handdator

Visa fullständig version : Proteinintag från whey och mjölk?

invictus
2013-01-21, 23:05
Har i min strävan efter en rejälare hydda kommit fram till att
jag måste öka på mitt proteinintag.

Så nu tar jag två proteindrinkar om dagen (24g protein/ drink)
Samt dricker 1 liter mellanmjölk om dagen (35g protein)

Så då får jag i mig 83 gram protein om dagen ifrån dessa källor och resten strävar jag att få från mat. Min kroppsvikt ligger på just nu på 83-84kg.

Men det finns så många olika teorier om hur mycket protein om dagen man ska få i sig, vilket är det magiska talet i gram/ kropps kg enligt er?

Kan ovannämnda proteinintag vara en bra grund att utgå från?

HerrM
2013-01-21, 23:08

Så nu tar jag två proteindrinkar om dagen (24g protein/ drink)
Samt dricker 1 liter mellanmjölk om dagen (35g protein)

Så då får jag i mig 83 gram protein om dagen ifrån dessa källor och resten strävar jag att få från mat. Min kroppsvikt ligger på just nu på 83-84kg.

Men det finns så många olika teorier om hur mycket protein om dagen man ska få i sig, vilket är det magiska talet i gram/ kropps kg enligt er?

Kan ovannämnda proteinintag vara en bra grund att utgå från?

2g/k I ditt fall altså runt 170g.

invictus
2013-01-21, 23:12
Alltså ska jag enligt dig lyckas få i mig ca 90g protein om dagen ifrån mat?

Hur ska jag lyckas komma upp i dom mängderna på ett normalt sätt och inte behöva käka kycklingfiléer dagarna i ända?

Någon som har ett bra tips?

Ser gärna att fler ger sina åsikter på proteinintag...

HerrM
2013-01-21, 23:18

Hur ska jag lyckas komma upp i dom mängderna på ett normalt sätt och inte behöva käka kycklingfiléer dagarna i ända?

Hehe. Det är därför som många trycker i sig kyckling.
Jag äter 140g/dag. Detta genom en burk kvarg och mjölk till muslin på morgonen. En burk tonfisk och 4 ägg till lunch. Mjölk till gröten på kvällen.
Har med mig minst 4 kokta ägg att mumsa på under dagen på jobbet. Tar 10g eaa innan träning. Whey efter träning. Kasein innan jag går och lägger mig.

maxiimous
2013-01-21, 23:23
En normalstor kycklingfile på 180/200g ger dig ~35-40g protein.
Annars mixa en burk 250g kvarg med lite lightsaft/bär så smakar det yoghurt så ger det dig drygt 30g protein. Det är faktiskt inte så himla svårt att få i sig protein utan att "överäta" kött/mejeriprodukter :P

Ballt
2013-01-22, 01:01
Jag brukar dricka 2-3 proteinshakes per dag, storlek på dem beror på hur mkt protein jag har fått i mig under dagen eller om jag tar en på morgon så funderar jag vad jag ska äta till middag, är det något protein fattigt gör jag mig en större protein drink.

Brukar vanligtvist få i mig runt 100g protein från mjölk och proteinshakes, resten är piece of cake att få i sig, man får i sig mer än vad man tror från pasta och proteinkällan man har till middag, även om det är korv eller dylikt :)

cakehole
2013-01-22, 12:18

Ponera att du käkar kring 3-400g kolhydrater om dagen, då har du ca: 50g protein att hämta där bara från kolhydratskällor såsom havregryn och pasta.

Om du av någon anledning inte vill inmundiga de mängderna kolhydrater så skulle t.ex. linser kunna vara ett bra alternativ för att enkelt få upp proteinintaget.

Satsa på att minska fettintaget och öka intaget av proteinrika kolhydratskällor. Billigt och smart.

RykteT
2013-01-22, 12:18
Glöm inte att räkna proteinet som du får i dig via stärkelserika livsmedel också. Tillsammans med fullvärdiga proteinkällor blir de också fullvärdiga.

Edit: Puck-tvåa...

miaz
2013-01-22, 13:11
jag får i mig 150g+ om dan utan att äta ett paket kvarg eller dricka shakes.
frukost: 160g ägg, 60g mozzarella/getost = 30g
lunch: 200g äggnudlar, 200g kycklingfärs = 60g
middag: upprepa lunch påt ungefär = 60g
=150g

Pretorian
2013-01-22, 13:49
500 gram fläskfilé, kyckling, nöt eller liknande ger dig ca 100 gram protein. Det är väl inga jättemängder att få i sig. Är det problem får du lägga till fler drinkar.

Pretorian
2013-01-22, 13:52

Jag har som riktmärke att äta ca 1000 gram av något proteinrikt så som köttfärs, fläsk kyckling etc. Det tillsammans med lite drinkar ger mig minst 200 gram protein. Jag väger ca 81 just nu.

Ett riktmärke är 2 g/kg men jag tar gärna lite mer.

shogunr
2013-01-23, 00:54
Antar att TS syftar på ekonomi också? Det var så jag tolkade det. Kött är oftast lite dyrare och är man som jag också är och vill hålla ner budgeten så kanske man vill undvika att äta 500-1000 gram kyckling (kan ju finnas andra anledningar för att inte överdriva köttätande).

Kan rekommendera ett tips från en annan tråd. Ät 2/3-delar gryn och 1/3-del bön/ärtor.

Tex så äter jag mycket havregryn, så jag skall prova att äta lite ärtor i samband med måltiden. PPK för havre ca 6 öre och för gröna ärtor 10 öre.

Man kan även göra t ex chili con carne så får man kött+bönor+ris eller pasta (så kommer man ner i pris).

Kan tillägga att nackdelen med bönor och ärtor skulle i så fall vara att det inte är rent protein utan man får ju kolhydrater på "köpet".

Gonsa
2013-01-23, 17:17
Är Mozzarella bra att få i sig om man tränar? Är det så pass mycket protein? Innehåller den även nyttiga fetter eller äter man den bara för proteinet?

waddap
2013-01-23, 18:45
kvarg,kött,keso

RykteT
2013-01-23, 20:05
Är Mozzarella bra att få i sig om man tränar? Är det så pass mycket protein? Innehåller den även nyttiga fetter eller äter man den bara för proteinet?

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=2255

Rätt mycket fett och mycket kalorier för proteinet i min mening men vissa tänker inte på fettmängden!

Pretorian
2013-01-24, 07:34
eller äter man den bara för proteinet?

Mozarella är gott. Det kan också vara en anledning till att äta det.

spoon
2013-01-24, 07:57
Cashewnötter är en ny favorit för mig. Lätt sätt att få i sig kalorier

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Knatcharn
2013-01-24, 11:32

Lägg till en (stor) klick keso till varje mål. Fungerar ypperligt om du saknar sås och vill göra en rätt lite roligare enligt mig. :)

Axii
2013-01-24, 15:16
Frukost: äter inte något
Skol-lunch: ca 50g protein. (Ni som går fortfarande i skolan, utnyttja maten! Sveriges skol-lunch är världens bästa!)
Pre workout: 12g protein (shake)
Efter träning: 25g protein (shake)
Middag: 50g protein (Bara att få i sig extra mycket av mammas mat)
Innan läggdags: 25g protein. 250g kvarg, eller en shake.

Ca 160g protein, och jag har endast räknat med proteinkällorna, inte kolhydratskällorna, som ris, pasta, potatis, osv. Får ytterligare mer protein där också.

Till alla ni som fortfarande går i skolan å bor hemma:
Ät skolans mat! Den är riktig proteinrik! Drick minst två glas mjölk till maten!
Ät mammas mat! Säg till henne göra lite mer kött till maten.
På helgerna, när du inte äter skol-lunchen, gör fixa mat åt dig själv! Lägg in två kyckling lår eller filéer i ugnen å koka lite pasta!