kroppsvikt. Är vi överens?
Kan man räkna med psyket och vanor till set-point? Jag menar att om man brukar äta en viss mängd så blir man ju van vid det samt att magsäcken också blir större och mindre. Plus att hungerkänslor är individuellt.
Kan man räkna med psyket och vanor till set-point? Jag menar att om man brukar äta en viss mängd så blir man ju van vid det samt att magsäcken också blir större och mindre. Plus att hungerkänslor är individuellt.
Detta undrar jag med, funderade på det så sent som inatt faktiskt.
Alltså att om kroppen fysiskt kanske vill gå upp ett par kilo men man psykiskt inte mår bra av all den maten som behövs för det, vad händer då?
Sheogorath
2013-02-03, 14:55
Detta undrar jag med, funderade på det så sent som inatt faktiskt.
Alltså att om kroppen fysiskt kanske vill gå upp ett par kilo men man psykiskt inte mår bra av all den maten som behövs för det, vad händer då?
Gick du inte upp i vikt fast du lät aptiten styra (ingen medveten ansträngning åt något håll) kan du ju inte säga att din kropp "ville gå upp i vikt egentligen". Hur ska du kunna veta det?
Gick du inte upp i vikt fast du lät aptiten styra (ingen medveten ansträngning åt något håll) kan du ju inte säga att din kropp "ville gå upp i vikt egentligen". Hur ska du kunna veta det?
Ne det kanske är så enkelt. Var bara en fundering alltså. :)
fitness2013
2013-02-03, 22:01
Oj, då räknar jag inte men tippar på det dubbla åtminstone.... ligger i veckorna på 2200/dag :-P
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.