Visa fullständig version : Motionsklass kontra tävlingsklass?
I andra sporter, t ex triathlon, har de motionsklasser och tävlingsklasser, där du kan vara med på motionslopp utan licens.
Skulle det fungera även i styrkelyft? Om inte, varför?
Deceiver85
2013-01-22, 09:13
Jag förstår inte riktigt, du kan väl vara med på tävlingar (iaf på serieomgångar) utan licens i dagsläget?
Stefan J
2013-01-22, 09:27
I andra sporter, t ex triathlon, har de motionsklasser och tävlingsklasser, där du kan vara med på motionslopp utan licens.
Skulle det fungera även i styrkelyft? Om inte, varför?
Det skulle fungera om en motionsklass hade lockat en stor skara nya tävlande. Annars delar man en liten idrott i två ännu mindre halvor och tävlingarna blir i mitt tycke ganska ointressanta om där bara finns 2-3 deltagare/klass, ett problem som redan existerar på SM-nivå i en del viktklasser.
Men idén är inte alls dum om den visar sig locka folk att tävla. För vår idrott är egentligen väldigt stor om man ser till antalet som tränar våra moment. Du kan nog hitta ett par tusen individer i varje mellanstor stad som någon gång i veckan tränar eller under sitt liv har tränat bänkpress. Men nästan ingen tävlar. Jag vet inte många andra idrotter med en sådan fördelning mellan träningsutövare och tävlande. :)
Stefan J
2013-01-22, 09:30
Jag förstår inte riktigt, du kan väl vara med på tävlingar (iaf på serieomgångar) utan licens i dagsläget?
Jag tror att en stor anledningen till att folk inte börjar tävla (om de ens funderat på det) är att de tar en snabb titt på rekordlistorna och konstaterar jahapp, jag har inget där att göra. En motionsklass hade kanske kunnat avhjälpa detta?
Jag tror att en stor anledningen till att folk inte börjar tävla (om de ens funderat på det) är att de tar en snabb titt på rekordlistorna och konstaterar jahapp, jag har inget där att göra. En motionsklass hade kanske kunnat avhjälpa detta?
Så kan det ju vara men samma resonemang så kan de ju ta en titt på vad eliten gör i triathlon och sedan lägga ned de planerna med.
Vetefasen vad det är just med styrketräning, svårare att acceptera att någon är starkare än att någon har bättre kondition?
martikainen
2013-01-22, 10:13
Ni tror inte det kan ha att göra med att man kollar filmerna/bilder från tävlingar, man ser bebisdräkter, lyftarbälten, armbågsskydd, handledsstöd, knästöd, magnesium, 15 pers som ska passa stången, 15 pers som ska hejja på och så en överviktig andfådd lyftare som knappt kan röra sig?
Det blir kanske helt enkelt avskräckande med all utrustning och ståhej kring det.
Promota lite riktiga RAW lyft, av lyftare som INTE är i de tyngsta klasserna, så att de ni vill locka kanske kan jämföra sig lättare med.
Mina 50 öre!
Deceiver85
2013-01-22, 11:06
Ni tror inte det kan ha att göra med att man kollar filmerna/bilder från tävlingar, man ser bebisdräkter, lyftarbälten, armbågsskydd, handledsstöd, knästöd, magnesium, 15 pers som ska passa stången, 15 pers som ska hejja på och så en överviktig andfådd lyftare som knappt kan röra sig?
Har du ens sett en tävling?
martikainen
2013-01-22, 11:18
Har du ens sett en tävling?
Do you even lift?
Live: Nej
Video: Ja
Deceiver85
2013-01-22, 11:20
Live: Nej
Video: Ja
Misstänkte att det var okunskap som låg bakom ditt uttalande...do you even think?
Det blir kanske helt enkelt avskräckande med all utrustning och ståhej kring det.
Promota lite riktiga RAW lyft, av lyftare som INTE är i de tyngsta klasserna, så att de ni vill locka kanske kan jämföra sig lättare med.
Mina 50 öre!
Till skillnad från en stjärtgosse i tanga och brunkräm framför domare?
Sluta kivas nu. Martis åsikter är värdefulla, även om han är ful i mun.
Mina 50 öre!
Att marknadsföra saker man kan jämföra sig med är helt klart en vettig ide, blandat med såna som också är riktigt starka. För oinsatta kan utrustning te sig något märkligt och t o m fusk.
Skulle du vara intresserad av en motionsklasstävling i klassisk lyftning, M?
Man skulle kunna tänka sig, för att få ihop klasserna tillräckligt, att man lyfter på Wilks.
martikainen
2013-01-22, 11:26
Förklara gärna vad det är jag missar när jag endast kollar era videos från tävlingarna
Förklara också gärna varför min åsikt som utomstående som ser er sport, och kommer med argument för vad som hindrar mig från att lägga mig under bänkpressen och testa på att tävla, inte uppskattas.
Är det för att jag klev tjocka styrkelyftare på tårna?
David Näslund
2013-01-22, 11:27
+1 på den!
martikainen
2013-01-22, 11:27
Sluta kivas nu. Martis åsikter är värdefulla, även om han är ful i mun.
Att marknadsföra saker man kan jämföra sig med är helt klart en vettig ide, blandat med såna som också är riktigt starka. För oinsatta kan utrustning te sig något märkligt och t o m fusk.
Skulle du vara intresserad av en motionsklasstävling i klassisk lyftning, M?
Man skulle kunna tänka sig, för att få ihop klasserna tillräckligt, att man lyfter på Wilks.
Micke fattade poängen! Jag skulle absolut kunna tävla i bänkpress, om RAW lyft verkligen var RAW och utan banansvank tex.
Förklara gärna vad det är jag missar när jag endast kollar era videos från tävlingarna
Förklara också gärna varför min åsikt som utomstående som ser er sport, och kommer med argument för vad som hindrar mig från att lägga mig under bänkpressen och testa på att tävla, inte uppskattas.
Du har inte klivit några av oss tjockisar på tårna för att du påpekar att vi är det. Det är snarare, som Micke sa, att du är ful i mun i onödan. Det går att vara det även om din tävlingsform. Ett par sekunders reflektion för dig ger väl rimligen vid handen att inte ens den passar för alla.
Det du beskriver är att locka fotbollsfans till ishockey genom att be dem släppa klubban och börja sparka pucken. För att det ska bli lättare att förstå...
Micke fattade poängen! Jag skulle absolut kunna tävla i bänkpress, om RAW lyft verkligen var RAW och utan banansvank tex.
Nämen? En byggare som vågar tävla i bänk... så länge alla andra också har dålig teknik. Modigt av dig där! Styrkelyft behöver inte fler byggare utan fler idrottsmän, atleter och andra normala.
Ta en titt på följande klipp:
SP8vyEnUpS0
ib3RLqYjmSI
Ser de mer attraktiva ut?
Klassisk bänkpress har enkla regler. Handledslindor, bälte om du vill. Svank får du ha så mycket du vill med rumpan i. Det hade inte gjort någon skillnad för dig i en motionsklass eftersom alla andra har ungefär liknande förutsättningar? Ens bänkpressstil ser ut som den gör, och tar du in någon tjomme från gymmet kommer de nog att göra vanliga bänkar, så länge det är stopp i och så.
Eller skulle du vilja ändra på andra regler i IPF-regelboken för en hypotetisk motionsklass?
Deceiver85
2013-01-22, 11:38
Du trampade inte på några tår. Din åsikt skrek okunskap rakt igenom och du bekräftade det själv.
Din åsikt är, bortskalad från okunskapen och plumpa påhopp, att Styrkelyft är dålig på att marknadsföra sig själva. Det stämmer till viss del, men det är lite som att titta på "Worst faking i soccer" på youtube och tro att man har fått en korrekt bild av fotboll. Dessutom finns det flera olika förbund och jag kan inte svara för hur det ser ut i de amerikanska Cirkusförbunden, men för IPF (mitt eget förbund och det största styrkelyftsförbundet) ser det inte ut som du har beskrivit.
IPF Promo:
TMIGc-PqsBc
Eleiko World Cup Compilation:
http://styrkelyft.qrodo.tv/index/30?eventid=2281
Fan fan, jag blir löjligt sugen på att kamma mig och ta mig tillbaka av den där videon!
Stefan J
2013-01-22, 11:53
Det finns ju RAW-tävlingar i bänkpress och det har till och med SM-status numera om det kan sporra. Att det finns teknik i idrotter måste du dock acceptera. Till och med i strongman som för det otränade ögat enbart handlar om kraft har inslag av teknik. Det är inte bara att gå in och lyfta en stock eller atlassten hursomhelst om du aldrig gjort det innan, även om du har styrkepotentialen för det.
Stefan J
2013-01-22, 11:56
Så kan det ju vara men samma resonemang så kan de ju ta en titt på vad eliten gör i triathlon och sedan lägga ned de planerna med.
Vetefasen vad det är just med styrketräning, svårare att acceptera att någon är starkare än att någon har bättre kondition?
Jag vet inte heller varför det är så. Men jag har ofta hört folk säga eller antyda att om de inte har en chans på sm-medaljer eller rekord så kan det kvitta. Och det är ju en jäkligt märklig inställning tycker jag. I vilken annan idrott kan man förvänta sig SM-medaljer och rekord sina första tävlingar och skiter i att tävla tills man är mogen för det?
Deceiver85
2013-01-22, 11:58
Jag vet inte heller varför det är så. Men jag har ofta hört folk säga eller antyda att om de inte har en chans på sm-medaljer eller rekord så kan det kvitta. Och det är ju en jäkligt märklig inställning tycker jag. I vilken annan idrott kan man förvänta sig SM-medaljer och rekord sina första tävlingar och skiter i att tävla tills man är mogen för det?
+1, huvudet på spiken, pricken över I:et osv...
martikainen
2013-01-22, 12:11
Du har inte klivit några av oss tjockisar på tårna för att du påpekar att vi är det. Det är snarare, som Micke sa, att du är ful i mun i onödan. Det går att vara det även om din tävlingsform. Ett par sekunders reflektion för dig ger väl rimligen vid handen att inte ens den passar för alla.
Det du beskriver är att locka fotbollsfans till ishockey genom att be dem släppa klubban och börja sparka pucken. För att det ska bli lättare att förstå...
Ser ingen anledning att blanda in bodybuilding i den här tråden, jag har inte tagit upp det, varför gör du det?
ishockey spelas med Klubba och puck.
Bänkpress utförs med en bänk och skivstång.
Lika kass jämförelse men det var du som ville jämföra sporter.
Du trampade inte på några tår. Din åsikt skrek okunskap rakt igenom och du bekräftade det själv.
Din åsikt är, bortskalad från okunskapen och plumpa påhopp, att Styrkelyft är dålig på att marknadsföra sig själva. Det stämmer till viss del, men det är lite som att titta på "Worst faking i soccer" på youtube och tro att man har fått en korrekt bild av fotboll. Dessutom finns det flera olika förbund och jag kan inte svara för hur det ser ut i de amerikanska Cirkusförbunden, men för IPF (mitt eget förbund och det största styrkelyftsförbundet) ser det inte ut som du har beskrivit.
Det jag sett av styrkelyft kommer endast här från era filmer på kolo, de filmer som ni på ÖKK lägger upp väldigt ofta från era tävlingar och även träningar, det är de filmerna som avskräcker mig.
Okunskap, troligtvis ja, jag kan inte alla regler kring utrustning, jag vet bara att skulle jag som vanlig motionär vilja testa på SL så skulle det vara helt RAW och inte massa utrustning som kräver teknik i sig. Det är detta ni bör ta åt er! Er sport ser helt enkelt för krånglig ut för en nybörjare. Keep it simple!
Den största skillnaden mot cykel är att där är det "bara" att cykla och ta sig runt medan i styrkelyft är det standardiserad bedömning vilket kräver teknikträning och i många fall så tappar folk ganska mycket vikt när de utför lyften enligt regelboken. Den här tråden är t ex ett utmärkt exempel på hur underlig syn en del har på att man faktiskt följer en regelbok när man tävlar.
Deceiver85
2013-01-22, 12:38
Det jag sett av styrkelyft kommer endast här från era filmer på kolo, de filmer som ni på ÖKK lägger upp väldigt ofta från era tävlingar och även träningar, det är de filmerna som avskräcker mig.
Okunskap, troligtvis ja, jag kan inte alla regler kring utrustning, jag vet bara att skulle jag som vanlig motionär vilja testa på SL så skulle det vara helt RAW och inte massa utrustning som kräver teknik i sig. Det är detta ni bör ta åt er! Er sport ser helt enkelt för krånglig ut för en nybörjare. Keep it simple!
Du snackar så mycket skit, och gör sken av så mycket okunskap, att du antagligen inte har haft koll på vad som hänt i styrkelyftsvärlden de senaste två-tre åren. Hade du inte levt under en sten (eller klivit ut i tanga på scen) så hade du sett hur den klassiska tävlingsformen blivit allt större.
http://img713.imageshack.us/img713/2730/screenshot20101008at511.png
Äh jag gjorde min första tävling just på ÖKK för ett år sedan. Med enbart filmer på nätet som referens. Samt att jag tillhörde de svagaste deltagarna, sket väl jag i.. var ju bara in och lyfta, med domarögon på sig. Jag använde heller inte massa utrustning bara bälte. Nästan alla körde klassiskt.
I helgen ska jag dit igen! E ju för fan bara att ställa upp om det är nu det man vill. Jag tyckte det var kul som fan och fortsatte.
martikainen
2013-01-22, 12:45
Du snackar så mycket skit, och gör sken av så mycket okunskap, att du antagligen inte har haft koll på vad som hänt i styrkelyftsvärlden de senaste två-tre åren. Hade du inte levt under en sten (eller klivit ut i tanga på scen) så hade du sett hur den klassiska tävlingsformen blivit allt större.
Det är ni som undrar varför ni inte lockar fler folk till styrkelyft, och jag förklarade hur jag (och troligtvis många andra) ser på sporten utifrån.
Jag skiter i om ni fått 15% fler klassiska klasser eller 12 färre deltagare i +125an, utåt sett så verkar det fortfarande vara för mycket utrustning och krångel kring att tävla.
(Och låt bli att dra in BB i diskussionen, denna tråd handlar om styrkelyft, jag är väl medveten om att ytterst få vill tävla i min "sport", men jag ber hellre inte om åsikter om varför).
successful troll is successful?
Det är ni som undrar varför ni inte lockar fler folk till styrkelyft, och jag förklarade hur jag (och troligtvis många andra) ser på sporten utifrån.
Jag skiter i om ni fått 15% fler klassiska klasser eller 12 färre deltagare i +125an, utåt sett så verkar det fortfarande vara för mycket utrustning och krångel kring att tävla.
Utåt sett? Du "känner" alltså att det bara är utrustning som gäller, trots att SM i klassisk styrkelyft är etablerat? Fint där.
Vi tänker inte försöka övertala dig att ändra åsikt eftersom du redan bestämt dig att man måste dra på sig böjdräkt för att vara med och tävla. Du är helt tydligt helt ointresserad och det finns därför inte någon som helst anledning att böja oss själva baklänges för att tillfredställa dina krav. Är man intresserad av lyftning börjar man och accepterar de rådande premisserna.
(Och låt bli att dra in BB i diskussionen, denna tråd handlar om styrkelyft, jag är väl medveten om att ytterst få vill tävla i min "sport", men jag ber hellre inte om åsikter om varför).
Det är väl så att du inte tillhör målgruppen(intresserad/nyfiken) och därför inte har kollat hur det går till.
Det räcker för de flesta att gå in på en klubb och säga att man är intresserad av att tävla så blir man omhändertagen. Är man intresserad av att tävla men inte riktigt vågar hänger man med på en serietävling och tittar eller tävlar/tittar på KM.
Rikard Jansson
2013-01-22, 13:12
Att styrkelyftsmaffian kvickt drar in huvudet i skalet och börjar dampa ur så fort någon utomstående ger sin synpunkt är ju ingen skräll. Okunskap? Ja, det är så det brukar vara när man är utomstående, och att förutsätta att alla ska sätta sig in i sporten innan de ens är intresserade att delta är ju efterblivet bortom maffians vanliga dravel.
martikainen har dessutom i sitt halmgubbeargument helt missat att klassisk lyftning sprungit förbi den utrustade diton.
att förutsätta att alla ska sätta sig in i sporten innan de ens är intresserade att delta är ju efterblivet bortom maffians vanliga dravel.
Vad menar du? Jag förstår inte din mening.
Rikard Jansson
2013-01-22, 13:15
martikainen har dessutom i sitt halmgubbeargument helt missat att klassisk lyftning sprungit förbi den utrustade diton.
Vad menar du? Jag förstår inte din mening.
missade ett "av" före "att".
Ser ingen anledning att blanda in bodybuilding i den här tråden, jag har inte tagit upp det, varför gör du det?
ishockey spelas med Klubba och puck.
Bänkpress utförs med en bänk och skivstång.
Lika kass jämförelse men det var du som ville jämföra sporter.
Du blandar själv in byggarbänk så vad är felet med att blanda in resten av din värld? Analogierna förstod du nog så det är gott så.
missade ett "av" före "att".
Nej, alltså, jag förstår inte vad du menar. Vad vill du ha sagt? Kan du skriva om det med andra ord?
Att styrkelyftsmaffian kvickt drar in huvudet i skalet och börjar dampa ur så fort någon utomstående ger sin synpunkt är ju ingen skräll. Okunskap? Ja, det är så det brukar vara när man är utomstående, och att förutsätta att alla ska sätta sig in i sporten innan de ens är intresserade att delta är ju efterblivet bortom maffians vanliga dravel.
Att du kallar folk för styrkelyftsmaffia eller att du är klarsynt nog att se när bönder besvaras på bönders vis ser jag inte vad du tror att det köper dig. Det är inte som att detta är första gången någon Internet-hejtar styrkelyft på det enkla viset. Han har inte ett rätt; att påpeka det med de klockor och visslor som givits är verkligen utan konstigheter.
Vad tjänar du på att kliva in som medgångsdissare, Rikard? Det är enklare så?
Rikard Jansson
2013-01-22, 13:27
Nej, alltså, jag förstår inte vad du menar. Vad vill du ha sagt? Kan du skriva om det med andra ord?
Såhär ser det tydligen ut för utomstående eftersom vi får höra det om och om igen (nu vet både du och jag att det inte är så):
-
Stora gubbar lyfter enorma vikter, med hjälp av utrustning som tar år att lära sig att utnyttja till full potential, och utan den här utrustningen har man inte en chans att öht komma upp i några placeringar, vilket är det som är mest intressant i SL då det inte är en sport där själva tävlingen påverkar resultaten, utan man vet i stort sett i förväg vem som kommer vinna, och lite mer insatta kan ofta tippa hela resultatlistorna.
-
Nu vet ju du och jag att det finns fler än stora gubbar, och att det finns klassiskt, och att tävlingen visst kan påverka resultaten (om än fortfarande mindre än antagligen 99% av alla andra sporter, vilket förövrigt tillsammans med att oviljan att visa sig svagare när man inte har något att skylla ifrån sig på är starkare än oviljan att visa sig sämre när man har mängder av faktorer att skylla på är anledningen till att folk inte tävlar förrän de är "starka nog"), men så ser det ut, och den största majoriteten tappar då intresset att läsa vidare, eller på, om man bara råkar i förbifarten se sporten snarare än att gå ut med en ambition för att tävla. Att förkasta synpunkter från utomstående i vanlig ordning är alltså att stå och trampa i samma sand som förut, och det funkar ju liksom inte med tanke på att vi är 1000 tävlande i landet. Det vi istället borde göra är att promotea efter den stora massans intresse, och visa mer RAW av lyftare som inte är vidare tekniska eller har stora bryggor etc etc. Det kanske låter konstigt, och bakvänt, men tro mig när jag säger att det skulle funka. Edit; vill påpeka att jag inte dissar utrustnings-SL, utan bara säger att det är något som lämpar sig mer för den insatte, än något man använder för att dra till sig nybörjare.
Rikard Jansson
2013-01-22, 13:28
Att du kallar folk för styrkelyftsmaffia eller att du är klarsynt nog att se när bönder besvaras på bönders vis ser jag inte vad du tror att det köper dig. Det är inte som att detta är första gången någon Internet-hejtar styrkelyft på det enkla viset. Han har inte ett rätt; att påpeka det med de klockor och visslor som givits är verkligen utan konstigheter.
Vad tjänar du på att kliva in som medgångsdissare, Rikard? Det är enklare så?
Jag tjänar inte ett nedrans dugg förutom eventuellt hat från mina medkamrater, medans jag i styrkelyftets namn faktiskt försöker få sporten att utvecklas.
Rikard Jansson
2013-01-22, 13:37
Summa sumarum så menar jag alltså att det vore mer hjälpsamt om ni kunde bete er som sakliga vuxna istället för vrånga barnungar som ska käfta emot så fort ni får kritik för något, hur provocerande kritiken än må vara; det kommer alltid komma provocerande kritik, och att komma med "ahmen durå stjärtgosse!?" tror jag ni förstår själva att det inte är ett moget och bra sätt för de största och mest igenkända styrkelyftarna på brädan att agera.
Det vi istället borde göra är att promotea efter den stora massans intresse, och visa mer RAW av lyftare som inte är vidare tekniska eller har stora bryggor etc etc. Det kanske låter konstigt, och bakvänt, men tro mig när jag säger att det skulle funka. Edit; vill påpeka att jag inte dissar utrustnings-SL, utan bara säger att det är något som lämpar sig mer för den insatte, än något man använder för att dra till sig nybörjare.
Men använder vi oss verkligen av utrustrningslyft som reklam?
Summa sumarum så menar jag alltså att det vore mer hjälpsamt om ni kunde bete er som sakliga vuxna istället för vrånga barnungar som ska käfta emot så fort ni får kritik för något, hur provocerande kritiken än må vara; det kommer alltid komma provocerande kritik, och att komma med "ahmen durå stjärtgosse!?" tror jag ni förstår själva att det inte är ett moget och bra sätt för de största och mest igenkända styrkelyftarna på brädan att agera.
Jag håller med i princip men inte i sak. I det här läget är Martikainen dryg och okunnig men försöker linda in det i något slags lamt försök att tala om vad Alla Anser. Som om han visste det.
Rikard Jansson
2013-01-22, 13:42
Men använder vi oss verkligen av utrustrningslyft som reklam?
Som det är nu är ju nästan reklamen obefintlig, och man förlitar sig därför på det material som kommer ut automatiskt, på t.ex. youtube, och eftersom utrustningslyftningen mig veterligen är bra mycket större så är det ju ändå den som syns mest. Det vi behöver är en stor variation av tjejer och killar i många viktklasser där alla är olika långt framgångna och starka, med konceptet att hålla det simpelt och föreställa det som den roliga sporten det är där allas resultat betyder någonting och där man blir påhejad om man så lyfter 150 i mark eller 375.
Rikard Jansson
2013-01-22, 13:44
Jag håller med i princip men inte i sak. I det här läget är Martikainen dryg och okunnig men försöker linda in det i något slags lamt försök att tala om vad Alla Anser. Som om han visste det.
Jag vet hur det känns, men jag vet även att du vet att det finns ett sätt att bemöta det som är bra för anseendet, och ett sätt att bemöta det som är bra för själafriden :) Är det viktigare för dig att få skälla ut folk, eller är det viktigare att sprida kunskap om styrkelyft?
Jag vet hur det känns, men jag vet även att du vet att det finns ett sätt att bemöta det som är bra för anseendet, och ett sätt att bemöta det som är bra för själafriden :) Är det viktigare för dig att få skälla ut folk, eller är det viktigare att sprida kunskap om styrkelyft?
Det finns ingen sakfråga att bemöta vänligt eller ovänligt eller vad som helst här, bara en persons angrepp och samma persons vilja att tala för andra.
Något du själv bör fråga dig, andra gången jag påpekar det för dig, är vad du tycker att din egen roll är här. Du gör det väldigt lätt för dig när du medgångshärjar på det här viset. Vad menar du t ex med att lägga ""ahmen durå stjärtgosse!?"" i min mun?
Motionsklass i triathlon har ofta lite annorlunda regler mot tävlingar. Drafting tillåts i princip aldrig i motionsklass, våtdräkt är ofta OK även om det är >21 grader.
Kanske borde SL ha något liknande i en motionsklass? Touch n go tillräckligt för att bli godkänd i bänk, tröja och mark/böjdräkt tillåts inte, lite liberalare i knäböjsbedömningen? Gratis fika och medalj åt alla som fullföljer?
Rikard Jansson
2013-01-22, 14:02
Det finns ingen sakfråga att bemöta vänligt eller ovänligt eller vad som helst här, bara en persons angrepp och samma persons vilja att tala för andra.
Något du själv bör fråga dig, andra gången jag påpekar det för dig, är vad du tycker att din egen roll är här. Du gör det väldigt lätt för dig när du medgångshärjar på det här viset. Vad menar du t ex med att lägga ""ahmen durå stjärtgosse!?"" i min mun?
Jag hoppas snarare att du klarar läsa varifrån angreppet kommer, istället för att haka upp dig på just det. Vi får ofta kritik i stil med det Martikainen skrev, och då får man ju till slut fråga sig om det finns någon sanning i det, helst på en gång förstås, istället för att bara käfta emot och vägra acceptera att det är något som helst fel med något man gör. Vilket vore korkat, eftersom vi som sagt har 1000 utövare i en sport där säkert en halv miljon utövar sporten på hobby-nivå. Det finns med andra ord visst en sakfråga att bemöta, istället så börjar ni tjafsa emot och säga att det inte alls är så, samtidigt som ni som representanter kommer med tramsiga personangrepp. Det är knappast acceptabelt ens från Pelle p14 som nyligen börjat tävla och blir arg på de elaka byggarna.
Det är sannerligen lätt att "medgångshärja" när ni, som högljuddast representanter, så lätt kastar bort tillfällen att visa sporten ur ett gott ljus, och istället visar att de mest igenkända på brädan hellre käftar om oväsentligheter. Ni hade (har?) ett utmärkt läge att förklara för en byggare, som vore intresserad av sporten om han bara visste att det han säger inte riktigt är rätt, men istället kallar ni honom idiot, stjärtgosse, och dyker på honom i ett internet gangbang. Ett "wtf, bro" känns mer än lämpligt för situationen, och min roll är att säga just "wtf, bro" men lite mer beskrivande.
Angående att lägga ahmen durå stjärtgosse i din mun så tycker jag det är orättvist av dig att säga att det är något du inte sagt, om än inte bokstavligt:
TorbjornFred
2013-01-22, 14:04
Om martikainen fått synen av att det bara är utrustning och tunga viktklasser som finns bör man väll anamma detta och se vad man kan göra för att inte denna bild ska fortsätta vara så.
För mig var det inte på långa vägar solklart att det fans viktklasser innan jag började intressera mej för sporten. Än mindre kunde jag förstå skillnaden på dräkt och klassisk.
Jag själv tävlar i SL och har några gånger fått frågan: "vad tar du i bänk då?" och eftersom jag tävlar klassiskt börjar man förklara att jag är i 83an och berättar reglerna varpå denne person ofta kontrar med att dom känner nån eller hört nån i t.ex 74an som minsann lyfte 140 som junior... för mej blir det ju uppenbart att denne person med största sannolikhet tävlar med dräkt medans jag inte gör det och därmed går jämförelsen inte att göra. Mindre självklart för han som ställde frågan..
Kan vara värt att tänka på detta då man marknadsför sin sport.
Men en motionsklass utan licenser eller iaf billigare tycker jag hade vart toppen!
bertbert
2013-01-22, 14:13
Mina 50 öre!
Det verkar som om detta inlägg har väckt en väldig anstöt hos flera, men det är trots allt så många utomstående ser på sporten. När jag berättade att jag skulle tävla för någon som inte följer styrkesporter fick jag flera gånger svaret "men du är ju inte tjock!?" ackompanjerad av en förvånad min.
Jag har svårt att se att martikainens inlägg är vare sig särskilt drygt eller provocerande och jag har också svårt att se varför hans poäng går er rakt förbi och väcker så heta känslor?
Är det kanske för att hans raljerande är spot on? För om det inte vore så kunde ni väl bara rycka på axlarna - eller?
I de skånska tidningarna är det nog Johnny Walhkvist som har fått mest uppmärksamhet. Oförtjänt eller inte, det förstärker den bild av styrkelyft som beskrivs i det citerade inlägget.
Motionsklass i triathlon har ofta lite annorlunda regler mot tävlingar. Drafting tillåts i princip aldrig i motionsklass, våtdräkt är ofta OK även om det är >21 grader.
Kanske borde SL ha något liknande i en motionsklass? Touch n go tillräckligt för att bli godkänd i bänk, tröja och mark/böjdräkt tillåts inte, lite liberalare i knäböjsbedömningen? Gratis fika och medalj åt alla som fullföljer?
Man kan arrangera ett klubbmästerskap och ha snälla bedömningsregler när som helst. Något som görs dessutom.
Man kan arrangera ett klubbmästerskap och ha snälla bedömningsregler när som helst. Något som görs dessutom.
Mikaelj's mål var väl dock att bredda sporten, genom att införa en motionsklass vid större tävlingar för att locka folk.
Ett KM fyller väl inte riktigt den funktionen. Är du inte med Mikaelj med att det vore kul att sprida sporten?
Deceiver85
2013-01-22, 14:25
Jag har svårt att se att martikainens inlägg är vare sig särskilt drygt eller provocerande och jag har också svårt att se varför hans poäng går er rakt förbi och väcker så heta känslor?
Är det kanske för att hans raljerande är spot on? För om det inte vore så kunde ni väl bara rycka på axlarna - eller?
Jag ser poängen, men inlägget väcker känslor för att inlägget är korkat och inte stämmer överens med verkligenheten, inte för att det är "spot on". Det är som att jag skulle uttala mig om hur fotboll fungerar efter att ha sett följande klipp:
Ppt7NdIj_yg
Att han sedan tar till uttryck som "tjocka styrkelyftares tår" är bara för att han utgår från sin egen kroppsfixerade tävlingsform och de värderingar som förekommer inom den världen.
Rikard Jansson
2013-01-22, 14:28
Jag ser poängen, men inlägget väcker känslor för att inlägget är korkat och inte stämmer överens med verkligenheten, inte för att det är "spot on". Det är som att jag skulle uttala mig om hur fotboll fungerar efter att ha sett följande klipp:
pm65rimSONs
Att han sedan tar till uttryck som "tjocka styrkelyftares tår" är bara för att han utgår från sin egen kroppsfixerade tävlingsform och de värderingar som förekommer inom den världen.
Förutom att det är ju knappast "SL-fail-videos" han hänvisade till. Och du är ju ändå representant för SL, så istället för att brusa upp och ta åt dig allt som en upprörd tonåring (yay, jag får klaga på tonåringar nu) så kanske du borde förbise, eller rätta till, eventuella fördomar utan att orsaka mer split samtidigt som du bekräftar vissa påhopp, på sveriges största träningsforum. ?
Deceiver85
2013-01-22, 14:31
Förutom att det är ju knappast "SL-fail-videos" han hänvisade till. Och du är ju ändå representant för SL, så istället för att brusa upp och ta åt dig allt som en upprörd tonåring (yay, jag får klaga på tonåringar nu) så kanske du borde förbise, eller rätta till, eventuella fördomar utan att orsaka mer split samtidigt som du bekräftar vissa påhopp, på sveriges största träningsforum. ?
Jag har redan gjort det, läser du inte tråden?
Jag hoppas snarare att du klarar läsa varifrån angreppet kommer, istället för att haka upp dig på just det. Vi får ofta kritik i stil med det Martikainen skrev, och då får man ju till slut fråga sig om det finns någon sanning i det, helst på en gång förstås, istället för att bara käfta emot och vägra acceptera att det är något som helst fel med något man gör. Vilket vore korkat, eftersom vi som sagt har 1000 utövare i en sport där säkert en halv miljon utövar sporten på hobby-nivå. Det finns med andra ord visst en sakfråga att bemöta, istället så börjar ni tjafsa emot och säga att det inte alls är så, samtidigt som ni som representanter kommer med tramsiga personangrepp. Det är knappast acceptabelt ens från Pelle p14 som nyligen börjat tävla och blir arg på de elaka byggarna.
Det är sannerligen lätt att "medgångshärja" när ni, som högljuddast representanter, så lätt kastar bort tillfällen att visa sporten ur ett gott ljus, och istället visar att de mest igenkända på brädan hellre käftar om oväsentligheter. Ni hade (har?) ett utmärkt läge att förklara för en byggare, som vore intresserad av sporten om han bara visste att det han säger inte riktigt är rätt, men istället kallar ni honom idiot, stjärtgosse, och dyker på honom i ett internet gangbang. Ett "wtf, bro" känns mer än lämpligt för situationen, och min roll är att säga just "wtf, bro" men lite mer beskrivande.
Angående att lägga ahmen durå stjärtgosse i din mun så tycker jag det är orättvist av dig att säga att det är något du inte sagt, om än inte bokstavligt:
Du missar hela grejen, Rikard. I den här tråden finns det inte någon sakfråga att bemöta utan endast M:s obildade och ofiltrerade syn på saken. Det är inte samma sak som att allmänheten har en (felaktig?) syn på vad styrkelyft är. Det är en väldigt stor skillnad på: "Vad bänkar du?" från en person som samtidigt kör något slags lift-the-roof med händerna eller kallar oss för tyngdlyftare. Eller för den delen "vet" att vi skadar oss ofta, är dopade, feta, skäggiga, osv. Det M gör är snarare att måla upp en nidbild och slå fast saker efter devisen: Så här tycker alla. Det är ett ohederligt och lågt angrepp - ett som inte går att besvara på andra sätt än: 1) ignorera helt; 2) bemöta med samma mynt. Orsaken är just ohederligheten i det hela - helt vanligt Internet-hejtin.
Det är just ett #2-bemötande jag gav med tillhörande referens till det folk-i-allmänhet tycker om bodybuilding. Jag är säker på att M inte tycker att det är så roligt eller åtminstone... onödigt. Något som inte direkt bemöts med en seriös ansats att förklara sporten - särskilt inte om den andra redan jabbat med hur dopingförpestad sporten är, något om skeva skönhetsideal osv. Det är även då frågan om antingen ignorera eller svara med samma mynt.
Det jag sa om ishockey och fotboll är en viktig analogi. Det är inte så att Styrkelyft (eller bodybuilding) finns till för alla. "Vi" är inte skyldiga andra någonting, allra minst att göra sporten allomfattande. Att hålla en sådan åsikt, alltså att inte tycka att den måste vara för alla, är inte samma sak som att motsätta sig förändring, förklaring eller förmedling (till alla); bara det att de bästa förslagen faktiskt inte alltid kommer från random fjant som vet hur man harklar sig.
Jag blir arg på M (och på dig!) för att ni båda helt i onödan härjar. M för att han är ohederlig och jabbar på "min sport"; du för att du passar på att få in några gratiskrokar under "seriositetens" lömska mantel.
Mikaelj's mål var väl dock att bredda sporten, genom att införa en motionsklass vid större tävlingar för att locka folk.
Ett KM fyller väl inte riktigt den funktionen. Är du inte med Mikaelj med att det vore kul att sprida sporten?
Jo, ett KM fyller faktiskt den funktionen men därmed inte sagt att det är den enda tänkbara. Det bästa sättet att utveckla en sport är inte att bjuda in alla - tratten som säljstrategi fungerar bara när kvantitet snarare än kvalitet är det viktigaste.
Är du inte med? Haha, antingen är jag med MikaelJ eller så vill jag lägga ner styrkelyft som sport? Kom igen nu krigarn :)
Jo, ett KM fyller faktiskt den funktionen men därmed inte sagt att det är den enda tänkbara. Det bästa sättet att utveckla en sport är inte att bjuda in alla - tratten som säljstrategi fungerar bara när kvantitet snarare än kvalitet är det viktigaste.
Kan man inte tänka sig att, med blott ~1000 licensierade lyftare, det faktikst är just kvantitet (som fortsätter!) som är viktigt i dagsläget för att sporten skall överleva? Utan bredd blir det som bekant ingen topp.
Rikard Jansson
2013-01-22, 14:39
Du missar hela grejen, Rikard. I den här tråden finns det inte någon sakfråga att bemöta utan endast M:s obildade och ofiltrerade syn på saken. Det är inte samma sak som att allmänheten har en (felaktig?) syn på vad styrkelyft är. Det är en väldigt stor skillnad på: "Vad bänkar du?" från en person som samtidigt kör något slags lift-the-roof med händerna eller kallar oss för tyngdlyftare. Eller för den delen "vet" att vi skadar oss ofta, är dopade, feta, skäggiga, osv. Det M gör är snarare att måla upp en nidbild och slå fast saker efter devisen: Så här tycker alla. Det är ett ohederligt och lågt angrepp - ett som inte går att besvara på andra sätt än: 1) ignorera helt; 2) bemöta med samma mynt. Orsaken är just ohederligheten i det hela - helt vanligt Internet-hejtin.
Det är just ett #2-bemötande jag gav med tillhörande referens till det folk-i-allmänhet tycker om bodybuilding. Jag är säker på att M inte tycker att det är så roligt eller åtminstone... onödigt. Något som inte direkt bemöts med en seriös ansats att förklara sporten - särskilt inte om den andra redan jabbat med hur dopingförpestad sporten är, något om skeva skönhetsideal osv. Det är även då frågan om antingen ignorera eller svara med samma mynt.
Det jag sa om ishockey och fotboll är en viktig analogi. Det är inte så att Styrkelyft (eller bodybuilding) finns till för alla. "Vi" är inte skyldiga andra någonting, allra minst att göra sporten allomfattande. Att hålla en sådan åsikt, alltså att inte tycka att den måste vara för alla, är inte samma sak som att motsätta sig förändring, förklaring eller förmedling (till alla); bara det att de bästa förslagen faktiskt inte alltid kommer från random fjant som vet hur man harklar sig.
Jag blir arg på M (och på dig!) för att ni båda helt i onödan härjar. M för att han är ohederlig och jabbar på "min sport"; du för att du passar på att få in några gratiskrokar under "seriositetens" lömska mantel.
Det är i det fetstilta du har fel, och det jag försöker förklara, och om du skulle förstå det så skulle du inse att jag inte skriver för att få in gratiskrokar. Det tredje alternativet, och det överlägset bästa, är att lugnt, sakligt och trevligt förklara att det han skriver är felaktigt, förklara varför och tacka för hans input. Det gör att läsare av debatten får mer kunskap, du som representant framstår som vettig, och haters/troll blir av med flinet som de får av att provocera på internet. Win, win, win. Det man inte ska göra är att feeda hejtarna/trollen, framstå som en viktigpetter/idiot, och kasta bort tillfällen att sprida kunskap om sporten man representerar som desperat behöver kunskap spridd om sig.
Det är i det fetstilta du har fel, och det jag försöker förklara, och om du skulle förstå det så skulle du inse att jag inte skriver för att få in gratiskrokar. Det tredje alternativet, och det överlägset bästa, är att lugnt, sakligt och trevligt förklara att det han skriver är felaktigt, förklara varför och tacka för hans input. Det gör att läsare av debatten får mer kunskap, du som representant framstår som vettig, och haters/troll blir av med flinet som de får av att provocera på internet. Win, win, win. Det man inte ska göra är att feeda hejtarna/trollen, framstå som en viktigpetter/idiot, och kasta bort tillfällen att sprida kunskap om sporten man representerar som desperat behöver kunskap spridd om sig.
Du missar nyansskillnaden mellan någon som inte förstår vad styrkelyft är och någon som gör det men som vill göra sig lustig.
Kan man inte tänka sig att, med blott ~1000 licensierade lyftare, det faktikst är just kvantitet (som fortsätter!) som är viktigt i dagsläget för att sporten skall överleva? Utan bredd blir det som bekant ingen topp.
I den andra tråden (den om licenser 2013) finns en ganska utförlig debatt där jag (och även några andra) försöker förklara problemet med en kvantitetsstrategi. T ex: om vi blir 500 nya varje år och tappar 490 varje år så skulle vi formulera en viss taktik för att täcka en tillväxtstrategi; om vi tappar 3 men vinner 13 så skulle vi göra något annat. Om jag förstår Karro rätt så är verkligheten närmare den första beskrivningen än den andra. Närmaste bestämt verkar det finnas en större pool av lyftare som tar ut licens men som inte gör det inför varje år. De här detaljerna är inte detaljer utan snarare just kärnan som måste avgöra hur vi ska handla.
Vi verkar ha en ganska stor inströmning av nya lyftare men en nästan lika stor utströmning och lusten att tävla för andra gången verkar liten. Då är inte skojtävlingar för Kreti och/ eller Pleti rätt taktik - det kan mycket väl vara precis så fel som det kan bli.
Varför slutar folk? Inte fan lär det vara för att vi är feta, har hundra passare, sporten är obegriplig och Martikainen får inte bänka utan brygga. Eller vad tror du Rikard?
Rikard Jansson
2013-01-22, 14:48
Du missar nyansskillnaden mellan någon som inte förstår vad styrkelyft är och någon som gör det men som vill göra sig lustig.
Nej, inte alls. Det spelar bara ingen roll för hur du och jag borde bete oss. Den enda skillnaden blir att om det är någon som gör sig lustig så får han precis som han vill när du, Robert et al dampar ur och får er själva att se löjliga ut. Varför det spelar roll är för att ni som tidigare nämnt är representanter. Om han försöker göra er lustig på er bekostnad och ni är lugna, sakliga, snälla och tackar för input kommer det där flinet bakom skärmen snörpas igen.
http://clean.alltheragefaces.com/img/faces/large/troll-sad-troll-face-l.png
Samtidigt som läsare blir positivt överraskade över er sakkunnighet och bra bemötande. Tro mig, ingen blir imponerad av en gapande internetkrigare.
Vill påpeka att jag inte pekar upp Martikainen som någon som vill provocera, eller inte, utan är hypotetisk.
Är du klar med din medgängning nu Rikard?
Rikard Jansson
2013-01-22, 14:50
I den andra tråden (den om licenser 2013) finns en ganska utförlig debatt där jag (och även några andra) försöker förklara problemet med en kvantitetsstrategi. T ex: om vi blir 500 nya varje år och tappar 490 varje år så skulle vi formulera en viss taktik för att täcka en tillväxtstrategi; om vi tappar 3 men vinner 13 så skulle vi göra något annat. Om jag förstår Karro rätt så är verkligheten närmare den första beskrivningen än den andra. Närmaste bestämt verkar det finnas en större pool av lyftare som tar ut licens men som inte gör det inför varje år. De här detaljerna är inte detaljer utan snarare just kärnan som måste avgöra hur vi ska handla.
Vi verkar ha en ganska stor inströmning av nya lyftare men en nästan lika stor utströmning och lusten att tävla för andra gången verkar liten. Då är inte skojtävlingar för Kreti och/ eller Pleti rätt taktik - det kan mycket väl vara precis så fel som det kan bli.
Varför slutar folk? Inte fan lär det vara för att vi är feta, har hundra passare, sporten är obegriplig och Martikainen får inte bänka utan brygga. Eller vad tror du Rikard?
Om jag skulle få gissa så tror jag det beror på ett bristande intresse av att följa nya lyftare genom deras utveckling och peppa dem, fast det är bara något jag empiriskt observerat. Man får in dem, hejar på och hjälper dem i några månader, men sen skiter man i dem, ungefär. Samtidigt kanske de blir avskräckta då de märker att det tar jävligt lång tid att bli stark, och långt ifrån alla har pannan att nöta igenom tävling efter tävling för att bli bäst om de inte tycker det är kul. Men, som sagt, bara gissningar från mitt håll.
Rikard Jansson
2013-01-22, 14:51
Är du klar med din medgängning nu Rikard?
Så fort jag har gjort det jag säger förstått ^^
Latissimus Dorsi
2013-01-22, 14:53
Låter helt klart kul. Det här med licens och allting låter lite avskräckande. Att bara gå dit, lyfta och ha kul låter helt klart attraktivt.
Om jag skulle få gissa så tror jag det beror på ett bristande intresse av att följa nya lyftare genom deras utveckling och peppa dem, fast det är bara något jag empiriskt observerat. Man får in dem, hejar på och hjälper dem i några månader, men sen skiter man i dem, ungefär. Samtidigt kanske de blir avskräckta då de märker att det tar jävligt lång tid att bli stark, och långt ifrån alla har pannan att nöta igenom tävling efter tävling för att bli bäst om de inte tycker det är kul. Men, som sagt, bara gissningar från mitt håll.
Det kan nog vara så. Jag tror faktiskt inte att vi lockar för få till sporten. En strategi för att få den att bli riktigt stor skulle nog mer handla om att det fanns pengar, ära eller andra positiva framtidsplaner inom den. T ex ett styrkegymnasium eller utbildningar som är gedigna på riktigt snarare än rumputbuldningningar på random högskolor.
Styrkelyft är helt enkelt inte för alla och det finns faktiskt inget konstigt med det. Det är en sport som sätter prestation före utseende och i en omgivning full av narcissister räcker det bara så långt.
Ett KM fyller väl inte riktigt den funktionen.
Jo i högsta grad och där jag är något så när involverad så uppfyller vi med råge de vettigare delarna av din syn på hur en motionärstävling bör hållas t o m medaljer och någon sorts priser till alla deltagarna. Att förbjuda SL/bänk när det är frågan om att visa upp SL och locka in tävlande ser jag däremot ingen mening med då det gäller att visa upp vad man håller på med för så många som möjligt. Vi har t o m sett till att bjuda in folk som kör SL/bänk just för att den biten också ska synas då våra egna lyftare som kör SL/bänk gjort annat eller varit i en annan fas av tävlandet.
Låter helt klart kul. Det här med licens och allting låter lite avskräckande. Att bara gå dit, lyfta och ha kul låter helt klart attraktivt.
Grejen med licensen är att den inte är något du själv någonsin ser eller behöver tänka särskilt mycket på. Din klubb, precis som i fotboll, hanterar pappersexercis.
Latissimus Dorsi
2013-01-22, 14:59
Det kan nog vara så. Jag tror faktiskt inte att vi lockar för få till sporten. En strategi för att få den att bli riktigt stor skulle nog mer handla om att det fanns pengar, ära eller andra positiva framtidsplaner inom den. T ex ett styrkegymnasium eller utbildningar som är gedigna på riktigt snarare än rumputbuldningningar på random högskolor.
Styrkelyft är helt enkelt inte för alla och det finns faktiskt inget konstigt med det. Det är en sport som sätter prestation före utseende och i en omgivning full av narcissister räcker det bara så långt.
Håller faktiskt med, lite som du sa i body radio. Allting är inte för alla, och så bör det vara ibland.
Rikard Jansson
2013-01-22, 15:01
Kan inte annat än hålla med.
Håller faktiskt med, lite som du sa i body radio. Allting är inte för alla, och så bör det vara ibland.
Ja. För grejen är den att vi som deltar vill göra det vi gillar och de som börjar och gillar det, vill även de fortsätta gilla det. Det finns en anledning till min analogi om att stuva om ishockey till något slags puck(o)boll för att förnöja fotbollsfans och -spelare. Gillar man ishockey så *är* det för att det är precis vad det är.
bertbert
2013-01-22, 15:05
Jag ser poängen, men inlägget väcker känslor för att inlägget är korkat och inte stämmer överens med verkligenheten, inte för att det är "spot on".
Nej, det väcker känslor för att du låter dig provoceras, inte för att inlägget som sådant är särskilt provocerande. Jag blev inte alls provocerad av inlägget. Varför skulle man bli det?
Det är som att jag skulle uttala mig om hur fotboll fungerar efter att ha sett följande klipp:
Hur många fotbollspelare tror du blir provocerade och hur många tror du bara skakar på huvudet?
Är du inte med? Haha, antingen är jag med MikaelJ eller så vill jag lägga ner styrkelyft som sport? Kom igen nu krigarn :)
Mjah jag har aldrig någonsin sett inbjudningar till ett KM, fått det förklarat för mig vad det kan innebära eller ens vetat om att det körs påkul-tävlingar som vem som helst kan ställa upp i. Jag har ändå styrketränat i sex år eller så då. Och då har jag ändå >4k poster på Sveriges största träningsforum, de allra flesta styrketränande vet ju fan inte ens vad kolozzeum eller Body är för något.
Det finns också två sätt att se på en stor medlemsbas: Att det är bra för sporten för att chansen att få fram duktiga idrottare är större, men också att det är bra för folk att idrotta och röra på sig (ävem om SL kanske inte är det absoluta toppvalet för hälsa så är det tusen gånger bättre än soffan).
Alltså det sista var bara en fråga om du höll med Mikaelj på ifall det vore en bra idé med en mindre seriös motionsklass som kör mer "för kul" med lite lösare regler. Inte ifall du höll med Mikaelj eller ville lägga ner sporten totalt, jag vet inte varifrån du fick det.
bertbert
2013-01-22, 15:09
Jag håller med till stor del, men vill reservera mig lite också. Jag tror nämligen att en önskan om att vara stark till stor del är kopplat till fåfänga. Att mäta sin styrka mot andra är en väldigt grundläggande fåfäng och narcissistisk grej. Jag tror styrkelyft hade kunnat vara betydligt större av den enkla anledningen att det är oproportionerligt många mer som är intresserade av hur mycket de tar i bänk än mängden intresserade av styrkelyft.
Mjah jag har aldrig någonsin sett inbjudningar till ett KM, fått det förklarat för mig vad det kan innebära eller ens vetat om att det körs påkul-tävlingar som vem som helst kan ställa upp i. Jag har ändå styrketränat i sex år eller så då. Och då har jag ändå >4k poster på Sveriges största träningsforum, de allra flesta styrketränande vet ju fan inte ens vad kolozzeum eller Body är för något.
Det finns också två sätt att se på en stor medlemsbas: Att det är bra för sporten för att chansen att få fram duktiga idrottare är större, men också att det är bra för folk att idrotta och röra på sig (ävem om SL kanske inte är det absoluta toppvalet för hälsa så är det tusen gånger bättre än soffan).
Alltså det sista var bara en fråga om du höll med Mikaelj på ifall det vore en bra idé med en mindre seriös motionsklass som kör mer "för kul" med lite lösare regler. Inte ifall du höll med Mikaelj eller ville lägga ner sporten totalt, jag vet inte varifrån du fick det.KM är ju något som medlemmar på en atletklubb brukar vara med på om de vill testa på att tävla innan de skaffar licens. Eller så vill de bara testa sin styrka med SL-regler en gång per år.
Jag antar att du frekvent inte besöker en atletklubb?
Latissimus Dorsi
2013-01-22, 15:11
Tycker det här med motionärklasser mer ska ses som att locka fram de som egentligen är intresserade men av någon anledning fegar ur (jag har ändå ingen chans jag tar inte 200 RAW i bänk). Eller som ovan nämnt folk som bara deltar för skojs skull, gå dit och lyfta mingla lite och sen gå hem. Dessa är i grund och botten folk som iallafall har något slags intresse för styrketräning.
KM är ju något som medlemmar på en atletklubb brukar vara med på om de vill testa på att tävla innan de skaffar licens. Eller så vill de bara testa sin styrka med SL-regler en gång per år.
Jag antar att du frekvent inte besöker en atletklubb?
Exakt, det är ju något som bara är känt för medlemmarna på atletklubben. Ingen som helst spridning. Jämför Sthlm Triathlon i år. Tusentals deltagande, väldigt många motionärer/stafettdeltagare som bara körde på kul. Kanske kan man göra nåt liknande i SL? Stafett, en gren var? Vill man att sporten ska spridas kanske man borde försöka komma utanför sitt eget lilla källargym.
Tycker det här med motionärklasser mer ska ses som att locka fram de som egentligen är intresserade men av någon anledning fegar ur (jag har ändå ingen chans jag tar inte 200 RAW i bänk). Eller som ovan nämnt folk som bara deltar för skojs skull, gå dit och lyfta mingla lite och sen gå hem. Dessa är i grund och botten folk som iallafall har något slags intresse för styrketräning.
Exakt!
Jag hamnar titt som tätt på nya företag, nya fika/lunch kompisar. Förr eller senare brukar jag någon gång nämna styrkelyft och jag har faktiskt aldrig fått reaktionen/kommentaren att det bara är "tjockisar med utrustning va?". Generellt verkar ju faktiskt folk ha koll på att det finns viktklasser.
Det har varit uteslutande glada reaktioner i mitt tycke. Folk vill höra mer, vad gör man osv. Folk verkar gilla att höra om lite "annorlunda" sporter. Efter ett tag brukar man få frågan hur det går med träning, de kan få koll på att man ska tävla, sen helgen efter vill du höra allt om det och hur det gick.
Detsamma gäller grannar, släkt, gymfolk.
Det tycker jag har varit en kul aspekt som hängt med på köpet.
Exakt, det är ju något som bara är känt för medlemmarna på atletklubben. Ingen som helst spridning. Jämför Sthlm Triathlon i år. Tusentals deltagande, väldigt många motionärer/stafettdeltagare som bara körde på kul. Kanske kan man göra nåt liknande i SL? Stafett, en gren var? Vill man att sporten ska spridas kanske man borde försöka komma utanför sitt eget lilla källargym. Jag tycker det låter som en hyffsad idé faktiskt.
Sist vi hade KM bjöd vi in Crossfit-Karlstad som deltog i både OL och SL, det gav resultat då vi nu har 4 nya OLare.
Jag tror inte det finns samlad statistik, men medlemsantalet på våra styrkelyftsklubbar tippar jag ligger på 10'000+ medlemmar (då menar jag alltså folk som motionstränar på styrkelyftsklubbarna men som ej är licenserade). Dessa vet oftast när ett KM äger rum, de känner i stora drag till hur man tävlar men är ej själva så intresserade av att tävla. Tror inte det hänger på att man känner att det är komplicerade regler eller jobbigt att lösa licens i dessa fall (hos oss lämnar man personuppgifter, skriver under antidopingkontrakt så är det ordnat). Jag tror vi som människor har olika uppfattningar om vad tävlande ger oss, en del törs inte, en del vill inte engagera sig osv.
Klassisk lyftning är nog det närmaste vi kommer till vettiga motionärsklasser, iaf om man skall ha en utvecklingstrappa som en ny lyftare kan följa för att bli bättre. Första insteg är lämpligtvis klubbtävlingar, MEN reklam och spridning av ex affischer, tidningar etc för att bjuda in till "prova-på" tävlingar i klubbens regi tror jag kan bli bättre och skapa underlag för bredd i sporten.
Kan ju också säga att jag började med Triathlon för att jag fick en flyer från Sthlm Tri med en lite kort beskrivning av triathlon, banan, distanser och en en schysst text om att det är för alla, inga prestationskrav, mm och info om var man anmäler sig, på mitt gym. Jag hade nog aldrig sökt mig till sporten själv och att Stockholm City Tri, Stockholmspolisens Tri-förening mfl kör träningstävlingar var ABSOLUT inget jag kände till eller hade känt mig lockad att gå på.
Att det fanns en motionsklass som det bara var att anmäla sig till utan licenskrångel var såklart också avgörande. "det är bara att skriva på ett papper på sin atletklubb" är ju helt sjukt inskränkt, alla är faktiskt inte med i en atletklubb.
Kan ju också säga att jag började med Triathlon för att jag fick en flyer från Sthlm Tri med en lite kort beskrivning av triathlon, banan, distanser och en en schysst text om att det är för alla, inga prestationskrav, mm och info om var man anmäler sig, på mitt gym. Jag hade nog aldrig sökt mig till sporten själv och att Stockholm City Tri, Stockholmspolisens Tri-förening mfl kör träningstävlingar var ABSOLUT inget jag kände till eller hade känt mig lockad att gå på.
Att det fanns en motionsklass som det bara var att anmäla sig till utan licenskrångel var såklart också avgörande. "det är bara att skriva på ett papper på sin atletklubb" är ju helt sjukt inskränkt, alla är faktiskt inte med i en atletklubb.Nej, det är inte sjukt inskränkt. För att få tävla i styrkelyft behöver du en licens. För att få skaffa en licens behöver klubben vara med i RF och med det kommer vissa krav såsom antidopingarbete och lite annat.
Vill du tävla så är du med i en klubb.
Räknar du med att få tävla i många sporter utan att ha licens/medlemsskap i någon speciell klubb? Friidrott, kampsport mm?
Nej, det är inte sjukt inskränkt. För att få tävla i styrkelyft behöver du en licens. För att få skaffa en licens behöver klubben vara med i RF och med det kommer vissa krav såsom antidopingarbete och lite annat.
Det är en inskränkt syn att tro att det inte är några problem att få in "kanske intresserade"-personer på SL när det krävs en viss apparat för att börja, ens på motionärsnivå. Missförstå mig rätt, jag förstår att det behövs för de som vill tävla "på riktigt" men när det gäller att få till större tävlingar med motionärsklass mm så är det inte rimligt att man ska lösa lisens.
Tävlingsklass - licens
Motionsklass - Ingen licens, billigare, lättare regler/snällare bedömning, fika/medalj åt alla, spridning utanför lokala gymmet medels affischer/flyers/facebookevent/annons i lokaltidning/mm.
Kanske kan man dessutom hålla tävlingarna utomhus under sommaren i F5-stuk?
Vill du tävla så är du med i en klubb.
Då kommer sporten att förbli en marginalsport. Tror du att alla 4000 som ställde upp i Stockholm Triathlon var med i triathlonklubbar?
EDIT LESS PLX
Räknar du med att få tävla i många sporter utan att ha licens/medlemsskap i någon speciell klubb? Friidrott, kampsport mm?
Vore väldigt roligt om det var så.
Det är en inskränkt syn att tro att det inte är några problem att få in "kanske intresserade"-personer på SL när det krävs en viss apparat för att börja, ens på motionärsnivå. Missförstå mig rätt, jag förstår att det behövs för de som vill tävla "på riktigt" men när det gäller att få till större tävlingar med motionärsklass mm så är det inte rimligt att man ska lösa lisens.
Tävlingsklass - licens
Motionsklass - Ingen licens, billigare, lättare regler/snällare bedömning, fika/medalj åt alla, spridning utanför lokala gymmet medels affischer/flyers/facebookevent/annons i lokaltidning/mm.
Tyvärr kommer detta aldrig att hända i IPF. Det finns tydliga riktlinjer kring att man inte får tävla och arrangera tävlingar där folk kan vara anonyma och tom dopingavstängda. En prova-på tävling är bra medel, dock måste man räkna med att steget efter detta innebär en signatur. Jag ser faktiskt inte något konstigt i det, ska du vara med i fortsatt tävlande så underställer du dig SSF och RF. Klarar man inte att skriva under ett papper och bli medlem i en förening så kan man tyvärr inte ses som en del av bredden i sporten styrkelyft.
Om det inte går att ha en motionsklass i SL varför togs det ens upp? Lol.
Om det inte går att ha en motionsklass i SL varför togs det ens upp? Lol.Någon gillar att filosofera lite.
Rikard Jansson
2013-01-22, 15:49
Man kan ju lugnt säga att IPF och RF stryper sin egen sport som det är nu.
Någon gillar att filosofera lite.
Gött att ni angriper mig när jag filosoferar lite i hur man skulle kunna arbeta för att bredda sporten, utifrån mina erfarenheter i min sport (där det är helt möjligt och mycket uppskattat med motionsklass). Dessutom var det min sport som nämndes i OP.
Rikard Jansson
2013-01-22, 15:52
Gött att ni angriper mig när jag filosoferar lite i hur man skulle kunna arbeta för att bredda sporten, utifrån mina erfarenheter i min sport (där det är helt möjligt och mycket uppskattat med motionsklass). Dessutom var det min sport som nämndes i OP.
Jag tror han syftade på TS^^
Jag är inte TS, men det är en miss att tro att man kan göra en särskild klass för anonyma/dopade personer och fortfarande ha förtroende från IPF.
Hade sett att man kanske började titta på B-SM igen (fast använda det på ett annat vis), ett sätt för de som inte är elit att kriga om medaljer och få en sporre att tävla. Dvs de som ej kvalar till SM har möjlighet att tävla om B-SM. Motargumentet till detta är såklart, vi är för litet förbund för att kunna få en vettig b-sm tävling.
martikainen
2013-01-22, 15:54
Som väntat så vände många taggarna utåt efter mina peakar, men det var även en del som faktiskt förstod budskapet.
Det är inte ni (ert förbund och ni som tävlar) som avgör vad vi (som inte har någon djupare kunskap i era viktklasser) tänker på när någon säger styrkelyft eller säger "du borde testa tävla".
Glöm inte det,
Men vill ni inte locka in fler människor så är det ju helt fritt att bara ignorera det som skrivits i tråden.
Att hurril hugger som en kobra var ju inget ovanligt, han gör inte mycket annat på detta forum, oavsett hur bra lyftare han än må vara.
Deceiver leverar som vanligt kraftfulla motargument :)
Man kan ju lugnt säga att IPF och RF stryper sin egen sport som det är nu.Fast som sagts några ggr i liknande trådar: Vi behöver inte bli flera tusen, så länge vi ökar antalet medlemmar årligen och inte tappar allt för många per år ser jag inget negativt med det.
Gött att ni angriper mig när jag filosoferar lite i hur man skulle kunna arbeta för att bredda sporten, utifrån mina erfarenheter i min sport (där det är helt möjligt och mycket uppskattat med motionsklass). Dessutom var det min sport som nämndes i OP.Se Rikards svar.
Jag tror han syftade på TS^^Korrekt *flex*
Som väntat så vände många taggarna utåt efter mina peakar, men det var även en del som faktiskt förstod budskapet.
Det är inte ni (ert förbund och ni som tävlar) som avgör vad vi (som inte har någon djupare kunskap i era viktklasser) tänker på när någon säger styrkelyft eller Det är din åsikt, du pratar inte för alla.
Det är inte ni (ert förbund och ni som tävlar) som avgör vad vi (som inte har någon djupare kunskap i era viktklasser) tänker på när någon säger styrkelyft eller säger "du borde testa tävla".
Glöm inte det,
Men vill ni inte locka in fler människor så är det ju helt fritt att bara ignorera det som skrivits i tråden.
Att hurril hugger som en kobra var ju inget ovanligt, han gör inte mycket annat på detta forum, oavsett hur bra lyftare han än må vara.
Deceiver leverar som vanligt kraftfulla motargument :)
Du överskattar din egen insats milsvida och vill ha det till att detta är första gången detta diskuteras. Jag hugger som en kobra mot dig eftersom du är bråkig på ett dåligt sätt. Man kan väcka debatt genom att vara spetsfundig och hård - den debatt som väcks man är burdus och oslipad däremot, den är onödig för alla.
Tyvärr kommer detta aldrig att hända i IPF. Det finns tydliga riktlinjer kring att man inte får tävla och arrangera tävlingar där folk kan vara anonyma och tom dopingavstängda. En prova-på tävling är bra medel, dock måste man räkna med att steget efter detta innebär en signatur. Jag ser faktiskt inte något konstigt i det, ska du vara med i fortsatt tävlande så underställer du dig SSF och RF. Klarar man inte att skriva under ett papper och bli medlem i en förening så kan man tyvärr inte ses som en del av bredden i sporten styrkelyft.
Du kan ha en icke-sanktionerad motionsklass där /enbart/ motionärer, dvs icke-licensierade, får ställa upp, med IPF-regler. Det var min tanke.
Jag håller med Morty ang. triathlontävlingar och hur många som deltar i motionsloppen. (Jag har själv varit med i ett gäng triathlontävlingar.) Och jag skulle som sagt inte tro att antalet folk som är löpare/simmare/cyklare på hobbynivå är särskilt mycket större (eller kanske rentav mindre) än de som nyttjar böj/bänk/mark i sin träning.
Så, varför kan de men inte vi?
Om någon roidar/epo loss och vinner motionsklassen i triathlon eller valfri annan sport, och sedan åker dit i test så verkar det inte vara så "farligt" för sporten i sig. Vem bryr sig om en nobody åker dit, han tävlar ju inte på riktigt ändå.
Så verkar inte vara fallet om någon roidnisse går och vinner med sjuka siffror i motionsstyrkelyft. Det skulle troligtvis vara mycket mer badwill för sporten styrkelyft som helhet.
Kan det vara så?
Mjah jag har aldrig någonsin sett inbjudningar till ett KM, fått det förklarat för mig vad det kan innebära eller ens vetat om att det körs påkul-tävlingar som vem som helst kan ställa upp i. Jag har ändå styrketränat i sex år eller så då. Och då har jag ändå >4k poster på Sveriges största träningsforum.
Då har du missat de inbjudningarna som har gjorts på kolozzeum, facebook, hemsidor etc. Jag gissar med andra ord att du inte är så intresserad av att tävla eller ens så intresserad av sporten?
men när det gäller att få till större tävlingar med motionärsklass mm så är det inte rimligt att man ska lösa lisens.
Varför inte det? I de flesta större motionstävlingarna är det en startavgift som är högre än licensavgiften inom SSF och det verkar inte hindra folk.
Det görs redan och gjordes långt innan F5 eller t o m AF började med utomhustävlingar.
Då kommer sporten att förbli en marginalsport. Tror du att alla 4000 som ställde upp i Stockholm Triathlon var med i triathlonklubbar?
Hur löser de dopingkontroller och försäkringar om de inte har licens på deltagarna?
bertbert
2013-01-22, 16:20
Du kan ha en icke-sanktionerad motionsklass där /enbart/ motionärer, dvs icke-licensierade, får ställa upp, med IPF-regler. Det var min tanke.
Jag håller med Morty ang. triathlontävlingar och hur många som deltar i motionsloppen. (Jag har själv varit med i ett gäng triathlontävlingar.) Och jag skulle som sagt inte tro att antalet folk som är löpare/simmare/cyklare på hobbynivå är särskilt mycket större (eller kanske rentav mindre) än de som nyttjar böj/bänk/mark i sin träning.
Så, varför kan de men inte vi?
På LTK har vi åtskilliga gånger låtit medlemmar delta i tävlan utan licens. Deras resultat räknas givetvis inte men det spelar ingen roll - man får prova på att tävla. Givetvis underlättar detta då pappersexercisen blir exakt noll (den är ju redan avklarad när du är medlem - alla medlemmar måste skriva på antidopingkontrakt och är RF-anslutna).
Jag tycker nog att steget härifrån till en motionärsklass är rätt kort. Och precis, kan andra så kan SSF/IPF.
Då har du missat de inbjudningarna som har gjorts på kolozzeum, facebook, hemsidor etc. Jag gissar med andra ord att du inte är så intresserad av att tävla eller ens så intresserad av sporten?
Varför inte det? I de flesta större motionstävlingarna är det en startavgift som är högre än licensavgiften inom SSF och det verkar inte hindra folk.
Det görs redan och gjordes långt innan F5 eller t o m AF började med utomhustävlingar.
Hur löser de dopingkontroller och försäkringar om de inte har licens på deltagarna?
1) Aldrig sett. Skulle vara lite intresserad om det var ett schysst, öppet, billigt arrangemang som jag fick reda på på nåt sätt. Kul sätt att sätta PB på om inte annat.
2) Det är lätt att bara betala en summa pengar en gång. Visst, det är för dyrt att tävla, men omkostnaderna i exempelvis tri-lopp är väl lite större än ev. styrkelyfttävling
3) Aldrig sett
4) Dopingtestas inte i motionärsklass. Det är på skoj. Man vinner inget. Man är försäkrad till och under tävling på nåt sätt, antar att det är triathlonförbundet som roddar i det.
Finns det överhuvudtaget något att vinna på att införa ytterligare en uppdelning? Vill man tävla så finns det redan två olika inriktningar med två olika sporter i varje.
Ska domare, publik, tränare och aktiva få ytterligare regelverk att hålla reda på?
Finns det överhuvudtaget något att vinna på att införa ytterligare en uppdelning? Vill man tävla så finns det redan två olika inriktningar med två olika sporter i varje.
Ska domare, publik, tränare och aktiva få ytterligare regelverk att hålla reda på?
Min åsikt är att det helt klart är bra med en motionsklass. Men det verkar inte vara så många som delar den.
Rikard Jansson
2013-01-22, 16:34
Jag tycker det vore ungefär hundra gånger lättare att rekrytera om man hade en motionärsklass att hänvisa till. Borde dock vara samma regelverk.
Vad tycker ni motionärer?
Ska motionstävlingen vara helt fristående från vanliga serietävlingar? Ska det enbart vara för medlemmar eller alla som är intresserade? Ska det vara riktiga dommare eller bara några vanliga lyftare? Ska det vara gratis? Ska det vara viktklasser eller wilks? Hur ofta ska de arrangeras? Ska man ha riktiga regler eller låta folk böja och bänka som de vill (kan krävas en genomgång av signaler o dyl.)? Måste man ha trikå eller är det ok att köra i mysbyxor?
Latissimus Dorsi
2013-01-22, 17:01
Vad tycker ni motionärer?
Ska motionstävlingen vara helt fristående från vanliga serietävlingar? Ska det enbart vara för medlemmar eller alla som är intresserade? Ska det vara riktiga dommare eller bara några vanliga lyftare? Ska det vara gratis? Ska det vara viktklasser eller wilks? Hur ofta ska de arrangeras? Ska man ha riktiga regler eller låta folk böja och bänka som de vill (kan krävas en genomgång av signaler o dyl.)? Måste man ha trikå eller är det ok att köra i mysbyxor?
Blir lite oseriöst att ha med en massa lallare bland seriösa motionärer, och den slappa ställningen hör väl inte riktigt hemma på en tävling. Så alternativt att motionstävlingen sker efter den riktiga, eller separat. Alla intresserade bör vara välkomna. Normala lyftare bör döma, tror inte någon gråter blod över en liten domarmiss. Någon summa pengar, så att allting går runt skulle nog krävas så inte gratis. Ang wilks eller viktklasser, vette jag fan. Blir det tillräckligt många lyftare kan man köra klasser annars får man köra på wilks. Hur ofta har jag ingen aning om en gång var fjärde månad? Några slags enkla regler bör de vara, ett stopp i bänkpressen och inget uppenbart rövlyft och att böjen ska vara under parallellt iallafall. Mysbyxor är gött.
Du får ursäkta för rörig text.
1) Aldrig sett. Skulle vara lite intresserad om det var ett schysst, öppet, billigt arrangemang som jag fick reda på på nåt sätt. Kul sätt att sätta PB på om inte annat.
2) Det är lätt att bara betala en summa pengar en gång. Visst, det är för dyrt att tävla, men omkostnaderna i exempelvis tri-lopp är väl lite större än ev. styrkelyfttävling
3) Aldrig sett
4) Dopingtestas inte i motionärsklass. Det är på skoj. Man vinner inget. Man är försäkrad till och under tävling på nåt sätt, antar att det är triathlonförbundet som roddar i det.
1 Jag har aldrig sett att det kostat några pengar att vara med fast det ställs oftast andra krav t ex att man tränar på klubben och/eller skriver på dopingavtal. Fast återigen så är du ju inte så intresserad av att tävla?
2 Dvs precis som att betala en licens vilket du också gör en gång. Ska du tävla flera gånger så behöver du däremot inte betala flera licenser.
4 Det där lät så korkat så jag vet inte riktigt vad man ska säga om det. Varför skulle de som tävlar i RF-anslutna förbunds regi inte kunna testas?
Jag vet inte om jag vill ha en motionsklass. O intresserade idioter med fördomar utan lust till att träna ordentligt kan gott hålla sig på SATS. Jag hoppas dock att dom med genuint intresse söker sig till klubarna. Jag får en känsla av det är detta som gör att det är sådan sammanhållning inom styrkelyft. Just att alla är intresserade av sporten styrkelyft och inte bara "att komma i form"
4 Det där lät så korkat så jag vet inte riktigt vad man ska säga om det. Varför skulle de som tävlar i RF-anslutna förbunds regi inte kunna testas?
De tävlar inte, de deltar i ett motionslopp.
På samma sätt som det inte testas bland motionärer i någon konditionsidrott i Sverige.
(Klassikerloppen, Göteborgsvarvet, Sthlm-marathon osv kör alla utan dopingtest för motionärer)
Jag tycker det vore ungefär hundra gånger lättare att rekrytera om man hade en motionärsklass att hänvisa till. Borde dock vara samma regelverk.
Om det skulle vara samma regelverk i en motionärsklass, vad skulle den då fylla för syfte?
Jag menar, vad blir då skillnaden från den vanliga klassen?
Min egen uppfattning är att en motionärsklass inte skulle tillföra SSF någonting överhuvudtaget.
Jag är av uppfattningen att vi behöver bli en seriös konkurrent om barn och ungdomar, gärna redan i 6-7-årsåldern.
De större idrotterna startar sin rekrytering redan i 6-7-årsåldern. Även andra mindre idrottsförbund börjar rekryteringen redan i unga år. Men vi väntar till i bästa fall sena tonåren.
Det har gjort att SSF av tradition är hopplöst efter vad gäller rekrytering. Självklart kan det finnas enstaka undantagsfall, en klubb som jag vet arbetat med unga under många år är JSK och det ska de självklart ha credd för, jag talar mer generellt.
Vi kommer aldrig att få lika många utövare som fotboll eller innebandy. Men vi kan kanske växa ikapp och förbi ett stort antal av de medelstora förbund som inleder sin rekrytering tidigare än oss.
För att nå dit behöver SSF göra flera saker. Flera saker som förbundet redan inlett, skulle jag väl tillägga. Bland annat den rätt omfattande satsning på ledarutbildning som just nu pågår.
För att ta hand om barn mellan 6 och kanske upp till 13-14 år behöver vi förmodligen utveckla en egen tävlingsform, så att barn kan tävla i vår sport utan att riskera skador på ett ej utvecklat skelett.
Att skapa en motionärsklass gör varken från eller till skulle jag tro. Dessutom gör det inget för att stärka de värden som vi inom SSF vill främja, som exempelvis en ren idrott och allas lika värde.
Något som däremot konkret hjälper för att stärka SSF:s värdegrund (och i förlängningen också skapa en mer proffsig idrott) är ledar- och tränarutbildningar för "gräsrötterna".
När jag som sjuåring började lira badminton så var det aldrig något snack om att jag skulle börja lira i en "motionärsklass".
Däremot, när jag började lira basket, så var korgarna lägre, bollarna mindre och planen mindre. Det fanns speciella bytesregler så att alla skulle få spela ungefär lika mycket också. Det var anpassat för att spelet skulle funka för oss småkillar.
Numera så har tydligen reglerna anpassats ännu mer för småttingar inom basketen.
På samma sätt kan vi försöka anpassa styrkelyftet för småttingar så de inte skadar sig.
Men för vuxna så är en motionärsklass helt meningslöst enligt min mening. Klassisk styrkelyft är utan utrustning, vad kan vara enklare än det?
De som inte vill lösa en licens och därmed aktivt ta avstånd från doping tycker jag inte ska kunna ha en "bakdörr" in i sporten. Då faller hela idén med antidopingarbetet tycker jag.
Ungefär som att säga att det är okej med doping så länge man bara är motionär och inte tävlar på allvar. WTF liksom.
Då vill inte jag vara med.
Latissimus Dorsi
2013-01-22, 22:19
Hmm, kan inte se att ''normala'' obildade föräldrar skulle låta sitt barn gå med i någon styrkelyftarklubb för att vara ärlig.
Rikard Jansson
2013-01-22, 22:24
En motionärsklass där man inte kan tävla fler än 5 gånger, sen måste man lösa licens och tävla "på riktigt"?
Alternativt; vadårå? Om en otestad vill göra mer än de som tävlar i SL kan han göra det i nuläget - i gymmet. Om han så vill kan han säkert få någon att ge signaler också. Motionärsklassen blir inte "riktigare" än gymmet, bara att man har samma tävlingsformat.
Ser att Lund har satsat på ungdomar. Kul :)
http://lommabladet.lokaltidningen.se/nu-g%C3%B6r-han-t%C3%A4vlingsdebut-/20130122/artikler/701239971/1219
Jag håller med om det som Zacke skriver. Min egna åsikt är att det måste få ta lite tid för sporten att växa också. Det måste finnas folk som kan hjälpa alla som är nya också.
Hmm, kan inte se att ''normala'' obildade föräldrar skulle låta sitt barn gå med i någon styrkelyftarklubb för att vara ärlig.
Det du säger kan nog stämma till viss del. Och det beror förmodligen i så fall mycket på att många föreningar saknar vanan av att jobba med ungdomsverksamhet i stor omfattning.
Bygger vi upp ett nätverk och en massa kunskap så finns det möjlighet för klubbarna att ta emot ungar på ett bra sätt.
Och då kan styrkelyft växa fram som ett attraktivt alternativ för barn och föräldrar när de funderar på olika aktiviteter.
filmjölk
2013-01-23, 06:16
En motionsklass hade blivit en bra arena för preppande gymapor att rawbänka vikter i spannet 130-180 kg i och tävla i vem som är mest strax över medioker. En oerhört intressant sport.
Kan ju också tillägga att Lisa Nordén kom in i Triathlonsporten pga motionsklassen. Hon prövade - på skoj - tyckte att det var kul, körde lite mer seriöst och det har nu, 12 år senare eller nåt, visat sig att hon är världens bästa triathler.
Det är inte omöjligt att Sverige har världens bästa styrkelyftare där ute nånstans. Nån lokal förmåga som knappt styrketränar, men som skulle kunna peppas att ställa upp i en motionsklass i SL.
Tänker ni att det ska vara något nationellt årligen som arrangeras av förbundet? Vad blir vinsten mot det som finns idag: tävlingarna som klubbarna har, eller att vara med på serie utom tävlan?
Rikard Jansson
2013-01-23, 13:56
Tänker ni att det ska vara något nationellt årligen som arrangeras av förbundet? Vad blir vinsten mot det som finns idag: tävlingarna som klubbarna har, eller att vara med på serie utom tävlan?
Det blir lättsammare att få prova utan att behöva registrera sig, skaffa licens och klubb. Bara in och lyfta för att se om man gillart.
Det blir lättsammare att få prova utan att behöva registrera sig, skaffa licens och klubb. Bara in och lyfta för att se om man gillart.
Som RepPower, Fitness5 och diverse motionslopp (Göteborgsvarvet!). Det hade varit betydligt färre deltagare om man var tvungen att gå med i någon klubb och betala medlemsavgift, skriva på avtal m.m. först.
Blir man sedan intresserad av att fortsätta och satsa seriöst får man gå med i en klubb där man löser licens o s v.
Om man är med utom tävlan är det ju inte nödvändigt att registrera något. Att prova att lyfta kan man ju göra vilken dag som helst på vilken lyftarklubb som helst nästan.
Om man är med utom tävlan är det ju inte nödvändigt att registrera något. Att prova att lyfta kan man ju göra vilken dag som helst på vilken lyftarklubb som helst nästan.
Och de tiotusentals deltarna i ovanstående motionslopp har precis samma incitament att springa ett lopp gentemot att jogga en sväng i skogen.
Ändå är det en miljonindustri att anordna lopp...
Rikard Jansson
2013-01-23, 14:05
Ja men det är inte samma sak, att vara med på en tävling gör att man får känna av publiken, bedömning och att lyfta på sin tur. Vad innebär exakt "utom tävlan"?
Ja men det är inte samma sak, att vara med på en tävling gör att man får känna av publiken, bedömning och att lyfta på sin tur. Vad innebär exakt "utom tävlan"?
Tävlar man utom tävlan är det precis som att tävla men man har inte licens. Det är upp till klubbarna om de tillåter deltagare utom tävlan.
Rikard Jansson
2013-01-23, 14:24
Tävlar man utom tävlan är det precis som att tävla men man har inte licens. Det är upp till klubbarna om de tillåter deltagare utom tävlan.
Ja, då kanske det bör göras officiellt är väl det tråden handlar om.
Då får de ha en helt egen grupp, eftersom man annars kan riskera att åka dit per tävlingsreglerna.
+1 på Poxeman.
Och de tiotusentals deltarna i ovanstående motionslopp har precis samma incitament att springa ett lopp gentemot att jogga en sväng i skogen.
Ändå är det en miljonindustri att anordna lopp...
Att tävla och att jogga en sväng skogen är för mig två helt skilda saker och det som du kallar motionslopp innebär att deltagarna tävlar. De har en uppmätt sträcka, de har tidtagning och det publiceras placeringslistor. Den enda skillnaden jag har sett nämnas är att de inte följer dopingreglerna men det verkar inte vara ett problem för de involverade förbunden och klubbarna. Jag har ibland undrar varför cykel, löpning etc klarat sig så bra från dopingfall men testar man inte så är det självklart lättare.
Att tävla och att jogga en sväng skogen är för mig två helt skilda saker och det som du kallar motionslopp innebär att deltagarna tävlar. De har en uppmätt sträcka, de har tidtagning och det publiceras placeringslistor. Den enda skillnaden jag har sett nämnas är att de inte följer dopingreglerna men det verkar inte vara ett problem för de involverade förbunden och klubbarna. Jag har ibland undrar varför cykel, löpning etc klarat sig så bra från dopingfall men testar man inte så är det självklart lättare.
Vem vann Vätternrundan?
the_PL_man
2013-01-23, 16:21
Vem vann Vätternrundan?
2012: 9030 Peter Oscarsson, Motala
sweetkarolina
2013-01-23, 16:28
Intressant tråd! (Förutom viss avföringskastning)
Jag har tidigare spånat i hur man skulle kunna arrangera mer lätt-tillgängliga jippon i sporten, eftersom vi är så inrutade (huruvida det är bra låter jag vara osagt). Tänk om man kunde ha en bänkpresstävling (eller styrkelyft) på typ fitnessfestivalen, ta 100kr i anmälan och sen kan folk vara med och göra sina maxlyft. Alla får fika och de bästa lite prispengar (eller kläder etc). Som bodypresstävlingen (tror jag). Och om man vill kanske lätta på regelverken som tex trikåkrav, hur många försök man får, hur man begär sina vikter, kanske köra som OLarna med turordning (stångens vikt höjs istället för "dallas?")
Men reglerna för lyftets utförande tycker jag man ska vara hård på, eftersom det är det som blir skillnaden mellan att bara skryta över hur mycket man gör i gymmet.
Dock tror jag inte det är så effektivt att arrangera "motionsstyrkelyft" på egen hand, vår sport har ju knappt intresse för sig själv ändå. Då tror jag det vore smart att försöka flörta in sig i de mer kommersiellt gångbara jippona som finns och försöka synas där typ Fitness5, reppower, crossfitSM...
2012: 9030 Peter Oscarsson, Motala
Det var fel svar. Ingen vann.
Det var fel svar. Ingen vann.
Fel svar.
Varför ska man ha trikå egentligen? Vore det inte lättare om var och en fick bestämma själv vad de ska ha på sig? (Inom vissa gränser) ;)
Rikard Jansson
2013-01-23, 16:57
Varför ska man ha trikå egentligen? Vore det inte lättare om var och en fick bestämma själv vad de ska ha på sig? (Inom vissa gränser) ;)
Lättare att se om roefven lyfter av bänken samt att se djupet i böjen.
Lättare att se om roefven lyfter av bänken samt att se djupet i böjen.
Jaha de är ju klart..
Fel svar.
För att "alla vinner"?
Jag har tidigare spånat i hur man skulle kunna arrangera mer lätt-tillgängliga jippon i sporten, eftersom vi är så inrutade (huruvida det är bra låter jag vara osagt). Tänk om man kunde ha en bänkpresstävling (eller styrkelyft) på typ fitnessfestivalen, ta 100kr i anmälan och sen kan folk vara med och göra sina maxlyft. Alla får fika och de bästa lite prispengar (eller kläder etc). Som bodypresstävlingen (tror jag). Och om man vill kanske lätta på regelverken som tex trikåkrav, hur många försök man får, hur man begär sina vikter, kanske köra som OLarna med turordning (stångens vikt höjs istället för "dallas?")
Men reglerna för lyftets utförande tycker jag man ska vara hård på, eftersom det är det som blir skillnaden mellan att bara skryta över hur mycket man gör i gymmet.
Dock tror jag inte det är så effektivt att arrangera "motionsstyrkelyft" på egen hand, vår sport har ju knappt intresse för sig själv ändå. Då tror jag det vore smart att försöka flörta in sig i de mer kommersiellt gångbara jippona som finns och försöka synas där typ Fitness5, reppower, crossfitSM...
Tack för påminnelsen.
Instämmer i övrigt.
stahlberg
2013-01-24, 11:20
Jag har inte haft tid att läsa tråden, och vet alltså inte vad de flesta skriver. Däremot såg jag några av inläggen i början.
Jag tror inte att den oinsatta allmänheten - alltså de som inte tränar själva - störs särskilt mycket av utrustningen (med eventuellt undantag för bänktröjorna). Det publiken vill se på idrottstävlingar är show och imponerande prestationer, och det är t.om sannolikt att utrustningslyft publikmässigt är mera tilldragande än klassiska lyft.
Ovanstående gäller den oinsatta icke tränande mannen på gatan. Probelmet är förstås att han inte är en potentiell tävlande heller.
De som störs av utrustningen är motionärer, typ martikainen. Detta beror säkert delvis på att det är svårt att bedöma lyftares verkliga styrka då de lyfter med utrustningen. En annan orsak är förstås den att många motionärer innerst inne är avundsjuka på tävlingslyftarnas resultat, och menar att de nog skulle tävla ifall utrustningen inte fanns. När man sedan kan tävla utan utrustning hjälper inte heller detta, utan då måste man ändra på reglerna i bänkpress för att tävlande ska bli intressant. De facto ordnas ibland tävlingar med de regler martikainen efterlyser.
Det största hindret för tävlande är nog inte utrustningen utan det faktum att resultaten är väldigt lätta att mäta. Men en motionsklass fungerar inte just av detta skäl. I triathlon kan man ha en tävlingsklass där man tar tid samt en motionsklass, där man inte tar tid eller där tiden har en helt underordnad betydelse bara man kommer igenom loppet. I styrkelyft (eller 100 m löpning) blir sådana tävlingar totalt meningslösa.
Det bästa sättet att rekrytera nya tävlande är att ha en livskraftig klubb, som dessutom satsar målinriktat på att nyrekrytera framförallt unga lyftare. På det viset ökar man framförallt antalet unga tävlande, men den "aktiva stämningen" kommer också att locka motionärer som tränar bland tävlingslyftarna att tävla. I synnerhet nu när man kan tävla klassiskt ökar möjligheterna att få med motionärer. En stor del av ungdomarna kommer att sluta efter en tid, men några blir kvar länge. En stor del av motionärerna tävlar sällan, men det totala antalet tävlande ökar.
Rekryteringen behöver kanske inte vara helt aktiv. T.ex Ålands Kraftsportklubb växte från en ganska liten klubb, med en handfull tävlingslyftare, till en mycket livskraftig klubb. Men jag vet inte hur aktivt de rekryterade nya lyftare.
Ofta byggs den nya aktiviteten i en gammal (eller för all del ny) klubb kring ett litet antal perosner. Som jag berättat i någon tråd byggde den tidigare världsmästaren Juha Hyttinen, som blev ungdomstränare i sin hemklubb på en vldigt liten ort, upp klubben så att den blev en av Finlands absolut största och bästa ungdomsklubbar. Men när han slutade fanns ingen som tog över, och jag vet inte ens om den klubben existerar mera. När en klubb kommer över en viss tröskel kommer nyrekryteringen dessutom att ske mer eller mindre av sig själv, och intresserade från när och fjärran knyter någon form av band till klubben. Sådana här klubbar får ofta ett väldigt uppsving, och ett stort antal tävlande, men det tar oftast slut när den person eller den lilla gruppen aktiva perosner lägger av.
Jag ger ytterligare exempel på en klubb. Den lilla klubben Järsö UF i Kyrkslätt i Finland hade inte en enda tävlande. Men pga et par eldsjälar med en Leif Flemmich i spetsen började man tävla, och fick också hjälp av Ari Virtanen (Jarmo Virtanens bror), som då fungerade som anställd tränare i det finlandssvenska(!, urtropstecknet för Ari Virtanen) förbund klubben hörde till. Man fick med ganska många tävlingslyftare, en av dem hörde dessutom till Finlands mest lovande juniorer. Klubben levde och mådde bra så länge eldsjälarna höll igång. Jag har dock inte hört att klubben skulle haft någon verksamhet överhuvudtaget de senaste 15 åren.
Sådana här exempel finns det säkert gott om. Men nyrekrytering av tävlande borde starta på klubbnivå.
För att "alla vinner"?
Då vet man inte vad ordet betyder. Kan man byta ordet vinner till att kunna inkludera fler än en så kan vi ändra alla till ingen eller vinner till "är köttfärs".
mystic[-_-]
2013-01-24, 23:02
På SM i bb för några år sedan hade de chins 1 set så många reps som möjligt, du kunde köra när du vill under dagen och den som gjort flest fick ett pris senare på dagen.
Kör samma fast i bänk med maxvikt (då bodypress redan finns). Bara att ha lite uppvärmningsbänkar 1-2 stycken bredvid.
Byggarna skiter nog i kroppsvikten, det var iaf ingen som skyllde på sin vikt under chinsmomentet.
http://img401.imageshack.us/img401/7936/slrawnorge.jpg
Hittade en intressant bild. Kanske är fel tråd men ville dela den ändå.
bertbert
2013-01-25, 07:40
Läser jag fel eller hade Norge 1945 licenser år 2012?
Läser jag fel eller hade Norge 1945 licenser år 2012?
Du läser fel. Det där tror jag är antal starter. Antal licenser 2012 var 727.
http://resultater.styrkeloft.no/lisenser.php?aar=2012
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.