Visa fullständig version : Få in nyttiga fetter varje dag
Kan någon ge tips på hur jag kan få i mig nyttiga fetter i kroppen?
Några aningar jag har är följande:
Steka i Rapsolja och inte margarin
Äta Cashewnötter(men hur många g om dagen)
Äta fisk
Vad kan jag mer äta som är nyttigt fett?
Är milda culinesse nyttig fett?
lolitalord
2013-01-24, 04:02
Kan någon ge tips på hur jag kan få i mig nyttiga fetter i kroppen?
Några aningar jag har är följande:
Steka i Rapsolja och inte margarin
Äta Cashewnötter(men hur många g om dagen)
Äta fisk
Vad kan jag mer äta som är nyttigt fett?
Är milda culinesse nyttig fett?
Stek i olivolja. Ringla även olivolja över salladen. Nötter, fröer, lax, avokado. :) Ät avokado till både lunch och middag. Ät lax någon gång i veckan till middag. Ät nötter till mellanmålen osv.
Fet fisk några gånger i veckan räcker långt. Om man inte äter det så skulle jag skaffa omega-3 kapslar och är de på 30% så skulle jag käka 1-2 g olja i genomsnitt per dag.
Äter man mycket fett så kanske det har betydelse vad resten består av men jag gissar att du eftersom du går ner i vikt inte behöver bry dig så mycket mer.
Spikmattan
2013-01-24, 09:11
Stek i olivolja. Ringla även olivolja över salladen. Nötter, fröer, lax, avokado. :) Ät avokado till både lunch och middag. Ät lax någon gång i veckan till middag. Ät nötter till mellanmålen osv.
Och ägg!
Jag skulle inte steka i olivolja, för låg rökpunkt och inte smakneutral. Olivolja har jag i massor av saker, men inte i stekpannan.
Har Mozarella nyttiga fetter?
Kan jag inte steka i rapsolja?
Hur många gram nötter bör jag få i mig om dagen?
Har Mozarella nyttiga fetter?
Kan jag inte steka i rapsolja?
Hur många gram nötter bör jag få i mig om dagen?Vilka nötter tycker du att har en fettfördelning som gynnar ditt totala intag av fett?
Hur ska man ha råd med olivolja i sin deff är ju frågan, 40g för att få i sig nog mycket fett varje dag.
Fishtank
2013-01-24, 12:49
Beror väl på hur mycket fett du behöver Woody.
Vissa klarar sig på låga intag och vissa behöver klart högre för välmåendet.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Vilka nötter tycker du att har en fettfördelning som gynnar ditt totala intag av fett?
Cashewnötter
CashewnötterFördelningen omega-3 och -6 är ju ingen höjdare. Mättat vs enkelomättat fett ser bra ut.
lolitalord
2013-01-24, 16:03
Hur ska man ha råd med olivolja i sin deff är ju frågan, 40g för att få i sig nog mycket fett varje dag.
Undrar jag med. Men tycker det är ett bra fett. Avokado däremot tycker jag både är gott och mättar bra. :)
lolitalord
2013-01-24, 16:04
Fet fisk några gånger i veckan räcker långt. Om man inte äter det så skulle jag skaffa omega-3 kapslar och är de på 30% så skulle jag käka 1-2 g olja i genomsnitt per dag.
Äter man mycket fett så kanske det har betydelse vad resten består av men jag gissar att du eftersom du går ner i vikt inte behöver bry dig så mycket mer.
Blir många laxfileer isåfall, dyrt. 10g fett per 100g. Beroende på vilken sort, men ungefär.
Har detta någon praktisk effekt på viktnedgång? Jag har aldrig studerat mitt fettintag öht, sålänge jag får i mig minst ~20g. Vad det är för typ av fett har jag inte tittat närmre på.
Så ni här inne rekomenderar att äta 20-30 gram cashewnötter om dagen, börja steka min mat i rapsolja istället för margarin och börja äta avokado?
lolitalord
2013-01-24, 23:03
Så ni här inne rekomenderar att äta 20-30 gram cashewnötter om dagen, börja steka min mat i rapsolja istället för margarin och börja äta avokado?
Hehe det där lät ju luddigt. Men avokado till lunch/middag. En avokado är 20g fett tex. Du måste ju räkna på det också. Det var bara exempel på mat du kan äta för att få i dig fett. :)
Blir många laxfileer isåfall, dyrt. 10g fett per 100g. Beroende på vilken sort, men ungefär.
Det är betydligt dyrare att köpa avacado eller nötter då DHA och EPA saknas där och att de inte tillför något speciellt i övrigt. Andelen omega-3 är överhuvudtaget ganska så låg i de livsmedlen och därför för att få upp mängden omega-3 så blir intaget av energi ganska så högt.
Lax eller annan fet fisk köper man som proteindel i en måltid och får omega-3 inklusive DHA och EPA på köpet.
Nötter och avacado kan man sedan äta för att det är gott i vissa maträtter etc men man ffa i nötternas fall bör man ha koll på att det är liten volym med ganska mycket energi.
lolitalord
2013-01-26, 01:14
Det är betydligt dyrare att köpa avacado eller nötter då DHA och EPA saknas där och att de inte tillför något speciellt i övrigt. Andelen omega-3 är överhuvudtaget ganska så låg i de livsmedlen och därför för att få upp mängden omega-3 så blir intaget av energi ganska så högt.
Lax eller annan fet fisk köper man som proteindel i en måltid och får omega-3 inklusive DHA och EPA på köpet.
Nötter och avacado kan man sedan äta för att det är gott i vissa maträtter etc men man ffa i nötternas fall bör man ha koll på att det är liten volym med ganska mycket energi.
Håller med och håller inte med.
Nötter innehåller väldigt mycket kcal till liten mättnad, inte så bra på diet. Tex en paranöt innehåller 26kcal. Men mandlar är rätt ok, 13st innehåller 91kcal.
Håller inte med om att det inte finns något bra med avocado/nötter utöver smaken. Avocado är bra fett, punkt. Lax är bra fett, nötter med. För att börja med nötter så har nötter en bra fördel i att det kan vara fettförbrännande till viss del. Alla nötter du äter tas inte upp av kroppen och nötter ökar din förbränning (främst mandlar, som då inte är riktigt en nöt men räknar ändå dit dem).
Sedan lax. Lax är bra fett som sagt, men inte så bra protein. Det är till största del protein men det är inte bättre än tex kyckling. Det jag vill säga är att det är bättre med en kycklingfile och en avocado, än en laxfile. Du får i dig bättre protein om du väljer det förstnämnda. Däremot kan du äta lax ibland. Antar att de flesta här baserar sin kost på PROTEIN och då vill välja det som är bäst. Petigt men tyckte bara inte det var sant att det inte fanns andra fördelar än "bra fett" med det jag tipsade om. :)
Omega3 tabletter är så bra. Även om man tycker man äter mycket fett så är det aldrig fel att ta dessa också.
Vad gör man om man är vegan då? *screwy*
Stek i kokosolja
Ät nötter
Ät fisk
Ät avokado
Ta några kapslar Omega3 varje dag
Vad gör man om man är vegan då? *screwy*
En viss ökad omvandling till EPA och DHA sker antagligen så rapsolja och andra livsmedel som innehåller andra typer av omega-3 är bra, det finns också vegetariska omega-3-tillskott som innehåller EPA och DHA.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.