handdator

Visa fullständig version : Hur ställer ni er till lös hud?

Lärlingen
2013-01-23, 12:57
Jag är galet nervös över lös hud speciellt nu när jag gått ner över 30kilo på ca 5 månader. Kollar veckovis om man börjar gå slapp hud och får jag det så det stör mig så kommer jag sluta med viktnedgången då det är riktigt fult, bättre att vara fet i mitt tycke.

Finns det något man kan göra för att minska risken för lös hud?

Hur ställer ni er till lös hud?. Har ni några knep för att motverka det?

FOSHO
2013-01-23, 13:59
Vänd dig till sjukvården, är det mycket så kan det bli ett hälsoproblem iom att det blir svampinfektioner osv i vecken.
Jag vet att de som får gastric bypass får ta bort löshud sen, då borde en som inte belastat sjukvården med en sån kostnad också kunna få hjälp.

GI-Joe
2013-01-23, 14:52
Vänd dig till sjukvården, är det mycket så kan det bli ett hälsoproblem iom att det blir svampinfektioner osv i vecken.
Jag vet att de som får gastric bypass får ta bort löshud sen, då borde en som inte belastat sjukvården med en sån kostnad också kunna få hjälp.

Ja men då skulle jag gissa på att det skulle vara rätt extremt.

Lärlingen
2013-01-23, 15:16

Nu var inte frågan om vad jag ska göra åt min lösa hud för jag har ingen än. Frågan är hur ni ställer er till lös hud och om det finns något man kan göra för att motverka det

Flexipop
2013-01-23, 16:29
Du ser inte ut att ha varit gravt överviktig, vilket sjävlklart skulle kunna leda till lös hud. Dessutom ser jag ingen striae (bristningar) på magen? Har du mycket bristingar på magen så är du garanterad lös eller "skrynklig" hud i det partiet där du är drabbad.
Med andra ord kan du nog vara rätt lugn. Iaf av bilderna i din journal att döma.

Lärlingen
2013-02-04, 12:25
Ja mycket bristningar trodde jag inte jag hade men efter att ha legat i ett solarium och stekt så såg jag flertalet på magen :/. Annars så har jag inte så många. Känner än ingen löshud vilket är tur för vägrar att ha det i den mån det går

daloatf
2013-02-04, 15:18
Gå ner väldigt långsamt så huden hinner följa med och strama åt sig.

Akada
2013-02-04, 15:50
Gå ner väldigt långsamt så huden hinner följa med och strama åt sig.
Men gör det en skillnad i det långa loppet, dvs hur det ser ut, säg, ett par år efter avslutad viktnedgång om man gick ned fort eller långsamt? Eller är det mest en försiktighetsåtgärd som du tycker är vettig?

Lärlingen: Vad du kan göra är väl att undvika rökning samt solning (så solarium är lite off-limits) då båda dessa skadar elasticiteten i huden.

Sen spelar ålder och gener in ganska mycket, så det går inte riktigt att säga hur det kommer se ut för just dig. Du har ju lagt upp ett par bilder och där ser du inte ut att ha någon lös hud alls, men det beror väl lite på pose & form. Hur mycket mer vill du gå ner?

Lärlingen
2013-02-04, 16:40
Men gör det en skillnad i det långa loppet, dvs hur det ser ut, säg, ett par år efter avslutad viktnedgång om man gick ned fort eller långsamt? Eller är det mest en försiktighetsåtgärd som du tycker är vettig?

Lärlingen: Vad du kan göra är väl att undvika rökning samt solning (så solarium är lite off-limits) då båda dessa skadar elasticiteten i huden.

Sen spelar ålder och gener in ganska mycket, så det går inte riktigt att säga hur det kommer se ut för just dig. Du har ju lagt upp ett par bilder och där ser du inte ut att ha någon lös hud alls, men det beror väl lite på pose & form. Hur mycket mer vill du gå ner?

Rökning är lugnt, varken snusar eller röker .P. Det med solningen visste jag inte och slutar med det direkt om det kan öka risken för löshud. I dagsläget så hittar jag inte direkt löshud, har kanske början till det vid dem satans kärlekshandtagen.

Hur mycket jag ska gå ner till är svårt att säga. Men på ett ungefär ca 7kilo till ligger tankarna på

Akada
2013-02-04, 22:09
Rökning är lugnt, varken snusar eller röker .P. Det med solningen visste jag inte och slutar med det direkt om det kan öka risken för löshud. I dagsläget så hittar jag inte direkt löshud, har kanske början till det vid dem satans kärlekshandtagen.

Hur mycket jag ska gå ner till är svårt att säga. Men på ett ungefär ca 7kilo till ligger tankarna på
Har du ingen lös hud efter 30kg tror jag inte att du kommer få så värst mycket om ytterligare 7kg. Antagligen lär du ha det lite svårare än naturligt smala att få fram rutorna, men det är väl inte hela världen.

Lärlingen
2013-02-05, 20:53
Har du ingen lös hud efter 30kg tror jag inte att du kommer få så värst mycket om ytterligare 7kg. Antagligen lär du ha det lite svårare än naturligt smala att få fram rutorna, men det är väl inte hela världen.

Rutor är ett krav om 7kg, fått bra antydan på det nu runt 18% bf så tror dem kommer. Hoppas du har rätt med löshud, annars får man lägga sig under kniven

Någon som vet om omega 3 och 6 drar ihopa huden?. Hört något om det men vill veta om det ligger sanning bakom eller om det finns något som bevisligen stramar åt huden?

Lychgate
2013-02-05, 21:07
Omega-3 hjälper av att kosten blir bättre och därav ger bättre förutsättningar att huden drar ihop sig. Äter du inte fisk normalt hade jag rekommenderat att ta tillskot av det.

Lärlingen
2013-02-05, 21:29
Omega-3 hjälper av att kosten blir bättre och därav ger bättre förutsättningar att huden drar ihop sig. Äter du inte fisk normalt hade jag rekommenderat att ta tillskot av det.

Fisk äter jag sällan då jag hatar havssmaken. Tar dock omega 3 enligt maxdosen på burken sedan 2månader tillbaka

tja1324
2013-02-05, 22:50
Jag har många bristningar. Jag har gått ned ca 15kg, ingen löshud än men mitt mål är -13kg till. Jag är 16år så löshud är väl inget jag måste oroa mig för, eller?

Späcket
2013-02-07, 15:57
Jag har många bristningar. Jag har gått ned ca 15kg, ingen löshud än men mitt mål är -13kg till. Jag är 16år så löshud är väl inget jag måste oroa mig för, eller?

Beror ju på vilken startvikt du har! Men med tanke på din ålder så skulle jag tro att du blir tight som en räv! :hbang:

tja1324
2013-02-07, 21:27
Startvikt 108kg 181cm. Nuvarande vikt runt 92.5 kg 181cm. Har gått ned väldigt snabbt men med tanke på min ålder så hoppas jag på att det inte ska vara så stor fara med löshud

Flexipop
2013-02-12, 16:01
Det finns inga bevis för att "en för snabb" viktnedgång ger löshud.
Det är bristningar på magen eller extremt stor viktnedgång som ger upphov till problemen.