Visa fullständig version : Övertala föräldrar på ett bra sätt?
babictennis
2013-01-20, 17:32
Hej allihopa!
Jag har precis börjat räkna kalorier för att gå ner i vikt. Jag äter ca 1500 kcal. Äter även godis samtidigt. En dag kan se ut såhär:
Frukost: 1 wasa sport knäckebröd med 2 kokta ägg.
(Träning)
Lunch: 1 dl kokt ris med 120 g tonfisk
Mellis: Inget
(Träning)
Middag: 1 marabou choklad 100 g eller kanske till och med 200 g.
Tränar 11 pass i veckan:
4 tennis pass
4 konditionspass
3 styrke pass
Detta sätt går att gå ner i vikt på, om man håller sig under 1500 kcal, oavsett vad du äter. Och jag körde på detta i ca 3 dagar och jag kände att jag mådde bra av det? Dock så har mina föräldrar börjat med GI, och jag känner redan direkt att det inte funkar för mig.. Jag vill gå ner på MITT sätt. Hur ska jag övertala dom att jag inte behöver vara så strikt och att jag kan köra mitt eget race?:confused:
Du undrar hur du ska förklara att 200g choklad till middag är sunt? Lycka till!
WHITEFOLKS
2013-01-20, 17:34
Du äter för lite och för näringsfattigt.
Om man äter 1500kcal så vill man inte gärna lägga 500kcal+ på godis varje dag.
Du undrar hur du ska förklara att 200g choklad till middag är sunt? Lycka till!
haha ja den blir tung att förklara.
TS: DU testade detta i 3 dagar, att det funkar kan jag köpa, men hur tror du det känns efter 14 dagar?
extra kakao
2013-01-20, 17:35
Du tänker ju endast kalorier nu. Var är vitaminerna, mineralerna och allt annat?
Jag vill gå ner på MITT sätt. Hur ska jag övertala dom att jag inte behöver vara så strikt och att jag kan köra mitt eget race?:confused:
http://tranastyrka.se/du-kan-inte-kompensera-for-skitmat/
Fast jag undrar om du inte trollar ändå.
babictennis
2013-01-20, 17:41
Okej inte så att jag äter godis varje dag? Hahaha.. det var bara ett exempel :(
speedy83
2013-01-20, 17:43
Om dina föräldrar skulle på något vis acceptera det så är de högst olämpliga som föräldrar. Med andra ord ditt "upplägg" är ju genomuselt!
Okej inte så att jag äter godis varje dag? Hahaha.. det var bara ett exempel :(
När man har tittat genom dina tidigare frågor du ställt gällande kost så trollar du nog inte.
Men den kosten du gav förslag på är naturligtvis inte bra. Det låter inte dumt att du följer vad dina föräldrar äter faktiskt.
BisonLGcrew
2013-01-20, 17:47
Kanske t.o.m. kan vara så att dina GI-föräldrar har bättre koll än vad du har. Sry bro.....jeez....
babictennis
2013-01-20, 17:50
Jag förstår er alla att detta är nog det sjukaste ni läst. Men jag kan inte hålla mig ifrån sött! OMÖJLIGT. 1500 kcal är inte lite dock. Men ni reagerar nog på chokladen tror jag... Så där kan det se ut på helgen. Äter INTE så på en vardag. På vardagen följer jag detta:
Frukost: 100 g frusna hallon (30 kalorier per 100 g), 2 knäckebröd (sportknäckebröd), 2 ägg kokta, 200g kesella (0,1 %)
Lunch: 150 g jasmin ris kokt, kyckling bröst 160 g, sallad
Mellis: 1 protein shake, whey 100 (149 kr)
Middag: 160 g tonfisk/räkor/kycklingbröst/torsk (mest protein, mindre fett), 240 g kokt potatis (2,5 stor), sallad
Kvällis: 1 skopa casein, 200 g bär
babictennis
2013-01-20, 17:51
Kanske t.o.m. kan vara så att dina GI-föräldrar har bättre koll än vad du har. Sry bro.....jeez....
Vet du hur man tar bort detta inlägget? Haha.. Skäms lite nu alltså
Captainwide
2013-01-20, 18:01
Om dina föräldrar är någorlunda funtade så skulle dom nog aldrig gå med på det här....
Snälla öka i alla fall ditt kaloriintag om du nu är tvungen att träna så mycket innan du tynar bort.. *facepalm*
babictennis
2013-01-20, 18:12
Om dina föräldrar är någorlunda funtade så skulle dom nog aldrig gå med på det här....
Snälla öka i alla fall ditt kaloriintag om du nu är tvungen att träna så mycket innan du tynar bort.. *facepalm*
Tack för din kommentar. Jag tycker att dom andras var ganska taskiga på något sätt. Jag går idrotts gymnasium och satsar på tennis. Får ingen hjälp med kost där. Jag tränar 2 pass om dagen. Därför kommer jag upp till 11 pass i veckan. Det är faktiskt väldigt vanligt av mig. Jag har gått upp i vikt sen år 2009 pga. jag ätit för mycket och jojobantat. Jag vet själv att kost exemplet jag skrev inte är det allra nyttigaste och bästa för hälsan. Jag vill dock hitta en livsstil, inga dieter. Så därför kommer jag ändra mer och mer med tiden. Mitt mål är att gå ner 17 kg. Jag är inte över tjock eller något! Är lite mullig och har alltid vart det sedan jag var liten. Nu vill jag få bort det. Och jag tänkte sänka ner lite på maten och samtidigt unna mig. Sen kommer jag ta bort det söta och äta hälsosammare. Men vad menar du med tyna bort? Jag vet att näringsbrist kommer jag att få kanske. Men inte kommer man svimma eller något av det där? Jag kommer till och med ha en till två ätardagar i veckan då jag äter 2000 kcal med riktig mat.
speedy83
2013-01-20, 18:16
Varför inte skippa ätardagarna och fördela ut de kcal på övriga dagar och på så sätt få en behagligare resa? Sötsur kommer oftast när man är hungrig vilket du inte skulle behöva vara då.
Silencer
2013-01-20, 18:23
Jag reagerar på att du äter näringsfattigt, väldigt lite kalorier och har en extremt stor träningsmängd. Det borgar ju inte för någon bra eller hållbar utveckling för dig!
Captainwide
2013-01-20, 18:34
Tack för din kommentar. Jag tycker att dom andras var ganska taskiga på något sätt. Jag går idrotts gymnasium och satsar på tennis. Får ingen hjälp med kost där. Jag tränar 2 pass om dagen. Därför kommer jag upp till 11 pass i veckan. Det är faktiskt väldigt vanligt av mig. Jag har gått upp i vikt sen år 2009 pga. jag ätit för mycket och jojobantat. Jag vet själv att kost exemplet jag skrev inte är det allra nyttigaste och bästa för hälsan. Jag vill dock hitta en livsstil, inga dieter. Så därför kommer jag ändra mer och mer med tiden. Mitt mål är att gå ner 17 kg. Jag är inte över tjock eller något! Är lite mullig och har alltid vart det sedan jag var liten. Nu vill jag få bort det. Och jag tänkte sänka ner lite på maten och samtidigt unna mig. Sen kommer jag ta bort det söta och äta hälsosammare. Men vad menar du med tyna bort? Jag vet att näringsbrist kommer jag att få kanske. Men inte kommer man svimma eller något av det där? Jag kommer till och med ha en till två ätardagar i veckan då jag äter 2000 kcal med riktig mat.
VAR BEREDD PÅ WALL OF TEXT!!
Nu är inte jag den mest belästa av människor här men men, om någon känner för att tillägga,ändra eller radera så välkommen!
Jag tänker inte tvinga dig men jag ber dig att dra ner lite på träningen. 11 gånger i veckan är lite hardcore. Det är elitnivå vi snackar här.. skippa antingen löpningen eller gymmet så att du slipper slita ut kroppen helt och satsa mer på att studera (plugga eller läsa mer om kost och träning) eller laga mat och fixa med något annat som du försakar när du tränar så mycket. Kolla runt på forumet för bra bakrecept/ tips om du nu är sötsugen.
Räkna ut ditt energibehov här - http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Läs mer och grundligare igenom deffguiden av King Grub här på forumet.
Enligt den bör du ligga på 2 g protein per kg, 1 g fett och resten kan du fylla ut med nyttiga kolhydrater och sallad för diverse vitaminer och mineraler.
Jag har själv varit överviktigt. Jag vägde 105 kilo i början av 8:an och sen fick jag nog och slutade i princip att äta och levde för att träna, precis som du. Jag fick allvarliga ätstörningar men gick ner i vikt så vad brydde jag mig... Har aldrig mått så dåligt någonsin, övervägde noga på om det var värt att leva eller inte. Men got my shit together och har lärt mig någorlunda nu iaf och kan i alla fall grunderna inom träning och kost och mår bättre än aldrig förr. Så snälla - GÖR OM, GÖR RÄTT OCH LÄS PÅ! :)
King Grub
2013-01-20, 18:59
Alla missförstår mig
Jag tycker att dom andras var ganska taskiga på något sätt.
Då får du börja tänka efter innan du postar. Om du nu menar något annat än du skrev, kan du inte räkna med att att få reaktioner på något du inte skrivit. Du kan inte skriva "En dag kan se ut såhär" och lista choklad för att sedan korrigera dig själv med "Äter INTE så på en vardag" när du fått svar som inte passar. Skriv inte undantag som om det vore standard. Om du nu inte bara reviderar dig själv i efterhand eftersom du inte tycker om svaren du fått.
Det sjuka är väl att chokladen ligger inlagd som regelbunden middag (choklad i sig kan du unna dig om du vill), samt att resten knappast kan klassas som näringsrikt. och 11 pass på det :D galet
babictennis
2013-01-20, 20:03
Tack för tipsen! Du fick mig att tänka igenom riktigt ordentligt. Tack :-) !
Nephelite
2013-01-20, 22:19
hur lång är du och vad väger du.
?
babictennis
2013-01-20, 23:11
hur lång är du och vad väger du.
?
168 cm. 76,7 kg.
Vill ner till 60 kg. Är dock biffig. Inte tjock. Biffig och mullig om man kan säga så. Iaf, ner till 60 vill jag
sleepwalker
2013-01-20, 23:38
Använd dig då av deffguiden du hittar här på forumet. Att äta 1500 kcal om dagen och träna 11 pass i veckan kommer resultera i ett allt för stort underskott på energi även om du är liten. På det sättet blir du varken bra på tennis eller får en hållbar viktnedgång. Läs och lär dig mer om kost och träning så ska du se att det klarnar :) lycka till!
kjellm444n
2013-01-20, 23:53
Hur gammal är du då? 14?
Du kan ju visa kolozzeum för dina föräldrar, eventuellt läsa igenom deffguiden tillsammans, sen kan ni försöka komma fram till en lösning på ditt problem.
200g Marabou är 1000kcal. gött att få en bra diet på 1500kcal med det
lolitalord
2013-01-21, 02:18
Hej allihopa!
Jag har precis börjat räkna kalorier för att gå ner i vikt. Jag äter ca 1500 kcal. Äter även godis samtidigt. En dag kan se ut såhär:
Frukost: 1 wasa sport knäckebröd med 2 kokta ägg.
(Träning)
Lunch: 1 dl kokt ris med 120 g tonfisk
Mellis: Inget
(Träning)
Middag: 1 marabou choklad 100 g eller kanske till och med 200 g.
Tränar 11 pass i veckan:
4 tennis pass
4 konditionspass
3 styrke pass
Detta sätt går att gå ner i vikt på, om man håller sig under 1500 kcal, oavsett vad du äter. Och jag körde på detta i ca 3 dagar och jag kände att jag mådde bra av det? Dock så har mina föräldrar börjat med GI, och jag känner redan direkt att det inte funkar för mig.. Jag vill gå ner på MITT sätt. Hur ska jag övertala dom att jag inte behöver vara så strikt och att jag kan köra mitt eget race?:confused:
Vadå gå ner på ditt egna sätt? Ska du bara banta så kör på hur du vill. Men du håller ju på att tränar - presterar. Hur f*n kan du ens vilja ha en marabou-choklad istället för mat efter en träning? :o
Och varför skulle dina föräldrar inte tycka om din deff? Fattar inte riktigt problemet. Skulle dock bli väldigt brydd om någon i min omgivning ersatte varje middag med choklad.
lolitalord
2013-01-21, 02:24
Jag förstår er alla att detta är nog det sjukaste ni läst. Men jag kan inte hålla mig ifrån sött! OMÖJLIGT. 1500 kcal är inte lite dock. Men ni reagerar nog på chokladen tror jag... Så där kan det se ut på helgen. Äter INTE så på en vardag. På vardagen följer jag detta:
Frukost: 100 g frusna hallon (30 kalorier per 100 g), 2 knäckebröd (sportknäckebröd), 2 ägg kokta, 200g kesella (0,1 %)
Lunch: 150 g jasmin ris kokt, kyckling bröst 160 g, sallad
Mellis: 1 protein shake, whey 100 (149 kr)
Middag: 160 g tonfisk/räkor/kycklingbröst/torsk (mest protein, mindre fett), 240 g kokt potatis (2,5 stor), sallad
Kvällis: 1 skopa casein, 200 g bär
Det där ser ju däremot bra ut. Om du byter ut jasminris och potatis mot långsamma kolhydrater (fullkornsmakaroner, fullkornsris, fullkornsbulgur eller quinoa). Och istället för att äta godis på helgen och förstöra, så lägger du till fett varje dag istället. Tex en näve nötter där du tycker det passar bra. Ta lax ibland till middag? En halv avokado till lunch och en halv till middag?
Är du en tjej eller en kille? 1500kcal säger mig att du är tjej.
Det senaste kostexemplet ser ju mycket vettigare ut näringsmässigt. Men kalorimängden är ju väldigt tveksam med tanke på mängden träning.
Nu tror jag faktiskt att du är kille av en anledning och speciellt då ser det ut att vara väldigt lite kalorier.
Jag håller inte helt med lolitalord ang ris och ffa potatis. Potatis är väldigt nyttigt och mättande och ser inte någon anledning att byta ut det. Jasminriset är det väl inget direkt fel på. Men visst blir det mer näring av att äta fullkorn så jag ser poängen om man oroar sig för näringsbrist. Vilket man kanske ska beroende på hur mycket av din kost som består av godis sett på en vecka. Men potatisen kan du ju fortsätta äta, om du nu inte vill byta ut den för att övertyga dina föräldrar (högt GI lol!). Även om det är en dum anledning.
Jag tycker dock att byta ut godiskalorier mot "nötkalorier" (samt de andra förslagen på "fettkällor") är en bra idé för att öka näringen i kosten.
babictennis
2013-01-21, 22:48
Jag mår bättre mentalt om jag får unna mig samtidigt. Jag känner att jag mår bra av det. Mår riktigt bra ärligt talat. Sen om jag får unna mig samtidigt så äter jag mindre automatiskt. Vågen stod redan på minus 1,5 kg som jag gått ner på lite mindre än två veckor nu. Idag åt jag: 1 knäckebröd, 1 kokt ägg, 2 äpplen, 2 snickers, lite kött, en potatis(74g), och lite kvarg med funlight i. Riktigt bra för mig tycker jag. Imorgon ska jag dock äta riktig lunch eftersom jag tränar 3 pass imorgon.... Jag är tjej förresten :)
Lilla Ludde
2013-01-21, 23:03
Det kan kanske vara värt en veckas helvete för att bli av med sötsuget? Värdelösa kalorier om man ska gå ner i vikt.
Ljuvligt
2013-01-21, 23:05
Jag mår bättre mentalt om jag får unna mig samtidigt. Jag känner att jag mår bra av det. Mår riktigt bra ärligt talat. Sen om jag får unna mig samtidigt så äter jag mindre automatiskt. Vågen stod redan på minus 1,5 kg som jag gått ner på lite mindre än två veckor nu. Idag åt jag: 1 knäckebröd, 1 kokt ägg, 2 äpplen, 2 snickers, lite kött, en potatis(74g), och lite kvarg med funlight i. Riktigt bra för mig tycker jag. Imorgon ska jag dock äta riktig lunch eftersom jag tränar 3 pass imorgon.... Jag är tjej förresten :)
Vad är det som är riktigt bra? Att du åt mängdmässigt väldigt lite eller att det totala kaloriantalet blev lågt trots att du "unnade" dig två snickers?
Jag upplever det som att du vill ha kakan, men äta den ändå. Det vill säga att du vill gå ner i vikt utan att ge upp sötsakerna. Istället väljer du att rucka på näringsämnena, som främjar din kropp och därigenom din elitsatsning. Om du nu bestämt dig för att gå ner i vikt försök att göra det på ett sätt som inte är extremt åt något håll.
Captainwide
2013-01-21, 23:07
DITT "UNNANDE" ÄR NÄSTINTILL ETT DROG BEROENDE...
Det funkar inte att säga "jag mår bra av att unna mig" och sen knappt inte äta någonting fast du tränar 5215612184 gånger om dagen. Snälla fröken fräken, det verkar som om du är fullt inställd att gå ner i vikt vad det än krävs, att ha hälsan i behåll verkar inte ens finnas.. varför startar du ämnen om kost och så vidare om du ändå inte ens lägger en tanke på att absorbera något av de svar och den hjälp vi ger dig?
Nej skrev inte det här för att vara kaxig/avstötande/elak/dum/besserwisser vill bara se till att du inte slutar som ett vrak...
Som sagt. Det är mycket viktigare med nyttig mat när man äter mindre. Låt inte godiset ta upp för mycket plats.
Skönt att höra att du är tjej för då känns kaloriintaget inte fullt lika extremt längre.
OneManArmy
2013-01-22, 07:07
Allt vettigt är nog redan sagt men om nu dina föräldrar kör på gi/lowcarb.. Vad hindrar dig från att koka ris till middagen tex?
Vägrar de köpa hem så får du väl bita ihop och lägga en 20:a för ett kilo ris eller några kilo potatis?
du kommer aldrig att kunna utvecklas till en bra tennisspelare om du tror att du ska äta sådär och träna elva pass i veckan och samtidigt banta bort nästan en fjärdedel av kroppsvikten..
sök hjälp via skolan eller föräldrarna. en dietist eller kostrådgivare. allt är bättre än det du gör
PiaDurazell
2013-01-22, 07:35
Om du vill ha en ordentlig analys, kostregistrering och ett hållbart kostupplägg får du gärna kontakta mig på PM - jag blir mörkrädd när du skriver att du faktiskt går på idrottsgymnasiet och inte får någon hjälp med kosten där. *gah!*
Jag har både egen erfarenhet av att maximera kosten för att uppnå viktnedgång under hårda träningsperioder, plus att utforma individuellt anpassade upplägg till klienter (främst tjejer och kvinnor) inom olika idrottskategorier (cykling, boxning, löpning, styrketräning m.m).
//Pia :)
babictennis
2013-01-22, 09:43
DITT "UNNANDE" ÄR NÄSTINTILL ETT DROG BEROENDE...
Det funkar inte att säga "jag mår bra av att unna mig" och sen knappt inte äta någonting fast du tränar 5215612184 gånger om dagen. Snälla fröken fräken, det verkar som om du är fullt inställd att gå ner i vikt vad det än krävs, att ha hälsan i behåll verkar inte ens finnas.. varför startar du ämnen om kost och så vidare om du ändå inte ens lägger en tanke på att absorbera något av de svar och den hjälp vi ger dig?
Nej skrev inte det här för att vara kaxig/avstötande/elak/dum/besserwisser vill bara se till att du inte slutar som ett vrak...
Se ut som ett vrak? På vilket sätt. Förklara tack :). Okej, ni tycker alltså detta är helt fel. Då ska min dag idag se ut såhär istället:
Frukost: 1 dl havregryn med 1 dl mjölk
Lunch: Skollunchen med mycket sallad
Mellanmål: Frukt/Macka/Yoghurt/Nötter
Kvällsmat: Vanlig husmanskost? (Ex, sallad, potatis/ris med kycklingbröst
FAST på helgerna kommer jag seriöst unna mig, det behöver jag mentalt för min idrott. Låter detta bättre?
FAST på helgerna kommer jag seriöst unna mig, det behöver jag mentalt för min idrott. Låter detta bättre?
ja all vet ju att man blir mentalt bättre på tennis av att trycka i sig 1000kcal choklad...
ditt sötsug beror rimligtvis just pga av att du har en så dålig kost och tränar mycket.
speedy83
2013-01-22, 09:54
Det låter ju bättre men frågan jag ställer mig är vad "unna på helgen" egentligen innebär, du kan ju utan större problem äta bort en veckas underskott på helgen och totalt sluta på +-0 när veckan är slut. Detta måste ju vara extremt psykiskt jobbigt. Därför tror jag att du borde ta tag i ditt problem med sötsug.
Frukost: 1 dl havregryn med 1 dl mjölk 2ägg
Mellanmål: keso med rivet äpple och kanel
middag: Vanlig husmanskost? (Ex, sallad, potatis/ris med kycklingbröst
kvällsmat: Kvarg med bär/kakao och sötningsmedel. alternativt fluff
typ
50% av dagsintag i snickers.
Låter opti om du ska bli elitidrottare..
Captainwide
2013-01-22, 12:26
Se ut som ett vrak? På vilket sätt. Förklara tack :). Okej, ni tycker alltså detta är helt fel. Då ska min dag idag se ut såhär istället:
Frukost: 1 dl havregryn med 1 dl mjölk
Mellanmål: Frukt/Macka/Yoghurt/Nötter
Kvällsmat: Vanlig husmanskost? (Ex, sallad, potatis/ris med kycklingbröst
Vad behöver du ha förklarat?? Ett vrak som i att lida av vitaminbrist, depression och för att inte tala om att du kommer se ut som en liten pinne som precis blivit svarvad till en ÄNNU mindre storlek :) Frågan är egentligen om du har en skev bild av kost och träning eller en väldigt ignorant attityd till de som vill hjälpa dig..
Jag ber dig allvarligt att ta den hjälp du får av oss (bland annat Pia som erbjudit att fixa hela kitet till dig) :) Lycka till nu, sister!
du kommer aldrig att kunna utvecklas till en bra tennisspelare om du tror att du ska äta sådär och träna elva pass i veckan och samtidigt banta bort nästan en fjärdedel av kroppsvikten..
sök hjälp via skolan eller föräldrarna. en dietist eller kostrådgivare. allt är bättre än det du gör
+1 på detta.
Vill du bli bra på din idrott så får du faktiskt göra det som krävs. Och det inkluderar inte att äta snickers till lunch. Tyvärr.
Om du gör det för extremt lär du ju må piss rätt snart. Jag har hittat ett sätt som fungerar rätt bra för mig. För någon månad sedan var jag precis som dig, tränade rätt mycket, men levde på choklad. Blev alltid trött och okoncentrerad på eftermiddagarna. Senasta månaden har jag dock ätit ungefär såhär:
Lätt cardio
07.00 - 40 g havregryn + 0.5 dl minimjölk+ ett ägg
10.30 Nötter + cranberries (tot 40 g)
12.00 120-140 g kött + sallad m. dressing gjord på liiite olja, vatten och kryddor
16.00 ett ägg
18.30 100 g smaksatt kvarg + 200 g naturell kvarg, båda 0,2% fett
Styrketräning
Proteinshake
21.00 125 g laxfile + 140 g potatis (2 st potatisar)
Landar på ca 1700 kcal. Vilket både du och jag går ner i vikt på.
Blir inte ens sötsugen längre, och när jag blir det unnar jag mig IBLAND en bit choklad eller så. Dock endast på em, för annars blir jag bara sugen igen några timmar senare. Testa gärna och se hur det går. För min del fungerar det utmärkt, orkar mycket bättre under mina långdistanspass. För att inte tala om kvällspassen.
Laxen och köttet går ju att variera mellan varandra, kyckling, Quorn osv.
lolitalord
2013-01-24, 04:07
Om du gör det för extremt lär du ju må piss rätt snart. Jag har hittat ett sätt som fungerar rätt bra för mig. För någon månad sedan var jag precis som dig, tränade rätt mycket, men levde på choklad. Blev alltid trött och okoncentrerad på eftermiddagarna. Senasta månaden har jag dock ätit ungefär såhär:
Lätt cardio
07.00 - 40 g havregryn + 0.5 dl minimjölk+ ett ägg
10.30 Nötter + cranberries (tot 40 g)
12.00 120-140 g kött + sallad m. dressing gjord på liiite olja, vatten och kryddor
16.00 ett ägg
18.30 100 g smaksatt kvarg + 200 g naturell kvarg, båda 0,2% fett
Styrketräning
Proteinshake
21.00 125 g laxfile + 140 g potatis (2 st potatisar)
Landar på ca 1700 kcal. Vilket både du och jag går ner i vikt på.
Blir inte ens sötsugen längre, och när jag blir det unnar jag mig IBLAND en bit choklad eller så. Dock endast på em, för annars blir jag bara sugen igen några timmar senare. Testa gärna och se hur det går. För min del fungerar det utmärkt, orkar mycket bättre under mina långdistanspass. För att inte tala om kvällspassen.
Laxen och köttet går ju att variera mellan varandra, kyckling, Quorn osv.
Nice schema. Vad är cranberries för något?
Nice schema. Vad är cranberries för något?
Trendiga tranbär
Skönt att höra att du är tjej för då känns kaloriintaget inte fullt lika extremt längre.
Är inte 1500 kcal extremt oavsett kön om man tränar 11 pass i veckan?
lolitalord
2013-01-24, 16:06
Är inte 1500 kcal extremt oavsett kön om man tränar 11 pass i veckan?
Jo håller med. Hon borde lägga sig runt 2000. Eller ännu mer. 1500 kan man ligga på om man inte gör något alls om dagarna.
babictennis
2013-01-24, 19:27
Hej Allihopa. Förlåt för så sent svar.
Jag vill börja med att säga TACK till er alla som kommenterat och försökt få mig att förstå. Jag har tagit tag i detta nu och lånat en bok från min skola angående Hälsa. Jag kan säga att jag har lärt mig sjukt mycket. Hur viktigt det är att ta hand om sig själv. Jag har även minskat min träning, från 11 pass till 9 pass för att jag ska få in lite vila också. Kan säga redan nu att eftersom jag går elit så är det väldigt svårt för mig att minska mer, så 9 pass är minsta jag tyvärr kan komma till (om jag inte tar ledigt då och då). Jag har lärt mig att lyssna på kroppen. När den är riktigt trött (som idag) så tar jag vila. Jag har insett hur viktigt det är med vila och kost för att prestera BRA. Jag har lagt mobilen ifrån mig, fokuserat på min sömn och sover nu upp till 9 timmar. Min kost är svår att ändra på, jag är så insatt i det. Men jag har tappat aptiten för choklad, jag vill inte ens ha det efter ett träningspass mer. Nu vill jag ha riktig mat. Dock kan jag säga att jag äter väldigt lite fortfarande. Men mer än innan iaf.
Idag åt jag:
Frukost:
2 råg kaka (polar bröd)
2 skivor rökt skinka (pålägg)
1 banan (164 g)
Lunch: (skolan)
2 potatisar (kanske runt 250 g)
ca 2,5 dl köttgryta(?) (Någon gryta med stora köttbitar i)
+ Sallad
Mellanmål: 1 äpple
Middag:
Tonfisk och ris.
Jag har förbättrat det. Jag märkte innan då jag bytte ut riktig lunch mot kesella hur sugen och hungrig jag blev mot kvällen. Jag klarade inte kämpa emot det till slut så jag började äta frukt på kvällen. Fick ångest för det. Fick även ångest idag när jag åt i skolan. Men jag måste göra detta på rätt sätt. Ska börja äta mer ägg, gillar kokt ägg! Vet att det är bra med protein också. (+ för musklerna)
Har ni några tips för bra prestation och som man blir riktigt mätt på? kom gärna med förslag på hur era maträtter och dagar ser ut. Behöver all hjälp jag kan få. TACK till ALLA som hjälpt mig. Verkligen! Ni är grymt duktiga.
Bra att du tar tag i saken och läser själv, det är så man lär sig från grunden!
Även smart att dra ner på antal pass och börja äta bättre. Om din ångest i samband med mat inte går över tycker jag du ska söka proffshjälp, det är inget man ska ha. Dock tror jag det kommer bli bättre när du lagt om maten till att äta riktig mat istället.
Lycka till!
Lillstrumpa
2013-01-24, 19:45
Jag tycker att det låter som att du har en ätstörning. Du behöver ta itu med den direkt, även om du själv inte tycker att det känns som ett problem. Gå till skolsyster och berätta, alternativt kolla upp med dietist på vårdcentral/sjukhus etc. Du är verkligen i farozonen med tanke på att du läser "elit" och tränar så mycket. Gör du inget åt detta kan det gå riktigt illa. Tro mig, jag vet vad jag pratar om.
Men BRA att du lånat böcker i ämnet och försöker lära dig och BRA att du börjat lyssna på vad de andra forumskribenterna sagt till dig.
Lycka till!
Jag vill börja med att säga TACK till er alla som kommenterat och försökt få mig att förstå. Jag har tagit tag i detta nu och lånat en bok från min skola angående Hälsa. Jag kan säga att jag har lärt mig sjukt mycket. Hur viktigt det är att ta hand om sig själv. Jag har även minskat min träning, från 11 pass till 9 pass för att jag ska få in lite vila också. Kan säga redan nu att eftersom jag går elit så är det väldigt svårt för mig att minska mer, så 9 pass är minsta jag tyvärr kan komma till (om jag inte tar ledigt då och då). Jag har lärt mig att lyssna på kroppen. När den är riktigt trött (som idag) så tar jag vila. Jag har insett hur viktigt det är med vila och kost för att prestera BRA. Jag har lagt mobilen ifrån mig, fokuserat på min sömn och sover nu upp till 9 timmar. Min kost är svår att ändra på, jag är så insatt i det. Men jag har tappat aptiten för choklad, jag vill inte ens ha det efter ett träningspass mer. Nu vill jag ha riktig mat. Dock kan jag säga att jag äter väldigt lite fortfarande. Men mer än innan iaf.
Idag åt jag:
Frukost:
2 råg kaka (polar bröd)
1 banan (164 g)
+ Sallad
Middag:
Tonfisk och ris.
Jag har förbättrat det. Jag märkte innan då jag bytte ut riktig lunch mot kesella hur sugen och hungrig jag blev mot kvällen. Jag klarade inte kämpa emot det till slut så jag började äta frukt på kvällen. Fick ångest för det. Fick även ångest idag när jag åt i skolan. Men jag måste göra detta på rätt sätt. Ska börja äta mer ägg, gillar kokt ägg! Vet att det är bra med protein också. (+ för musklerna)
Har ni några tips för bra prestation och som man blir riktigt mätt på? kom gärna med förslag på hur era maträtter och dagar ser ut. Behöver all hjälp jag kan få. TACK till ALLA som hjälpt mig. Verkligen! Ni är grymt duktiga.
=)=) Bra jobbat tjejen! vad skönt att du tog tag i detta...blev riktigt orolig när jag läste ditt första inlägg...Ett litet tips är att slänga in en proteindrink precis efter träning så dina muskler får näring direkt =)
Lycka till tjejen!*drool*
babictennis
2013-01-24, 21:20
=)=) Bra jobbat tjejen! vad skönt att du tog tag i detta...blev riktigt orolig när jag läste ditt första inlägg...Ett litet tips är att slänga in en proteindrink precis efter träning så dina muskler får näring direkt =)
Lycka till tjejen!*drool*
Tack :) Okej, ska kolla upp det där med protein drink imorgon. Tror ni PWO's är bra? Då ibland man behöver lite taggning till att träna under träningsperiod? Typ som Brezerk från sportlab? cofffee
Tack :) Okej, ska kolla upp det där med protein drink imorgon. Tror ni PWO's är bra? Då ibland man behöver lite taggning till att träna under träningsperiod? Typ som Brezerk från sportlab? cofffee
Jag tror inte att du behöver någon PWO.
Bra och ordentlig mat kommer att göra susen. Det skall vara prio ett.
babictennis
2013-01-24, 21:57
Okej, då struntar jag i det :) Är proteinpulver verkligen så bra för kroppen?Speciellt om man vill gå ner i vikt'? Hört att det inte är så jätte bra om man slutar med det sen. Eller handlar det om där också om "kalori in vs ut"?
Okej, då struntar jag i det :) Är proteinpulver verkligen så bra för kroppen?Speciellt om man vill gå ner i vikt'? Hört att det inte är så jätte bra om man slutar med det sen. Eller handlar det om där också om "kalori in vs ut"?
Det händer inget när du "sen slutar med det". Det blir precis som om du hade slutat äta skinka varje dag (=ingen skillnad). Det är rena protein så du kan få i dig proteinerna du får i dig via proteinpulver via till exempel skinka istället men det är smidigare med proteinpulver tycker många då det är mycket och snabba protein/100 g.
Tvärtom är det bra då det är mycket protein per kalori så att säga.
lolitalord
2013-01-24, 22:56
Idag åt jag:
Frukost:
2 råg kaka (polar bröd)
1 banan (164 g)
+ Sallad
Middag:
Tonfisk och ris.
Bättre. Två potatisar är ca 180g btw.
Havregrynsgröt om du gillar det? Innan träning var inte rädd att ladda med kolhydrater. Du kan äta så mycket mer än det du redan skrev, men det märker du nog om några veckor. Och när du känner att du behöver mer mat, att du är hungrig, välj då inte choklad/dylikt. Ät en stor och bra, nyttig måltid istället. Lycka till! :)
Två potatisar är ca 180g.
Ni får ursäkta om detta inlägg är rätt meningslöst, MEN, Jag var tvungen (nörd som jag är) att kontrollera detta påstående. I en påse potatis (innehållande 42 stycken potatisar) så vägde dem mellan 58 gram upp till 148. Medelvärdet var 101 gram per potatis, så att ge en uppskattning på potatisars vikt är rätt meningslöst (stor spridning).
Så nu har min nördiga neurotiska sida ( :em: ) fått skriva av sig lite. Back to topic!
Tvärtom är det bra då det är mycket protein per kalori så att säga.
I just det här fallet är det med andra ord en nackdel.
Med tanke på mängden träning ser kosten fortfarande ut som deffkost? När min sambo spelade fotboll på elitnivå som tonåring blev tjejerna rekommenderade att äta vad dom ville, mycket pasta med mera. Det fanns inga tjocka tjejer i det laget.
Ännu en tråd där alla varningssignaler blinkar, några medlemmar svarar och TS säger att han/hon lärt sig något och kommer ändra på kosten, Medlemmarna applåderar men har det verkligen hänt något?
Ts, jag tror du skulle behöva prata med någon angående ditt problem med maten. Med det lilla du äter och med den stora mängden träningen är risken stor att det slutar illa. Nio pass är fortfarande mycket träning, och det behövs mycket energi för att orka med det och att hänga med i elitsatsningen.
I just det här fallet är det med andra ord en nackdel.
Mjo det beror ju på vad hon vill, frågan var ju dock om proteinpulver var negativt vid viktnedgång.
Knatcharn
2013-01-25, 14:34
Med tanke på mängden träning ser kosten fortfarande ut som deffkost? När min sambo spelade fotboll på elitnivå som tonåring blev tjejerna rekommenderade att äta vad dom ville, mycket pasta med mera. Det fanns inga tjocka tjejer i det laget.
Sant men det kan bero på att det är just deffa hon vill göra?
lolitalord
2013-01-26, 00:53
Ni får ursäkta om detta inlägg är rätt meningslöst, MEN, Jag var tvungen (nörd som jag är) att kontrollera detta påstående. I en påse potatis (innehållande 42 stycken potatisar) så vägde dem mellan 58 gram upp till 148. Medelvärdet var 101 gram per potatis, så att ge en uppskattning på potatisars vikt är rätt meningslöst (stor spridning).
Så nu har min nördiga neurotiska sida ( :em: ) fått skriva av sig lite. Back to topic!
Räknar på medelstora. Märkte dessutom att jag skrev fel kcal :( En potatis ca 60kcal. Men det är ju svårt säga eftersom vissa är så små och vissa värsta jättar. Bäst ha en våg om man är petig. Men inte så många kcal i potatis så tycker inte hon ska bry sig i det :)
babictennis
2013-01-26, 07:37
Sant men det kan bero på att det är just deffa hon vill göra?
Det är just deffa jag vill göra! Alltså, jag är så biffig jämfört med andra. Vill inte vara det, är trött på det..
Det är just deffa jag vill göra! Alltså, jag är så biffig jämfört med andra. Vill inte vara det, är trött på det..
Man får mer välutvecklad muskulatur av att träna. Speciellt om man satsar på elitnivå.
Har du en konflikt mellan hur du vill se ut och hur din kropp blir av att träna hårt? Är du mullig eller biffig eller en kombination?
Fundera på det. Tänk på att allas kroppar är olika och att gå ned i vikt kanske inte gynnar dig i din sport.
Du verkar missförstått uttrycket deffa. Att deffa är att förlora fettvikt samtidigt som man behåller så mycket muskler som möjligt, dvs får ett än mer muskulöst utseende.
Du kommer se "biffigare" ut om du deffar, rent visuellt.
babictennis
2013-01-26, 21:25
Du verkar missförstått uttrycket deffa. Att deffa är att förlora fettvikt samtidigt som man behåller så mycket muskler som möjligt, dvs får ett än mer muskulöst utseende.
Du kommer se "biffigare" ut om du deffar, rent visuellt.
Hade verkligen ingen aning om det! Missförstått hela grejen med deffning. Eftersom jag tränar racket sport så har jag inte så stor erfarenhet av just gym osv. Men mitt mål är att bli slankare som sagt. Muskler har jag gott om alltså. Sen om detta påverkar min tennis lite får den väll göra det. Jag har ett liv utanför banan också.
Något i denna stilen vill jag åt, vet att den är photoshoppad osv men åt det slanka hålet!: http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&sa=N&tbo=d&biw=1517&bih=741&tbm=isch&tbnid=bf563c2o7uo1YM:&imgrefurl=http://adrianalimafan.net/victorias-secret/online-catalog-mqs/lingerie-body-by-victoria/attachment/lingerie-body-by-victoria-44/&docid=VEkDGAeTadE4EM&imgurl=http://adrianalimafan.net/thephotos/2011/04/vs_lingerie_body_044.jpg&w=380&h=512&ei=EDsEUZWuKujL4AS3kYDwCw&zoom=1&iact=hc&vpx=1281&vpy=316&dur=1987&hovh=261&hovw=193&tx=175&ty=125&sig=103395373123883485934&page=2&tbnh=142&tbnw=103&start=48&ndsp=59&ved=1t:429,r:95,s:0,i:386
babictennis
2013-01-26, 21:26
Ska man då satsa på löpning under kanske 1-3 månader och sedan köra på med styrke träning? Alltså dela upp det i perioder. För om jag vill bli slank behöver jag ju inte köra styrka? Handlar om själva förbränningen väll.
King Grub
2013-01-26, 21:33
Vill du gå ner i fettvikt och inte muskelvikt är det styrketräning som är det viktiga, inte löpning eller annan konditionsträning.
babictennis
2013-02-09, 22:27
Hej allihopa! Jag har slutat helt med socker och jag är inte ens sugen längre. Har dock haft STORA problem med att jag vaknat på natten och ätit i "sömnen". Att jag vaknat och fått värsta behovet av mat, sen går och lägger mig igen. Försöker mentalt skippa det, men det är svårt. Kan frossa i mig 2-3 mackor med leverpastej och musli med en massa yoghurt. Säkert gått upp som fan av detta. Men i natt ska jag kämpa emot det!
Behöver hjälp med en sak bara! Om någon av er kunde ställa upp?
Jag har laddat ner appen shapeupclub. Jag vill ligga runt 1800-2000 kcal per dag. Eftersom jag tränar 2 pass varje dag. Tennis + löpning 20 min + styrka 50 min. Jag undrar om shapeuoclub kan stämma på att om jag äter så här nedanför ligger jag på ca 1800 kcal?
En dag ser ut såhär:
Frukost:
Eldorado rågbröd (Surdeg) 1 skiva = 122 kcal
1 kokt ägg (vägde med skal) 59 g. = 80 kcal
2 skivor rökt salami , 13 g = 60 kcal (OMG)
58 g AXA GREAT Snabbgröt blåbär/Aprikos = 209 kcal
1,5 dl mellanmjölk 68 kcal
Mellanmål: 1 apelsin (235 g) = 122 kcal
Lunch:
108 g kycklinglår (1 liten?) = 194 kcal
1 ugnstekt potatis m skal 161 g = 137 kcal
Mellis:
1 äpple (188 g) = 105 kcal
INNAN TRÄNING:
"Löpar smoothie", - 252 kcal (hittade på aktivträning.se står exakt 252 kcal där)
EFTER TRÄNING:
Bodyscience protein pulver (Whey 100), 107 kcal (1dl)
Middag:
120 g tonfisk 144 kcal
100 g keso 90 kcal
TACKSAM FÖR SVAR! Tycker ni något är dåligt. Eller om ni har tips på hur jag kan dela upp det över dagen hade det vart kul och få höra.
Min dag ser ut såhär
07.00 - Frukost
08.00 - träning (tennis)
10.00 - Frukt
11.00 - Lunch
14.00 - Frukt
16.00 - smoothie
17.30 - gym träning (löpning/styrka eller båda)
19.00 - proteinpulver
20.00 - middag
Jag hade slutat med löpningen på kvällen i samband med styrketräningen, du tränar ju redan kondition på tennisen. Känns onödigt att göra det 2 gånger om dagen, då blir det svårt att behålla musklerna.
Om du inte vill behålla de muskler du redan, har ( vilket är heeeeeeeeeeelt sjukt, du är antagligen 100 gånger snyggare med musklerna än utan ) så rekommenderar jag att fortsätta med löpningen på kvällarna istället, se till att du inte går ner i vikt för fort bara.
Kan du inte snälla tänka igenom detta? Kolo har säkert 90% killar, lägg upp en bild på hur de ser ut nu, censurera ansiktet, så alla kan övertyga dig om att du inte behöver gå ner i muskler utan det är SNYGGT med muskler på tjejer och att du antagligen inte är så pass stor som du tror?
babictennis
2013-02-10, 09:14
Jag hade slutat med löpningen på kvällen i samband med styrketräningen, du tränar ju redan kondition på tennisen. Känns onödigt att göra det 2 gånger om dagen, då blir det svårt att behålla musklerna.
Om du inte vill behålla de muskler du redan, har ( vilket är heeeeeeeeeeelt sjukt, du är antagligen 100 gånger snyggare med musklerna än utan ) så rekommenderar jag att fortsätta med löpningen på kvällarna istället, se till att du inte går ner i vikt för fort bara.
Kan du inte snälla tänka igenom detta? Kolo har säkert 90% killar, lägg upp en bild på hur de ser ut nu, censurera ansiktet, så alla kan övertyga dig om att du inte behöver gå ner i muskler utan det är SNYGGT med muskler på tjejer och att du antagligen inte är så pass stor som du tror?
Hej! Tack så mycket för ditt svar. Jag har tänkt igenom detta. Jag tycker att jag har gjort enorma framsteg nu sen jag startade detta inlägg. Jag äter för mycket kan man säga! Äta på natten är ju inte det bästa.. Visst kan jag lägga upp bild, vart ska man göra det? På en journal? Jag hade ingen aning om att man förlorar muskler om man tränar så som jag gör! Jag vill ju HA muskler! Jag ska imorgon få hjälp av en gym tränare med ett träningsprogram. Hoppas att han kan hjälpa mig :) Jag vill bli smal och fit med definerade muskler!
"Det är just deffa jag vill göra! Alltså, jag är så biffig jämfört med andra. Vill inte vara det, är trött på det.."
Alltså, deffar du, har du förhoppningsvis lika mycket muskler kvar, fast mindre fett, då kommer du se "biffigare" ut. Så om du vill HA muskler, så ska du deffa och inte träna så mycket konditionsträning som du gör nu, det räcker med tennisen.
För att posta en bild, ladda upp på typ, http://imgur.com/, lägg sedan länk här.
Alltså, deffar du, har du förhoppningsvis lika mycket muskler kvar, fast mindre fett, då kommer du se "biffigare" ut. Så om du vill HA muskler, så ska du deffa och inte träna så mycket konditionsträning som du gör nu, det räcker med tennisen.
Skulle du rekommendera vem som helst som deffar att köra tennis som konditionsträning?
alexander96
2013-02-10, 11:18
Hej allihopa! Jag har slutat helt med socker och jag är inte ens sugen längre. Har dock haft STORA problem med att jag vaknat på natten och ätit i "sömnen". Att jag vaknat och fått värsta behovet av mat, sen går och lägger mig igen. Försöker mentalt skippa det, men det är svårt. Kan frossa i mig 2-3 mackor med leverpastej och musli med en massa yoghurt. Säkert gått upp som fan av detta. Men i natt ska jag kämpa emot det!
Behöver hjälp med en sak bara! Om någon av er kunde ställa upp?
Jag har laddat ner appen shapeupclub. Jag vill ligga runt 1800-2000 kcal per dag. Eftersom jag tränar 2 pass varje dag. Tennis + löpning 20 min + styrka 50 min. Jag undrar om shapeuoclub kan stämma på att om jag äter så här nedanför ligger jag på ca 1800 kcal?
En dag ser ut såhär:
Frukost:
Eldorado rågbröd (Surdeg) 1 skiva = 122 kcal
1 kokt ägg (vägde med skal) 59 g. = 80 kcal
2 skivor rökt salami , 13 g = 60 kcal (OMG)
58 g AXA GREAT Snabbgröt blåbär/Aprikos = 209 kcal
1,5 dl mellanmjölk 68 kcal
Mellanmål: 1 apelsin (235 g) = 122 kcal
Lunch:
108 g kycklinglår (1 liten?) = 194 kcal
1 ugnstekt potatis m skal 161 g = 137 kcal
Mellis:
1 äpple (188 g) = 105 kcal
INNAN TRÄNING:
"Löpar smoothie", - 252 kcal (hittade på aktivträning.se står exakt 252 kcal där)
EFTER TRÄNING:
Bodyscience protein pulver (Whey 100), 107 kcal (1dl)
Middag:
120 g tonfisk 144 kcal
100 g keso 90 kcal
TACKSAM FÖR SVAR! Tycker ni något är dåligt. Eller om ni har tips på hur jag kan dela upp det över dagen hade det vart kul och få höra.
Min dag ser ut såhär
07.00 - Frukost
08.00 - träning (tennis)
10.00 - Frukt
11.00 - Lunch
14.00 - Frukt
16.00 - smoothie
17.30 - gym träning (löpning/styrka eller båda)
19.00 - proteinpulver
20.00 - middag
varför åter du frukt två gnr om dagen? Känns onödigt att spendera 200 kalorier på frukt om man ligger mellan 18-2000. Samma sak med smoothien, hade jag varit du hade jag tagit dem kalorierna och lagt till någon kolhydratskälla efter middagen.
babictennis
2013-02-10, 12:09
varför åter du frukt två gnr om dagen? Känns onödigt att spendera 200 kalorier på frukt om man ligger mellan 18-2000. Samma sak med smoothien, hade jag varit du hade jag tagit dem kalorierna och lagt till någon kolhydratskälla efter middagen.
För jag blir hungrig snabbt och för jag äter typ var 2-3 timme. Förut åt jag macka och musli med yoghurt på eftermiddagen, men det är rena kalori bomben. Och jag är svag för musli och yoghurt, det är som godis för mig.. Kan bara frossa i mig mängder. Fast det är sant det du säger, ganska onödigt att slösa 200 kalorier på frukt!
babictennis
2013-02-10, 12:18
"Det är just deffa jag vill göra! Alltså, jag är så biffig jämfört med andra. Vill inte vara det, är trött på det.."
För att posta en bild, ladda upp på typ, http://imgur.com/, lägg sedan länk här.
Okej, jo men vad händer om man kör båda? Bryter man bara ner? För jag kör 4 tennis pass i veckan. Sen kör jag själv på gymmet kanske 5 gånger i veckan, beroende på hur jag mår. Men jag kommer nog minska mina pass ännu mer, är helt slut varje dag. Inte ohälsosamt. Men när jag kör på gymmet kör jag ju kondition i bara 20 min? sen drar jag och kör styrka i 1,5 timma (kör helkropp). Men varför allt är så rörigt nu är för jag har ingen planering eller plan jag följer. Jag hoppas att imorgon när jag ska ha möte med personalen på gymmet så får jag all hjälp jag behöver med träning. Svårt att förklara men vill bli smal och fit!
edasvangen
2013-02-10, 12:23
För jag blir hungrig snabbt och för jag äter typ var 2-3 timme. Förut åt jag macka och musli med yoghurt på eftermiddagen, men det är rena kalori bomben. Och jag är svag för musli och yoghurt, det är som godis för mig.. Kan bara frossa i mig mängder. Fast det är sant det du säger, ganska onödigt att slösa 200 kalorier på frukt!
Ät större måltider till lunch/middag? klart man blir hungrig ofta av så små måltider! jag hade skippat frukten och lagt till ett par hundra kcal protein/kolhydrat samt en hög grönsaker.
Med den höga mängden träning hade jag även ökat på kaloriintaget, har du räknat på hur mycket du faktiskt förbrukar på en dag?(med all träning inräknad)
babictennis
2013-02-10, 12:30
Ät större måltider till lunch/middag? klart man blir hungrig ofta av så små måltider! jag hade skippat frukten och lagt till ett par hundra kcal protein/kolhydrat samt en hög grönsaker.
Med den höga mängden träning hade jag även ökat på kaloriintaget, har du räknat på hur mycket du faktiskt förbrukar på en dag?(med all träning inräknad)
Okej! Det funkar ju också ja. Nej det har jag faktiskt inte. Det är väldigt svårt att räkna ut exakt. Jag vet inte hur mycket jag gör mig av med på ett tennis pass då jag har både tennis i 1,5 timma och därefter fys i 1,5 timma. Har funderat ett tag på att köpa pulsklocka som räknar hur mycket jag gör mig av med. Har tänkt fixa en sån och använda den på mitt tennis pass och se hur mycket jag gör mig av med. Men när jag är på gymmet är det också svårt att veta, okej löpningen, där gör jag mig av med ca 300 kcal på 20 min löpning. Men styrkan? Ingen aning, hur ska man ta reda på det liksom... Men i skolan är det svårt att räkna kcal på lunchen, så jag äter en ganska rejäl måltid där, så den lunchen kanske ligger på 500-600 kcal. Så jag kanske ligger till och med över 2000 kcal dagligen. Men det matintaget jag skrev igår, är så jag äter hemma under en helg. Jag har samma tider på en vardag! Men lunchen och middagens intag är större då. Räknar inte då hur mycket kcal jag tar in. Gissar på ett ungefär vart jag ligger
Skulle du rekommendera vem som helst som deffar att köra tennis som konditionsträning?
Hon verkar ju träna tennis med hennes klubb? Så om hon inte vill sluta med tennis så har hon ju inte direkt ett val :P
Hon verkar ju träna tennis med hennes klubb? Så om hon inte vill sluta med tennis så har hon ju inte direkt ett val :P
Hur menar du nu?
Och frågan kvarstår: Skulle du rekommendera vem som helst som deffar att köra tennis som konditionsträning?
Hur menar du nu?
Och frågan kvarstår: Skulle du rekommendera vem som helst som deffar att köra tennis som konditionsträning?
Nej har ingen erfarenhet av tennis alls, vet inte hur det funkar eller hur det sliter på kroppen så vet helt enkelt inte.
Men om jag spelat tennis hela mitt liv, skulle jag inte sluta för att jag deffade, jag spelar fotboll, jag slutar inte för att jag deffar.
Förstår inte hur jag är otydlig? :(
Captainwide
2013-02-11, 21:59
Hur menar du nu?
Dock så är hon väl inte "vem som helst" om hon nästan spelar på elitnivå?
Kan tänka mig att det är en jävla konditionsträning, springa runt som en dåre och slå med ett rack som en jävla våldspsykopat.. :confused:
Nej har ingen erfarenhet av tennis alls, vet inte hur det funkar eller hur det sliter på kroppen så vet helt enkelt inte.
Men om jag spelat tennis hela mitt liv, skulle jag inte sluta för att jag deffade, jag spelar fotboll, jag slutar inte för att jag deffar.
Förstår inte hur jag är otydlig? :(
Det är detta jag inte förstår. Du skriver här att det räcker med tennis som konditionsträning när man deffar. Därav min fråga om detta är ett råd du skulle ge till alla som deffar, att spela tennis.
Dock så är hon väl inte "vem som helst" om hon nästan spelar på elitnivå?
Kan tänka mig att det är en jävla konditionsträning, springa runt som en dåre och slå med ett rack som en jävla våldspsykopat.. :confused:
Dom tennisspelare jag har sett springer inte runt som dårar och slår med ett rack som en jävla våldspsykopat (och jag ser tennisspelare varje gång jag tränar).
Dom flesta av dom kör dessutom någon extra form av konditionsträning utöver tennisen.
Captainwide
2013-02-11, 22:08
T3Ox9t7I_vQ
Asså det lär ju tära rätt hårt om man kör en match kan jag tro? *screwy*
Och nej jag vet inte hur lång en match är men varför skulle hon inte kunna använda tennis som en konditionssport menar du? :confused:
Det är detta jag inte förstår. Du skriver här att det räcker med tennis som konditionsträning när man deffar. Därav min fråga om detta är ett råd du skulle ge till alla som deffar, att spela tennis.
Menar att man vill hålla konditionen låg vid deff, då man inte vill träna kondition och styrka samtidigt för att minska muskelförlusten.
Om hon redan tränar tennis så kommer hon ju inte sluta, då menar jag att hon ska fortsätta med tennisen men sen sluta med annan konditionsträning för att inte förlora så mycket muskler, om än några alls.
Jag skulle inte råda någon att börja spela tennis nej, för har ingen aning om hur den bedrivs så kan inte direkt peppa folk till nåt som jag inte känner till :P
Deffa är ett uttryck på definera, definera muskler alltså.
Och nej jag vet inte hur lång en match är men varför skulle hon inte kunna använda tennis som en konditionssport menar du? :confused:
Det har jag väl inte sagt att man inte kan?
Fast det är tveksamt om det är fyra timmar i matchtempo varje dag. ;)
babictennis
2013-02-14, 19:28
En tennisspelare behöver ut och löpa eller göra en annan form av konditions aktivitet utanför tennisbanan. Anledningen till det är för att konditionen i tennis är A och O. Men som sagt, man får mycket av konditionen genom att enbart spela tennis.
Som sagt, jag skulle aldrig i hela mitt liv sluta spela med tennis bara för att se bra ut och komma i mitt livs form. Jag älskar det här, det gör mitt liv värt att leva för. Och det är någonting om något år jag kommer lyckas med. Tyvärr får man inte den hjälp man behöver från klubben, som ex: dietist, fys tränare mm. Vilket är en katastrof!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.