handdator

Visa fullständig version : Kass lever

Moskil
2013-01-23, 17:03
Hej! Jag har nyligen börjat träna och är i processen att bulka upp mig lite. Problemet är att jag tar medicin som är rätt hård mot levern, och efter diverse gainers och fet och kaloririk mat har det visat sig att mina levervärden börjar bli lite oroväckande. Nu vet jag inte om det beror på det, men min läkare avrådde mig från att dricka gainer p.g.a maltodextrinet, samt undvika mycket fet mat och socker.

Det här krockar ju lite med min träningsplan, eftersom jag ju måste få i mig ordentligt med kalorier för att öka ordentligt.

Är det någon som har några bra tips på vad jag kan äta för att både vara snäll mot levern, och komma upp i de 3500 kcal per dag jag behöver?:confused:

tjing
2013-01-23, 17:10
Överätning i sig kan transient höja levervärden; mer mat, mer arbete för levern. ALAT vill jag minnas.

Dra ner en aning på kolhydraterna (speciellt snabba som maltodextrin) skulle jag gjort och lagt till bra fetter t ex nötter, fisk etc. Men jag är ingen expert på levern.

Vilken medicin är det förresten?

cakehole
2013-01-23, 17:11
Hej! Jag har nyligen börjat träna och är i processen att bulka upp mig lite. Problemet är att jag tar medicin som är rätt hård mot levern, och efter diverse gainers och fet och kaloririk mat har det visat sig att mina levervärden börjar bli lite oroväckande. Nu vet jag inte om det beror på det, men min läkare avrådde mig från att dricka gainer p.g.a maltodextrinet, samt undvika mycket fet mat och socker.

Det här krockar ju lite med min träningsplan, eftersom jag ju måste få i mig ordentligt med kalorier för att öka ordentligt.

Är det någon som har några bra tips på vad jag kan äta för att både vara snäll mot levern, och komma upp i de 3500 kcal per dag jag behöver?:confused:

1. Skulle du ha lust/möjlighet att delge dina provsvar?

2. Hur har du käkat hittills sen du börjat träna samt bulka? Ge gärna exempel på hur det ser ut en vanlig dag, samt hur mycket näringsfattigt skräp du brukar stoppa i dig såsom choklad, godis, snacks osv..

3. Använder du dig av PWO´s eller andra kosttillskott?

Nebuchadnezzar
2013-01-23, 17:11
Har du inga stora problem med aptiten så ska väl inte jättefet mat och maltodextrin behövas.

"Vanlig mat" är det vanliga, tråkiga och bästa tipset. Bröd är annars ett schysst tips som brukar vara lätt att äta många kalorier av utan att bli särskilt mätt.

Förutsatt att det var höga fetthalter och maltodextrin specifikt som du avråddes från och inte överätning i allmänhet.

Men jag är ingen expert på levern.

Det här är en bra brasklapp som du (TS) bör ha i bakhuvudet för samtliga inlägg i tråden som svarar på nåt annat än din fråga. Det finns alltid en risk för wikiläkare i såna här trådar.

begt
2013-01-23, 17:19
Alkohol, socker, fet mat (skräpmat) och dåliga fetter bör undvikas. Ett modest kaloriunderskott är i vart fall bra vid fettlever (0.5 kg/vecka).

Skulle skippa bulken innan levervärdena normaliserats. Om du bara sköter dina kort rätt kommer levern återgå till det normala med tiden. Levern är det av kroppens organ med bäst förmåga att läka sig självt. Men det förutsätter att man inte sabbar den processen.

Moskil
2013-01-23, 18:04
Till att börja med, tack alla för tipsen! Det uppskattas verkligen :)

Överätning i sig kan transient höja levervärden; mer mat, mer arbete för levern. ALAT vill jag minnas.

Dra ner en aning på kolhydraterna (speciellt snabba som maltodextrin) skulle jag gjort och lagt till bra fetter t ex nötter, fisk etc. Men jag är ingen expert på levern.

Vilken medicin är det förresten?

Ja, det låter ju logiskt tyvärr... Kanske är bäst om jag kompromissar lite med kaloriöverskottet antar jag.

Får köra på det, nyttig mat helt enkelt! Tyvärr (?) har jag väldigt bra ämnesomsättning och går ner i vikt direkt om jag inte proppar i mig riktigt j*vlka ordentligt med mat.

Metoject heter det, aka cellgifter.

1. Skulle du ha lust/möjlighet att delge dina provsvar?

2. Hur har du käkat hittills sen du börjat träna samt bulka? Ge gärna exempel på hur det ser ut en vanlig dag, samt hur mycket näringsfattigt skräp du brukar stoppa i dig såsom choklad, godis, snacks osv..

3. Använder du dig av PWO´s eller andra kosttillskott?

1. Jag vet faktiskt inte själv vad värdena var, utan det var min läkare som sa att dom inte såg så bra ut. Mer än så vet jag faktiskt inte tyvärr.

2. Absolut! Generellt sett har jag nog käkat skit hälften av dagarna, och bra hälften. En genomsnittlig dag har väl sett ut ungefär såhär:

Frukost: En talrik med havregrynsgröt bestående av ca 2dl fiberhavregryn, kanske 1 dl lingonsylt och 2-3 dl mjölk. Två mackor med ost, honung och kesella på, en banan, samt en proteinshake på ca 1dl proteinpulver i mjölk.

Lunch exempel: Potatisbullar (ca 6st) med rikligt med lingonsylt och två paket bacon, 2-3 glas mjölk (lunchen varierar dock ganska mycket. Ibland t.ex pasta med tonfisksås, ibland pizza, ibland mcdonalds o.s.v.)

Mellanmål: en frukt och proteinshake

Middags exempel: kanske 200gram kött, potatiskroketter, bearnaisesås, alkoholfri öl (middagen varierar såklart också rätt mycket)

Kvällsmål: Två mackor med ost, honung och kesella, eller frukt och proteinshake.

Innan sänggående: Proteinshake och banan

Brukar helt enkelt försöka tänka på att få i mig en jävla massa kalorier eftersom det verkligen krävs rätt mycket för att jag ska gå upp i vikt. Brukar nog landa på ca 3500+ per dag oftast. Käkar däremot i princip inget godis eller snacks, utan blir mer fet mat och socker i form av sylt/honung o.s.v.

3. Nej, inga PWO's eftersom jag känt att det förmodligen inte är någon höjdare för levern, samt att jag inte vet om det är så bra att kombinera med min medicin. Jag ska t.ex undvika mycket koffein. De kosttillskott jag tagit är gainer och proteinpulver. Nu efter läkarbesöket har jag dock skippat gainern och gått över till banan och mjölk efter passen. Hoppas det duger:)

Har du inga stora problem med aptiten så ska väl inte jättefet mat och maltodextrin behövas.

"Vanlig mat" är det vanliga, tråkiga och bästa tipset. Bröd är annars ett schysst tips som brukar vara lätt att äta många kalorier av utan att bli särskilt mätt.

Förutsatt att det var höga fetthalter och maltodextrin specifikt som du avråddes från och inte överätning i allmänhet.

Jag hade inga som helst problem med aptiten förut, och kunde alltid trycka i mig något bara för att jag älskade att äta. Konstigt nog har jag tappat det ganska ordentligt, och nu är det nästan tvångsmatning som gäller ibland. Varför vet jag inte, men tråkigt är det! Kanske för att jag trycker i mig mat oftare än förut, och fetare och bastantare sådan.

Hon sa faktiskt inget om överätning, utan sa bara att mycket fet mat och socker är negativt för levern. Hur som helst så ska jag väl helst undvika att påverka levern negativt oavsett på vilket sätt jag gör det, om överätning nu har den bieffekten. Knepigt att veta hur mycket allt påverkar!

Alkohol, socker, fet mat (skräpmat) och dåliga fetter bör undvikas. Ett modest kaloriunderskott är i vart fall bra vid fettlever (0.5 kg/vecka).

Skulle skippa bulken innan levervärdena normaliserats. Om du bara sköter dina kort rätt kommer levern återgå till det normala med tiden. Levern är det av kroppens organ med bäst förmåga att läka sig självt. Men det förutsätter att man inte sabbar den processen.

Alkohol dricker jag inte alls i alla fall, så det är ju alltid nåt! ;)

Ok, kaloriunderskott till och med. Trist! Men men, levern är väl viktigare än att bygga muskler snabbt antar jag, så du har nog rätt. Kanske borde ta det lugnt med bulken tills värdena är bättre. Ska ta prover mer regelbundet nu med 2-veckorsperioder, så vi får se hur det går! Förhoppningsvis kanske man är igång igen in no time! Igen, tack för inputen!

cakehole
2013-01-23, 18:50
Citerat från fass.se:
"Följande biverkningar kan förekomma:

Mycket vanliga:

Muninflammation, matsmältningsbesvär, illamående, aptitförlust

Förhöjda leverenzymnivåer"

Då är det ju ett faktum att medicinen är konstaterad att ha kraftig inverkan på leverenzymerna.

Bästa tipset är väl om sagt moderat energirestriktion och se till att käka rent.

I nuläget käkar du ju inte helt åt skogen iaf. Men det är klart att du kan förbättra dig lite. Undvik allt vad tillsatt socker heter. Och om jag vore dig så skulle jag även skippat eventuella pizzor, mcdonald, och baconpaket.

Ett exempel:

Fett: Fett ifrån bra källor t.ex. fet fisk, kakao, kokos, avokado osv..

Kolhydrater: Satsa på kolhydrater från stärkelserika/näringsrika råvaror, såsom potatis, ris, havregryn, broccoli osv..

Protein: Satsa på magra proteinkällor, såsom magert kött, kvarg, äggvita osv..

Ett annat tips kan vara att öka på eller börja att konditionsträna (om ditt tillstånd tillåter detta). Just denna punkten vågar jag inte uttala mig om mer.
Kunniga får gärna flika in med fakta angående träning och leverenzymer.

tjing
2013-01-23, 20:21
Snygg sökning cakehole; att medicinen kan höja leverenzym är ju rätt relevant att veta i sammanhanget som sagt.

Jag hade nog dissat samtliga vassledrinkar också för "säkerhets skull"; a k a kan i alla fall inte skada.

Levervärden (ALAT) har jag läst kan öka transient av t ex överätning, alkoholkonsumtion etc. Men det i sig är ju inte direkt ett problem om man inte har problem från början, skulle jag tro.

Jag funderar lite på kolhydratsrestriktion/fasta och leverfunktion men är för dåligt inläst och vet inte hur just din lever ser ut och vill inte bli stämd för eventuella skitråd. Jag funderar alltså på vilka effekter en lågkolhydratskost skulle ha.

begt
2013-01-23, 20:25
Jag funderar lite på kolhydratsrestriktion/fasta och leverfunktion men är för dåligt inläst och vet inte hur just din lever ser ut och vill inte bli stämd för eventuella skitråd. Jag funderar alltså på vilka effekter en lågkolhydratskost skulle ha.

Frågar du en läkare så säger han/hon att man inte bör konsumera mycket fett vid leverproblem, så lågkolhydratskost är uteslutet. Antagligen ska man inte heller ligga högt på protein för det innebär en ökad belastning för kroppen.

tjing
2013-01-23, 20:27
Jo jag vet, men tänker ur synvinkeln att TS vill överäta och bygga muskler. I annat fall borde han äta lite av allt.

Därför jag sade att han skulle dissa proteindrinkarna också för att levern ska slippa deaminera och böka med en massa onödigt protein.

begt
2013-01-23, 20:30
Jo jag vet, men tänker ur synvinkeln att TS vill överäta och bygga muskler. I annat fall borde han äta lite av allt.

Inte aktuellt med leverproblem.

"Metoject heter det, aka cellgifter."

...

tjing
2013-01-23, 20:32
Jaha, men nu gör han tydligen det i alla fall och hans läkare verkar känna till det så det verkar vara aktuellt eller vad menar du?

begt
2013-01-23, 20:34
Jaha, men nu gör han tydligen det i alla fall och hans läkare verkar känna till det så det verkar vara aktuellt eller vad menar du?

Det verkar mycket konstigt att en läkare skulle rekommendera överätning vid leverproblematik....Tvivlar på det.

tjing
2013-01-23, 20:48
Han skriver att läkaren avråder honom från att dricka gainer p g a maltodextrin och undvika mycket fet mat och socker. Det är det enda som finns att gå på just nu.

Huruvida läkaren inte vill att han ska överäta och bygga muskler antar jag att han förvissat sig om att ta reda på.

cakehole
2013-01-23, 21:00
Det är nog få läkare som skulle rekommendera en kost med fet mat, socker och gainers till någon över huvud taget hehe.

Ljuvligt
2013-01-23, 21:55
Att överhuvudtaget ge råd i ett liknande fall tycker jag är oförståndigt (även om jag förstår att det ligger välmening bakom råden). Jag råder själv TS till att prata med din behandlande läkare, som har insyn i din situation, gällande dina planer.

Nebuchadnezzar
2013-01-23, 22:01
Att överhuvudtaget ge råd i ett liknande fall tycker jag är oförståndigt (även om jag förstår att det ligger välmening bakom råden). Jag råder själv TS till att prata med din behandlande läkare, som har insyn i din situation, gällande dina planer.

+1

Ska du på löpande kontroller bör du kunna få tag i din läkare utan problem, åtminstone över telefon, för rådgivning. Förklara situationen mer specifikt och kolla med honom/henne huruvida ett överskott i sig är ofarligt och i så fall vad det bör bestå av. När du fått det besvarat kan du säkert få bra tips härifrån om konkreta livsmedel som uppfyller eventuella krav.

tjing
2013-01-23, 22:50

Det är ju givet och något jag antar TS har gjort.

Nebuchadnezzar
2013-01-23, 22:52
Det är ju givet och något jag antar TS har gjort.

Konstigt antagande eftersom han inte ens vet om han bör ligga på ett kaloriöverskott överhuvudtaget.

tjing
2013-01-23, 23:00
Konstigt antagande eftersom han inte ens vet om han bör ligga på ett kaloriöverskott överhuvudtaget.

Läkaren hade ju sagt att han skulle undvika gainer...vilket gör att läkaren lär förstå att han dricker gainer i styrketräningssyfte.

Nebuchadnezzar
2013-01-23, 23:02
Läkaren hade ju sagt att han skulle undvika gainer...vilket gör att läkaren lär förstå att han dricker gainer i styrketräningssyfte.

Läkaren sa att han skulle undvika socker, maltodextrin och stora mängder fett. I tråden spekuleras det kring huruvida han bör undvika överätning helt och hållet, att han kanske t.o.m. bör ligga på kaloriunderskott (vilket han själv snabbt ställde in sig på) - spekulationer som jag tycker man ska undvika när det gäller reella situationer, särskilt om det finns en insatt läkare att prata med.

Ljuvligt
2013-01-23, 23:11

TS skriver att läkaren sa ovanstående. Vi har ingen aning om huruvida TS ens delgivit oss 1 % av det som är relevant eller för den delen återberättat det på ett korrekt sätt. Då bortser vi givetvis från att vi inte har någon som helst insikt i TS faktiska sjukdomssituation och därmed borde hålla oss från att råda överhuvudtaget. Sedan ska man ha bakgrunden till att kunna bedöma den informationen också.

begt
2013-01-23, 23:16
Läkaren sa att han skulle undvika socker, maltodextrin och stora mängder fett. I tråden spekuleras det kring huruvida han bör undvika överätning helt och hållet, att han kanske t.o.m. bör ligga på kaloriunderskott (vilket han själv snabbt ställde in sig på) - spekulationer som jag tycker man ska undvika när det gäller reella situationer, särskilt om det finns en insatt läkare att prata med.

Nej, ett modest kaloriunderskott är rekommenderat vid fettlever. Det var allt jag skrev. Han har bara förhöjda levervärden vad vi vet.

Ett kaloriöverskott leder per definition till en ökad belastning för levern. Om man kan täcka sitt näringsbehov med färre kalorier och stå still i vikt är det självfallet att föredra.

Nebuchadnezzar
2013-01-23, 23:34
Nej, ett modest kaloriunderskott är rekommenderat vid fettlever. Det var allt jag skrev. Han har bara förhöjda levervärden vad vi vet.

Ett kaloriöverskott leder per definition till en ökad belastning för levern. Om man kan täcka sitt näringsbehov med färre kalorier och stå still i vikt är det självfallet att föredra.

Ja, tills du skrev att överätning överhuvudtaget inte är aktuellt "vid leverproblem". Läs f.ö. hur han reagerade på det du skrev om underskott, ett annat problem med såna här spekulationer kring reella situationer - personen ska tolka det som skrivs också.

Du behöver inte lära mig fysiologi, den relevanta frågan är huruvida den "ökade belastningen" är såpass farlig att han bör undvika överätning helt och hållet - och titta, vi är tillbaka på att han bör fråga läkaren om överätning generellt om han inte redan gjort det.

begt
2013-01-23, 23:43
Allt jag skrev om kaloriunderskott dvs.

Kaloriöverskott finns det inga fördelar med i en sån situation. Leverproblem är inget att leka med.

Nebuchadnezzar
2013-01-23, 23:46
Kaloriöverskott finns det inga fördelar med i en sån situation.

Fördelarna ligger ju i träningen. Det är ingen som säger att ett kaloriöverskott är det bästa för levern, men det är ju heller inte det som är den relevanta frågan.

Ingen säger att leverproblem är nåt att leka med, och det är just eftersom de inte är det som jag skrev som jag gjorde i mitt första inlägg. Däremot tycker jag att det är upp till läkaren snarare än dig att avgöra huruvida en relevant kontraindikation för överätning föreligger. Det är ju liksom just eftersom att det handlar om allvarliga saker som vi (jag och Ljuvligt) betonar att läkare bör rådfrågas.

begt
2013-01-23, 23:48
Jag tolkade det som att han brydde sig mer om levervärdena än träningen, och det borde varje förnuftig människa göra.

Om tillståndet försämras blir ju träningen till slut lidande också.

Nebuchadnezzar
2013-01-23, 23:50
Jag tolkade det som att han brydde sig mer om levervärdena än träningen, och det borde varje förnuftig människa göra.

Om tillståndet försämras blir ju träningen till slut lidande också.

Men kom igen. Skriver jag "överskott är ju bra för träningen, skit i levern lol" eller skriver jag "fråga läkaren ifall ett överskott är OK"?

begt
2013-01-23, 23:52
Men kom igen. Skriver jag "överskott är ju bra för träningen, skit i levern lol" eller skriver jag "fråga läkaren ifall ett överskott är OK"?

Det är ju alldeles självklart att ett överskott inte har en positiv inverkan.

För en frisk person är ett överskott bra om avsikten är ökad muskelmassa eller ökad prestationsförmåga på kortare sikt (glykogenlagring).

Nebuchadnezzar
2013-01-23, 23:53
Det är ju alldeles självklart att ett överskott inte har en positiv inverkan.

För en frisk person är ett överskott bra om avsikten är ökad muskelmassa eller ökad prestationsförmåga på kortare sikt (glykogenlagring).

Men för h...

begt
2013-01-23, 23:58
Klart att han borde vara i kontakt med läkare, men något kaloriöverskott, i samband med leverproblem, är knappast vad läkaren kommer rekommendera.

Nebuchadnezzar
2013-01-24, 00:02
Klart att han borde vara i kontakt med läkare, men något kaloriöverskott, i samband med leverproblem, är knappast vad läkaren kommer rekommendera.

Frågan är inte "hej doktorn, skulle du rekommendera överätning?" utan "du, förresten, jag slutar med massa fett och socker och malto - men utgör överätning i sig såpass stor påfrestning att jag inte bör ligga på det överskott jag annars skulle vilja?"

När tråden startades var TS inställd på att ligga på överskott och man kan således anta att läkaren avrått ifrån socker, malto och stora mängder fett, men inte ifrån överätning i sig. Därför är det en god idé att dubbelkolla hur det är med den saken.

Jag förstår inte hur det kan ta såhär många inlägg att säga det här. Jag börjar känna mig löjlig...

Tolkia
2013-01-24, 00:04
Jag skall som åtminstone tredje i raden säga: Prata med din läkare. Skriv ned frågor du har på ett papper, så att du inte glömmer att ställa dem vid besöket och måste fråga här direkt du kommer hem. Fråga om allt du vill veta och var beredd på att få frågor om varför du vill göra det ena eller det andra - för att din läkare vill veta, och inte för att alla läkare är onda och inte gillar att man bygger muskler, något som annars är en inte så ovanlig uppfattning här. Om jag inte gissar fel så kommer du att få fortsätta medicinera ganska lång tid framöver, och det är viktigt att få till din vardag så att den fungerar.

Om du står på potenta mediciner skall du ha respekt för vad din läkare säger, och inte experimentera alltför mycket på egen hand - eller under ledning av random dudes på ett forum om vilkas kunskaper du egentligen inte vet ett skit.

Angående problemet med att äta så mycket du tycker att du behöver, så är det inte så ovanligt att man faktiskt får SÄMRE aptit av att hälla i sig en massa sockerdrinkar. Det är inte bara en här på forumet som berättat om just det. Det är alltså inte säkert att du kommer att behöva tvångsmatas bara för att du slutar med maltodextrin etc. Det finns heller ingen anledning att äta skräp bara för att du "får" när du ändå vill gå upp i vikt. Du kan ju vidare fundera på alternativet att öka långsammare i vikt. Det är onödigt att göra en uppbyggnadsperiod till en enda lång tvångsmatningsperiod och det blir definitivt inte SÄMRE massa för att du låter den komma långsammare. Det skulle ju också minska dina problem på alla fronter att inte ha så bråttom.

Med en medicin som belastar levern som Metoject, och en grundsjukdom som kräver den medicineringen, skulle jag vara VÄLDIGT skeptisk till alla som ville ge mig råd om periodisk fasta, andra exotiska sätt att äta eller märkliga specialdieter. Faktum är att jag skulle springa långt och fort åt andra hållet. Lagom är, ärligt talat, jävligt bra. Bättre och viktigare ju osäkrare grundförutsättningar man har.

begt
2013-01-24, 00:06
Överätning överhuvudtaget är inte bra vid leverproblem. Även om du äter optimal föda.

Gober
2013-01-24, 00:22
Lyssna på Tolkia.

tjing
2013-01-24, 09:48
När tråden startades var TS inställd på att ligga på överskott och man kan således anta att läkaren avrått ifrån socker, malto och stora mängder fett, men inte ifrån överätning i sig. Därför är det en god idé att dubbelkolla hur det är med den saken.

+1

Det är upp till TS att belysa saken lite mer i tråden skulle jag säga.

Underminera inte TS intellekt är ni snälla, han är nog inte 3 år gammal. "Prata med doktorn" gullegull; jag tror han förstår det. Dessutom har det ju framhållits att vi inte är leverexperter. Please.

Tolkia
2013-01-24, 09:58
Underminera inte TS intellekt är ni snälla, han är nog inte 3 år gammal. "Prata med doktorn" gullegull; jag tror han förstår det. Dessutom har det ju framhållits att vi inte är leverexperter. Please.
Vad tycker du själv om att ge råd i frågor man inte behärskar?

tjing
2013-01-24, 10:01
Vad tycker du själv om att ge råd i frågor man inte behärskar?

Jag skrev ju klart och tydligt att jag inte är en expert på levern (bokstavligt):

"...Men jag är ingen expert på levern."

Läs om läs rätt, skulle jag säga.

Några råd har jag alltså inte gett. Jag bara spekulerar fritt, något som absolut inte lyfts fram som råd. Får man inte ens diskutera saken längre? Stäng ner tråden då, eller varför är den ens uppe Tolkia?

Ljuvligt
2013-01-24, 11:09
Jag skrev ju klart och tydligt att jag inte är en expert på levern (bokstavligt):

"...Men jag är ingen expert på levern."

Läs om läs rätt, skulle jag säga.

Några råd har jag alltså inte gett. Jag bara spekulerar fritt, något som absolut inte lyfts fram som råd. Får man inte ens diskutera saken längre? Stäng ner tråden då, eller varför är den ens uppe Tolkia?

Men ens behov att spekulera fritt kanske ska redigeras lite beroende på situation? Speciellt när det kommer till dylika situationer, då risken att ens råd (spekulationer) är åt helvete är överhängande. Ärlig talat tycker jag att det har lite med insikt till sin egna begränsning och respekt att göra, snarare än intellektet hos individen som frågar. Det tenderar vara så att ju mer kunskap en person besitter desto mindre "kastar" hen runt sig denna utan närmare eftertanke. I slutändan är det väldigt svårt att avgöra vad eller hur informationen (spekulationerna) används. Personligen hade jag haft svårt att sova om natten med vetskapen om att mina spekulationer (grundade på begränsad information) riskerar göra mer skada än nytta, speciellt när jag vet att tillgången till bättre råd finns. Men vi är så olika när det kommer till konsekvenstänkande.

begt
2013-01-24, 11:22
Men ens behov att spekulera fritt kanske ska redigeras lite beroende på situation? Speciellt när det kommer till dylika situationer, då risken att ens råd (spekulationer) är åt helvete är överhängande. Ärlig talat tycker jag att det har lite med insikt till sin egna begränsning och respekt att göra, snarare än intellektet hos individen som frågar. Det tenderar vara så att ju mer kunskap en person besitter desto mindre "kastar" hen runt sig denna utan närmare eftertanke. I slutändan är det väldigt svårt att avgöra vad eller hur informationen (spekulationerna) används. Personligen hade jag haft svårt att sova om natten med vetskapen om att mina spekulationer (grundade på begränsad information) riskerar göra mer skada än nytta, speciellt när jag vet att tillgången till bättre råd finns. Men vi är så olika när det kommer till konsekvenstänkande.

Allt jag har sagt kommer direkt från den läkare min syster träffade då hon åt mediciner som gav höga levervärden.

Men visst den läkaren TS är i kontakt med är den som fäller avgörandet, självklart. Men det hindrar inte att man kan hinta åt vilket håll framtiden ser ut för TS, om TS inte ska till läkaren igen väldigt snart (då det inte är någon större poäng med det).

Moskil
2013-01-24, 11:46
Oj, här har det hänt grejer sen man tittade in sist!
Till att börja med vill jag säga att jag har full förståelse för att det här är ett träningsforum och inte ett forum bestående av leverexperter. Därför tolkar jag inte heller alla svar som 100% vetenskap, men jag uppskattar alla som delar med sig av sina tankar.

Självklart har jag pratat med min doktor om det här, och det var under det samtalet jag blev rådd att undvika mycket fett och socker. Självklart nämnde hon också alkohol och andra mediciner, men för mig och förmodligen de flesta andra så ter det sig ju ganska självklart att det skadar levern. Jag misstänker dock att om hon skulle nämna varje liten grej som skadar levern, så skulle det bli ett långt samtal.

När det kommer till överätning och dess påverkan på levern så tänkte jag inte ens på det ärligt talat, så tack för den insikten! Det jag sa till doktorn, kort sammanfattat, var att jag tränar och äter mycket mat, och mycket kaloririk sådan, varpå jag fick svaret jag tidigare nämnt om fett och socker. Eftersom hon med stor sannolikhet inte brukar bulka själv, så misstänker jag att hon kanske inte riktigt förstod definitionen av "mycket mat", med all rätt eftersom jag nog kunde varit mer specifik.

Jag kanske helt enkelt får ta och fråga henne igen hur pass stor påverkan hon tror att det kan ha. Ska jag vara ärlig dock, så kommer jag nog lugna ner mig på den fronten oavsett tills värdena ser bra ut. För ärligt talat så är mitt förtroende för läkare och deras kunnande inte alltid 100% heller, de är också bara människor och jag har varit med om felbehandlingar och felbedömningar alltför många gånger. Så om jag, som i det här fallet, får reda på annat håll att överätning är skadligt för levern, så känner jag att det är onödigt att utsätta sig för i nuläget. Som Tolkia sa så kommer jag väl förmodligen kunna bygga muskler ändå, kanske bara inte lika snabbt. Levern däremot får man ju inte en andra chans med om det redan gått för långt.

Min plan som den ser ut nu är nog att i alla fall de två kommande veckorna innan nästa prov, äta när jag är hungrig och tills jag är mätt, samt skippa pizzorna, donken och annat skit och istället satsa på vanlig bra mat, så hoppas jag att levern blir glad på mig igen. Igen, tack alla!

begt
2013-01-24, 11:58
Så om jag, som i det här fallet, får reda på annat håll att överätning är skadligt för levern, så känner jag att det är onödigt att utsätta sig för i nuläget.

Det medför en ökad belastning för levern. Har man redan en lever som inte mår bra så är det som att lägga sten på börda. Det kan ju gå bra i ditt fall också i och med att du inte druckit alkohol eller misskött dig totalt- du vet att medicinen är den stora boven. Men det kan också försämra tillståndet, och det vore väldigt onödigt.

Tolkia
2013-01-24, 12:40
Det är ju inte direkt första gången du reagerar på det här sättet när någon ifrågasätter något dåligt underbyggt du skrivit. Om det nu bara är spekulationer du gör av intresse, varför blir du då så förbannad varje gång någon upplyser dig om att du spekulerat iväg för långt?

tjing
2013-01-24, 16:20
Ge exempel, annars var snäll och lägg ner.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: Förstår man inte vad jag skriver men likväl kritiserar det (p g a att man kan för lite på ett visst område och jag mer) blir det bara pinsamt.

Spekulerar jag fel, må så vara men spekulationer är just spekulationer. Jag kunde inte bry mig mindre om du eller någon annan tycker jag är fel ute eller inte. Självklart kan jag vara fel ute och det kan vem som helst vara. Det är nästan så att jag medvetet tar spekulationerna långt för att öppna för diskussion och nya hjulspår, något du ser som en svaghet av någon anledning.

Att tänka fritt och utanför ramarna verkar inte vara något som uppmuntras på det här forumet (vid sidan om några personer) och något jag starkt ogillar med Kolozzeum.

Jag skrev för övrigt tidigt i tråden att jag inte är någon expert på levern. Missar du medvetet att läsa det? Notera också att jag inte går på dig som du går på mig. Kristet gjort av dig.

Ljuvligt
2013-01-24, 20:04
Ge exempel, annars var snäll och lägg ner.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: Förstår man inte vad jag skriver men likväl kritiserar det (p g a att man kan för lite på ett visst område och jag mer) blir det bara pinsamt.

Spekulerar jag fel, må så vara men spekulationer är just spekulationer. Jag kunde inte bry mig mindre om du eller någon annan tycker jag är fel ute eller inte. Självklart kan jag vara fel ute och det kan vem som helst vara. Det är nästan så att jag medvetet tar spekulationerna långt för att öppna för diskussion och nya hjulspår, något du ser som en svaghet av någon anledning.

Att tänka fritt och utanför ramarna verkar inte vara något som uppmuntras på det här forumet (vid sidan om några personer) och något jag starkt ogillar med Kolozzeum.

Jag skrev för övrigt tidigt i tråden att jag inte är någon expert på levern. Missar du medvetet att läsa det? Notera också att jag inte går på dig som du går på mig. Kristet gjort av dig.
Är det verkligen så pass svårt att förstå att man inte ska leka med spekulationer när det kommer till kraftiga läkemedel och andras sjukdomar som man inte har någon som helst insikt eller kunskap om? Det har inget som helst att göra med att få tänka fritt eller utanför ramarna, det har att göra med en insikt i när man ska hålla sina fingrar borta ifrån "skicka svar"-knappen.

Moskil
2013-01-24, 23:07
Hörni, jag tycker att det är onödigt att det spårar ur i flame wars. Det är nog inte riktigt så att jag måste äta någon slags specialkost för att min sjukdom eller medicinering kräver det, utan det handlar nog mer om att jag ska vara återhållsam med onödigt mycket fett och socker. Eftersom många som tränar har koll på vad som är bra mat och vad som funkar bra vid träning, så tänkte jag att det kunde vara en bra grej att se om någon hade lite tips, då jag själv är ganska dålig på kost, näringsämnen och allt vad det innebär.

Nu i efterhand kan jag kanske tycka att min fråga var både lite dum och dumt utformad, och kanske lämnar många frågetecken, så jag kan också förstå varför många anser att det är dumt att spekulera eftersom stark medicin och höga levervärden förmodligen klingar illa. Jag har dock som sagt varit helt medveten om att det handlar om just spekulationer, så ingen skada skedd. Peace!*hug*

tjing
2013-01-25, 11:10
Är det verkligen så pass svårt att förstå att man inte ska leka med spekulationer när det kommer till kraftiga läkemedel och andras sjukdomar som man inte har någon som helst insikt eller kunskap om? Det har inget som helst att göra med att få tänka fritt eller utanför ramarna, det har att göra med en insikt i när man ska hålla sina fingrar borta ifrån "skicka svar"-knappen.

Herregud.

Han har ju en LÄKARE att bolla saker med. Kul att Tolkia fegar för att svara också, löjligt.

Ser ni, Moskil kan tänka själv (surprise).

Moskil: Jag hade frågat läkaren rakt ut om det är ett problem att äta lite mer än du behöver när du styrketränar och undviker för mycket fett och socker. Men det vet läkaren inte nödvändigtvis hundraprocentigt. Annars kan du lägga dig kring kcal-balans t ex (ät som vanligt om du nu får det) och träna på. Återkom gärna med mer info om du vill.

Ljuvligt
2013-01-25, 12:00
Herregud.

Han har ju en LÄKARE att bolla saker med. Kul att Tolkia fegar för att svara också, löjligt.

Ser ni, Moskil kan tänka själv (surprise).

Precis! Varför ska du då dela med dig av dina spekulationer gällande saker du inte har kompetens inom?

Det har fortfarande inget att göra med Moskils förmåga eller oförmåga till att tänka själv. Det har att göra med din oförmåga att hålla fingrarna i styr och kommentera saker som du inte har kunskap om. Det är skillnad att lägga sig i en frisk individs kost och en sjuk individs kost/behandling utan total insikt i situationen.

En läkare får ta ansvar för sina råd och rekommendationer. Du kan kasta ur dig vad helst du känner för utan ens smulas ansvar i slutet av dagen. Att du då inte kan förstå att du därmed själv får ta ansvar för vad du skriver och avgöra när du ska hålla dig ifrån att posta är för mig obegripligt.

Jag kan diskutera detta i all oändlighet, men för att besvara andra läsare kan du ta diskussionen via PM om du fortsatt inte förstår.

z_bumbi
2013-01-25, 12:27

Ibland är det bra med humor men jag tycker inte den här tråden är riktigt rätt plats.