Visa fullständig version : Deff råd
Ehylander
2013-01-22, 20:06
Hallå! Jag skulle gärna ha lite hjälp med mat. Försöker gå ner i vikt men även behålla muskelmassan..jobbar som elektriker ganska långa dagar 06:30 -20:00 och började nyss att räkna kalorier. Och märkte att jag endast kom upp i ca. 1000kcal per dag. Vilket inte är jättebra.. Väger 80kg och är 179cm. Lägger upp en typisk dag här, och tar gärna tips på hur jag kan äta bättre, hur mycket jag ska äta osv..
Frukost 06:00 : en banan
Frukost 09:00 : havregryns gröt med mjölk och whey 80 iblandat + 1 kokt ägg
Middag 13:00 : kycklingfilégryta bestående av crème fraîche franska örter med potatis och rotfruktsblandning ( krögare blandning )
Mellanmål 16:30 : gröt igen. Samma som frukost
Kvällsmat 20:00 : 1st swebar mintchoklad
Totalsumma :
Kcal : ca1700
Protein : 160gr
Kolhydrat : 140gr
Fett : 53gr
Gymmar torsdag, fredag och lördag! Ute på morgonpromenad fredag och ev.lördag
Mycket tacksam för all hjälp!
Sent from my iPad using Tapatalk HD
murremannen
2013-01-22, 20:18
Är nybörjare i branschen så att säga så jag reserverar mig för eventuella fel.
Jag hade rekommenderat att äta ett ordentligt mål mat på kvällen också, du verkar dock få i det proteinet du behöver så om du äter på kvällen kanske du kan hoppa proteinet vid mellanmålet.
Skulle kunna rekommendera dig att kika på deffguiden här på forumet, riktigt bra! Tar upp mycket bra punkter.
Det är alldeles för lite käk om du vill genomföra en säker deff med minimal muskelförlust.
Räkna ut ditt dagliga kalori behov med Benedict&Harris metod här i deffguiden och käka maximalt 500 kcal under det.
erikmarklund
2013-01-22, 20:30
Om du börjar med att räkna ut ditt kalori behov per dag. Svårt att få fram exakt behov. Men använd dig av harris och benedict ekvationen http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php