handdator

Visa fullständig version : Front-Squats

fisknn
2004-02-16, 00:15
Hej, ja ghar försökt köra front-squats ett par gånger innan men det slutar alltid med att jag går över till vanlig för att jag aldrig fattar hur fan man ska ha stången.
Finns det något trick typ? Hur mycket ska man ha på ungefär, jag kör med 150 på ryggen. Vissa lägger små lådor under hälarna, ska man göra det? Vad är för-/nackdelarna?

Grejen är att jag vill bygga grymma lår, inte arsle. Har hört att man får bättre resultat på just framsida lår genom Front-Squats.
Stämmer?

Hur ska man hålla, korslagt eller på något annat vis?

Shadow Warrior
2004-02-16, 00:23
Originally posted by fisknn
Hej, ja ghar försökt köra front-squats ett par gånger innan men det slutar alltid med att jag går över till vanlig för att jag aldrig fattar hur fan man ska ha stången.
Finns det något trick typ? Hur mycket ska man ha på ungefär, jag kör med 150 på ryggen. Vissa lägger små lådor under hälarna, ska man göra det? Vad är för-/nackdelarna?

Grejen är att jag vill bygga grymma lår, inte arsle. Har hört att man får bättre resultat på just framsida lår genom Front-Squats.
Stämmer?

Hur ska man hålla, korslagt eller på något annat vis?

Front Squats ökar belastningen på framsida lår och minskar belastningne på baksida lår och till viss del röven med, så visst är det en mycket bra övning. Själv kör jag alltid denna övning med armarna rakt frammåt och den ena handen över den andra handleden, för om du har en bra teknik så behöver man varken hålla fingrarna under stången eller pressa stången mot halsen, stången ska för övrigt vila mellan halsen och axlarna, linda inte stången för gör du det kommer du bara få mer tryck mot halsen och axlarna, visst får man lite blå märken men det får man ta. Huvudsaken är att ryggen är nästintill spikrak och stången sitter där den ska.

/Shadow Warrior

fisknn
2004-02-16, 00:36
Originally posted by Shadow Warrior

Front Squats ökar belastningen på framsida lår och minskar belastningne på baksida lår och till viss del röven med, så visst är det en mycket bra övning. Själv kör jag alltid denna övning med armarna rakt frammåt och den ena handen över den andra handleden, för om du har en bra teknik så behöver man varken hålla fingrarna under stången eller pressa stången mot halsen, stången ska för övrigt vila mellan halsen och axlarna, linda inte stången för gör du det kommer du bara få mer tryck mot halsen och axlarna, visst får man lite blå märken men det får man ta. Huvudsaken är att ryggen är nästintill spikrak och stången sitter där den ska.

/Shadow Warrior

Men det har jag typ provat, men efter ett tag pallar jag inte hålla den med armarna, jag måste göra något fel alltså. Hur mycket ska man ta? I procent av det man tar på ryggen?

shirunai
2004-02-16, 00:51
olika för individer, min kompis tar 50kg i vanlig böj och 77.5kg i frontböj

KniveN
2004-02-16, 02:00
Håll händerna lite bredare än axlarna "gå" in under stången så att armbågarna pekar framåt/uppåt (så långt det går) lägg stången mellan framsida axel och trapzen, om det gör ont i handlederna så kan du "släppa" ner stången till fingertopparna.

Lite svårt att förklara hoppas att ni förstår.

Toljanen
2004-02-16, 08:01
Jag har ca 100 kg som träningsvikt i front böj vilket motsvarar (för mig) ca 130 - 140 kg i vanliga böj.

Herkulez
2004-02-16, 08:06

Front Squats ökar belastningen på framsida lår och minskar belastningne på baksida lår och till viss del röven med, så visst är det en mycket bra övning. Själv kör jag alltid denna övning med armarna rakt frammåt och den ena handen över den andra handleden, för om du har en bra teknik så behöver man varken hålla fingrarna under stången eller pressa stången mot halsen,

visst funkar säket om.....om man kör på 50 KILO

men när man börjar komma upp i vikter så lite svårare, själ korsar jag armarna, tar tag i stången och lyfter upp den på axlarna

internethjälten
2004-02-16, 09:24
...efter att jag börjat köra 'front-squat' så känner jag bättre muskelkontakt med mina lår...

...jag är lite stel och har inte så uttänjda vader så jag lägger en liten distans under hälarna för att kunna komma djupare... är detta fel eller rätt att göra så ??

...hittade ett par länkar om 'front-squat' :

http://www.wsu.edu/~strength/frsquat.htm

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFrontSquat.html

Shadow Warrior
2004-02-16, 10:06
Originally posted by impegas.org
...efter att jag börjat köra 'front-squat' så känner jag bättre muskelkontakt med mina lår...

...jag är lite stel och har inte så uttänjda vader så jag lägger en liten distans under hälarna för att kunna komma djupare... är detta fel eller rätt att göra så ??

...hittade ett par länkar om 'front-squat' :

http://www.wsu.edu/~strength/frsquat.htm

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFrontSquat.html

Du bör omedelbart lägga in daglig stretching så du slipper lägga upphöjjningar under hälarna. Själv tycker jag att det är viktigt att man kan böja utan att hålla i stången, när man börjar komma upp i riktigt tunga vikter så ska man givetvis trycka in stången något "för säkerhets skull" men man ska inte göra repetioner som inte skulle vara möjliga utan att man med all kraft trycker in stången med armarna, det nöter nämligen på ryggen rejält.
Swn kör jag alltid denna övning med linne för att få så mycket platts till stången som möjjligt.

/Shadow Warrior

Munter
2004-02-16, 10:38
Själv kör jag alltid denna övning med armarna rakt frammåt och den ena handen över den andra handleden Edit, såg att Herkulez redan anmärkt... den där metoden blir ingen höjdare när du kommer upp på mer vikter. Har aldrig sett någon utföra den heller, helt appropå.

Shadow Warrior
2004-02-16, 10:58
Originally posted by Munter
Edit, såg att Herkulez redan anmärkt... den där metoden blir ingen höjdare när du kommer upp på mer vikter. Har aldrig sett någon utföra den heller, helt appropå.

Även om du lyfter riktigt tung så bör du kunna göra dom första repsen utan att stödja upp vikten med händerna. Kör man alldeles för "ostrikt" kan man lika gärna köra vanliga knäböj, kan amn inte "hålla optimal form" i en övning så är den inte heller värd att utföra. Man BÖR göra repspektive övning på det sättet som drar mest fördelar utav respektive övning.

/Shadow Warrior

nordland
2004-02-16, 11:40

/Shadow Warrior

jeje. Ge dig för fan, Det där kommer aldrig hålla i längden.

Eller jo, kanske för dig, du är ju trots allt "den perfekta människan". Som alla träningsteorier stämmer på.

Men kan du nämna en anledning varför det skulle vara bättre att köra med armarna rakt ut än att hålla i stången. det är ju bara en säkerhet att hålla i stången, du gör ju övningen stabilare så.

Det lär ju knappast resultera i större muskelökning om du måste släppa stången när axlarna och armarna tar slut och benen fortfarande är fräscha.

Herkulez
2004-02-16, 11:45

Du bör omedelbart lägga in daglig stretching så du slipper lägga upphöjjningar under hälarna. Själv tycker jag att det är viktigt att man kan böja utan att hålla i stången, när man börjar komma upp i riktigt tunga vikter så ska man givetvis trycka in stången något "för säkerhets skull" men man ska inte göra repetioner som inte skulle vara möjliga utan att man med all kraft trycker in stången med armarna, det nöter nämligen på ryggen rejält.
Swn kör jag alltid denna övning med linne för att få så mycket platts till stången som möjjligt.

/Shadow Warrior

och vad är det för fel i att hålla i stången om jag får fråga :confused:......sen nästa fråga, har du varit uppe i riktigt tunga vikter, för då kanske du skulle veta bättre;)

för när jag börjar komma upp i 150-170 kilo så är det så fan mycket lättare att hålla i stången då man kan "peka" med armbågarna snett uppåt vilket gör det lättare att hålla ryggen rakt

Shadow Warrior
2004-02-16, 12:28
Originally posted by Herkulez

och vad är det för fel i att hålla i stången om jag får fråga :confused:......sen nästa fråga, har du varit uppe i riktigt tunga vikter, för då kanske du skulle veta bättre;)

för när jag börjar komma upp i 150-170 kilo så är det så fan mycket lättare att hålla i stången då man kan "peka" med armbågarna snett uppåt vilket gör det lättare att hålla ryggen rakt

Poängen var att man ska hålla ryggen så rak att stången hålls där den ska nästan av sej självt, sen kan jag ju förstå att du vill hålla i stången när du kör på såddanna vikter.

/Shadow Warrior

Ahl
2004-02-16, 12:44
Originally posted by Herkulez

Jag har kört på 155 kilo så ÄR det lättare att köra med armbågarna uppåt.... men det är skillnad från pers till pers

internethjälten
2004-02-16, 13:52
Shadow Warrior : Jag ska nog börja stretcha lite bättre... har slarvat en hel del med det... tack för svaret iaf =)

Officer
2004-02-16, 17:37
Jag kör på samma vis som ShadowKrigarn beskriver. Å andra sidan kör jag inte på några megavikter heller, men jag kör tungt för min egen del så storleken på siffran spelar ingen roll. Efter ett tag vänjer sig axlarna/armarna vid den belastningen, iallafall för mig. Men ont gör det alltid, det gäller bara att se till att ontet är naturligt belastat på musklerna, och inte på några ben eller nerver.
Kan medge dock att frontböjar är svårare att utföra tungt, särskilt då jag upplever att det är lite svårare att andas lika djupt och fint som under vanliga böjs, och dels för att det gör ont i axlarna.

Herkulez
2004-02-16, 17:42
Originally posted by Ahl

Jag har kört på 155 kilo så ÄR det lättare att köra med armbågarna uppåt.... men det är skillnad från pers till pers

ööh det var ju det jag sa:confused:

jwzrd
2004-02-16, 18:19
Jag trixar med OL-fattning i frontsquatsen nu. Det ger bättre hållning genom rörelsen men är lite knepig att sätta bra.

Vad gäller muskelaktiveringen av frontsquat så upplever jag att hamstring aktiveras i mindre utsträckning än av vanlig böj, antagligen för att man inte lutar sig framåt "mot hamstring" men att arslet och framsidan av låren aktiveras mer intensivt. Vidare svider det rätt så bra i magmusklerna. Men det är en mycket skön övning och ett mycket bra komplement till vanlig böj.