handdator

Visa fullständig version : Svart på vitt: Förstörs protein av värme eller ej??

Ascent
2013-01-23, 12:15
Jag har börjat intressera mig för recept som innehåller tillsatt protein. Det känns dock väldigt förvirrande när det (främst tillverkare) påstås att vanligt vasslepulver förstörs vid runt 80 grader och recepten ofta handlar om att köra något i ugn i 175-200 grader eller stekas ordentligt.

Då finns ju BakePro och andra produkter. Men vad är det i så fall för magiskt med dem som man hittat på? Och vad är det även som gör att proteinet i säg mjölk inte förstörs när man gör sin vanliga ugnspannkaka?

Så, alla de som vevar ihop pannkakor med vanligt chokladvassle och mumsar i sig i tron att de trycker 60g protein. Får de i sig 60 gram eller är det bara typ 30g? Hur mycket förstörs, om det förstörs?

Kan någon upplysa mig vänligt men bestämt om vad som gäller så jag vet om jag kan vispa ner mitt vassle eller om jag skall köra vidare på specialpulvret?

Captainwide
2013-01-23, 13:22
Bump

begt
2013-01-23, 13:26
Det här har tagits upp tidigare. Sök på forumet (eller googla; inte sällan lättare).

Zizou
2013-01-23, 13:33
Nej, det förstörs inte. Det denaturerar, ändrar struktur. Men kroppen kommer fortfarande att ta upp det.
Finns som sagt flera trådar om detta, testa sök.

Fishtank
2013-01-23, 13:41
Sökfunktionen är ganska häftigt när det gäller frågor som kommer varannan vecka.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Captainwide
2013-01-23, 13:46
Okej , så för att göra tråden lite mer unik: Någon som vet vart myten uppstått ifrån? :D

King Grub
2013-01-23, 14:36
Folk misstar denaturering med att det förstörs.

Ascent
2013-01-23, 16:24
Mina sökningar gav inget. Däremot gav en sökning på "denaturering" jäkligt mycket intressant. Med andra ord: stek/grilla/elda inte sönder proteinet så är det lugnt.

Tack! Blir proteinkladdkaka ikväll!

machine gun
2013-01-30, 18:37
Däremot kan vissa sötningsmedel påverkas negativt vid upphettning, vilket gör att en del proteinpulver inte alltid ger klockrena bakningsresultat. Bake pro o likn är mig veterligen vanliga naturella proteinpulver.

RassK
2013-01-30, 20:32
Det enda som förstörs är proteinets territära struktur och därmed: bakegenskaperna. Inte för att vassleprotein har särskilt bra bakegenskaper till att börja med. Bakepro's struktur är värmetåligare och har därmed bättre bakegenskaper.