Visa fullständig version : Mycket bakterier i återuppvärmd mat?
Jag brukar alltid laga en stor matlåda som jag har till både lunch och middag. Så det brukar vara så att jag lagar den, fryser in den, tinar upp den till lunch, lägger den i kylskåpet och värmer upp den igen till middag.
Igår däremot fick jag varning från kollegor att det skapar massa bakterier att hålla på så. Är det sant? Om ja, är det "farligt" eller är det bakterier som dör i matsäcken?
mattilainen
2013-01-22, 14:31
Nej. De bakterier du har när du värmer den är de du hade när du frös in den.
Alltså, tillför du inga bakterier så blir de inte fler (förutsätt att det faktiskt står hyfsad kyld, t.ex. i frysen tills du lägger den i kylen). Dock kan jag tänka mig att det lätt kan bli fler bakterier då du faktiskt äter ur samma matlåda. Det kan ju vara bättre att lägga det du ska äta vid första tillfället på en tallrik istället. Detta gör ju att du inte tillsätter mer bakterier utifrån, t.ex. genom att äta. Vad det är för bakterier och om de dör så tror jag självklart inte du blir sjuk eller mår dåligt men man ska aldrig säga aldrig..
Vinylsvarv
2013-01-22, 14:32
Nej. De bakterier du har när du värmer den är de du hade när du frös in den.
Alltså, tillför du inga bakterier så blir de inte fler (förutsätt att det faktiskt står hyfsad kyld, t.ex. i frysen tills du lägger den i kylen).
Han värmer dock upp den-kyler ner den-värmer upp den igen.
Varför inte göra två lådor ? lunch och middag
Farligt tror jag inte, men näringsinnehållet sjunker nog lite grann.
mattilainen
2013-01-22, 14:36
Han värmer dock upp den-kyler ner den-värmer upp den igen.
Varför inte göra två lådor ? lunch och middag
Läste precis det efteråt :p Tyckte det verkar smartare att äta den första gången istället på talrik och sen äta ur matlådan sista gången. På så vis slipper man värma upp den två gånger och du slipper tillföra eventuella bakterier vid matintaget.
Det du vill undvika är ljummen temperatur. Ha därför grunda matlådor och kyl dom i kallt vatten efter du lagat maten för att sedan sätta in i kylen.
Håll maten varm eller kall, då är det minst risk.
De bakterier som redan finns i maten får bättre möjligheter att föröka sig om du värmer maten en extra gång så dina kollegor har rätt. Tillförda bakterier är en ytterligare faktor men även om du värmer maten, häller ur en portion och sedan kyler den igen så har du en ökad risk.
Värt att beakta är att som z_bumbi säger så är det en ökad risk.
Frågan är hur pass farligt dina kolleger får det att framstå.
Är risken så pass allvarlig att det är värt att ändra på ditt beteende?
Det är något du får avgöra isåfall.
Jag är själv rätt orädd av mig och hade inte oroat mig. Jag resonerar så att om jag är noggrann med hanteringen av maten före tillagning och direkt efter (frysa in tills jag ska äta det) så ser jag inte några tillräckligt stora faror för att bry mig.
Det beror kanske lite också på vad för typ av mat det är då bakterier växer lättare i vissa miljöer (och vid vissa temperaturer) och att man tar hänsyn till det.
Men de farliga bakterierna (salmonella, e. coli m.m.) är väl större risk att man råkar på om man hanterat maten dåligt från första början (eller har dålig hygien när man äter första gången) så det är väl där det är vettigast att lägga fokus.
Nah jag är egentligen inte nojjig alls, men det är klart att man ska inte vara dumdristig heller. Så om jag förstått rätt så rekommenderar ni ändå att jag hellre tar med mig två lunchlådor/dag än en st?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.