Logga in

Visa fullständig version : Diet och tips för en skolpojke

martinlindberg
2013-01-22, 18:26
Tjena!
Undrar om det är möjligt att kunna få till en bra och lyckad deff med hjälp av en ändrad kost och i så fall vad tycker ni jag ska ändra på? Alla tips är välkomna!!

Såhär äter jag ungefär dagligen:
Frukost: 2ägg + 1 casein protein drink
Lunch: Skollunchen 100-150g kyckling/kött/biff + 100g ris/pasta/potatis
Efter träning: Protein drink whey 100
Middag: 150-200g kyckling/kött/biff/fisk + 100-150g ris/pasta/potatis/bulgur
Innan sängdags (Ibland): Kesella, Casein eller Yoghurt med musli.

Just nu funderar jag över att byta ut skollunchens kolhydrater till sallad, vad tror ni?

I dagsläget väger jag runt 75 kg, 177 lång och jag tränar 3 dagar med hjälp av en tre split sen vilar jag en dag och börjar om igen.
Bänkpress MAX: 65x1
Knäböj MAX: 90x2
Marklyft MAX 115x2

Tack för att ni tog er tid till att läsa!

LillisJ
2013-01-22, 18:32
Du äter redan lite i mitt tycke. Behåll kolhydraterna vid lunchen och släng på lite extra kött med sallad vid sidan om. :thumbup:

Går du ej ner i vikt av någon anledning, försök minska på portionerna @ lunchen.

cero
2013-01-22, 18:35
Nej, kolhydrater är bra muskelbränsle. Däremot kan du öka andelen sallad eller andra energifattiga(re) livsmedel. Eller så äter du mindre portioner helt enkelt. Ta det lugnt bara, så du inte rasar i vikt. Men du ser ut att äta ganska lite för någon på 77 KG, är du säker på att du inte går ned i vikt med nuvarande kostupplägg?

Sen tycker jag att det räcker med 3 pass styrketräning per vecka om du är nybörjare. Alltså en "omgång" av din 3-split.

martinlindberg
2013-01-22, 18:36
Nej, kolhydrater är bra muskelbränsle. Däremot kan du öka andelen sallad eller andra energifattiga(re) livsmedel. Eller så äter du mindre portioner helt enkelt. Ta det lugnt bara, så du inte rasar i vikt.

Sen tycker jag att det räcker med 3 pass styrketräning per vecka om du är nybörjare. Alltså en "omgång" av din 3-split.

Jag har tränat i 2 år så är inte riktigt en nybörjare, men visst proffs är jag inte heller!

martinlindberg
2013-01-22, 18:40
Rasar ej i vikt och middagen är lite ungefär tror dock jag äter mer än det jag skrev, frukt konsumeras även mycket av mig!

cero
2013-01-22, 18:43
Det enda du behöver tänka på om du ska gå ned i vikt är att minska det totala intaget av energi du stoppar i dig och/eller röra på dig mer. Energi in (det du stoppar i dig) minus energi ut (det du förbränner, det kroppen behöver osv) avgör om du går ned eller upp i vikt. Lite av en förenkling, men det är en bra generell regel.

martinlindberg
2013-01-22, 18:44
Det enda du behöver tänka på om du ska gå ned i vikt är att minska det totala intaget av energi du stoppar i dig och/eller röra på dig mer. Energi in (det du stoppar i dig) minus energi ut (det du förbränner, det kroppen behöver osv) avgör om du går ned eller upp i vikt, för att hålla det enkelt.

Tror du jag kan äta som jag gör nu för att få fram mer definitioner men ligga kvar på ungefär samma vikt?

cero
2013-01-22, 18:48
Tror du jag kan äta som jag gör nu för att få fram mer definitioner men ligga kvar på ungefär samma vikt?

Nja, du behöver bli av med underhudsfett på ett eller annat sätt. Ökar du i muskelmassa, och minskar i fettvikt, så kan du ha en mer definierad kropp på samma vikt. Detta görs enklast i olika perioder. En period överskott, där man lägger på sig muskler + fett, och en period underskott, där man gör sig av med fett. Gå in på deffdelen här på forumet, och läs deffguiden (strunta i att räkna kalorier).

martinlindberg
2013-01-22, 18:51
Nja, du behöver bli av med underhudsfett på ett eller annat sätt. Ökar du i muskelmassa, och minskar i fettvikt, så kan du ha en mer definierad kropp på samma vikt. Detta görs enklast i olika perioder. En period överskott, där man lägger på sig muskler + fett, och en period underskott, där man gör sig av med fett. Gå in på deffdelen här på forumet, och läs deffguiden (strunta i att räkna kalorier).

Har genomfört bulken under vintern och gått ner cirka 5 kilo på någon månad!