Visa fullständig version : Djup i knäböj?
Hej?
Min undran idag är följande,
Hur djupt ska man gå ner i knäböj under träning? Ska man gå grundare när man maxar?
Hur är det, själv går jag ner så att rumpan nuddar lite ovanför hälsenan. Jag vet inte om det är för djupt eller grunt, men blir väldigt segt i bottenläget.
Herkulez
2004-02-15, 21:25
jag går då så djupt jag kan utan att tappa "hållningen"
Dr.Stein
2004-02-15, 21:38
Har hört att skaderisken ökar kraftigt ju längre ner man går, själv stannar jag när låren är parallella med golvet:bpump:
Kan jag få någon åsikt baserad på lite mer konkret fakta månntro?
Men tack för svaren jag fått!
Originally posted by Dr.Stein
Har hört att skaderisken ökar kraftigt ju längre ner man går, själv stannar jag när låren är parallella med golvet:bpump:
Stämmer inte. Lämnar över detta till kunnigare och piggare människor!
Belastningen på några av korsbanden i knät ökar någon/några procent, från att vara väldigt extremt lågt till väldigt nästan extremt lågt om man går djupt.
Denna ökning kompenserar man mer än väl genom att minska belastningen på några av de andra korsbanden som är som störst om man stannar när knät är ca 90 grader.
Man får även en mindre belasning på hela knät genom att man använder en betydligt mindre vikt om man går så djupt man kan med bibehållen teknik, detta gäller ju även hela kroppen som mår bättre av att köra med mindre vikt.
Kör så djupt som man kan med bibehållen teknik är alltså mitt tips.
Har man skador på korsbanden så ändras dock detta men för ett friskt knä så gäller det.
Dr.Stein
2004-02-15, 21:58
Originally posted by z_bumbi
Belastningen på några av korsbanden i knät ökar någon/några procent, från att vara väldigt extremt lågt till väldigt nästan extremt lågt om man går djupt.
Denna ökning kompenserar man mer än väl genom att minska belastningen på några av de andra korsbanden som är som störst om man stannar när knät är ca 90 grader.
Man får även en mindre belasning på hela knät genom att man använder en betydligt mindre vikt om man går så djupt man kan med bibehållen teknik, detta gäller ju även hela kroppen som mår bättre av att köra med mindre vikt.
Kör så djupt som man kan med bibehållen teknik är alltså mitt tips.
Har man skador på korsbanden så ändras dock detta men för ett friskt knä så gäller det.
Har dock fått lite ont i knät dom ggr jag gått läångre ner än 90 grader:( Nåt vanligt fel jag kan ha gjort??
Har iofs haft lite ont i knät till och från ganska länge....
Karl_alfred
2004-02-15, 22:33
klart som fasen att man ska köra böjarna så långt ner det bara går. Gör folk som gör halva böjar oxå halva bicepscurl?
Karl_alfred
2004-02-15, 22:39
Har du problem med knäna annars oxå eller?
Dr.Stein
2004-02-15, 22:40
Originally posted by Karl_alfred
klart som fasen att man ska köra böjarna så långt ner det bara går. Gör folk som gör halva böjar oxå halva bicepscurl?
Men om man får ont av att gå ända ner, va fan ska man göra då?
Har dock fått lite ont i knät dom ggr jag gått läångre ner än 90 grader:( Nåt vanligt fel jag kan ha gjort??
Har iofs haft lite ont i knät till och från ganska länge....
Är du inte van att gå djupare så ska du ju inte direkt smälla på med en rejäl djupökning utan köra det väldigt gradvis och med mycket mindre vikt än normalt och har du haft ont i knät sen tidigare så är det ju inte så lätt att säga vad det beror på.
Om det visar sig att det är djupet som är problemet så är det ju inte så farligt att köra till 90 grader heller och så länge du kan träna utan problem så är ju allt bra. :)
Karl_alfred
2004-02-15, 22:46
Tack för svaret! Får väl ta och göra ett försök med att succesivt börja gå ner hela vägen :rolleyes:
:thumbup:
Dr.Stein
2004-02-15, 22:46
Tack för svaret! Får väl ta och göra ett försök med att succesivt börja gå ner hela vägen :rolleyes:
Hoppas det gäller tjejerna också :naughty:
Bara ett par kommentarer. Låren paralellt med golvet är ju väldigt djupt (inget negativt i det, men första gången jag tittade i spegeln blev jag förvånad över hur djupt jag var tvungen att gå) Det går (inte för mig i alla fall) att gå ner mer än 5-10 cm till, eller? Sen sitter man ju på vaderna. Det var nån som nämnde 90 grader, det är ju däremot inte speciellt djupt. Men principen är ju att alla övningar ska köras i full "range of motion" vad det nu kallas på svenska. Jag har själv gjort misstaget att inte göra riktigt fullt djup, vilket jag kommer att få äta upp framöver antar jag. Det är ju mer gluteus när man går långt ned & om man skulle träna utan fullt djup och sedan försöka maxa på med fullt djup finns det nog potential för saker & ting att braka iväg åt skogen.
Jag upplever oxå att det tar med på korsryggen att gå djupare då den kommer i en brantare vinkel ju längre ner man går. Märkte det när jag började köra djupa böjjar igen i går. En grym träningsvärk i häcken fick jag oxå :) Detta var anledningen till att jag inte körde fullt djup från början, lite orolig att jag ska få värsta "hockey häcken" och få köpa om alla brallorna igen, men men får se hur det blir.
Lycka till med böjjarna.
Karl_alfred
2004-02-15, 23:43
Originally posted by Simson
Jag upplever oxå att det tar med på korsryggen att gå djupare då den kommer i en brantare vinkel ju längre ner man går. Märkte det när jag började köra djupa böjjar igen i går. En grym träningsvärk i häcken fick jag oxå :) Detta var anledningen till att jag inte körde fullt djup från början, lite orolig att jag ska få värsta "hockey häcken" och få köpa om alla brallorna igen, men men får se hur det blir.
Lycka till med böjjarna.
själv upplerver jag att man använder korsryggen mindre vid fulla böjar. Eftersom man använder sig av en vikt man behärskar fullt ut.
Bara ett par kommentarer. Låren paralellt med golvet är ju väldigt djupt (inget negativt i det, men första gången jag tittade i spegeln blev jag förvånad över hur djupt jag var tvungen att gå) Det går (inte för mig i alla fall) att gå ner mer än 5-10 cm till, eller? Sen sitter man ju på vaderna. Det var nån som nämnde 90 grader, det är ju däremot inte speciellt djupt. Men principen är ju att alla övningar ska köras i full "range of motion" vad det nu kallas på svenska. Jag har själv gjort misstaget att inte göra riktigt fullt djup, vilket jag kommer att få äta upp framöver antar jag. Det är ju mer gluteus när man går långt ned & om man skulle träna utan fullt djup och sedan försöka maxa på med fullt djup finns det nog potential för saker & ting att braka iväg åt skogen.
Lycka till med böjjarna.
Hmms 90 grader i knäldeden är väll samma sak som låren parallella med golvet?
Nej. Det är det inte (om du gör fria böj).
shirunai
2004-02-16, 00:59
Originally posted by nottis
Hmms 90 grader i knäldeden är väll samma sak som låren parallella med golvet?
vist om du klarar att spikraka underben :D
Märkte det när jag började köra djupa böjjar igen i går. En grym träningsvärk i häcken fick jag oxå :) Detta var anledningen till att jag inte körde fullt djup från början, lite orolig att jag ska få värsta "hockey häcken" och få köpa om alla brallorna igen, men men får se hur det blir.
Lycka till med böjjarna.
När jag gick till djupare böjar så var häcken också riktigt öm några månader men det gick över och blev mest låren igen sedan.
Tror att en hel del av träningsvärken var pga stretch av gluteus.
Nils
bmwjohan
2004-02-16, 09:18
jag tror inte att man behöver gå specielt djupt för att bygga stora lår. jag kan inte uttala mig av egen erfarenhet för jag är knäskadad och har inte några biffiga lår alls. det jag tänker på är killarna som tävlar i skridskoåkning. alltså när dom åker runt runt på en bana i tajta kläder.... ni vet vilken sport jag menar. dom har väldigt ofta fruktansvärt stora lårmuskler. jag känner två killar som tävlat i bandy på mycket hög nivå och dom har vid några tillfällen tränat tillsammans med några killar som tävlade i vm i skridsko. inga svenska killar dock.
dom tränade en jäkla massa knäböj och gjorde hela tiden korta reps. dom var aldrig ens i närheten av att gå med låren parallellt med golvet utan dom gick klart kortare. max 90 grader i knävinkeln. kanske runt 80 graders knävinkel ungefär. sen tränade dom ben tre gånger i veckan. jag har för mig att dom körde högrep en dag, tungt som fan en dag och explosivt en dag. dom körde tex upphopp på plint med skivstång på ryggen och sånt. en av vm killarna körde 220 rep på 220kg i knäböj. han böjde då kanske knäna till 70-80 graders vinkel och pressade upp explosivt. han gick upp på tå i varje "toppläge". alla dessa killar hade sjukt stora lår.
Karl_alfred
2004-02-16, 10:32
de är klart låren växer som fasen om du kommer upp i de vikterna även fast du kör lite kortare reps. Men det är knappast bra för leder och sånt att inte använda sig av en full rörelse. Partiella reps ska man använda väldigt sparamt. Träningen ska mestadels betå av fulla reps.
Karl_alfred
2004-02-16, 10:33
Platz körde 25 reps på 220, dock med fulldjup:D
Originally posted by bmwjohan
en av vm killarna körde 220 rep på 220kg i knäböj.
Varför har jag svårt att tro på detta påstående? :rolleyes:
Det finns många som tränar grenspecifikt genom att göra partiella reps. Skrinnare går ju aldrig i botten när de utövar sin sport, känner många friidrottare som bara gör halva reps också en stor del av tiden. Det råder väl delade meningar om det är bättre för grentränande att göra halva reps i böjen. En möjlig fördel är ju att man kan träna med en tyngre vikt och ändå träna hyfsat explosivt.
Jag tror att fullt djup är det bästa för alla vanliga gymtränanden då det är mycket skonsammare mot ryggen att träna med en lägre vikt. Dessutom så tror jag på att träna musklerna i största möjliga rörelseomfång.
så djupt du kan utom att tappa ryggen, i början så kommer man inte djupt om man inte är en smidig asiat men jobba så kommer man djupare och djupare
Ska man gå så långt ner det går, även när man kör i smithen?
/C
Karl_alfred
2004-02-16, 17:18
ja varför inte?
Jag brukade köra "ganska djupt" som många ickevetande kallar det än idag, dvs runt 90 grader, förr i tiden. Visst fan ökade jag i styrka men någon massaökning fanns det inte att tala om.
När jag började sänka vikterna och verkligen gå ner så djupt så röven nuddade vaderna (så djupt så det blev fysiskt omöjligt o gå ner mer, pga vaderna/låren), ja då började låren växa. Och nej inget studs med hjälp av röven-nuddar-vaderna-effekten. Gäller att ha kontroll.
Jag måste iaf stå ganska brett, för att kunna gå ner djupt i smithen. Finns det någon nackdel med det?
/C
Originally posted by PyToN
Jag måste iaf stå ganska brett, för att kunna gå ner djupt i smithen. Finns det någon nackdel med det?
/C
Nej tycker inte jag, föruton att det tar lite mer på insida lår. Platz körde ju hyffsat brett.
Originally posted by MAXX
Nej tycker inte jag, föruton att det tar lite mer på insida lår. Platz körde ju hyffsat brett.
Hmm :MrT:
Originally posted by PyToN
/C
Att stå brett eller att gå ner djupt?
Jag har nog aldrig kört en böj i en smithmaskin men tittar man på nästan samtliga som gör det så ökar problemen ju längre rörelse de utför.
Kör man en kort rörelse så inverkar styrningen av stången mindre på hur bra det ser ut för ryggen, går man djupare så ser det konstigt ut antingen i starten, någonstans i mitten eller i bottenläget beroende på hur man står från början. Har man otur ser det konstigt ut vid samtliga de tre lägena.
Om det är värre eller bättre med bred fotställning har jag inte tänkt på när det gäller smithen men för vanlig böj så får man som redan sagt med lite mer av insidan annars ingen större skillnad, tänk bara på att låta fötter och knän peka i samma riktning och testa hur det känns.
Originally posted by AnabolicProtein
Hmm :MrT:
hehe ok, de bilderna jag har sett så stod han relativt brett. Men Platz själv säger ju att han gillar att variera fotsättningen väldigt mycket.
Nu har jag blivit tveksam igen.
Jag frågade kompisarna hur djupt jag gick ner i böjen och de sa att jag i princip satte mig på golvet varje rep, eftersom det begränsar min vikt stort har jag funderat på att bara gå lite djupare än benen paralellt med golvet. För när jag gör mina "djupa" reps så blir det väldigt lätt så att jag fastnar i bottenläget innan jag tagit ut mina ben helt, tror jag skulle kunna pressa mig bättre med något grundare böjar.
Tack för alla svar, det har gett mig lite mer kunskap (och tvetydighet) :D
Karl_alfred
2004-02-16, 22:28
kör fulla böjar först då, och sen när du inte orkar de fulla kan du ju köra grundare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.