Logga in

Visa fullständig version : Söndagsfråga: Varför blir man sårad när någon är otrogen?

hidden
2013-01-20, 19:13
Hej. Satt och tänkte på varför man egentligen blir sårad om ens motpart i en relation är otrogen. När man ingår i en relation skriver man ju knappast på ett kontrakt att ens partner endast är ens egna när det kommer till sex och kyssar (det är här jag definierar otrogenhet, om jag hade en flickvän som kysste andra killar skulle jag bli djupt sårad, jag skulle även ge lite extra arga blickar om jag sett henna krama andra som inte var hennes släktningar och liknande).

Blir man sårad för att ens självkänsla tar en smäll? Är det tankar som "Jag verkar inte räcka till" som kommer till vid otrogenhet? Varför har man egentligen fått för sig att man har ensamrätt till sin partner? Är det endast kulturellt eller ligger det i naturen att människor ska hålla sig till en partner?

Vissa verkar se otrohet som något av det värsta som finns, det är därför jag blivit intresserad av det här. Vad tycker ni? Skulle det finnas några omständigheter där ni inte skulle göra slut med er partner för att den var otrogen? Jag kan tänka mig att man gärna håller kvar relationen om man har barn etc. Men om vi bortser från det?

Ett exempel, din tjej/kille hade sex med någon annan en vecka efter ni "blivit ihop". Det kanske inte ens var säkert att ni var pojkvän och flickvän eftersom det ändå är rätt tidigt i relationen, men du hade kanske fått för dig att ni var tillsammans fo' real. Hade du dumpat personen?

Som ni ser tidigt i posten så förespråkar jag inte otrohet, men jag vill gärna hur andra ser på det och finna roten i varför man blir sårad. Det sker trots allt många fall av otrohet i relationer, vissa verkar ha en mer laidback syn på det hela och inte bry sig om vad sin partner tycker.

Edit:
Vi kan även lägga till en fråga om varför folk är otrogna? Om man känner att ens relation är tråkig och man inte är särskilt glad i den, varför gör man inte slut först innan man går ut och jagar nytt? Detta är om vi bortser från att man har barn i en relation.

awesomooo
2013-01-20, 19:18
Känner man ett måste att vara otrogen mot sin partner så är det antagligen någonting fel. Då är det bättre att dumpa varandra bara. En själv hade blivit skogstokig om det hände, skulle aldrig velat se hennes face igen och skulle aldrig kunna tycka om henne igen.

Fuark
2013-01-20, 19:19
Kan inte relatera, men jag hade dumpat henne på 2 sek.

http://cdn.memegenerator.net/instances/250x250/32494653.jpg

:D

hidden
2013-01-20, 19:19
Kan inte relatera, men jag hade dumpat henne på 2 sek.

http://cdn.memegenerator.net/instances/250x250/32494653.jpg

:D

I feel you bro *hug*

Sparven från Minsk
2013-01-20, 19:22
Att vara varandra "trogen" dvs inte kyssa eller ha sex med andra känns som en allmän vedertagen regel. Och sorg och ilska uppstår när denna oskriva regel bryts, eller rättare sagt då förtroendet bryts.

filmjölk
2013-01-20, 19:28
Utan erfarenhet av otrohet (vad jag vet) så kan jag tänka mig att en otrohet gör att man omvärderar sin partner, den där exklusiva "vi"-gemenskapen försvinner om man delar sin sexualitet med fler än en, då man lärt sig att koppla samman kärlek och sexualitet.

mikaelj
2013-01-20, 19:52
Man vaknar upp från illusionen om att man är en speciell snöflinga.

Kafka
2013-01-20, 19:56
Det är i grunden biologiskt. Hon ska ju föda ens egna ungar, inte någon annans. Alternativt, han ska ju skydda mig och hjälpa mig uppfostra våra barn, och inte vara hos någon annan.

filmjölk
2013-01-20, 19:58
Man vaknar upp från illusionen om att man är en speciell snöflinga.

Man (iaf jag) vill vara en speciell snöflinga, och man (jag) vill även behandla min partner som en speciell snöflinga.

Att få det kastat i ansiktet att man är utbytbar (och därför betydelselös) av någon man älskar kan inte vara kul.

Fordon
2013-01-20, 19:58
Det är i grunden biologiskt. Hon ska ju föda ens egna ungar, inte någon annans. Alternativt, han ska ju skydda mig och hjälpa mig uppfostra våra barn, och inte vara hos någon annan.

Fast då skulle aldrig månggifte ha fungerat`?

Sparven från Minsk
2013-01-20, 20:00
Man (iaf jag) vill vara en speciell snöflinga, och man (jag) vill även behandla min partner som en speciell snöflinga.

Att få det kastat i ansiktet att man är utbytbar (och därför betydelselös) av någon man älskar kan inte vara kul.

Vi är alla speciella och unika snöflingor, oroa dig inte. Det är därför riktig kärlek är svår att finna.

Latissimus Dorsi
2013-01-20, 20:02
Fast då skulle aldrig månggifte ha fungerat`?

Kvinnan har inte mycket till val.

Att vara i en relation innebär att man är trogna varandra, vad annars? Vad anser ni att ''vara ihop'' innebär? Om man sedan går och nuppar med någon annan, då är man ju inte riktigt trogen tror jag..

Varför folk är otrogna? Har ingen lust att bli påhoppad, men låt oss säga att ett av könen har lite konstiga biologiska drifter.

favve
2013-01-20, 20:03
Jag tror inte det är så vanligt att man på kolo blir sårad över att någon är otrogen. Sex är ju enligt vissa att jämföra med ett träningspass eller att dricka en slät kopp kaffe på ett fik. Vem skulle bli sårad över någon som utnyttjar ett tillfälle till lite omväxlande träning på ett nytt gym?

Duran
2013-01-20, 20:15
Eftersom normen för kärleksrelationer är att man endast kysser och har sex med varandra så antar man att det är överenskommelsen så länge inget annat har diskuterats. Nära relationer fyller flera väldigt viktiga funktioner i våra liv, de är som beskyddarpakter där man ska/vill kunna räkna med att den andre kommer att finnas där för en i motgångar och stå på ens sida om man blir "attackerad" fysiskt, materiellt eller emotionellt. Därför tror jag att otrohet skakar själva grunden man står på. Man blir faktiskt indirekt livshotad när ens främsta beskyddare förråder en och därmed bryter pakten. Sen tror jag också att otrohet skadar ens självförtroende därför att man har litat på fel person och alltså misslyckats med att skydda sig själv. Varför skulle man göra bättre bedömningar i framtiden?

Personligen tror jag att jag skulle kunna förlåta en enstaka otrohet, därför att jag vet att alla människor har brister och att jag inte alltid lyckas följa mitt samvete till punkt och pricka. Sexualitet är en stark drift och i kombination med alkohol är det svårt att alltid lyckas kontrollera sig själv. Jag skulle endast förlåta otroheten om min partner själv berättade om den för mig, verkade genuint ångerfull och aktivt ansträngde sig för att vidta åtgärder för att förhindra att det skulle hända igen. Exv. dricka mindre alkohol.

Lachrillo
2013-01-20, 20:24
Känner man ett måste att vara otrogen mot sin partner så är det antagligen någonting fel. Då är det bättre att dumpa varandra bara. En själv hade blivit skogstokig om det hände, skulle aldrig velat se hennes face igen och skulle aldrig kunna tycka om henne igen.

+1

Inte för att jag haft särskilt seriösa relationer men om det blir relationer som handlar om mer än träningspass så ovanstående
( Om man vill vara otrogen med andra när man får det som hör till ett förhållande så är det mer en fix idé än ett verkligt behov )

Tolkia
2013-01-20, 20:24
Muntliga överenskommelser är också bindande. Om man trodde att man hade en deal och det visade sig att partnern inte hade samma uppfattning, eller sket i dealen och bröt den, tycker jag inte att det är så konstigt om man känner sig sviken. Jag är rätt övertygad om att även de som skriver hånfulla saker om att tro sig vara en speciell snöflinga skulle ruttna lite på en kompis som svek ett förtroende, så varför det är så konstigt om man ruttnar på en partner som gör det förstår jag inte. Har man en överenskommelse enligt vilken det är OK att ligga med andra finns ju ingen otrohet, och därmed inget problem.