handdator

Visa fullständig version : Sökes: Cirkapris på att låta någon kakla om badrum inkl. lite annat.

Amfksp
2013-01-20, 15:32
Tänkte kolla om någon här jobbar med sådant eller nyligen gjort det. Ska kakla om ett badrum, förbereda för tvättmaskin, installera dusch istället för badkar och ny golvbrun.

Vad bör jag förbereda mig på att lägga för arbetet och kaklet, alltså exklusive duschkarbin, handfat och toalett.

50k? 75k?

Detta badrummet handlar det om så det är inga stora ytor precis.
http://www2.bjurfors.se/PlaceImages/74108/436QQAF17BK3MR6Q_773.jpeg

hahavaffan
2013-01-20, 15:49
Inte den blekaste, men har du möjlighet att riva allt själv kan du nog spara en slant. Kanske. Jag har ingen aning. Varför skriver jag ens?

speedy83
2013-01-20, 15:50
Beror på hur mycket "för arbete" du gör själv till viss del.

Amfksp
2013-01-20, 15:52
Jag kommer göra 0 själv

maximuscle
2013-01-20, 15:52
kolla vad du skall ha för kakel, pris alltså räkna ut ytan ...får du en summa sen tar du dit en firma be om pris...sen rot avdrag på det...mellan tummen å pekfingret...50-75k...sen rot avdrag på arbetskostanden...jag kan göra vvs delen åt dig om du bor i stockholm ;)

Amfksp
2013-01-20, 15:55
Bor i Göteborg =D

Figurenha
2013-01-20, 16:00
Bara dra dit någon hantverkare och be dom räkna på jobbet?

Amfksp
2013-01-20, 16:02
Äger inte lägenheten ännu, men visst det kan jag säkert göra ändå men tänkte om man snabbt kunde få ett cirkapris av någon kunnig här. +- 10 000 eller något i den stilen.
Kommer givetvis ta offert av någon sen när det väl ska bli av.

TapOutByDeadlift
2013-01-20, 16:11
Du kan säkert komma undan med 75k om du väljer det absolut billigaste kaklet du kan hitta. Frågan är om du blir nöjd med det.

Amfksp
2013-01-20, 16:14
Jag bör räkna på 100k då menar du? Hur mycket av detta är arbetskostnad dvs hur mkt kan jag dra av mot rot? Om jag väljer ett låg-mellanpriskakel.

Nocturnal
2013-01-20, 16:15
Skulle sagt 100 000 och uppåt beroende på vad för kakel och inredning du väljer.
Hur mkt av elen vill du göra om? Golvvärme? Spotar i tak?

Amfksp
2013-01-20, 16:16
Är spottar i taket redan och golvvärme är inget jag är speciellt intresserad utav. Är bara priset för kakel och arbetet med kakel samt förberedelse för tvättmaskin, duschkarbin och golvbrunn jag är ute efter.
Sen beroende på vad man väljer för karbin, handfat, toa osv kan det ju bli hur dyrt som helst.

speedy83
2013-01-20, 16:29
Att ha klinker i ett badrum utan golvvärme är verkligen ingen höjdare!! Om man nu måste ha kakel så räkna med 100k och bli glad om det blir mindre.

Baskagge
2013-01-20, 16:35
http://www.titania.se/Vart-verksamhetsomrade/Badrumsrenovering-for-privatpersoner/Badrumskalkylatorn/Raknaren/

Amfksp
2013-01-20, 16:43
45 000 enligt den räknaren, känns väldigt billigt. Detta var iofs exklusive rörarbetet för tvättmaskin, men det bör inte vara jättedyrt med rot.

Nocturnal
2013-01-20, 17:04
Det ska ju fram el till en tvättmaskin med.

Sokrates696
2013-01-20, 17:28
Att ha klinker i ett badrum utan golvvärme är verkligen ingen höjdare!! Om man nu måste ha kakel så räkna med 100k och bli glad om det blir mindre.

+1 på det. Skönare med golvvärme + att det motverkar eventuella fuktskador då golvet torkar snabbt om man slabbar ner.

Annars är en prisuppgift svår att uppskatta, då det kan föreligga saker som man inte kan förutse innan man kikat på det.

Ungefär som att fråga: hur långt är ett snöre.

Ta dit en betrodd firma för att få en kostnadskalkyl, finns förövrigt väldigt många byggfuskare i den branschen.

/Tommy.

Amfksp
2013-01-20, 17:31
Absolut, jag kommer bara ta offerter från firmor som vänner har anlitat innan och är nöjda med.

BigForre
2013-01-20, 18:33
Hej, jag jobbar inte med detta, men har lite lättare kunskap i ämnet.

Ditt badrum är halvkaklat och av övrigt att döma känns det som att badrummet är i skiftet mellan 50/60-tal. För att kunna duscha behöver du riva ut allt och lägga ett nytt tätskikt eftersom det tätskikt som ligger bakom troligen bara ligger runt badkaret och har lite för många år på nacken. Eftersom det rör sig om så pass många år skulle jag rekommendera dig å det starkaste att även byta ut alla avloppsrör i golvet när du har kommit så långt som du har kommit. Du har då även möjlighet att placera ut avloppet rätt till dusch, wc, handfat och tvättmaskin (vilket kanske inte är helt rätt nu). För detta kan du säkert få några kronor av din förening, hör med dem. Du bör även installera golvvärme, det är en skitsumma när man har rivit så långt, skönt och torkar upp när du har stått och duschat.

Jag lejde ut ett liknande arbete för något år sedan, det slutade på 130k med allt arbete (med avdrag) och alla de val jag ville ha. Det kanske går att lyckas med detta för närmare 100k, men jag skulle inte räkna med mindre och inte hoppa över något av ovanstående.

Det är mina 5 cent / Anders

jasonmago
2013-01-21, 21:34
Jag tycker du ska ringa en seriös och bra omtalad firma så får dom komma och räkna på jobbet. Ni gör upp ett pris innan han sätter igång.

Jag är själv snickare och det brukar aldrig bli rätt när kunden själv ska räkna.

Allting handlar om hur mycket och vad som ska göras. Vad är det för typ av väggar? Hur mycket ska rivas? Hur mycket el ska dras fram? Vilket typ av tätskikt ska du ha? Vad kostar ditt klinkers/kakel? Måste rören bilas upp och gjutas i nya?

Kan också rekommendera golvvärme. Det är en otroligt överkomlig summa för det positiva man får.