handdator

Visa fullständig version : framåtroterad axel, problem att spänna.

Spartacus1
2013-01-23, 19:40
Hej!

Kort info

Kön: Man

Ålder: 22

Längd och vikt: 188cm 86kg

Mitt problem är med min höger axel. Det känns som att den är framåtroterad vilket har lett till att höger deltoid och trapezius har fått en sämre muskelutveckling. Om jag försöker spänna bakre deltoid på höger sida så blir det mer att jag spänner skulderbladsmusklerna samt latissimus dorsi och axeln tiltar framåt, det går helt enkelt inte att i princip bara spänna bakre/övriga deltoid. På vänster sida går det och jag får en rund och fin axel. Resultatet på höger sida blir att axeln roterar framåt, skulderbladet trycks ut och som sagt så är det mindre utvecklade muskler kring axeln på högersida.

Har ingen smärta på något sätt bara en onormal rörelse/aktivering av muskler, det som jag tror kan ligga bakom detta är att när jag tränade axlar sittandes hantelpress för ett ca 4 år sedan så tappade jag vikten bakåt med höger armen i toppläget och hade smärta i axeln en tid efter det.

Tränat en rullande 3-1-3 split nu i 6 månader med mycket fokus på basövningar. Lagt på mig 12kg och det är nu jag börjat sett hur annorlunda höger axel ser ut. Har tränat i ca 5 år och nu på senare tid som jag har blivit mer seriös.

Vet att det kan vara svårt att göra någon bedömning utan att se hur det ser ut men jag har världens sämsta kamera på mobilen.

Hoppas att någon kunnig kan svara på hur jag ska gå till väga, har varit hos naprapat samt sjukgymnast utan framgång.