Visa fullständig version : Kör ni med "shape up" kost och kcal app
Ni som inte gör det, har ni någon bättre/lättare lösning. Med appen kan man t.om scanna streckkoden på varorna och fylla i gram. Kan inte finnas lättare sätt att hålla koll på?
www.raknakalorier.se
man måste inte räkna kaloreir heller. du kan göra ett kostschema som utgör större delen av din kost där du vet på ett ungefär kalorier och makros, t.ex.
frukost=gröt+2ägg
lunch=100g ris/pasta eller 500g potatis + 1lax filé eller köttfärs
middag (2mål)=3 dl ris +2 kycklingfiléer
där har du en stabil grund.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
www.raknakalorier.se
man måste inte räkna kaloreir heller. du kan göra ett kostschema som utgör större delen av din kost där du vet på ett ungefär kalorier och makros, t.ex.
frukost=gröt+2ägg
lunch=100g ris/pasta eller 500g potatis + 1lax filé eller köttfärs
middag (2mål)=3 dl ris +2 kycklingfiléer
där har du en stabil grund.
Tycker appen är bättre. Du har en given energimängd och mätare för fett,prot, kol seb kan du äta vad du vill bara macro blir ok. Matschema = trisst med samma mat hela tiden
Tycker appen är bättre. Du har en given energimängd och mätare för fett,prot, kol seb kan du äta vad du vill bara macro blir ok. Matschema = trisst med samma mat hela tiden
du kan såklart variera maten/tillbehören men ha en standard mängd ris/pasta/havregryn som man äter varje dag.
vad du gör med kycklingfiléerna går ju att varoera i oändlighet. samma sak med lax och nötfärs.
kycklingen kan man byta ut mot 500g av vilket kött som helst det vae bara ett exempel.
Jag kör med ShapeUp, kostat på ett medlemskap till och med då jag planerar mina dagar i förväg samt har många rätter jag äter ofta.
Hade Shape-Up ett tag men jag föredrar att göra i ordning ett kostupplägg.
Där varje måltid ska innehålla x antal gram rena kolhydrater, y antal gram protein, z antal fett.
Exempelvis så nu i slutfasen av dieten så består lunch och middag av :
70 gram (okokt ris), eller 210g potatis
170g färdigstekt kyckling/nötkött.
Så ja, det blir att väga inför varje måltid ;) Men det fungerar galant, bara att vänja sig om man inte är van vid det sedan innan.
Under diet kör jag Shapeup, köper då guldmedlemskap så funkar det riktigt smidigt. Man får dock lägga in en del grejer själv då mycket inte stämmer helt.
Under diet kör jag Shapeup, köper då guldmedlemskap så funkar det riktigt smidigt. Man får dock lägga in en del grejer själv då mycket inte stämmer helt.
Varför guld? Tycker det mesta brukar stämma faktiskt
Konstaterade igår att t ex nötfärs 20% var rätt off på appen.
Värt att nämna är att de livsmedel som finns lagrade på appen vid nedladdning kommer från USDA. Märkningen av fiber skiljer sig ju mellan USA och Sverige.
OneManArmy
2013-01-23, 19:10
Man kan skapa recept, planera flera dagar i förväg och massa annat skojs.
Använt den i ett par år nu och det är kanoners med guld :)
Helt perfekt att på 5 minuter kunna planera 2-3 dagar frammåt direkt på telefonen.
Göra egna recept, använda funktionen "senaste ingrediens" och lite sådana små funktioner. Det är värt 150:- eller vad det nu kostade för 3 månader, tycker jag. Men det funkar bra utan guld givetvis.
ChrisRiddick
2013-01-23, 19:26
har hållit på & räkna kalorier så länge nu att jag har det mesta i huvudett, kör med miniräknaren i mobilen. men när det behövs brukar jag använda raknakalorier.se
Lånar tråden lite:
Använder själv shapeup appen och tycker den är toppen! Dock är jag lite skeptisk till det här med de olika träningsformerna och hur den drar av från energiintaget. Är de olika värdena rimliga.
1h fria vikter, tung - 616 kalorier
15 min cykling, normal - 171 kalorier
Ett träningspass brukar ju ligga på 1h, är det vettigt att skriva in en timme då? (har ju vila osv också)
Cyklingen som är i vanligt tempo till och från skolan (5km dit - 5km hem), kan den verkligen bränna 171 kalorier?
Ålder: 18
Vikt: 88,1kg
Längd: 185cm
Jag började själv räkna kalorier med Shape up club. Jag försökte deffa 3 gånger i rad utan att räkna kalorier men det slutade bara med jag åt mindre för säkerthetens skull så jag mådde riktigt dåligt. Sen hittade jag appen, och sen kunde jag faktiskt gå ner i vikt och på smidigt sätt veta hur mycket jag kunde äta. För det är riktigt jobbigt att vilja gå ner i vikt men inte vad hur mycket man "får" äta.
Har kört shape up 1 år nu. Funkar riktigt bra, kör deras app i mobilen och lägger själv till livssmedel via deras hemsida. ;)
Man kan förbereda måltider för morgondagen eller en vecka innan och ha fler "favoriter"
Jånni Balle
2013-03-01, 21:06
Har underlättat ganska mycket i min nedgång. Använder rätt ofta kamerafunktionen för att läsa av EAN-koder. Skitbra!
Ingen som har samma fråga som jag? :)
Illuminatus
2013-03-01, 21:51
Ingen som har samma fråga som jag? :)
Jag använder ShapeUp.
Tycker förbrukningen på tex. styrketräning tung resp lätt är för hög. Det är ju jättesvårt att veta hur mycket man förbränner exakt i och med att puls går upp och ner, samt alla vilar olika länge, vad är tungt osv osv.
Jag brukar uppskatta min träning på hur det kändes och vilken intensitet jag tränat med. Vid "tunga" benpass på runt 1h och mycket intensivt, den känslan att man undrar varför man utsätter sig för detta brukar jag uppskatta min förbränning till ungefär 500kcal. Värt att tillägga är att jag värmer upp rätt ordentligt och har hög puls 130-140 när jag påbörjar själva styrketräningen och som i stort sett håller i sig under hela passet.
Vid lättare träning så som biceps, triceps och dyligt brukar jag uppskatta 1-1,5h gym till knappa 300-350kcal. Dels för att jag märker att pulsen är avsevärt lägre än vid benpass och sen att jag inte använder lika tunga vikter.
Och till sist. Har jag tränat armar/axlar tex. i 1h 15min brukar jag använda (styrketräning lätt, 1h) för att få en mer rimlig förbrukning.
Tunga benpass: Knappt 500kcal / h
Lättare isolationsövningar armar, axlar, triceps osv: 300kcal / h
/A
Edit: Och hitintills verkar mina uppskattningar stämma eftersom jag varit viktstabil i över två veckor och räknat väldigt noga på kcal jag fått i mig genom mat och på så vis legat på energibalans.
Jag räknar inte kalorier, så nej.
Jag använder dock en grym app som heter libra för att dokumentera min dagliga morgonvikt, vilket gör det sjukt smidigt att få en överblick och reglera kaloriintaget för att öka eller minska i vikt.
Skickat från en mobil enhet.
Illuminatus - Tack så mycket! Mycket bra svar :)
snowdiver87
2013-03-13, 12:22
Jag tycker även att det kan vara riktigt klurigt att lägga till träning med shape club. Jag brukar lägga till 45min tung om jag kör 1 timme tung. Jag brukar även lägga upp mat som jag inte har möjlighet att väga i överkant typ istället för 275g bulgur så skriver jag in 300g.
Det absolut klurigaste med denna app är om man ska regga promenader eller inte.
Jag promenerar till jobbet varje dag och jag gillar även att ta en kvällspromenad för att få frisk luft. Promenerar även till gymmet detta ca 6 km ToR.
Säg att jag minst promenerar i 30 min/dag troligtvis 45-60.
Frågan är helt enkelt ska man räkna promenader som träning??? Eller ska man räkna med att det ingår i ens aktivitetsgrad som jag har ställt in till hög.
Annars borde jag äta ca 400kcal extra / dag. Jag har svårt att se promenader som träning är ganska fit och kämpar ej med att gå ner i vikt.
Hur gör ni med promenader? Regga eller inte regga?
Testade precis appen för första gången, och dra åt helvete vad bra streckkod-scanning funkade! :thumbup:
Jag trodde inte den skulle hitta så bra, men den har hittat exakt på allt jag testat hittills.
Testa appen Myfitnesspal. Funkar som Shape up. Fast du slipper betala. Jag tycker den är bättre. Om du är ute och går, joggar och använder endomondo tex så synkroniseras det med appen. Man kan scanna koder med den också. Funkar riktigt bra.. Prova appen Libra också.
Terminatorgunde
2013-03-15, 11:17
Jag använder den dagligen,perfekt när man är under en deff. Inte alltid jag orkade skriva upp allt på datorn annars och sen checka av med livsmedelsverket. Så Den r en väldigt bra app.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.