Visa fullständig version : Kritik på deffschema
Hej,
Jag är 17 år, väger 65 kg och är 178 cm lång. Skulle vilja ha lite kritik och åsikter på detta schema.
Frukost: 1 dl(34 gram) Havregryn = 5 gram protein
50 gram Hallon(Ica Basic) = 0.5 gram protein
1 dl(87 gram) Lättmjölk = 3 gram
2 kokta ägg(108 gram) = 13.2 gram
Lunch: En mindre portion Pasta med köttfärsås(250 gram kanske) = 16.0 gram protein
eller kycklingsallad(Äter på restaurang så kan inte väga . Kycklingsallad ca en portion dvs 300 gram) = 34.0 gram protein
Efter träning: Whey-80 proteinshake = 28 gram protein
Middag: Kycklingfile/lax/löfbiff/omelett/annat proteinrikt + 50 gram isbergssallad + en halv avokado(50gram) = 65.9 gram protein (kycklingfile) + 0.4 gram protein + 1.0 gram protein
= 18.4 gram protein (lax) + 0.4 gram protein + 1.0 gram protein
= 13.2 gram(omelett) + 0.4 gram protein + 1.0 gram protein, 84 kcal
Så totalt om vi säger att jag äter pasta med köttfärsås till lunch och kycklingfile till middag får jag i mig 133 gram protein, vilket är mer än 2g/kg.
Tycker ni jag ska köra på detta?
Ola Wallengren
2013-01-20, 20:25
17 år, nästan 180 och 65 kg (BMI 20.5). Min gissning är att du faktiskt inte behöver "deffa" utan lägga på dig lite massa om du vill se lite muskler.
Noja dig inte över kosten. Gå och träna och ät bra mat.
17 år, nästan 180 och 65 kg (BMI 20.5). Min gissning är att du faktiskt inte behöver "deffa" utan lägga på dig lite massa om du vill se lite muskler.
Stämmer att jag inte är tjock. Men har fortfarande lite fett på magen och vill få fram magrutorna.
Stämmer att jag inte är tjock. Men har fortfarande lite fett på magen och vill få fram magrutorna.
Jag har varit i exakt din sits, och tro mig, du ska INTE satsa på att gå ned i vikt. Gör det bara inte, du är per definition smal men saknar troligen en del muskler. Gymma på bara ett halvår-1 år tills du börjar stagnera om du är nybörjare. Sen kan du långsamt och fint bulka upp dig ~5-10 kg för att sedan deffa.
Jag har varit i exakt din sits, och tro mig, du ska INTE satsa på att gå ned i vikt. Gör det bara inte, du är per definition smal men saknar troligen en del muskler. Gymma på bara ett halvår-1 år tills du börjar stagnera om du är nybörjare. Sen kan du långsamt och fint bulka upp dig ~5-10 kg för att sedan deffa.
Okej. Kör detta schema just nu;
Måndag: Vila
Tisdag: Överkropp
Onsdag: Underkropp
Torsdag: Kondition
Fredag: Överkropp
Lördag: Underkropp
Söndag: Kondition
Men funderar på att byta till detta;
Måndag: Vila
Tisdag: Bröst/Triceps
Onsdag: Rygg/biceps
Torsdag: Axlar/traps
Fredag: Mage/ben
Lördag: Vila
Söndag: Vila
Tycker du jag ska köra på det?
Du har tre vilodagar på raken vilket sannolikt inte är det bästa, max 2 är bättre. Lägg in en vilodag mitt i veckan. I början handlar det mest om att få till den rätta tekniken, sen kan du gradvis öka vikterna.
Du har tre vilodagar på raken vilket sannolikt inte är det bästa, max 2 är bättre. Lägg in en vilodag mitt i veckan. I början handlar det mest om att få till den rätta tekniken, sen kan du gradvis öka vikterna.
Okej men jag kör på det andra eller bara att jag tar en vilodag i veckan?
Okej men jag kör på det andra eller bara att jag tar en vilodag i veckan?
Det beror på hur tränad du är men minst 1 vilodag är bra.
Är TS man eller kvinna? Om TS är kvinna har jag viss förståelse för TS.
Om TS är man så är det fullständigt obegripligt, agreed.
Och angående kosten så är den väl ok, för deff. Jag ligger dock hellre på högre KCAL (och protein) och kör tung styrketräning och lägger in cykling till jobb (30-40 min) 3 ggr i veckan under deff istället för att hamna på KCAL underskott.
Och angående kosten så är den väl ok, för deff. Jag ligger dock hellre på högre KCAL (och protein) och kör tung styrketräning och lägger in cykling till jobb (30-40 min) 3 ggr i veckan under deff istället för att hamna på KCAL underskott.
Är kille.
Stor Hård Ådrig
2013-01-21, 13:55
Jag ligger dock hellre på högre KCAL (och protein) och kör tung styrketräning och lägger in cykling till jobb (30-40 min) 3 ggr i veckan under deff istället för att hamna på KCAL underskott.
Väldigt intresserad över hur du lyckas deffa utan kaloriunderskott, vill du förklara lite mer om det?
vicarious
2013-01-21, 14:31
Går du ned i vikt ligger du på kaloriunderskott totalt sett, över en viss mätperiod. Någonting annat är en fysisk omöjlighet.
Du kanske menar att du förbrukar extra energi genom att cykla till jobbet och tack vare detta kan du äta lite mer och trots allt hamna på underskott?
Väldigt intresserad över hur du lyckas deffa utan kaloriunderskott, vill du förklara lite mer om det?
Går du ned i vikt ligger du på kaloriunderskott totalt sett, över en viss mätperiod. Någonting annat är en fysisk omöjlighet.
Du kanske menar att du förbrukar extra energi genom att cykla till jobbet och tack vare detta kan du äta lite mer och trots allt hamna på underskott?
Den sista lyckades begripa vad jag menade.
Den stora hårda ådriga saken ville uppenbarligen missförstå. Jag hittar nämligen inte var någonstan is min ursprungliga post vart det står, eller vart jag ens insinuerar på att jag ligger på KCAL överskott under deff?
Vi kopierar in den igen så ska vi se om vi får rätsida på detta med läsförståelse:
Jag tror problematiken ligger i hur man uppfattar min "slutkläm" så för att förtydliga så ska jag skriva om den:
"Istället för att medelst endast att minska mitt intag av energi (från föda) så väljer jag att ligga på ett högre energiintag (äta mer) och åstadkomma energiunderskott eller KAL minus om man så vill, genom att lägga in lågintensiv konditionsträning under deffen i stället."
Är något fortfarande oklart, så säg gärna till så ska jag omformulera mig ytterliggare.
Pretorian
2013-01-22, 12:48
Istället för att minska intaget så ökar du förbrukningen... bra. Det var tydligare.
vicarious
2013-01-22, 15:08
Den sista lyckades begripa vad jag menade.
Den stora hårda ådriga saken ville uppenbarligen missförstå. Jag hittar nämligen inte var någonstan is min ursprungliga post vart det står, eller vart jag ens insinuerar på att jag ligger på KCAL överskott under deff?
Vi kopierar in den igen så ska vi se om vi får rätsida på detta med läsförståelse:
Jag tror problematiken ligger i hur man uppfattar min "slutkläm" så för att förtydliga så ska jag skriva om den:
"Istället för att medelst endast att minska mitt intag av energi (från föda) så väljer jag att ligga på ett högre energiintag (äta mer) och åstadkomma energiunderskott eller KAL minus om man så vill, genom att lägga in lågintensiv konditionsträning under deffen i stället."
Är något fortfarande oklart, så säg gärna till så ska jag omformulera mig ytterliggare.
Jag tror misstolkningen uppkom i sista stycket när du skrev "istället för att hamna på KCAL underskott.". Som att du antydde på att du deffar utan att ligga på kaloriunderskott :)
Jag tror misstolkningen uppkom i sista stycket när du skrev "istället för att hamna på KCAL underskott.". Som att du antydde på att du deffar utan att ligga på kaloriunderskott :)
Exakt! :)
Klantigt formulerat av mig!
Jag grundade idén på utgångspunkten att det inte spelar någon roll för viktnedgången om kaloriunderskottet "orsakas" av kalorirestriktion eller ökad förbrukning. Jag gillar att äta, och tycker det framförallt vid längre deffperioder (6+ veckor) att det är blir betydligt mer hanterbart om jag äter mer (och rör på mig mer).
Och för att förtydliga till TS så är det inget krav att göra på mitt sätt. Det kvittar som sagt om jag ligger på underskott för att jag äter mindre eller rör på mig mer, det blir samma resultat. Detta är bara vad jag föredrar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.